Ce sisteme de siguranta au masinile noastre?

- Masina are sisteme de siguranta active si pasive
- Exista sisteme care sunt ascunse in interiorul caroseriei
- Centura de siguranta ramane cel mai bun mijloc de siguranta
Desi lumea crede ca airbagurile si centurile de siguranta sunt singurele mijloace de securitate care ne tin in viata daca facem accident, nu strica sa aflam ca un automobil are mult mai multe sisteme active si pasive de siguranta. Scopul acestora este sa ne protejeze daca avem un accident.
Airbagurile sunt cel mai cunoscut mijloc de siguranta in masina. Acestea au aparut la masinile de serie in varianta standard dupa anii '90. Acum, intr-un autoturism, exista minimum 4 airbaguri, dar pot exista chiar si 10 sau mai multe. Soferul si pasagerul au airbaguri frontale si laterale, dar sunt si airbaguri cortina, airbaguri pentru genunchi, pentru piept sau chiar si pentru pietoni. Airbagurile salveaza mai multe vieti ca oricare alta dotare de siguranta, mai ales daca este folosit impreuna cu centura de siguranta.
Centura de siguranta, cel mai eficient si mai vechi obiect dintr-o masina care salveaza vieti pe banda rulanta. Centura de siguranta era pe vremuri optionala, dar acum, in mai toate tarile, purtarea ei este obligatorie. Candva, era in doua puncte, dar ulterior s-au facut in 3 puncte, asa cum regasim pe toate modelele contemporane. Impreuna cu airbagul, centura de siguranta face o pereche eficienta care ne poate salva viata in caz de accident. Nu trebuie sa ne urcam in masina fara sa ne puntem centura, pentru ca nu se stie ce ne asteapta in trafic.
Tetierele sunt un alt mijloc de siguranta pasiva in masina. Tetierele scaunelor au fost inventate pentru a proteja zona cervicala a pasagerilor in cazul unui impact din spate. Daca masina sufera un soc puternic din spate, capul pasagerilor forteaza coloana daca nu are un suport rigid. Este valabil si in cazul loviturilor frontale, daca airbagul se declanseaza si arunca pasagerul in spate, implicit capul acestuia.
Barele longitudinale din portierele masinii reprezinta inca un mijloc de siguranta pasiva. Portierele masinii noastre au cel mai probabil o ranforsare de-a lungul lor, special gandite pentru un impact lateral. Daca portiera nu ar avea asa ceva, tabla subtire a masinii nu ne-ar proteja in caz de accident. Aceasta masura lucreaza impreuna cu airbagurile cortina sau laterale si este foarte eficienta.
Coloana de directie a masinii este si ea gandita sa ne protejeze daca facem accident. Pe vremuri, cand coloana era realizata dintr-o bucata rigida, soferul murea in caz ca se lovea frontal, din pricina coloanei care il strivea. Acum, coloana de directie este telescopica sau deformabila, astfel incat soferul sa nu fie lovit de ea.
Tampoanele barelor de protectie sunt un mijloc putin cunoscut de siguranta. Barele masinii noastre, atat in fata, cat si in spate, sunt montate pe niste suporti. Acesti suporti se prind de lonjeroane cu ajutorul unor telescoape speciale. Scopul acestora este sa amortizeze un eventual impact si energia sa se propage uniform.
Blocarea portierelor spate este un sistem de siguranta ce are in vedere copiii. Portierele spate se pot bloca atunci cand sunt deschise, iar cei care stau pe bancheta nu le pot deschide din interior. Impreuna cu butonul care blocheaza geamurile, sistemul ii tine in siguranta pe copiii nazdravani care vor sa exploreze. Au fost multe accidente cu copiii scapati pe usa sau pe geam.
Sistemul ISOFIX este o norma de siguranta la nivelul banchetei spate, impusa de Euro NCAP si IIHS. Sistemul permite prinderea corespunzatoare a unui scaun dedicat copiilor mici, pentru a oferi siguranta maxima. Scaunul, special ales in functie de greutatea pasagerului, se fixeaza in multiple puncte de caroserie, special alese pentru a oferi protectie crescuta in caz de impact.
Comenzile pe volan nu sunt un moft, sunt o masura de siguranta. Multi soferi isi iau privirea de la sosea pentru a schimba postul de radio sau pentru a seta casetofonul. Cu butoanele la indemana, pe volan, soferul le poate apasa fara sa isi ridice ochii de la condus. Asadar, riscul de a produce accident scade.
Head-Up Display, prescurtat si HUD, este un sistem ceva mai modern de siguranta. Nu este standard si nu toti producatorii il ofera. Este insa un sistem ce prinde teren si poate ca in viitor va fi obligatoriu. Il ajuta pe sofer sa-si pastreze atentia in fata, fara sa coboare privirea. Pe HUD sunt aratate informatii de viteza sau navigatie.
Oglinda retrovizoare heliomata sau automata il ajuta pe sofer in special atunci cand este noapte. Pe vremuri, soferul putea fi orbit de catre soferii care veneau cu faza lunga in spate, riscum de accident astfel crescand. O oglinda heliomata transforma lumina puternica in ceva acceptabil pentru ochi, iar cea automata, electrica, simte cand este o lumina puternica si se inchide la culoare, ajutandu-l pe sofer sa vada mai bine.
Oglinzile laterale cu punct mort sunt acele oglinzi care au fie o zona marcata speciala, fie sunt astfel gandite sa acopere unghiul mort al soferului. Mai toate oglinzile de azi din partea soferului sunt cu unghi mort, adica au o zona mai curbata ce creste suprafata acoperita. Avand astfel de oglinzi, soferul evita sa faca o manevra de depasire sau intoarcere daca este un alt vehicul langa el. Masinile noi au astfel de oglinzi si in dreapta, la pasager.
Sistemele auxiliare de siguranta active sunt in numar mare in ziua de azi. Si aici ne referim la sistemul de avertizare daca treci de pe o banda pe alta fara sa dai semnal, special gandit pentru a evita adormirea la volan, sistemul de evitare a coliziunii frontale cu radar, sistemul electronic de unghi mort, sistemul de franare automata in caz de pericol si asa mai departe. Fiecare producator lucreaza intens in acest domeniu, atat de intens incat au aparut faruri cu laser sau sistem de vedere pe timp de noapte.
ABS-ul si ESP-ul sunt doua din cele mai vechi si mai intalnite sisteme active de pe masinile noastre. ABS-ul nu ne lasa sa blocam rotile in cazul unei franari agresive, putand asadar trage de volan pentru a face o evitare, iar ESP-ul ne tine traiectoria buna in caz ca derapam pe gheata sau cand ploua. Pe langa aceste sisteme, mai sunt si altele care lucreaza tot cu franele masinii. Cel de asistenta la coborarea in panta, cel care te asista la urcarea in rampa, cel de distributie automata a fortei de franare si asa mai departe.
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei


