10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 3 - tuning motor

Din capul locului vrem sa mentionam ca la motor treburile sunt mai delicate. Este recomandata parerea unui specialist, inainte sa ne apucam de modificari. Nu doar pentru ca exista riscul sa ne trezim cu motorul bucati, dar si pentru ca sigur, vrem sa avem un motor care merge in parametri, eficient si puternic. O modificare gresita sau o modificare omisa poate duce la rezultate neplacute * alti bani, alta distractie.
Tuningul motor este costisitor, de aceea trebuie facut cu cap si in locuri specializate sau de catre oameni cu experienta. Oricum, sunt multe lucrurile care pot fi schimbate sub capota unei masini. Acum vom aminti doar 10, cele mai intalnite si la indemana.
1. Filtrul de aer
Probabil cel mai accesibil accesoriu din cadrul motorului ce se schimba este filtrul de aer. Sunt multe conceptii nu tocmai reale, referitoare la filtrul de aer si functionalitatea sa. Mai ales la cele sport, gresit numite sport, mai degraba conice. Sau chiar daca nu sunt conice sunt mai degraba aerisite, gratie materialului care permite mai mult aer sa patrunda in motor. Lumea crede ca un filtru sport aduce un plus de putere considerabil. In urma unor teste, s-a dovedit ca un filtru de acest gen poate sa scada puterea masinii, o poate pastra identica sau i-o poate creste. Oricum, cresterea de putere este foarte timida, de ordinul catorva cai putere, total insesizabila. Sunetul admisiei insa va fi mai puternic, fapt care de obicei da impresia soferului ca masina fuge mai tare.
Un filtru de aer poate fi montat fie singur, fie cu tubulatura de admisie dedicata masinii cu pricina. Teoretic, un traseu de admisie aftermarket poate sa raceasca temperatura aerului care intra in motor, motiv pentru care este un plus de putere.
Exista mai multi producatori de filtre sport auto, insa numai preferintele voastre fac diferenta. Firme cu reputatie si traditie precum K&N au facut teste pe masini timp indelungat si de obicei afirma cu exactitate plusul de putere pe care il da filtrul cel nou.
2. Galeria de admisie
Daca tot am inceput cu aerul, sa continuam cu el. O metoda mai avansata de tuning motor este schimbarea galeriei de admisie. De obicei aceasta se schimba cand montam un mijloc de supraalimentare, dar se poate schimba si la un motor aspirat. Scopul este de a lasa mai mult aer sa intre in motor. Fie ca punem o galerie custom, facuta special pentru motorul masinii, fie ca punem una aftermarket, din inox, aluminiu sau carbon, motorul, alaturi de alte modificari, va trage aer mai bine. Cu un plus de benzina, in amestec cu aerul care intra, va rezulta o putere mai mare.
3. Galeria de evacuare
Asa zisii *serpisori*, de care am auzit cu totii. Asa cum ne trebuie o galerie de admisie pentru ca aerul sa intre mai usor, ne trebuie si o galerie de evacuare pentru ca gazele sa iasa mai usor. De obicei cand se schimba una, se schimba si cealalta, pentru a pastra un raport bun si pentru a fi eficient tuningul motor. Galeria de evacuare poate fi custom, din inox, sau turnata, poate fi aftermarket sau originala. De obicei, aceasta se imbraca in banda de azbest sau fibra de sticla, pentru a izola caldura. Gazele vor ramane mai calde, mai comprimate, si vor fi evacuate mai usor. Mergand mana in mana cu galeria de admisie, mai mult aer intrat, va avea pe unde sa iasa mai usor. Rezultatul? Un plus considerabil de putere.
4. Traseul de evacuare
Mentinem drumul aerului si ajungem la esapament. In continuarea galeriei de evacuare este un traseu format din mai multe elemente. Prima sectiune, cunoscut in popor drept *saxofon*, dar numit acum *down pipe* este bucata de teava in forma de *S* ce vine din galerie si ajunge in toba intermediara sau catalizator (daca exista asa ceva). Urmeaza toba intermediara, catalizatorul si, in final, dupa un lung traseu de teava, toba finala sau *muffler*.
Ca si filtrul de aer, toba finala are o utilitate prost inteleasa. Cu cat urla mai tare, cu atat ii da masinii mai multi cai. Nu este adevarat. O toba finala, fie ea si sport, de carbon, din inox sau titan, atata timp cat nu este montata odata cu restul traseului de evacuare performant, nu schimba cu nimic puterea masinii. O toba montata pe un traseu de evacuare stoc = cu 0 (zero). Insa pentru multi, sunetul scos de o toba *agresiva* face toti banii din lume, iar trecatorii au impresia ca masina este un de curse.
Pentru a fi eficienta evacuarea si pentru a simti plusul de putere, trebuie schimbata integral, cu toate elementele mai sus mentionate.
5. Interne motor
Aici scapam de aer si trecem la piesele din interiorul motorului. Putem incadra la interne si piese de gen vibrochen, axe cu came sau cuzineti, dar si cele care se schimba cel mai des intr-un motor performant * pistoane forjate, biele, supape, arcuri supape, etc. Practic, se pot schimba absolut toate componentele motorului, lasand original doar blocul. Acesta se poate ranforsa, pentru a rezista la puterile mari ce vor urma. Scopul acestor modificari este de a rezista la o putere mare, in cazul in care motorul este turbo sau in cazul in care se utilizeaza Nitro. Pentru a monta o turbina mare, este nevoie de interne schimbate, rezistente la presiune si uzura.
Pe piata exista toate piesele aftermarket, de diverse niveluri de performanta. Schimbarea internelor la un motor este probabil cea mai scumpa metoda de tuning tehnic, insa rezultatele sunt pe masura. Cand vorbim de interne schimbate, vorbim de dublarea sau triplarea puterii originale a motorului.
6. Supraalimentare
Turbo sau compresor. Daca nu avem niciuna, le putem monta. Daca avem asa ceva, le putem modifica sau schimba cu unele mai performante. Un turbo merge mana in mana cu un intercooler, traseu de admisie si de evacuare, dar si cu o electronica speciala. Nu poti monta doar un turbo si gata, pleci la drum. La fel si cu un compresor. Mai mult aer intrat in motor = mai multa benzina cu care sa fie amestecat. Cine sa gestioneze acest amestec cu succes, fara sa te trezesti cu niste detonatii si cu motorul bucati? O electronica pe masura. Deci daca se doreste modificarea acestora, trebuie facuta cu cap. Intr-adevar, rezultatul final este un plus de putere mai mare, nu joaca de copil cum este filtrul de aer de exemplu, sau o toba finala.
Compresor mecanic
Turbo-compresor
7. Nos, nitro sau azot
A cam apus era NOS-ului, nascuta odata cu primul film din seria Fast & Furious. Insa sunt destui care inca vor sa bage butelia in portbagaj si sa fuga mai repede cand apasa un buton. Nu este greu sa montezi o instalatie de azot, sunt destule ateliere specializate in care poti face aceasta operatie. Insa trebuie sa stii ca pentru a nu avea probleme, este necesara o electronica buna.
In plus, efectul psihologic si cel de *lipici la gagici* este garantat, mai mult decat cel al succesului la o cursa cu ajutorul instalatiei.
8. ECU, Chip si electronica
Am mai pomenit de cateva ori de electronica. Este necesara in cazul unor modificari majore, pentru a controla amestecul eficient de aer/benzina. De obicei se modifica ECU-ul, calculatorul masinii sau poate fi montat si setat unul de tip *stand-alone*. Cel din urma poate fi setat complet, de la 0, pe noile modificari si nevoi ale masinii, pentru a scoate tot ce se poate din motor.
9. Alimentare
Pai daca avem aer si electronica, mai lipseste benzina (sau motorina). Pentru a avea un flux ridicat de benzina, putem schimba pompa. Sunt diferite pompe de benzina aftermarket care mentioneaza capacitatea lor in litri/ora. Un magazin de tuning sau atelier care stie modificarile masinii voastre poate recomanda o pompa optima, care sa aiba si putere si care sa nu permita motorului sa ramana sub-alimentat si sa dea nastere la rateuri sau detonatii.
Tot aici putem trece si bujiile, fisele, dar si injectoarele, care trebuie sa raspunda la noul nivel ridicat de aer si benzina. Degeaba punem o pompa de benzina mai mare si montam o turbina, daca injectoarele nu fac fata si lasa motorul fara benzina. Toate modificarile la motor merg mana in mana!
10. Radiatoare
Mai precis, cele 3 * de apa, aer si ulei. Nu ne intereseaza sa schimbam radiatorul aerului conditionat, nu? La o masina performanta, acesta poate chiar sa dispara. Insa atunci cand marim puterea unei masini, creste riscul de supraincalzire. Deci e nevoie de un radiator de apa mai mare. La fel si la ulei * multe masini nici nu au radiator separat de ulei, dar poate fi montat usor, cu ajutorul unui kit aftermarket. Un ulei mai rece isi pastreaza caracteristicile mai bine si ungerea este astfel mai buna. Cel din urma, radiatorul de aer, adica intercoolerul, in cazul masinilor supraalimentate, trebuie si el sa fie in conformitate cu modificarile. Pentru o putere mai mare, este necesar un intercooler mai mare si racit mai bine. Din nou, sfatul unui specialist va face diferenta si va va ajuta.
Cam acestea sunt cateva dintre lucrurile ce pot fi modificate sau schimbate la o masina, in ceea ce priveste motorul. Daca prima oara am vorbit despre cum sa ne facem masina mai frumoasa la exterior, a doua oara ne-am concentrat asupra interiorului. Acum am povestit cum s-o facem si mai rapida. Vom reveni si cu alte elemente de tuning motor, dar si tehnic/mecanic, ce pot face obiectul unui tuning, gata sa creasca performantele masinii noastre.
Gaseste piesele de performanta pentru motorul tau in SHOP 4TUNING!
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


