Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Subiectul abordat nu este deloc intamplator, avand in vedere ca pe strazi circula deja masini usoare si foarte puternice. Ca exemplu, doua dintre bazele de lucru cele mai folosite sunt caroseriile de BMW E30 si Golf 2. Ambele variante beneficiaza mult de pe urma montarii unui rollbar / rollcage (rollbar este structura care are rol de protectie la rasturnare si rollcage pentru accident complex), avand in vedere ca, daca este unul integral, complex, acesta protejeaza ocupantii masinii, dar, in acelasi timp, rigidizeaza intreaga structura a caroseriei, structura care in cele doua cazuri nu este cea mai solida. Avand in vedere greutatea acestora, dar si puterea ce le impinge de multe ori, 400 CP pe 900 kg reprezinta un raport putere/greutate impresionant. Insa acesta nu este singurul lucru necesar pentru obtinerea unei masini eficiente si, in special, sigure.
Masina de competitie cu rollcage complet, in minimum 10 puncte sudat de caroserie
Un rollcage este o structura tubulara construita in jurul cabinei unei masini (in interior) si are ca prim scop protejarea ocupantilor in cazul unui accident. Rollcage-ul se foloseste in special la masinile de curse, insa acest lucru nu inseamna ca nu vom vedea un rollcage montat pe o masina de strada. Din contra, exista deja destul de multe exemple.
Rollcage de competitie care urmeaza si linia stalpilor frontali
Rollcage-ul pentru o masina de strada este facut dupa aceleasi standarde ca cel de competitie si foloseste in mare parte aceleasi materiale. Chiar daca nu este la fel de complexa, o varianta de strada ofera mai multa protectie comparativ cu o masina care nu este dotata cu asa ceva. Una din variantele pentru care opteaza cei ce isi pregatesc bine masina este rollcage-ul partial ce asigurta protectie in mod special partii din spatele scaunelor fata, fara a deveni intrusiv pentru sofer si, eventual, copilot. Asta fiindca un rollcage complet protejeaza bine partea din fata, dar necesita de asemenea decuplajul bordului si al altor componente. Acestia dubleaza stalpii fata, linia plafonului, bordului si a pragurilor, de multe ori existand si varianta in care o structura de siguranta face chiar si intrarea in masina incomoda.
Rollbar pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii
Dar, cum spuneram, in cazul unei masini de strada, majoritatea oamenilor aleg un rollcage doar pentru partea din spate a automobilului. Aceasta poate fi asamblat cu usurinta de catre o persoana competenta. In plus, orice rollcage ar trebui sa vina cu instructiuni de asamblare. Asta nu inseamna ca totusi merita sa experimentati cu montajul acestei structuri. Cel mai bun lucru ar fi sa apelati la un atelier care a mai realizat asemenea lucrari! Exista doua modalitati principale de montaj: prin fixare in suruburi de caroseria masinii ori prin sudura. Aspectul este de multe ori un factor decisiv, motiv pentru care sa nu se miram daca gasim un rollcage total sau partial cromat, care mai indulceste putin ideea de cadrul si bare metalice la interior.
Rollbar de tip bolt-on in 6 puncte, de strada - kit montat cu suruburi
Rollcage de tip weld-on de competitie - se monteaza de caroserie prin sudura
In cazul masinilor de curse, rollcage-ul este construit dupa anumite specificatii, in functie de competitia la care participa masina. Un pas important este alegerea materialului, care difera in functie de aplicatie si, implicit, de pret. Putem vorbi de otel de carbon, de aliaje de otel cu crom-molibden sau vanadiu, sau chiar CDS (Cold Drawn Seamless Carbon Steel) si T45 ( High Tensile Carbon Manganese Steel). Cel din urma este un material mai rezistent si mai usor decat CDS, insa pretul sau este mai mare. Echipele porfesioniste din motorsport apeleaza la acestea acolo unde costurile sunt mai mici in raport cu valoarea totala a masinii. CDS este o alternativa la T45 si este folosit in special de construlctorii de rollcage-uri, unde costurile reprezinta o prioritate (CDS este mai ieftin decat T45). Desigur, fiecare material are caracteristici diferite si cele mai importante aspecte cand vine vorba de o alegere sunt costurile si greutatea aditionala. Intre aceste doua aspecte trebuie obtinut un raport care sa multumeasca si bugetul, dar care sa serveasca si scopului. Varianta la care apeleaza unii este cea de DIY (Do-it-yourself), adica manufacturarea propriului rollcage. Ce este bine de retinut in acest caz este ca un rollcage realizat incorect, montat incorect si fabricat din materiale slabe poate sa faca mai mult rau decat sa ajute, incomodand dupa deformarea excesiva evacuarea pasagerilor din masina. Asadar, atentie! Ieftin nu inseamna si bun, daca nu stii exact ce ai de facut ca totul sa iasa bine!
Sudura de imbinare a barelor pentru rollcage
Si totusi, asta nu inseamna ca intr-o masina de strada nu vom gasi un rollcage de top proiectat si realizat pentru uzul competitional. Acolo unde bugetul o permite, aceasta este probabil cea mai buna alegere. Si stim ca unii o fac. In curand va vom arata si cum si de ce in prezentari ceva mai complexe ale unor masini gandite simultan pentru performanta si siguranta.
Rollbar simplu, de tip Cobra, ce protejeaza in caz de rasturnare, pentru un singur pasager
Problema cea mai mare ramane autorizarea acestor structuri de siguranta in ochii celor care dau si iau taloane. Aceasta hiba devine spinoasa fiindca legislatia in vigoare este poate incompleta sau poate incorect realizata, trecand de multe ori aceste sisteme de siguranta ca fiind pericole pentru ocupantii masinii.
Ranforsare de imbinare la un rollcage de competitie
Totusi, e bine de specificat ca impreuna cu rollcage-ul sunt foarte necesare si scaunele sport, (care asigura o fixare si sustinere laterala cat mai buna), centurile in (minim) patru puncte si, desigur, atunci cand masina este folosita la limita, casca de protectie. Toate aceste lucruri pot sa faca diferente majore atunci cand neprevazutul se produce. Si daca tot e sa fie performanta, sa fie una sigura!
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf benzina 2010 3350 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €


