De ce sunt cozi asa de mari la DRPCIV?
- Casieria, bat-o vina
- Bonul de ordine, o amintire
- Bataie de joc in forma continuata
Desi procedura de inmatriculare a unei masini in Romania trebuia sa fie simplificata si oamenii sa se loveasca de mai putina birocratie, iata ca am ajuns ca in Bucuresti sa stam si 7 ore la coada ca sa inmatriculam un autoturism.
Dupa ce s-a eliminat obligativitatea realizarii autentificarii RAR in vederea inmatricularii, te-ai fi putut gandi ca de acum incolo cu un singur drum la DRPCIV poti sa treci masina pe numele tau. Adica printr-o procedura usoara si rapida, ca in orice alta tara normala din Uniunea Europeana. Ei bine, lucrurile nu stau chiar asa.
De cateva luni incoace, la sediul DRPCIV, adica Directia Regim Permise Conducere si Inmatriculari Vehicule, din Bucuresti, in fiecare zi se fac cozi de sute de oameni. Uneori, chiar si de mii de oameni care se pun la coada de la miezul noptii, pentru a intra primii la ora 8 dimineata cand se deschide institutia de stat. Unii pentru sustinerea examenului de conducere, altii pentru a lua numere rosii si altii pentru a obtine diverse acte. Insa majoritatea sunt acolo pentru a inmatricula un automobil.
In mod normal, dupa ce ai trecut pe la Circa Financiara de care apartii, pentru a lua in evidenta mijlocul de transport, pentru a achita o eventuala Taxa Auto sau pentru a achita diverse taxe impuse de lege pentru talon, permis si asa mai departe, te duci la DRPCIV si rezolvi treaba intr-un singur loc. Poate ca astepti 1-2 ore ca sa ti se elibereze permisul sau actele noii masini si numerele de inmatriculare, dar in mod normal, poti spune ca in cateva ore termini. Ca doar nu e vreo operatie pe creier sau de separare a unor gemeni siamezi...
Dar nu si in Romania. Pentru ca acum, aceasta institutie de stat numita DRPCIV nu reuseste sa faca fata numarului mare de oameni care vor sa inscrie masini in Romania. Care credeti ca este explicatia?
Casieria, bat-o vina
Una din incercarile total esuate ale guvernului de a simplifica birocratia dateaza din iunie 2016 si se refera la Ordonanta de Urgenta prin care soferii nu mai pot achita la o banca CEC contravaloarea taxei de inmatriculare sau a unor placute de inmatriculare. Sau a taxei de pasaport, de permis de conducere si asa mai departe... Nu stim ce a fost in capul alesilor nostri de a limita plata numai la casieria comunista a DRPCIV.
Daca inainte gaseai cate un CEC la fiecare colt de strada si te duceai la politie cu toate documentele fara sa mai fie nevoie sa platesti ceva, acum, dupa aceasta minunata "simplificare", te duci tu si cu alti 5000 de romani la o singura casierie, cea din incinta DRPCIV. Acolo unde, evident, sunt doar doua functionare care lucreaza in paralel doar cand au chef. Nu poti sa platesti cu cardul, ca doar suntem in Romania anului 2016...
Deci unul din motivele pentru care se fac niste cozi colosale acum la DRPCIV este ca aici trebuie sa stai la doua cozi: o data la casierie ca sa achiti taxele si o data la ghiseul de inmatriculare. Cu alte cuvinte, daca te duci singur ca sa inscrii o masina, nu ai nicio sansa sa pleci inainte de lasarea serii...
Bonul de ordine, o amintire
Pesemne ca de cativa ani buni nu s-au mai facut contracte "nepotiste" pentru rolele de hartie ale aparatelor care dau bonuri de ordine in incinta DRPCIV. Adica nu a mai avut cine sa cumpere o rola care costa la magazin 5 lei cu vreo 2000 de Euro. Asa ca lumea de acolo sta la coada dupa ureche, unde apuca, intr-un haos total, certandu-se mereu, uitand ca sunt oameni...
Bonul acesta aducea ceva ce lipseste acum, asa cum ii zice si numele: ORDINEA. Cand iti venea randul cu numarul, se vedea pe display si stiai exact la ce ghiseu sa te duci. Acum insa, ne intoarcem vreo 30 de ani in urma, pe vremea cand venea masina cu paine, sau cand aduceau benzina la PECO si sute de oameni faceau liste. Asa se intampla si acum, cu liste interminabile, pe care lumea se trece sperand sa nu se bage cineva in fata lor...
Bataie de joc in forma continuata
Procedura de inmatriculare sau de obtinere a unor numere rosii este mai usoara ca oricand acum. Mai ales daca vrei sa inscrii o masina cu numere de Romania. Faci doar un drum la DRPCIV si scapi. Teoretic, nu poate sa dureze mai mult de 10 minute, cat depui actele la ghiseu. Ba chiar tin minte ca acum vreo 4 ani am inmatriculat o masina si am stat mai putin de 30 de minute. Decent, oricum. Dar pentru ca sunt doua erori de organizare, cea cu casieria si cea cu bonul de ordine, se fac cozi cat vezi cu ochii.
De ce sa nu poata achita omul taxele unde vrea si sa vina cu chitanta la dosar? De ce sa stea la doua cozi in cadrul DRPCIV? Care este logica? Mai bine sa se calce in picioare, asa cum vedem si la televizor, pe niste holuri stramte, in care atmosfera este mai incinsa ca intr-o baie turceasca.
Nu mai vorbim nici de cheful functionarilor DRPCIV care, in loc sa te ajute si sa te indrume, daca ai pus fisa fiscala deasupra chitantei de talon in acte se uita la tine ca si cum le-ai fi taiat jumatate din salariu. Fac niste fete, dau ochii peste cap, de parca le-ai fi furat viitorul, de parca i-ai injurat de toate neamurile vii si moarte. Asa ajungi sa te duci la ghiseu speriat, cu frica in san, daca am uitat vreun act, daca nu le-am pus bine, daca e ceva gresit, oare am pixul la mine, oare ma trimite iar acasa?
Deci cand mai vedeti la stiri sau pe net cozi cat vezi cu ochii la DRPCIV, sa stiti care sunt motivele. Adica doua dintre ele. Dar sa nu va mirati, pentru ca este o treaba total normala in Romania. Aceleasi cozi sunt si la Casa de Pensii, la Casa de Asigurari de Sanatate sau la tribunale. Romanul daca nu sta la coada, e ca si cum i-ar lipsi un timbru fiscal, e o tragedie. Tin minte ca, o data, cand sa ridic un colet de la Posta Romana, nu era nimeni la ghiseu... Si am asteptat din instinct vreo 10 minute, ca nu stiam cum sa ma duc direct sa dau avizul.
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €