Valoarea Timbrului de Mediu: iata cat trebuie sa platesti pentru NOUA TAXA AUTO 2013
CALCULATOR ONLINE TIMBRUL DE MEDIU 2013!
DE CE TREBUIA SCHIMBATA TAXA AFLATA IN VIGOARE?
Pana in prezent, taxa de mediu avea trei mari probleme:
- Avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor
- Continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (in ciuda faptului ca acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala)
- Era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE (pentru ca includea criterii diferite pentru anumite categorii de masini inmatriculate in Romania fata de alte masini)
CE ADUCE NOU FORMULA TIMBRULUI DE MEDIU?
- Principiul “poluatorul plateste”, deoarece se taxeaza in principal emisiile generate de masina. Timbrul de mediu priveste nivelul de emisii si tipul de tehnologie folosit (Euro 1, 2, 3, 4, 5).
- Noul timbru de mediu va fi cu adevarat o taxa de mediu, pentru ca se calculeaza in principal in functie de emisia de CO2, (luata in calcul in intregime pentru timbru, fata de 30% in legea in vigoare), inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.
- Dorim sa stimulam innoirea parcului auto national pentru a ajunge, in urmatorii ani, la standardele de poluare pe care Uniunea Europeana le impune statelor membre.
CE VALOARE ARE NOUL TIMBRU?
- Timbrul de mediu mentine aceleasi cote din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5 si creste cotele pentru masinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3, care se vor afla in circulatie mult timp si deci vor polua o perioada indelungata.
- Pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro), pentru ca este vorba de masini mai vechi, cu durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa), timbrul de mediu va scadea. Taxa actuala nu includea scaderi importante la acest capitol si se ajungea ca, pentru masini foarte vechi, sa fie virtual imposibila vanzarea din cauza valorilor mari ale taxei.
- Pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice, timbrul este zero! Statul roman ofera acest stimulent celor care doresc achizitionarea de astfel de masini.
- Noile valori de impunere au fost estimate de specialistii din minister, in consultare cu mediul profesional, pe baza unor modele similare din tarile europene.
- Formulele noi de calcul ale timbrului sunt: pentru Euro 3, 4, 5: suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100 si pentru non-euro, Euro 1, 2: suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,
DE CATE ORI SE PLATESTE TIMBRUL DE MEDIU?
- Se va plati o singura data – si reprezinta costul poluarii pentru intreaga durata de viata a masinii. Nu se va plati timbrul la revanzare.
CINE PLATESTE TIMBRUL DE MEDIU?
- Timbrul se plateste doar la prima inmatriculare pe piata din Romania (sau la prima transcriere).
- Se va plati, ca si pana acum, la administratia financiara.
- Nu se plateste de catre cei care au platit taxa pana acum, in diversele forme care a existat.
- In cazul celor care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal – daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, in baza HJ, vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii.
- In ce ii priveste pe transportatori - timbrul de mediu se aplica doar la categoria M1; pentru restul (M2, M3, N1, N2, N3), ramane formula actuala.
CE SE INTAMPLA CU BANII COLECTATI?
- Se strang la Administratia Fondului de Mediu.
- In perioada urmatoare, banii vor fi folositi, in mare parte, pentru a se plati restituirile catre cei care au dat statul in judecata pentru incasare ilegala a versiunii anterioare a taxei – deci pentru corectarea unei nedreptati comise in anii trecuti.
- Sumele ce vor ramane dupa restituiri vor merge spre programe de mediu, precum Programul Rabla, Casa Verde, program de impaduriri.
CE SE INTAMPLA CU MASINILE INMATRICULATE INAINTE DE 2007?
- O scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, pentru ca acest lucru ar constitui discriminare si ar fi sanctionat la nivel european; de asemenea, ar genera noi procese si noi despagubiri.
- Solutia pentru care am optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata a masinii, astfel incat aceste valori sa nu mai fie prohibitive. Practic, taxa pentru acest tip de masini scade semnificativ fata de situatia din prezent, ajungand la cifre rezonabile.
- Scopul diminuarii taxei pentru aceste masini este acela de a evita blocajul care ar putea sa apara pe piata interna si care ar genera un interes mai scazut pentru achizitionarea de masini mai putin poluante. Daca oamenii nu si-ar putea vinde masinile foarte vechi, le-ar folosi tot pe acestea, poluand in continuare.
CE SE INTAMPLA CU MASINILE REVANDUTE IN AFARA TARII?
- Daca este o taxa pentru intreaga perioada de viata a masinii, ce se intampla daca masina este scoasa din Romania inainte de a se implini aceasta perioada? Se poate recupera diferenta?
- Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
CE SE INTAMPLA CU MASINILE UTILIZATE DE PERSOANE CU HANDICAP?
- Masinile modificate pentru a fi utilizate de persoane cu handicap sunt excluse de la plata timbrului de mediu, in conditiile in care cumparatorul este tot o persoana cu handicap.
UNDE SE MAI APLICA ACELASI MECANISM DE TAXARE?
- In Uniunea Europeana, exista mai multe state care isi calculeaza taxa de poluare in principal in functie de emisia de CO2: Franta, Spania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Slovenia. In unele tari, precum Franta sau Olanda, cotele sunt mult mai mari decat in Romania, dar acest lucru este permis de puterea de cumparare diferita
CUM SE INCADREAZA ACEASTA SCHIMBARE IN EVOLUTIA TAXARII POLUARII LA NIVEL EUROPEAN?
- Romania a ales o taxare doar in functie de emisia de CO2 si de gradul de poluare a tehnologiei, pentru ca aceasta este tendinta europeana. Directivele europene cer acest lucru.
- In UE, se va ajunge, treptat, la unificarea diferitelor forme de taxare a poluarii (in prezent, 18 state din UE au diverse forme de astfel de taxe) Tendinta este de renuntare treptata la taxele de prima inmatriculare si de creare a unor impozite anuale pe circulatie (in functie de emisia de CO2).
- Accentul pus pe componenta de CO2 are legatura cu armonizarea europeana, care va avea loc in viitor.
- Nu s-a trecut inca la o taxare anuala pentru ca aceasta ar reprezenta o povara prea mare pentru detinatorii de masini in Romania (in prezent, in Europa, doar Germania practica acest sistem).
Exemple de masini si cat trebuie sa plateasca noul TIMBRU DE MEDIU (suma este in EURO)
- Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei
- Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei
- Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei