Aprilia RS125 - Prima calatorie

Aprilia RS125 - Prima  calatorie

In fiecare an rasfoim Internetul dupa cea mai mica fotografie cu mult-doritele motociclete care pot fi vazute la saloanele de profil din Koln si Milano. Va prezentam Aprilia RS125, model 2009.

Distribuie pe Facebook

Atat in mers cat si pe loc, RS125 este o motocicleta frumoasa si in ciuda faptului ca e destul de mica, nu este in niciun caz o jucarie. Totul incepand de la carenajul decorat cu siglele sponsorilor, pana la jugul amortizoarelor care imita magneziul, cadrul si bratul spate polishat, jantelor spitate, si franele aurii pare sa apartina unui veritabil bolid Aprilia GP. Inima acestui mic racer este un motor de 125cc in doi timpi, facut de renumitul fabricant de motoare austriac Rotax. Alimentarea se face printr-un carburator Dell'Orto de 28mm cu admisie pe valva Reed, iar combustibilul deja folosit este evacuat printr-un esapament rapid aflat pe partea stanga. Vrei aspect de Gp sub 6.000$? Ia-ti o Aprilia RS125.


Motorul este bine prins intr-un cadru rigid de inspiratie GP cu brate duble din aluminiu polishat, suspendat pe o furca intoarsa de 40mm si un amortizor hidraulic pe spate. In fata se ocupa de franare un disc de 320mm cu montura radiala, etrier cu patru pistoane, iar in spate discul de 220mm, cu un etrier in doua pistoane bine controlate de bratul spate din aluminiu polishat, ce are o forma armonioasa si fluida.


Cu o masa totala declarata de doar 127kg, nu se indoieste nimeni ca RS125 este o motocicleta compacta. Totusi, spre surprinderea noastra, pozitia de pilotaj nu este atat de incomoda pe cat ar fi fost de asteptat si nici atat de inghemuita ca pe un veritabil GP racer de 125. Ghidonul include toate utilitatile necesare unei motociclete de sosea, cum ar fi semnalizarile, comanda farului si cea a claxonului. Instiumentele de bord contin un turometru analogic in care este inclus si un display digital pe care se pot citi viteza, informatii despre distantele parcurse si temperatura lichidului de racire.

Aprilia RS125 - Prima calatorie

Pentru a porni motorul nu trebuie decat sa apasati parghia socului montata pe ghidon si sa apasati butonul care comanda starterul electric. Nu e nevoie de niciun amestec ciudat de combustibil cu ulei, pentru ca motorul dispune de sistem automat de dozare a lichidului de lubrifiere, prin urmare benzina si uleiul se pun separat. Motorul porneste imediat si isi imbata pilotul cu fumul benzinei amestecat cu cel de ulei. Odata incalzit, motorul toarce la 1.000 rpm.

Startul de pe loc necesita indemanare cu ambreiajul, pentru ca micutul motor intr-un cilindru nu are nici pe departe acelasi cuplu ca un motor in 4 cilindri. Pe masura ce accelerezi, Single-ul pare sa ofere ceva cuplu, ca sa vezi ca poate. Dar pe masura ce turatia creste, motorul raspunde mai repede. Sunetul placut al motorului in doi timpi concorda cu viteza in crestere si imediat ce ambielajul ajunge la turatia magica de 10,000 rpm, motorul se trezeste la viata si, in sfarsit, isi incanta pilotul cu o acceleratie decenta. Aminteste-ti totusi sa schimbi viteza, pentru ca daca tii acceleratia acolo cateva secunde mai mult decat e cazul, distractia se incheie tot atat de repede cum a si inceput.


Pe traseu, transmisia in 6 trepte se descurca de minune sa tina micul motor bazaind cam pe toata lungimea pistei, desi ultima treapta este cam lunga tinand cont de puterea nu tocmai mare a motorului. Atat pe prima linie dreapta pana in Curba 1 cat si pe ultima linie dreapta, sigur o sa vrei mai multa putere. Pe restul traseului o sa te distrezi de minune, pentru ca tot ce pierde RS-ul la capitolul putere, castiga inapoi cu manevreabilitatea.


Schimbarile de directie nu necesita nici cel mai mic efort. Aproape ca este destul sa intorci capul in partea in care vrei sa mergi. De fapt, micul RS ia curbele atat de repede, ca iti trebuie cateva ture doar sa te obisnuiesti cu raspunsul imediat al acestei GP-replica. Imediat te vei surprinde jucandu-te cu fiecare portiune a unei curbe de la intrare la iesire mai repede decat ai facut-o pana in acest moment, probabil.


Garda la sol este indestulatoare, pentru ca trenul spate inspirat din lumea marelui premiu este inalt si chiar si cu pneurile de strada OE Dunlop, micul RS e capabil sa obtina inclinari uimitoare. Pozitia corpului este mult mai importanta comparativ cu un mare motor in 4 timpi si, din fericire, pana si cei mai inalti piloti vor avea destul spatiu cat sa isi mute centrul de greutate dintr-o parte in alta. Cand aduci toate aceste avantaje pe trasee virajate ca bowl turn-ul cu inclinatie de 20 de grade de pe Streets, vei merge atat de repede ca vei simti legile cinematicii transformate in senzatii ca niciodata pana atunci.

Aprilia RS125 - Prima calatorie


Aproape de inclinatia maxima, cadrul rigid, bratul spate si suspensia moale fac pilotajul foarte interesant. Impreuna cu puterea modesta, manevrabilitatea si inclinatiile inimaginabile, nu vei folosi franele pe fata foarte des, ceea ce inseamna ca furca fata nu va fi niciodata comprimata prea mult. Ajustabilitatea suspensiei se limiteaza doar la preincarcarea arcului spate; cu toate astea, avand in vedere dimensiunile si masa restranse, nu vei simti lipsa reglajelor. Pentru rarele cazuri in care va trebui sa incetinesti, franele sunt mai mult decat capabile sa incetineasca motocicleta cat se poate de repede.

Pe piata noastra, unde marile motoare in 4 timpi fac legea, rezervorul de 18 liti ai RS-ului sunt o gura de aer proaspat si ne fac sa mai uitam faptul ca aspectul practic este oarecum mai putin satisfacator. In timp ce un RS125 de 5.499$ cu siguranta nu este pentru oricine, senzatiile oferite pe pista o fac sa merite fiecare cent. Nu numai ca este manevrabila si simpatica, ea este o motocicleta care vrea cu tot dinadinsul sa fie condusa la limita. Si atunci cand este condusa exact asa cum trebuie, ofera o senzatie apropiata de Zen, care trebuie neaparat incercata pentru a fi inteleasa.


Pentru mai multe detalii si oferte de pret intrati pe site-ul www.atvrom.ro


Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Moto DATA PUBLICĂRII: 10 Iunie 2010