SURPRIZA CARE II AVANTAJEAZA PE SOFERI: Te poate opri sau nu politistul rutier fara motiv in trafic?

SURPRIZA CARE II AVANTAJEAZA PE SOFERI: Te poate opri sau nu politistul rutier fara motiv in trafic?
  • Legea este ambigua
  • Politistii nu pot opri masini fara niciun motiv
  • Fiecare interpreteaza legea cum vrea el
Distribuie pe Facebook

Pe vremuri, cand aveam militieni, acestia reprezentau legea si nimeni nu clintea in fata lor. Militianul te oprea oricand, oricum, stabilea amenda pe care o avea el chef in acel moment si primea spaga la orice ora. Acum, lucrurile s-au mai schimbat putin. Sau nu prea?

Mai demult va spuneam ce drepturi au impresia soferii ca detin in fata agentului de politie, atunci cand sunt opriti. Multi soferi traiau cu impresia ca pot cere nu stiu ce ordin de serviciu, un certificat metrologic al aparatului radar, ii pot cere politistului sa se legitimeze si sa poarte cascheta pe cap. Toate aceste lucruri nu sunt adevarate, iar politistul nu este nevoit sa prezinte niciun document.

Insa marea dezbatere se refera la oprirea in trafic fara motiv. Multi soferi sustin ca legea nu ii permite agentului de la rutiera sa ii opreasca pe soferi fara motiv, insa politistii sustin ca pot face opriri oricand in trafic pentru verificarea documentelor. Din nefericire, legea este atat de proasta si ambigua, incat ambele parti au dreptate. Am intrebat un prieten politist la Brigada de Politie Rutiera, neoficial, iar acesta ne-a spus sa citim atent legea si sa intelegem ce vrem.

Ce spune legea?

Hotararea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice spune la Art. 182, alineat 1:

Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează şi în condiţiile producerii unor calamităţi naturale, dezastre sau a altor situaţii care pun în pericol siguranţa circulaţiei.

Ce vor sa vada politistii din aceasta lege?

Evident, politistii sustin ca ei au dreptul, conform legii, sa-i opreasca oricand pe soferi pentru a le verifica documentele, deoarece se poate efectua oprirea vehiculelor pe drumuri publice pentru verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege.

Daca vrei sa vezi doar acest aspect, scrie acolo in Art. 182 negru pe alb acest lucru, ca politistii pot sa fie opriti pentru verificarea actelor.

Ce vor sa vada soferii din aceasta lege?

Soferii, la randul lor, interpreteaza legea cum vor ei, deoarece este ambigua. Articolul spune clar ca politistii pot opri vehicule atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală. Practic, daca nu incalci legea, nu te pot opri. Numai daca incalci legea te pot opri pentru verificarea documentelor.

Asadar, tipic romanesc, legea este problema si formularea sa. Din punctul nostru de vedere, soferii au dreptate, daca ne luam strict dupa cum este formulat articolul de lege. Sa va explicam, citind coerent:

Oprirea vehiculelor se face atunci cand politistii constata incalcari ale normelor rutiere ori in situatia in care exista indicii temeinice dspre savarsirea unei contraventii, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte, precum si pentru verificarea actelor. Deci actiunile de identificare si verificare acte urmeaza DUPA oprirea masinii de catre politisti atunci cand constata incalcari ale legii.

In formularea articolului NU este o enumerare. Adica nu sunt enumerate conditiile de oprire a masinilor, in afara de atunci cand se constata incalcari ale legii ori in situatia in care exista indicii temeinice despre savarsirea unei contraventii. Verificarea actelor este, la fel ca si identificarea persoanelor, o actiune care urmeaza dupa oprire, nu un element de enumerare a conditiilor in care se poate face oprirea.

Asadar, politistii rutieri pot opri soferi fara motiv? Nu. Ci numai atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală. Si daca incalci legea te opresc sa te identifice si sa verifice actele, ceea ce este normal.

Fac politistii un abuz atunci cand te opresc fara motiv? Da si nu. Ei se bazeaza pe felul in care este formulat articolul si iti arata ca pot sa opreasca pentru verificarea actelor. Insa cu un avocat bun, este usor sa demonstrezi ca formularea legii este ambigua si ca verificarea actelor nu este un motiv de oprire, ci o actiune care se succede opririi cand incalci legea.

Soferii insa nu trebuie sa se culce pe o ureche. Politistii pot face opriri ale soferilor, aparent fara motiv, in cadrul unor actiuni organizate sau tematice. De exemplu, pot face actiuni de oprire si control a soferilor pentru consumul de bauturi alcoolice, in baza unui ordin de serviciu, pe care nu sunt obligati sa-l prezinte soferului. Ordin de serviciu care este o dispoziţie scrisă dată de conducerea unei unităţi prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate să efectueze anumite acţiuni, pe o perioadă determinată în afara sarcinilor curente de muncă ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective.

Adica se pot organiza actiuni specifice, punctuale, cu diferite tematici, in cadrul carora soferii pot fi opriti fara sa fi incalcat legea.

Mai trebuie retinut si ca orice incalcare minora de lege poate duce la oprirea masinii de catre un echipaj de politie. Aici intra un bec ars, nepurtarea centurii de siguranta, neaprinderea luminilor pe drumuri nationale, nesemnalizarea schimbarii directiei de mers si asa mai departe. Si cum exista multi soferi care incalca legea in Romania, cu sau fara interpretare gresita a legii, politistii ar putea avea oricum sute de "clienti" zilnic.

TU CE PARERE AI DESPRE FORMULAREA LEGII?

Foto: Mangalia.tv

Distribuie pe Facebook
mai multe