Top 10 sedanuri europene senzationale, aproape necunoscute

  • Toate aceste masini aveau preturi foarte mari
  • Niciun model nu era disponibil in Romania
  • Exista acum pe teritoriul tarii noastre mai multe exemplare din fiecare masina prezentata mai jos
Distribuie pe Facebook

In anii '80-'90 se ducea o adevarata cursa in segmentul sedanurilor de dimensiuni medii si mari. Europenii aveau un front propriu, in care nu amestecau modelele japoneze si americane ale vremii. Insa chiar si asa, vremurile de acum 20-30 de ani erau bogate in autoturisme extrem de interesante. Iata cele mai putin cunoscute sedan-uri si limuzine care au facut istorie acum cateva decenii.

10. Peugeot 605 V6

Sedanuri din EuropaUna dintre limuzinele sedan care au fost fabricate in hexagon este Peugeot 605, nava amiral a "leului". Acest model a fost realizat intre 1989 si 1999 pentru a concura cu diversi producatori din Germania. Varful de gama de la Peugeot din acea vreme, 605, avea si motorizari de varf. E vorba de un propulsor V6 de 3000 cmc care producea 200 cp. Din pacate, acest motor era cuplat la o cutie automata care nu-i permitea sa obtina un consum decent. Chiar si asa, un Peugeot 605 V6 putea atinge peste 230 km/h si era renumit pentru o tinuta de drum exceptionala. Acest model nu s-a fabricat si cu tractiune integrala, si, in ciuda stabilitatii bune, avea mari probleme pe partea de calitate si finisari. Cat despre fiabilitate, aceasta era modesta.

9. Renault 21 2.0 Turbo Quadra

Sedanuri din EuropaUna dintre foarte putinele limuzine fabricate in Franta cu tractiune integrala a fost modelul Renault 21. La echiparea cu motorul turbo de 2 litri care producea cifra interesanta de 175 cp, clientul putea opta si pentru o tractiune 4x4 numita Quadra. Renault 21 s-a fabricat in numar mare intre 1986 si 1994, fiind disponibila cu o serie de motorizari variate. Insa, spre deosebire de Citroen si Peugeot, cei de la Renault nu s-au aruncat la mai multi cilindri decat patru pe care ii aveau toate motoarele lor. Varianta de varf era modelul Renault 21 Turbo si Renault 21 Turbo 12 Valve, cu cate 3 supape pe cilindru. Modelul Renault 21 a fost inlocuit ulterior de prima generatie de Laguna.

8. Citroen CX GTi Turbo 2

Sedanuri din EuropaIntre 1974 si 1991, Citroen a produs un sedan extrem de interesant. Se numea CX si purta numele de la prescurtarea 'coeficient aerodinamic'. La fel ca si celelalte modele Citroen, si CX, nava-amiral a francezilor, se bucura de suspensie hidraulica si optiuni parca scoase din filmele SF. A existat si o varianta numita GTi Turbo si Turbo 2, care era propulsata de un motor de 2.5 litri dar in numai 4 pistoane. Acesta producea in 1984 168 cp si un cuplu de 294 Nm, destul incat aceasta limuzina uriasa sa atinga peste 210 km/h. A fost si o versiune break, care avea trei randuri de scaune pe care puteau calatori 7 persoane foarte confortabil.

7. SAAB 9000 Aero

Sedanuri din EuropaIntre 1984 si 1997, SAAB a realizat modelul 9000. Acest model s-a realizat pe o platforma dezvoltata alaturi de Fiat, platforma ce a echipat si modelele Alfa Romeo 164, Fiat Croma sau Lancia Thema. Modelul de varf al suedezilor de la SAAB era numit CDE sau CSE in functie de echipare si caroserie. De exemplu, masinile de tip liftback erau numite CC, iar cele sedan se numeau CD. Motorizarea de varf era un propulsor V6 care angrena numai rotile din fata ce producea 200 cp, insa in 1993 a aparut denumirea de Aero. Chiar daca era un motor in 4 pistoane de 2300 cmc, acesta producea 235 cp datorita unei turbine uriase. Din acest motiv, SAAB 9000 Aero a fost cel mai performant si mai puternic model al acestor ani care a iesit din Suedia.

6. Audi V8 Quattro

Sedanuri din EuropaIntre 1988 si 1993, Audi a vrut sa intre pe piata limuzinelor de lux. Si a facut-o cu modelul numit simplu V8, precursorul lui A8. Masina a fost prima limuzina cu tractiune integrala de tip Quattro, o noutate pe care BMW si Mercedes nu o aveau in segmentul limuzinelor premium. Audi V8 a fost la inceput propulsat de un motor V8 de 3.6 litri ce producea numai 250 cp, dar ulterior, acesta a fost inlocuit cu motorul celebru de 4.2 litri care avea la acea vreme 280 cp. Din acest motor au fost dezvoltate cele care au echipat A8 si S4. Si, cum unei limuzine ii sta bine cu luxul, V8 nu ducea lipsa de lux si confort: clima digitala, scaune electrice, incalzite, telefon, interior piele si airbaguri pentru pasageri.

5. Volvo 850 T-5R

Sedanuri din EuropaIn anul 1995, modelul 850 lansat de Volvo in 1991 s-a bucurat de rezultatele colaborarii producatorului suedez cu Porsche. Asa s-a nascut versiunea speciala performanta numita 850 T-5R. Sub capota avea un propulsor in 5 pistoane de 2 litri care producea uriasa cifra de 250 cp cu ajutorul unei turbine. Chiar daca a existat si o versiune de Volvo 850 cu tractiune integrala, modelul sportiv numit T-5R avea tractiunea doar pe fata. La fel si succesorul sau numit, mai simplu, 850 R. Motorul turbo, suspensia, directia si electronica masinii ii permiteau soferului sa atinga o viteza de 250 km/h, la care era limitat electronic. Acest model a fost unul dintre cele mai puternice de la acea vreme, cu un raport capacitate cilindrica / cai putere demn de invidiat.

4. Alfa Romeo 164 Q4

Sedanuri din EuropaIntre 1987 si 1998, Alfa Romeo a vandut modelul 164 drept varf de gama, limuzina cea mai confortabila si mai spatioasa. Masina a avut in 1993 o versiune speciala numita Quadrifoglio 4 (trifoi cu 4 foi). Denumirea era prescurtata la Q4 si desemna faptul ca masina avea tractiune integrala. Iar numele Quadrifoglio trada o echipare de varf, tot ce se putea pune mai bun pe o masina italieneasca. Motorul de sub capota era un superb V6 de 3000 cmc care producea putin peste 205 cp, cuplat cu o transmisie manuala Getrag in 6 trepte. Ceea ce este de retinut la acest model este sistemul de tractiune 4x4 extrem de performant pentru acea vreme, realizat impreuna cu Steyr-Puch. Era pe baza de vasco-cuplaj si ii permitea masinii sa mearga fie cu tractiune, fie cu propulsie, fie 4x4, in functie de situatiile de drum. Puntea spate era dotata si cu un diferential blocant Torsen.

3. Mercedes-Benz 450SEL 6.9

Sedanuri din EuropaIntre 1975 si 1981, Mercedes-Benz a realizat o adevarata minune tehnologica ce a ramas in istorie drept cea mai rapida limuzina a vremii. E vorba de Mercedes-Benz 450SEL 6.9, urmasul lui 300SEL 6.3, o masina ce era la baza un model din Clasa S cu multe modificari si imbunatatiri. Printre cele mai notabile se numara sistemul de ABS, acest model fiind primul din lume ce putea fi cumparat cu asa ceva, optional. In plus, suspensia era de tip hidro-pneumatica cu auto-nivelare, ceea ce oferea un confort sporit. Motorul era un V8 de 286 cp si un cuplu de 549 Nm, ce putea impinge limuzina grea de aproape 2 tone la viteze de peste 250 km/h. Masina mai avea geamuri electrice, sistem de climatizare, scaune incalzite si multe alte dotari de lux. Insa toate aceste trasaturi veneau cu un pret. La acea vreme, acest model costa cam cat un Rolls-Royce.

2. Lancia Thema 8.32

Sedanuri din Europa

Sedanuri din EuropaIntre 1984 si 1994, Lancia a ocupat segmentul foarte aglomerat al sedanurilor premium cu modelul Thema. De-a lungul a doua serii destul de restranse, Lancia a facut doua modele exclusiviste care erau dotate cu motoare Ferrari. E vorba de Lancia Thema 8.32. Numele venea de la numarul cilindrilor (8) si de la numarul valvelor (32). Prima serie a fost fabricata intre 1986 si 1988 in 2370 de exemplare, iar seria a doua intre 1989 si 1992 in numai 1601 exemplare. Motorul care le facea speciale era un propulsor Ferrari de 3000 cmc derivat din acelasi motor care echipa Ferrari 308, dar care acum avea o putere ceva mai mica, de numai 215 cp. Destul incat masina care era disponibila numai cu tractiune fata sa prinda 100 km/h in 6.8 secunde si sa atinga 240 km/h. Cat despre interior, Lancia Thema 8.32 avea toate dotarile posibile de lux si confort. Astazi, un asemenea exemplar poate fi cumparat cu o suma de aproximativ 10.000 de Euro.

1. Lotus Opel (Carlton) Omega

Sedanuri din Europa

Sedanuri din EuropaDenumit Lotus Carlton, Lotus Omega sau Vauxhall Lotus Carlton a fost un model extraordinar de la inceputul anilor '90. S-a fabricat numai intre 1990 si 1992 la fabrica Lotus din Anglia. La baza, masina era de fapt un Opel Omega. Insa modificarile aduse de cei de la Lotus, atat la mecanica cat si sub capota, au transformat aceasta limuzina aparent banala intr-un adevarat monstru care a ramas intiparit in istorie. Masina avea sub capota un motor Opel de 2000 cmc cu 6 cilindri in linie si 24 de Valve, dar imbunatatit. Mai exact, cand masina iesea pe usa fabricii, avea un propulsor de 3615 cmc, doua turbine Garrett T25 adaugate, pistoane si interne forjate Mahle, transmisie ZF cu 6 trepte de pe Chevrolet Corvette, propulsie pe puntea spate, suspensie auto-nivelatoare, jante pe 17 inch marca Ronal, anvelope Goodyear Eagle, discuri de frana de 328mm pe fata si 300mm pe spate si un kit aerodinamic. Cat despre performante, acestea erau extreme pentru acea vreme: 0-100 km/h in doar 5.2 secunde si o viteza maxima de aproape 300 km/h. Si asta, datorita motorului care producea 381 cp si un cuplu de 568 Nm. Repetam: acum 24 de ani.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (13) Poze Sedanuri din Europa
mai multe