Istoria revine la viata: BMW 328 si BMW 328 Hommage recreeaza o fotografie emblematica la Statuia Aviatorilor de la Bucuresti Grand Prix 1937

Istoria revine la viata: BMW 328 si BMW 328 Hommage recreeaza o fotografie emblematica la Statuia Aviatorilor de la Bucuresti Grand Prix 1937
BMW 328 a fost modelul care a construit imaginea sportiva a marcii BMW. Era prezentat in 1936, la numai 7 ani de la lansarea primului automobil BMW – BMW 3/15 PS, recunoscut sub numele de “Dixi”. Daca primele modele nu ridicau multe pretentii sportive, debutul BMW 328 a avut loc direct in cursa Eifelrennen organizata pe emblematicul circuit Nürburgring. Modelul pilotat de Ernst Jakob Henne, un pilot legendar al vremii, a castigat competitia – un debut care lansa pretentiile sportive ale lui BMW 328.
Trimite unui prieten

Produs in perioada 1936 – 1940 in numai 464 de exemplare, au fost consemnate numai putin de 200 de victorii si podiumuri internationale pentru BMW 328. Seria de performante a culminat cu Mille Miglia 1940. Acolo BMW s-a prezentat cu o serie de 2 modele coupe si 3 roadstere speciale, cu caroserii de aluminiu sau elektron (un aliaj de aluminiu si magneziu) si cu performanta motorului de doi litri si 6 clindri in linie pana la 135 CP de la 80 CP. BMW a dominat cursa, modelul Touring Coupe, pilotat de Huschke von Hanstein a castigat, in timp ce roadsterele au terminat pe locurile 3, 5 si 6. Viteza medie pentru masinile de top era la cote record, de pana la 174 km/h (alte surse o plaseaza la 166 km/h).

Seria de performante valoroase BMW 328 au definit imaginea sportiva a marcii. Impactul a fost atat de puternic, incat aproape la 30 de ani distanta, prima cercetare de piata BMW organizata in 1964 releva ca imaginea BMW era inca definita de BMW 327 si BMW 328, nu de modele pe care BMW le lansase in perioada postbelica. Identificand si o nisa de modele sportive in piata, a fost prima data cand compania si-a asumat o directie sportiva. Atunci se lansa si sloganul “Frude am Fahren/ Placerea de a conduce”, alaturi de modele precum 1800 Ti sau 2002. BMW 328 devenea astfel punctul de plecare pentru ceea ce recunoastem astazi ca un reper de performanta si sportivitate – actuala imagine BMW.

BMW 328 si BMW 328 Hommage la Statuia Aviatorilor

Cu o prezenta deja puternica in Romania si doi reprezentanti ai marcii in Bucuresti (Compania Fratii Tansoca si Compania Tracta), BMW 328 a fost un model folosit si de pilotii romani - Alexe de Vassal, Vintila Frumusanu, Alexandru Papana, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tantareanu si Alexandru Uta.

Intre cei care au concurat cu BMW 328, trebuie sa mentionam cu mult drag numele lui Marin Dumitrescu, un personaj emblematic al motorsportului romanesc dupa al doilea Razboi Mondial. Cu o cariera de mai mult de jumatate de secol, “Nea Marin” a contribuit la crearea mai multor competitii, a fost campion, a format echipe si piloti, a ajutat pe cei din jur si a inspirat mereu, prin energia lui unica. Rememorand o cariera extraordinara, s-a intors mereu la modelul BMW 328 special modificat la Uzina Vulcan, model cu care a concurat impotriva legendelor interbelice ale Romaniei, nume precum Jean Calcianu sau Petre Cristea.

Intre toate numele interbelice, Petre Cristea este cu siguranta unul din cei mai valorosi piloti ai motorsportului romanesc. Debuta cu Dodge si in 1936 se impunea cu un Ford V8 la Raliul Monte Carlo. Din 1938 incepea sa concureze cu un BMW 328 pus la dispozitie de industriasul Petre Iscu. Cu acesta obtinea o serie de victorii in curse internationale, ceea ce il aduce in atentia BMW, lucru demonstrat de o scrisoare adresata de reprezentantul BMW Tracta din Romania catre BMW: “Conform solicitarii Dumneavoastra, ne permitem sa va trimitem atasat o lista a succeselor pilotului roman Petre Cristea”.

Una din cele mai importante performante ale lui Cristea a fost clasarea pe locul secund in Marele Premiu al Germaniei de viteza in Coasta in august 1938, in fata marelului pilot BMW Huschke von Hanstein, cel care era incoronat campionul Germaniei la Viteza in Coasta in acel an si apoi aducea victoria BMW la Mille Miglia in 1940.

Un an mai tarziu, pe 21 mai 1939, urma alta performanta deosebit de valoroasa – victoria in cursa Eiffelrennen, cursa in care trei ani mai devreme avea debutul BMW 328. Cristea corecta recordul clasei cu o viteza medie de 115 km/h (fata de 101,5 km/h pe care Henne ii realiza in 1936). Şi mai important, victoria era obtinuta in fata pilotilor oficiali BMW care concurau cu BMW 328.

Raspunsul echipei germane a venit imediat – acestia s-au prezentat in lunile urmatoare la Grand Prix-ul Bucurestiului si Gran Prix-ul Brasovului si si-au luat revansa in fata lui Petre Cristea.

De fapt Grand Prix-ul Bucurestiului, organizat ca o competitie internationala intre 1937 si 1939, a avut mereu pe prima treapta a podiumului un BMW 328. Un element important al evenimentului relevant si astazi – circuitul stradal integra portiuna de sosea intre Piata Charles de Gaulle si Statuia Aviatorilor, continuand apoi in diferite configuratii pe strazile din Cartierul Primaverii. Important este ca o parte de sosea pe care zilnic trec mii de bucuresteni a fost parte dintr-o cursa incarcata de istorie.

De la aceste evenimente se pastreaza un document foarte valoros, o fotografie cu un BMW 328 alb in competitie, inconjurand Statuia Aviatorilor. Pilotul era nimeni altul decat Ernst Henne, legendarul pilot care lansa BMW 328 pe circuitul Nürburgring un an mai devreme. Ca si in Eifelrennen, Henne castiga cursa si trofeul obtinut este prezentat astazi la loc de cinste in Muzeul BMW din München, alaturi de modelul BMW 328 castigator la Mille Miglia. Un pilot legendar, un model emblematic care a determinat imaginea sportiva BMW, un monument definitoriu pentru Bucuresti, o victorie BMW in Romania, toate surprinse intr-o fotografie istorica.

BMW 328 si BMW 328 Hommage la Statuia Aviatorilor

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (38) Poze BMW 328 si BMW 328 Hommage la Statuia Aviatorilor
BMW
Publicat în categoria: Masini noi DATA PUBLICĂRII: 23 Iunie 2025