Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Subiectul abordat nu este deloc intamplator, avand in vedere ca pe strazi circula deja masini usoare si foarte puternice. Ca exemplu, doua dintre bazele de lucru cele mai folosite sunt caroseriile de BMW E30 si Golf 2. Ambele variante beneficiaza mult de pe urma montarii unui rollbar / rollcage (rollbar este structura care are rol de protectie la rasturnare si rollcage pentru accident complex), avand in vedere ca, daca este unul integral, complex, acesta protejeaza ocupantii masinii, dar, in acelasi timp, rigidizeaza intreaga structura a caroseriei, structura care in cele doua cazuri nu este cea mai solida. Avand in vedere greutatea acestora, dar si puterea ce le impinge de multe ori, 400 CP pe 900 kg reprezinta un raport putere/greutate impresionant. Insa acesta nu este singurul lucru necesar pentru obtinerea unei masini eficiente si, in special, sigure.
Masina de competitie cu rollcage complet, in minimum 10 puncte sudat de caroserie
Un rollcage este o structura tubulara construita in jurul cabinei unei masini (in interior) si are ca prim scop protejarea ocupantilor in cazul unui accident. Rollcage-ul se foloseste in special la masinile de curse, insa acest lucru nu inseamna ca nu vom vedea un rollcage montat pe o masina de strada. Din contra, exista deja destul de multe exemple.
Rollcage de competitie care urmeaza si linia stalpilor frontali
Rollcage-ul pentru o masina de strada este facut dupa aceleasi standarde ca cel de competitie si foloseste in mare parte aceleasi materiale. Chiar daca nu este la fel de complexa, o varianta de strada ofera mai multa protectie comparativ cu o masina care nu este dotata cu asa ceva. Una din variantele pentru care opteaza cei ce isi pregatesc bine masina este rollcage-ul partial ce asigurta protectie in mod special partii din spatele scaunelor fata, fara a deveni intrusiv pentru sofer si, eventual, copilot. Asta fiindca un rollcage complet protejeaza bine partea din fata, dar necesita de asemenea decuplajul bordului si al altor componente. Acestia dubleaza stalpii fata, linia plafonului, bordului si a pragurilor, de multe ori existand si varianta in care o structura de siguranta face chiar si intrarea in masina incomoda.
Rollbar pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii
Dar, cum spuneram, in cazul unei masini de strada, majoritatea oamenilor aleg un rollcage doar pentru partea din spate a automobilului. Aceasta poate fi asamblat cu usurinta de catre o persoana competenta. In plus, orice rollcage ar trebui sa vina cu instructiuni de asamblare. Asta nu inseamna ca totusi merita sa experimentati cu montajul acestei structuri. Cel mai bun lucru ar fi sa apelati la un atelier care a mai realizat asemenea lucrari! Exista doua modalitati principale de montaj: prin fixare in suruburi de caroseria masinii ori prin sudura. Aspectul este de multe ori un factor decisiv, motiv pentru care sa nu se miram daca gasim un rollcage total sau partial cromat, care mai indulceste putin ideea de cadrul si bare metalice la interior.
Rollbar de tip bolt-on in 6 puncte, de strada - kit montat cu suruburi
Rollcage de tip weld-on de competitie - se monteaza de caroserie prin sudura
In cazul masinilor de curse, rollcage-ul este construit dupa anumite specificatii, in functie de competitia la care participa masina. Un pas important este alegerea materialului, care difera in functie de aplicatie si, implicit, de pret. Putem vorbi de otel de carbon, de aliaje de otel cu crom-molibden sau vanadiu, sau chiar CDS (Cold Drawn Seamless Carbon Steel) si T45 ( High Tensile Carbon Manganese Steel). Cel din urma este un material mai rezistent si mai usor decat CDS, insa pretul sau este mai mare. Echipele porfesioniste din motorsport apeleaza la acestea acolo unde costurile sunt mai mici in raport cu valoarea totala a masinii. CDS este o alternativa la T45 si este folosit in special de construlctorii de rollcage-uri, unde costurile reprezinta o prioritate (CDS este mai ieftin decat T45). Desigur, fiecare material are caracteristici diferite si cele mai importante aspecte cand vine vorba de o alegere sunt costurile si greutatea aditionala. Intre aceste doua aspecte trebuie obtinut un raport care sa multumeasca si bugetul, dar care sa serveasca si scopului. Varianta la care apeleaza unii este cea de DIY (Do-it-yourself), adica manufacturarea propriului rollcage. Ce este bine de retinut in acest caz este ca un rollcage realizat incorect, montat incorect si fabricat din materiale slabe poate sa faca mai mult rau decat sa ajute, incomodand dupa deformarea excesiva evacuarea pasagerilor din masina. Asadar, atentie! Ieftin nu inseamna si bun, daca nu stii exact ce ai de facut ca totul sa iasa bine!
Sudura de imbinare a barelor pentru rollcage
Si totusi, asta nu inseamna ca intr-o masina de strada nu vom gasi un rollcage de top proiectat si realizat pentru uzul competitional. Acolo unde bugetul o permite, aceasta este probabil cea mai buna alegere. Si stim ca unii o fac. In curand va vom arata si cum si de ce in prezentari ceva mai complexe ale unor masini gandite simultan pentru performanta si siguranta.
Rollbar simplu, de tip Cobra, ce protejeaza in caz de rasturnare, pentru un singur pasager
Problema cea mai mare ramane autorizarea acestor structuri de siguranta in ochii celor care dau si iau taloane. Aceasta hiba devine spinoasa fiindca legislatia in vigoare este poate incompleta sau poate incorect realizata, trecand de multe ori aceste sisteme de siguranta ca fiind pericole pentru ocupantii masinii.
Ranforsare de imbinare la un rollcage de competitie
Totusi, e bine de specificat ca impreuna cu rollcage-ul sunt foarte necesare si scaunele sport, (care asigura o fixare si sustinere laterala cat mai buna), centurile in (minim) patru puncte si, desigur, atunci cand masina este folosita la limita, casca de protectie. Toate aceste lucruri pot sa faca diferente majore atunci cand neprevazutul se produce. Si daca tot e sa fie performanta, sa fie una sigura!
-
Chiulasa, mini, 1.6 hdi, 9hz, cod 9655911480 (id:442112) 355 Lei
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
-
Evacuare (tobe esapament) audi a8l (d5) 3.0 tdi 2017-prezent 1000 Lei
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
-
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
-
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
-
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Amplificator antena a1569050902 mercedes-benz b-class w246... 190 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Bara fata prevazut cu gauri pentru prelungire nissan patrol... 1150 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €


