Cum e viata alaturi de un Renault electric cu care poti merge 400 de kilometri fara oprire?

  • Dezavantajele unei masini electrice
  • Cum se simte ZOE de la volan
  • Cat pot sa merg in realitate cu masina asta?
Distribuie pe Facebook

Nu imi plac masinile electrice. Nu le vad rostul in momentul actual si nici nu isi justifica pretul mare de achizitie. Nu tin nici cu natura, pentru ca oricum ai nevoie de inca o masina obisnuita ca sa pleci in calatorii lungi. Pur si simplu, nu vedeam motive pentru care ti-ai lua un autoturism electric in Romania. Pana cand am condus-o pe ZOE.

Sa incepem cu niste cifre. In Romania s-au vandut putin peste 500 de automobile electrice pana acum, in 2017. Si nici la capitolul statii de incarcare nu stam rau: sunt peste 30 numai in Bucuresti. Partea proasta este ca aproape toate sunt private. Nimic sustinut de stat, de Ministerul Mediului. Partea buna este ca majoritatea ofera incarcarea gratuita a masinilor electrice. Asta inseamna un singur lucru: usor-usor, parcul auto electric se mareste si primeste conditii de functionare din ce in ce mai bune.

Renault ZOE 40

Dezavantajele unei masini electrice

Daca masinile electrice ar avea numai avantaje, atunci le-am intalni peste tot in jurul nostruDaca masinile electrice ar avea numai avantaje, atunci le-am intalni peste tot in jurul nostru. Momentan insa, isi croiesc incet dar sigur loc spre consumatori. Pentru ca nu sunt perfecte. Iar principalul dezavantaj al masinilor electrice era, la inceput, autonomia. Adica faceai maximum 100 de kilometri cu acumulatorii incarcati, dupa care trebuia sa stai ore in sir intr-un loc ca sa-i incarci la loc. Aceasta problema a fost rezolvata in ultimii ani, masinile electrice reusind sa primeasca autonomii crescute, chiar si de peste 500 de kilometri.

Un alt dezavantaj care nu a fost pana acum rezolvat este pretul de achizitie ridicat. Baterii ce folosesc metale rare si tehnologie noua, motoare electrice si piese relativ de ultima generatie, fac ca intreaga tehnica a unei masini electrice sa fie scumpa. Si viitorul nu arata mai bine, deoarece bateriile, cu cat devin mai performante si capabile sa ofere o autonomie crescuta, cu atat devin mai scumpe.

In Romania mai avem si problema finantarii la achizitie. Anul acesta este primul an in care clientii de masini electrice primesc de la Stat 10.000 de Euro subventie pentru cumpararea unei masini electrice la care se mai adauga si valoarea unui voucher normal de 1.500 de Euro, plus bonusuri de emisii. Cu toate astea, masinile electrice raman inca scumpe pentru majoritatea romanilor.

Renault ZOE 40

Masina condusa de noi

Nu e prima oara cand ne-am urcat intr-un Renault ZOE. Dar este prima oara cand conducem o masina electrica ce se bucura de autonomie crescuta. Mai exact, ZOE 400, sau Z.E. 40. Numele de 400 vine de la autonomia in kilometri pe care o poate avea masina, iar Z.E. 40 de la Zero Emissions si 40, capacitatea acumulatorului in kWh.

Renault are o gama larga de masini electrice, de la Twizzy la Kangoo, iar ZOE se vinde in doua versiuni, in functie de autonomie. Z.E. 22 ofera o baterie de 22 kWh si o autonomie maxima de 240 km, in timp ce varianta de top Z.E. 40 cu baterie de 41 kWh ofera o autonomie maxima de 403 kilometri.

Renault ZOE 40

Motorul este unul electric montat in fata, cuplat la o cutie automata cu reductor care face acceleratia lina, progresiva, fara schimbari de trepte ca in cazul unei transmisii automate conventionale. Puterea lui ZOE este aceeasi in ambele cazuri: 92 cp (68 kW) si un cuplu de 250 Nm care intra in actiune de la doar 250 rpm.

Renault ZOE 40

Renault ZOE 40Renault ZOE 40Renault ZOE 40

Cum se simte ZOE de la volan

Desi este un automobil din clasa subcompacta, ce are o lungime de 4 metri, greutatea este destul de mare, aproape 1500 de kilograme. Cam cat un SUV, adica. Numai acumulatorii au 305 kilograme, acestia fiind plasati in partea inferioara, la podea, ca sa pastreze centrul de greutate jos. De unde si o tinuta de drum foarte buna, masina fiind stabila in viraje si la depasiri mai violente, iar directia precisa peste asteptari. Cu putin curaj, dezactivand modul ECO, in combinatie cu puterea care vine imediat cum apesi pedala de acceleratie, te poti bucura de niste senzatii neasteptate din partea unei masini electrice.

Franele mi s-au parut putin subdimensionate: discuri pe fata si tamburi pe spate. Si asta pentru ca la o franare mai agresiva, rotile s-au blocat destul de repede pe carosabil. De fapt, poate sunt de vina anvelopele Michelin 195/55/R16 model EV special realizat pentru vehicule electrice. Niste pneuri care ofera o rezistenta minima la inaintare si care au compromis, cel mai probabil, aderenta. Eu unul as pune anvelope obisnuite, nu unele speciale pentru un vehicul electric, doarece diferenta la consum de energie este insignifianta si se vede numai pe distante foarte mari.

Renault ZOE 40

Cat spatiu am intr-un Renault ZOE?

La fel ca in orice alta masina din clasa subcompacta. Portbagaj de 338 de litri, loc decent pentru pasagerii din spate la genunchi si cap, locuri pentru depozitare si pahare, torpedou generos... adica la spatiu nu exista diferenta fata de o masina obisnuita. Desi am mai auzit povesti cum ca masinile electrice au portbagaj mic din cauza bateriilor, din cauza transformatoarelor sau alte bazaconii. Nu.

Renault ZOE 40

Renault ZOE 40Renault ZOE 40

La interior

Unul din scopurile unei masini electrice este sa-l faca pe sofer sa se simta ca intr-o masina obisnuita, cel putin la confort. Interiorul lui ZOE este unul cald, primitor, care nu transmite nicicum ca este al unei masini care se incarca de la priza. Numai micul martor al nivelului de incarcare al acumulatorului si literele Z-E de pe schimbator iti dau de inteles ca este ceva ciudat. Dar in rest, consola centrala este ca la oricare alt Renault, la fel si climatizarea, prizele aeratoarelor si asa mai departe.

Renault ZOE 40

Chestii specifice unei masini electrice

Primul si cel mai important lucru pe care il vei sesiza cand conduci un ZOE este... linistea. In general, cand pui contactul la o masina auzi motorul cum porneste, se simte, vibreaza, toarce. La ZOE, cand pui contactul, liniste totala. Nimic, zero, tacere mormantala. Dar masina a pornit! Iti apare un semn mare pe ceasul de bord digital care spune READY. Nu trebuie decat sa pui transmisia din P in D si esti gata de drum.

La viteze mai mari o sa auzi numai zgomotul anvelopelor pe asfalt si aerul miscat de caroserie. Atat. Turatia motorului este abia perceptibila, chiar si la viteze ridicate, fiind acoperita de ropotul pneurilor pe carosabil. Interesant este insa sunetul ca de OZN pe care il scot sistemele electrice de incarcare. O sa auzi niste zumzaieli extraordinar de simpatice cand se activeaza pe acolo niste generatoare, transformatoare, sau cand frana regenerativa incarca acumulatorul. Este o muzica in surdina, silentioasa, foarte placuta.

Renault ZOE 40

Specifica masinilor electrice este si incarcarea... ciudata. Care se face prin inlaturarea siglei Renault frontale, unde este mufa. In portbagaj sunt doua cabluri: unul special pentru statiile de incarcare si unul care se pune la priza domestica. Dar despre acest subiect mai detaliat, o sa-ti povestesc mai jos.

Cat pot sa merg in realitate cu masina asta?

Renault spune ca aceasta varianta de ZOE poate merge putin peste 400 de kilometri cu o singura incarcare de acumulator. Insa aceasta autonomie este exact ca si consumul declarat de producator, pe care tu, ca sofer, nu il vei atinge niciodata. Autonomia lui ZOE de 400 de kilometri a fost facuta, probabil, in conditii ideale de autostrada, la viteza redusa de 80 km/h, fara consumatori, ziua, fara faruri aprinse si asa mai departe. Realitatea este alta.

Realitate este alta, dar nu cu mult diferita. Ideea principala pe care trebuie sa o retina un viitor proprietar de masina electrica este destul de simpla. Si anume, ca autonomia masinii care este in permanenta aratata pe ceasul de bord se modifica in permanenta. Adica poti sa ai o autonomie afisata de 300 de kilometri, dar tu poti sa faci in realitate 340 de kilometri, conform kilometrajului. Asta daca tu conduci incet, frumos, fara consumatori. Sau poti sa ai afisata o autonomie de 300 de kilometri, dar sa ramai fara baterie dupa numai 220. Pentru ca ai condus mai in viteza. Ai prins ideea?

Renault ZOE 40

Cert este ca daca circuli numai in oras, o poti face in modul ECO. Adica un mod care nu-ti permite acceleratie rapida si care pastreaza turatia scazuta. In acest mod, chiar si cu aerul conditionat pornit, poti face usor in oras 300 de kilometri. Noi cand am luat masina arata 389 de kilometri autonomie. Am facut cam 320 si mai avea autonomie afisata de 70 kilometri. Am mers mult in oras, dar am facut si 140 de kilometri dus-intors pana la Oltenita.

La iarna, lucrurile s-ar schimba: adica daca mergi cu incalzirea pornita, la temperaturi negative, bateria isi pierde din eficienta si autonomia o sa scada. Insa chiar si asa, avem convingerea ca poti face 300 de kilometri cu o singura incarcare. Asa cum suntem siguri ca daca depui putin efort si te concentrezi sa nu depasesti 80 km/h vei obtine rezultatele oficiale de 400 de kilometri.

Cum incarc masina?

Ai doua variante: la priza sau la statie speciala de incarcare. De exemplu, ai statie de incarcare la Kaufland, dar iti trebuie un card special pe care sa-l faci inainte, dupa care poti incarca gratuit cand iti faci cumparaturile. Sau la oricare alta statie, chiar si cu modul de incarcare rapida care dureaza 1 ora si 40 de minute in cel mai optimist caz.

Din nefericire, Romania nu are statii de incarcare la locurile de munca ale oamenilor. Pentru ca acesta este scopul lor. Adica atunci cand lucrezi, sa-ti lasi masina la incarcat. Aici este si problema statiilor de incarcare de la noi: sunt puse in locuri inutile. Asa ca-ti mai ramane doar varianta cu incarcarea de la priza.

Renault ZOE 40

Ai nevoie de o priza speciala. Una serioasa, care are cablurile trase prin perete din cupru solid, nu cu lite. Si obligatoriu trebuie sa scoti din ecuatie folosirea unui prelungitor. Deoarece cablul de incarcare al masinii este foarte gros, e cat un furtun de gradina, si are un CIP care isi da seama daca pe traseu este o rezistenta mai mica si opreste incarcarea. Cu alte cuvinte, daca ai cabluri subtiri prin perete sau daca folosesti prelungitor, nu se va incarca masina. Si e bine ca are aceasta siguranta!

Am mai condus o masina electrica fara aceasta siguranta. Si am vrut sa o incarcam cu prelungitor. Mai tarziu ne-am dat seama ca prelungitorul s-a incins si s-a inmuiat ca niste spaghete. Inca putin si ne sareau sigurantele. Asadar, ai nevoie de o priza speciala, daca nu cumva casa ta a fost deja prevazuta cu niste cabluri solide prin pereti. Da, caci doar despre casa putem vorbi in ceea ce priveste incarcarea. La bloc este exclus.

Renault ZOE 40Renault ZOE 40

Cat costa masina?

Pe scurt, ZOE costa 31.000 de Euro cu TVA pentru cea mai accesibila versiune. Si 34.500 de Euro pentru cea mai scumpa, testata de noi, cu autonomie de 400 de kilometri. Adica destul de mult daca ne gandim ca este o masina subcompacta. Partea buna este ca avem, in sfarsit, un Program Rabla care sustine achizitionarea de asemenea vehicule. Nu satisfacator, dar e ceva. Si deodata ai o reducere de peste 11.500 de Euro la pretul initial. Mai obtii un discount de la dealer si ai sanse sa cumperi un ZOE cu autonomie mare de vreo 20.000 de Euro.

Deci, la ce este bun un Renault ZOE?

Este perfect pentru mers in oras. Gandeste-te ca daca faci un plin de baterie poti circula toata saptamana fara sa o mai incarci. Dupa care, o lasi in week-end la incarcat acasa sau cand iti faci cumparaturile. Este mica si totusi spatioasa la interior, se parcheaza usor si se conduce si mai usor. Nu ai nevoie de viteze mari in oras, asa ca o sa ai autonomie crescuta. Pur si simplu, pentru asta a fost gandita, pentru a fi condusa in mediul urban.

Renault ZOE 40

Poti sa mergi si la drum intins, pe distante mai lungi. Poti sa ajungi cu ea la mare sau la munte, din Bucuresti? Da, poti. Insa ca sa ajungi cu o singura incarcare trebuie sa mergi destul de incet, cu maxim 90 km/h. Asadar, daca nu te grabesti, poti ajunge fara probleme din Bucuresti chiar si la Vama Veche sau la Sibiu. Daca insa incepi sa mergi cu viteza maxima de 135 km/h, o sa vezi cum scade autonomia cu o viteza incredibila. Si cei 400 de kilometri potentiali devin 180. Exact ca la o masina pe benzina: mergi incet, mergi mult. Mergi repede, mergi mai putin.

Insa pasul a fost facut. Acum ai autonomie mare, asa ca masina electrica nu mai este doar pentru oras. Si a mai fost facut un pas important, cel putin in cazul acestei frantuzoaice: masinile electrice nu mai sunt urate. ZOE este atragatoare si este mandria "tagmei electrice".

Renault ZOE 40

Merita sa-mi iau o masina electrica?

Nu. Dar merita sa-ti cumperi un ZOE. Nu merita sa-ti iei orice masina electrica de pe piata, dar una ca ZOE care te scapa de nevoia de a mai avea inca o masina pentru vacante, merita. Daca ai drumuri lungi in oras zi de zi, asta este masina pe care vrei sa o conduci. Imagineaza-ti ca te duci la benzinarie doar sa cumperi apa si sa folosesti toaleta. Si la cat de mult s-a scumpit benzina acum, daca esti genul care face kilometri, o sa-ti scoti repede banii investiti in achizitionarea masinii. Si, garantat, nu iti vei mai dori niciodata o masina conventionala!

ZOE este ceva nou, ce nu aveam pana acum: o masina electrica frumoasa, spatioasa, cu autonomie mare. Poti sa te duci cu ea si in calatorii, faci popas, o incarci cateva ore, dupa care pleci mai departe. Teoretic, poti face turul Europei cu aceasta masina, daca nu te grabesti. Daca insa ai o familie numeroasa, s-ar putea sa nu iti fie utila si sa visezi la un minivan electric. Pentru toate celelalte exista ZOE.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (26) Poze Renault ZOE 40
mai multe