Masini legendare Ep. 11 - Audi Quattro

Ideea producerii unei masini performante cu tractiune integrala le-a venit celor de la Audi in anul 1977, primul contact al publicului larg cu modelul Quattro avand loc trei ani mai tarziu, in 1980, la Geneva Motor Show. Motorul original era un cinci cilindri in linie, de 2.144 cmc, dotat cu turbina si intercooler, ce producea nu mai putin de 200 cai putere si 285 Nm - indeajuns ca fantasticul Audi Quattro sa accelereze de la 0 la 100 km/h in doar 7.1 secunde si sa atinga o viteza maxima de peste 220 km/h. Ulterior, capacitatea cilindrica a fost crescuta pana la 2.226 cmc, insa numarul cailor putere a ramas neschimbat. Totusi, in anul 1989, motorul de 2.2 litri a fost inzestrat cu 20 de valve - cu zece mai mult fata de propulsoarele folosite pana atunci, rezultatul fiind 220 CP sub capota si o viteza maxima de 230 km/h.
Produs intre 1980 si 1991, coupe-ul din Ingolstadt a ajuns in mana a mai mult de 11.000 de norocosi proprietari. Adesea denumit Audi Ur-Quattro, modelul german se bucura de o caracteristica unica - timp de 11 ani nu a primit nici o modificare estetica semnificativa. Mai exact, singurele schimbari efectuate au constat intr-un design regandit al farurilor si al grilei frontale, acelasi lucru fiind valabil si pentru panoul de bord de la interior. De asemenea, suspensia a primit o noua setare pe parcursul productiei, jantele au crescut in latime, in 1987 diferentialul central Torsen facandu-si aparitia pentru prima oara.
In ceea ce priveste versiunea de raliuri, Audi Quattro a fost una dintre primele masini prezente in lumea sporturilor cu motor care se bucura de prezenta tractiunii integrale. Impresionantul model german a castigat cursa dupa cursa, iar pentru a celebra intreaga sa cariera, plina de performante, toate Audi-urile echipate cu sistem de tractiune integrala care au iesit pe portile fabricii au fost branduite cu logo-ul quattro - scris cu q mic.
Motorsport
Masina de competitie a debutat in anul 1980, in cadrul Janner Rally din Austria. In contrast cu viitoarele modele de Clasa B, modelul initial folosea aproape aceeasi caroserie precum versiunea de serie. In ceea ce priveste motorul, acesta dezvolta nu mai putin de 300 cai putere. Un an mai tarziu, in 1981, Michele Mouton reusea o performanta incredibila la volanul noului Audi Quattro - mai exact, devenea prima femeie care castiga un campionat mondial de raliuri. In urmatorii trei ani, constructorul german introducea versiunile A1 si A2 care sa corespunda noilor cerinte ale Grupei B, urcand puterea motorului I5 turbo pana la 350 CP. Primul model a castigat la Raliul Suedei si al Portugaliei - editia 1983, in timp ce al doilea a strans pe parcursul a doi ani nu mai putin de opt trofee.
Sport Quattro si Sport Quattro S1
Programul Audi Sport Quattro reprezenta sansa companiei din Ingolstadt de a pariticipa la editia din 1984 a Grupei B, obtinerea omologarii necesitand producerea unei versiuni de serie intr-un numar limitat. Noul Sport Quattro era propulsat de un motor turbo de 2.133 cmc, cu 20 de valve, ce dezvolta 306 CP sub capota modelului de strada si nu mai putin de 450 CP in cazul masinii de competitie. Mai important de atat, coupe-ul german beneficia si de ampatament redus, extensii pentru aripi si jante mai late.
Programul Sport Quattro S1 a fost introdus la finele anului 1985, ca o evolutie a originalului Audi Sport Quattro. Noua masina de curse folosea un motor turbo de 2.110 cmc cotat la 480 CP, insa multumita turbinei care folosea un sistem de recirculare a aerului valoarea reala depasea 500 de cai putere la 8.000 rpm. Mai mult de atat, pe langa aceasta crestere de putere, constructorul german a adaugat si un nou kit aerodinamic, in timp ce greutatea a fost coborata pana la bariera celor 1.090 de kilograme.
Rezultatul? Audi Sport Quattro S1 nu doar ca accelera de la 0 la 100 km/h in doar 3.1 secunde, insa le-a permis lui Walter Rohrl si Christian Geistdorfer sa castige Raliul San Remo din 1985. In plus, pe langa dominatia impusa in cadrul Grupei B, extremul S1 a castigat si la Pikes Peak International Hill Climb. Nu o data, ci de doua ori, ultima mare victorie fiind inregistrata de insusi-legendarul Walter Rohrl, la bordul unei versiuni de 600 cai putere.
Cuvant de incheiere
Pentru a celebra conceptul de quattro si automobilul in sine, germanii de la Audi au introdus anul trecut la Paris Motor Show concept car-ul botezat cu acelasi nume. Printre principalele ingrediente magice ale acelui automobil se numara un motor turbo in cinci cilindri, numai bun pentru 408 cai putere. Ca model de serie, actualul Audi TT-RS este considerat adevaratul urmas al legendarului Ur-Quattro.
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei


