5 metode legale prin care masinile inscrise in Bulgaria ar putea fi interzise

5 metode legale prin care masinile inscrise in Bulgaria ar putea fi interzise
  • In prezent, nu exista o baza de date cu masinile pe Bulgaria
  • 90% din masinile cu numere straine au acte in neregula
  • Uniunea Europeana nu poate limita accesul masinilor in Romania
Distribuie pe Facebook

Din pacate, sau din fericire, soferii care conduc automobile inmatriculate in Bulgaria sau in orice alta tara straina nu au nicio limitare in ceea ce priveste traficul pe soselele Romaniei. Se pare insa ca alesii nostri pregatesc o surpriza pentru 'bulgarii-romani', in numar tot mai mare pe strazi. Insa orice manevra care este considerata a fi partinitoare este indeaproape urmarita de catre Uniunea Europeana. Asa ca ce pot face autoritatile?

De cand Romania si Bulgaria sunt membre cu drepturi depline ale Uniunii Europene, nu se poate limita accesul masinilor din uniune asa de usor. Adica niciodata Romania nu va putea face o lege prin care masinile cu numere straine sa poata circula o perioada limitata de timp de 30-90 de zile pe teritoriul tarii noastre. Pentru ca egalitatea si drepturile omului sunt doua principii pe care au fost cladite tratativele de pace, de colaborare si de coabitare in Europa. Asadar, cum poate statul roman sa limiteze sau sa interzica accesul masinilor bulgaresti, fara a atrage penalizari de la Bruxelles?

1. ITP obligatoriu exclusiv la Registrul Auto Roman

Avand motivarea ca masinile inscrise in Bulgaria care circula la noi au o stare tehnica precara, un lucru foarte adevarat, de altfel, deputatii ar putea sa emita o lege speciala care i-ar putea obliga pe soferii care conduc masini cu alte numere decat cele de Romania sa-si duca la fiecare 12 luni autoturismul la RAR pentru efectuarea unei inspectii tehnice. In prezent, masinile din Bulgaria isi pot face ITP-ul si la RAR, dar majoritatea il fac atunci cand se duc sa-si reinnoiasca actele. Problema cea mai mare este ca doar 1 din 10 masini bulgaresti are inspectia, asigurarea si actele cinstite... Pentru ca sunt personaje dubioase care iti fac ITP-ul si asigurarea din... tastatura, adica online. Evident, un lucru complet ilegal.

Daca acesti soferi ar fi obligati sa efectueze ITP-ul la RAR, atunci numarul masinilor de Bulgaria s-ar imputina, pentru ca foarte putine respecta regulile impuse de inspectie. In plus, RAR-ul ar putea sa puna un pret "preferential" pentru aceste masini cu numere straine, de vreo 500-1000 de lei pentru fiecare inspectie. Si pentru ca aceste masuri contribuie la siguranta rutiera si la minimalizarea numarului de accidente, UE nu are ce sa comenteze pe aceasta tema.

2. Impozit special pentru utilizatorul masinii

Automobilele inscrise in Bulgaria sunt inmatriculate de cele mai multe ori pe numele unei firme bulgare, nicidecum direct pe numele soferului roman. Exista insa o portita in legislatia bulgareasca ce le permite firmelor sa-l treaca pe cumparatorul roman in talon la rubrica de utilizator si, prin intermediul unei procuri notariale, sa-i dea acestuia drepturi depline asupra masinii, inclusiv de vanzare. Problema descoperita chiar de Bulgaria este ca toate aceste firme care au pe numele lor zeci de mii de automobile care circula in Romania nu platesc impozit la bulgari, aceasta fiind una din marile probleme cu care se confrunta vecinii nostri... Si unica lor metoda de 'aparare' este punerea sub sechestru a unei firme. Insa acest lucru nu-i intereseaza pe cei care inmatriculeaza, pentru ca si Bulgaria este o tara corupta si plina de birocratie, iar aparitia firmelor se face peste noapte...

Pentru a limita accesul masinilor inscrise in Bulgaria, statul roman ar trebui sa fie putin mai harnic. Si sa colaboreze mai mult cu statul bulgar, pentru a avea o evidenta a masinilor pentru care nu plateste nimeni impozit. Mai mult, Romania ar putea introduce un impozit special pentru soferii romani care figureaza in actele acestor automobile, dar, din pacate, singura cale pentru a-i identifica este la oprirea acestora de politie... O metoda banoasa pentru statul roman, dar dificil de implementat.

3. Rovinieta dedicata masinilor pe Bulgaria

Chiar daca orice masina care circula in Romania este obligata sa aiba taxa de drum platita, camerele video instalate de CNADNR nu pot identifica masinile de Bulgaria si daca acestea au sau nu platita taxa de drum. In plus, cand se va da drumul in aceasta vara la statia de taxare automata cu plata anticipata de la Fetesti, masinile bulgaresti vor fi din nou 'privilegiate', soferii acestora putand trece nestingheriti pentru ca nu pot fi identificati. Daca insa ar exista o rovinieta speciala pentru masinile bulgaresti, pentru care soferul ar trebui sa plateasca o suma mult mai mare, numarul acestor vehicule ar putea sa scada.

O alta varianta ar fi daca CNADNR ar investi intr-un sistem ce poate identifica automat si masinile cu numere straine. Si, in cazul in care aceste automobile sunt identificate ca circuland fara taxa de drum, ar putea ca, in colaborare cu politia rutiera si cei de la RAR sa retina certificatul de inmatriculare. Este o situatie trista pentru soferul roman de rand care este cu taxele la zi, stiind ca soferii 'bulgari' nu platesc nicio rovinieta pentru ca nu pot fi identificati...

4. Un serviciu de monitorizare activa la vamele cu Bulgaria

Autoritatile romane, daca ar vrea, ar putea depune putin efort pentru a incepe monitorizarea si identificarea tuturor masinilor bulgaresti. Si ce alt punct mai bun exista decat locul de legatura dintre cele doua tari, adica vama? Pentru ca, daca ne luam dupa lege, orice automobil bulgaresc trebuie sa revina in tara la fiecare 365 de zile pentru a reinnoi asigurarea, inspectia tehnica si plata impozitului anual. Dar, asa cum spuneam si mai sus, doar una din zece masini se sinchiseste sa treaca granita pentru a face aceste proceduri in mod legal, restul apeland la acte false pe care le obtin online.

Un serviciu permanent al politiei rutiere la vama ar putea realiza o baza de date cu masinile care ies si intra in Romania. Si orice masina care nu paraseste tara cel putin o data pe an, sa fie trecuta intr-o baza de date si politia sa-i retina placutele de inmatriculare pe loc daca este intalnit in trafic. Mai mult, daca toate masinile inmatriculate la vecini ar putea fi identificate, iar soferii lor romani ar putea fi legati de acea masina si de acel numar, ar putea sa scada atat neregulile legate de accidentele care se finalizeaza fara a despagubi soferul lovit de o astfel de masina, dar si amenzile ar putea ajunge exact acolo unde trebuie. Pentru ca, momentan, daca eu conduc o masina pe Bulgaria si ma duc la o benzinarie si fac plinul, dupa care plec fara sa platesc, politia nu are de unde sa ma ia.

5. Declaratie la politie obligatorie in termen de zile de la inmatricularea in Bulgaria

Asa cum noul Cod Rutier isi propune ca soferul sa anunte politia de schimbarea proprietarului intr-un anumit termen, asa ar putea fi si soferii care conduc masini pe Bulgaria sa declare ca au cumparat o astfel de masina. Cu alte cuvinte, o lege speciala i-ar putea obliga pe proprietarii de masini inmatriculate in alte tari sa faca o declaratie pe propria raspundere in termen de 30 de zile de cand au intrat in posesia masinii, fie ca aceasta se afla la prima inscriere, fie ca este deja inmatriculata. Astfel, politia ar putea face in termen record o baza de date cu aceste vehicule, putandu-i amenda usor daca nu au asigurare valabila, taxa de drum platita sau alte ilegalitati.

O astfel de obligativitate pentru soferi ar fi cea mai buna varianta prin care fenomenul 'Bulgaria' ar putea fi controlat. In plus, daca cumva autoritatile romane ar putea colabora cu politia din Bulgaria si cu organele fiscale de la vecini, acele automobile pe care s-a pus sechestru, sau cele care nu au impozitele platite, ar putea fi reperate foarte usor. Si ca o masura de prevenire, in cazul in care un sofer nu se prezinta cu masina la politie pentru a face declaratia pe propria raspundere, ca acea masina ii apartine, si sa faca dovada actelor, dar si a placutelor de inmatriculare, masina respectiva ar putea ramane fara numere pe loc.

O asemenea masura i-ar putea pune pe jar pe doritorii acestor masini care, din pacate, au mai multe dezavantaje decat avantaje, dar si eventuale probleme si riscuri pentru alti soferi. Si, cand posesorii romani care circula fara sa-si dea seama de riscuri vor observa ca de fapt nu prea este in regula sa circuli cu o masina inmatriculata in Bulgaria, pe o firma-fantoma intrata in faliment, o masina pentru care firma, respectiv utilizatorul roman, datoreaza sute de Euro la stat impozit, poate ca numarul celor care vad in tara vecina Mecca fericirii si implinirii, se vor diminua...

Distribuie pe Facebook
mai multe