Sfaturi la inceput de an pentru Politia Rutiera din Romania

Sfaturi la inceput de an pentru Politia Rutiera din Romania
Tu cum ti-ai dori sa fie Politia Rutiera in 2019? E clar ca sunt multe lucruri de imbunatatit si ca agentii de circulatie sunt si ei oameni ca oricare altii, predispusi la greseli si ispite. Insa Romania este fruntasa la numarul de accidente mortale in Europa, iar raspunzatori pentru acest fenomen sunt sunt si politistii. Care ar putea face niste lucruri in plus.
Distribuie pe Facebook

Poveste reala: sosea absolut goala, intors pe linia continua, oprit de un politist in zona Aviatorilor, descoperit la control ca asigurarea RCA expirase de cateva zile. Destul incat soferul sa ramana fara placute, talon, dar sa primeasca o superba amenda. In masina, pe langa sofer, nevasta si copilul mic miorlaind din toate incheieturile, de unde si graba de a ajunge acasa peste linia continua, incalcand legea. Politistul il ia deoparte pe sofer si il intreaba: Cati bani ai la tine? Dupa aflarea sumei, politistul ii zice soferului: Pune-i separat si ia-i un cadou frumos copilului. Nicio amenda si niciun act nu a fost ridicat in acel moment.

Politistii din Romania sunt oameni si ei. Mai ales cei de acum, generatia noua, mai scoliti, mai educati, mai pregatiti si mult mai informati. Din fericire, acei politisti din vechea generatie care aplicau legea in cuvantul ei, nu si in spiritul ei, care mai aplecau urechea la spaga, au disparut. Acum sunt politisti care vor sa faca mai multa siguranta in trafic, vor sa transforme Romania intr-un loc mai bun. Si fac toate astea oferind si lectii importante soferilor, facandu-i sa isi dea seama de greselile pe care le fac, nu numai impartind amenzi in stanga si in dreapta.

Insa degeaba avem politisti tineri, cu chef de munca si gata sa contribuie la o siguranta sporita, daca cei de la conducere au ramas in continuare cu vechi metehne. Se cunosc cazuri concrete de politisti care au primit ordin sa incaseze anumite sume lunare din amenzi, iar cei care nu reuseau sa dea suficiente amenzi, erau mustrati, cazuri facute public chiar de oficiali din MAI. Sunt cazuri de multe zone fara un risc mare de accidentare, dar in care politistii stau la "ciupeala" ca sa-i prinda incalcand legea pe soferii grabiti. Si sunt si cazuri in care, la anumite treceri de pietoni, politistii ridicau permise sau lua spaga, dupa caz, ajutati de un "prieten" civil care le sarea in fata soferilor pe trecerea de pietoni.

Astfel de cazuri reale sunt din ce in ce mai putine, ceea ce este un lucru bun. Insa politistii rutieri mai au cateva lucruri de invatat si de pus in aplicare, ca sa se transforme in politisti care chiar isi doresc siguranta rutiera si sa salveze vieti. Nu suntem noi specialisti peste masura, dar am adunat de la mai multi soferi niste doleante, pe care le transformam in sfaturi pentru politisti. Sunt doar niste sfaturi pe care orice politist le poate citi si urma, fara sa ceara o aprobare de la superiori.

1. Scaunul de copil

Nu e niciun secret ca Romania este complet lipsita de educatie rutiera si ca soferii sunt habarnisti sau ca pur si simplu nu se gandesc la viata. Iar parintii care circula cu copiii mici fara ca acestia sa fie asigurati in scaune omologate, sunt niste adevarati criminali. Sunt genul acela de soferi-parinti mult prea increzatori in propriile forte, care isi spun ca au o mult prea mare experienta ca ei sa produca un accident. Fara sa se gandeasca la extrem de probabila situatie in care alt sofer produce accidentul si face un impact frontal prin surprindere. Motiv pentru care calatoria copiilor mici in scaune de siguranta este extrem de importanta. Si, degeaba este reglementata prin lege, pentru ca nu am intalnit vreodata un politist care sa verifice bancheta spate a masinii. Sfatul acesta este destul de simplu: ca politist, daca vrei sa faci o schimbare in 2019, cand tragi pe dreapta o masina, verifica si bancheta spate, iar daca pe geamuri este folie, cere-i soferului sa coboare geamul lateral sa vezi ce se intampla acolo. Daca cumva vezi vreo mama care tine copilul in brate, in loc sa fie in scaunul sau, daca cumva vezi vreun copil mic fara centura sau fara inaltator, conform legii, fii nemilos cu soferul. Poate asa vei salva o viata. Deoarece soferul, dupa ce se va trezi cu o amenda usturatoare, va lua masuri si va pune mai presus de plansetul copilului siguranta si viata lui.

2. Anvelopele de iarna

Legea spune ca nu este permisa circulatia pe sosele acoperite de zapada, gheata sau polei fara ca automobilul sa fie echipat cu anvelope de iarna. Poate ca, totusi, ar fi mai buna o lege sezoniera, cum era proiectul initial, ca intre anumite date sa fie in vigoare, nu o legea permanenta, dar limitata de suprafata carosabila. Pentru ca specialistii spun ca anvelopele de vara nu mai ofera siguranta cand temperatura scade la sub 7 grade Celsius. Insa pentru ca legea nu-i obliga, soferii din Romania circula si acum, la -10 grade Celsius, cu anvelope de vara, doar pentru ca nu e zapada. Educatia lipsa a soferului roman a uitat sa-i mentioneze ca o anvelopa de iarna nu este o anvelopa de zapada, ci este o anvelopa de mers cand e frig. Daca verifici anvelopele masinilor implicate in accidente in aceasta perioada, ai sa ramai suprins ca multe au pneuri de vara. Insa politia nu le poate face nimic, deoarece legea nu le interzice sa le foloseasca atunci cand este doar ud pe jos. Sfatul nostru pentru politisti ar fi sa scrie in procesul verbal sau la constatare, cand e cazul, daca acea masina avea sau nu anvelope de iarna. Poate ca, daca asigurarea nu il va despagubi, trebuind sa scoata banul din buzunar, data viitoare va fi mai atent si va investi in niste pneuri de iarna. Sau, atunci cand este oprit, un sofer nu are anvelope de iarna, desi afara este frig, sa-i spuna sa le monteze urgent. Ideea este simpla: politistii sa verifice anvelopele de iarna mai des si sa fie neinduratori cu cei care se cred mai destepti si inca merg cu cele de vara.

3. Adio smecheriei

Inca sunt soferi care apeleaza la rude, prieteni, cunostinte, atunci cand sunt opriti de politie. In loc sa fie barbati demni, suna o relatie ca sa il influenteze pe agent si sa scape de amenda sau de retinerea permisului cand greseste. Sfatul nostru este sa puna punct acestei practici odata pentru totdeauna. Si cum incepe unul cu influenta, sa-i scoata smecheria din cap punandu-i pe tava cele mai frumoase si generoase amenzi din Codul Rutier, ca data viitoare sa incerce alta abordare. Au apus vremurile in care politistii erau speriati de vreun smecheras care urla "Te las fara serviciu, ba!" sau "O sa dirijezi la Ciopalcata, ba!", acum orice zmeu din acesta poate fi usor filmat si facut de cacao pe la stiri. Vezi cazul BOUreanu.

4. Centura locurilor din spate

Ati auzit vreodata de amenda data soferului si pasagerului pentru ca pasagerii din spate nu aveau montata centura de siguranta? Legea spune clar ca pasagerii trebuie sa poarte centura pe toate locurile dotate cu asa ceva, mai exact, de prin 1995, la toate masinile. Adica pasagerii sunt obligati de lege sa aiba centura si in spate, atat in oras, cat si in mediul extra-urban. Pentru ca este o metoda simpla si la indemana prin care poti scapa cu viata in cazul unui accident. Soferul este si el obligat sa se asigure ca pasagerii din masina lui au centura pusa. Sfatul cu numarul 4 pentru politisti este sa arunce un ochi mai des pe bancheta spate: sunt oameni fara centura, pac, repede, amenda fara iertare. Data viitoare oamenii vor purta centura si toata lumea va fi fericita. Un alt exemplu prin care politistii pot salva vieti.

Vom reveni si cu alte sfaturi pentru Politia Rutiera din Romania la inceput de an. Poate ca, nu noi, dar copiii nostri, vor avea un trafic rutier sigur, ca afara, iar tara noastra nu va mai fi campioana doar la lucruri negative, cum este numarul de morti in accidente auto.

Distribuie pe Facebook
mai multe