Masini legendare Ep. 11 - Audi Quattro
Ideea producerii unei masini performante cu tractiune integrala le-a venit celor de la Audi in anul 1977, primul contact al publicului larg cu modelul Quattro avand loc trei ani mai tarziu, in 1980, la Geneva Motor Show. Motorul original era un cinci cilindri in linie, de 2.144 cmc, dotat cu turbina si intercooler, ce producea nu mai putin de 200 cai putere si 285 Nm - indeajuns ca fantasticul Audi Quattro sa accelereze de la 0 la 100 km/h in doar 7.1 secunde si sa atinga o viteza maxima de peste 220 km/h. Ulterior, capacitatea cilindrica a fost crescuta pana la 2.226 cmc, insa numarul cailor putere a ramas neschimbat. Totusi, in anul 1989, motorul de 2.2 litri a fost inzestrat cu 20 de valve - cu zece mai mult fata de propulsoarele folosite pana atunci, rezultatul fiind 220 CP sub capota si o viteza maxima de 230 km/h.
Produs intre 1980 si 1991, coupe-ul din Ingolstadt a ajuns in mana a mai mult de 11.000 de norocosi proprietari. Adesea denumit Audi Ur-Quattro, modelul german se bucura de o caracteristica unica - timp de 11 ani nu a primit nici o modificare estetica semnificativa. Mai exact, singurele schimbari efectuate au constat intr-un design regandit al farurilor si al grilei frontale, acelasi lucru fiind valabil si pentru panoul de bord de la interior. De asemenea, suspensia a primit o noua setare pe parcursul productiei, jantele au crescut in latime, in 1987 diferentialul central Torsen facandu-si aparitia pentru prima oara.
In ceea ce priveste versiunea de raliuri, Audi Quattro a fost una dintre primele masini prezente in lumea sporturilor cu motor care se bucura de prezenta tractiunii integrale. Impresionantul model german a castigat cursa dupa cursa, iar pentru a celebra intreaga sa cariera, plina de performante, toate Audi-urile echipate cu sistem de tractiune integrala care au iesit pe portile fabricii au fost branduite cu logo-ul quattro - scris cu q mic.
Motorsport
Masina de competitie a debutat in anul 1980, in cadrul Janner Rally din Austria. In contrast cu viitoarele modele de Clasa B, modelul initial folosea aproape aceeasi caroserie precum versiunea de serie. In ceea ce priveste motorul, acesta dezvolta nu mai putin de 300 cai putere. Un an mai tarziu, in 1981, Michele Mouton reusea o performanta incredibila la volanul noului Audi Quattro - mai exact, devenea prima femeie care castiga un campionat mondial de raliuri. In urmatorii trei ani, constructorul german introducea versiunile A1 si A2 care sa corespunda noilor cerinte ale Grupei B, urcand puterea motorului I5 turbo pana la 350 CP. Primul model a castigat la Raliul Suedei si al Portugaliei - editia 1983, in timp ce al doilea a strans pe parcursul a doi ani nu mai putin de opt trofee.
Sport Quattro si Sport Quattro S1
Programul Audi Sport Quattro reprezenta sansa companiei din Ingolstadt de a pariticipa la editia din 1984 a Grupei B, obtinerea omologarii necesitand producerea unei versiuni de serie intr-un numar limitat. Noul Sport Quattro era propulsat de un motor turbo de 2.133 cmc, cu 20 de valve, ce dezvolta 306 CP sub capota modelului de strada si nu mai putin de 450 CP in cazul masinii de competitie. Mai important de atat, coupe-ul german beneficia si de ampatament redus, extensii pentru aripi si jante mai late.
Programul Sport Quattro S1 a fost introdus la finele anului 1985, ca o evolutie a originalului Audi Sport Quattro. Noua masina de curse folosea un motor turbo de 2.110 cmc cotat la 480 CP, insa multumita turbinei care folosea un sistem de recirculare a aerului valoarea reala depasea 500 de cai putere la 8.000 rpm. Mai mult de atat, pe langa aceasta crestere de putere, constructorul german a adaugat si un nou kit aerodinamic, in timp ce greutatea a fost coborata pana la bariera celor 1.090 de kilograme.
Rezultatul? Audi Sport Quattro S1 nu doar ca accelera de la 0 la 100 km/h in doar 3.1 secunde, insa le-a permis lui Walter Rohrl si Christian Geistdorfer sa castige Raliul San Remo din 1985. In plus, pe langa dominatia impusa in cadrul Grupei B, extremul S1 a castigat si la Pikes Peak International Hill Climb. Nu o data, ci de doua ori, ultima mare victorie fiind inregistrata de insusi-legendarul Walter Rohrl, la bordul unei versiuni de 600 cai putere.
Cuvant de incheiere
Pentru a celebra conceptul de quattro si automobilul in sine, germanii de la Audi au introdus anul trecut la Paris Motor Show concept car-ul botezat cu acelasi nume. Printre principalele ingrediente magice ale acelui automobil se numara un motor turbo in cinci cilindri, numai bun pentru 408 cai putere. Ca model de serie, actualul Audi TT-RS este considerat adevaratul urmas al legendarului Ur-Quattro.
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €