Cum functioneaza ambreiajul masinii
Chiar daca nu le vedem, ambreiajele sunt peste tot in jurul nostru, sub diferite forme. De exemplu, o masina care are cutie automata, are mai multe astfel de ambreiaje de diferite feluri. In interiorul cutiei automate sunt mai multe discuri de frictiune, puse in miscare de lichidul hidraulic. Un alt exemplu ar fi compresorul de aer conditionat, care, in momentul in care dam drumul la AC apasand butonul, este angrenat de rotatia curelei printr-un ambreiaj. La fel putem discuta si despre ventilatoarele cu vasco-cuplaj sau diferentialele pentru roti, dar si mai multe alte sisteme chiar si de la noi de acasa sau de la birou. In general, un ambreiaj poate fi definit ca un sistem ce transmite energia dintr-o parte in alta, folosind frecarea.
In acest articol vom discuta insa numai despre ceea ce ne intereseaza cel mai mult: ambreiajul unei masinii cu transmisie manuala. Cu siguranta, fiecare dintre noi a avut o masina la care a schimbat ambreiajul. Asta pentru ca un ambreiaj poate fi considerat o consumabila... mai longeviva. Insa, la un moment dat, orice ambreiaj necesita schimbarea.
Din ce este format un ambreiaj?
Cand te duci sa cumperi unul pentru masina ta, ca sa-l inlocuiesti, vei cumpara un kit de ambreiaj. Acesta este de obicei, compus dintr-un disc, o placa de presiune si un rulment. Aceste componente se schimba, insa un ambreiaj are mai multe elemente care nu se inlocuiesc: carcasa (clopot), furca de angrenare si diverse suruburi.
Discul de ambreiaj este un disc din otel, acoperit pe ambele fete cu material de frictiune. Materialul de frictiune este un ferodou, la fel ca cel de pe placutele de frana.Ca si la placute, care pot fi mai mult sau mai putin performante, si ambreiajele sunt de strada, de curse sau speciale de anduranta.
Un disc de ambreiaj este format din placa de baza centrala, in care sunt niste arcuri pentru a atenua socurile cand discul face contact cu volanta, si placa exterioara, nituita de cea centrala, pe care este materialul de frictiune.
Placa de presiune este si ea compusa din mai multe elemente, insa vine in cutie ca un singur element. Carcasa placii de presiune (cea gri din poza de mai jos) se prinde in suruburi de volanta motorului. Sub carcasa este placa de presiune propriu-zisa, care are o diafragma metalica cu mai multe "petale". Placa de presiune este din otel foarte rezistent, imposibil de indoit cu mana goala, dar sub actiunea pedalei de ambreiaj, petalele elastice din metal se vor misca, ridicand discul de ambreiaj.
Rulmentul care vine si el in kitul de ambreiaj este elementul care impinge diafragma placii de presiune. Acesta este legat la furca de angrenare, care poate fi actionata fie prin cablu, direct de la pedala, fie hidraulic, cum este la majoritatea masinilor moderne.
Kit de ambreiaj: placa, disc, rulment si ustensila de aliniere
Cum functioneaza ambreiajul?
Ca sa-ti dai seama cum functioneaza exact ambreiajul, cel mai bine este sa urmaresti animatia de mai jos. Insa, pe scurt, ideea este urmatoarea. Ca sa transmiti miscarea de rotatie a motorului, prin volanta, catre cutia de viteze, e nevoie de un ambreiaj. Ce face ambreiajul? Transmite rotatia volantei direct axului din cutie.
Atunci cand pedala de ambreiaj este apasata, legatura dintre motor si cutie este intrerupta. Atunci cand lasam pedala, angrenam ambreiajul. Discul sta mereu lipit de volanta, permitand astfel ca motorul sa se invarta cu aceeasi viteza ca si axul care intra in cutia de viteze. Atunci cand apasam pedala de ambreiaj, furca apasa asupra petalelor din diafragma care este in placa de presiune, si, prin constructia sa, va departa discul de volanta. In momentul in care ridicam piciorul de pe ambreiaj, diafragma revine la pozitia initiala, si discul incepe sa faca din nou contact cu volanta.
Cum trebuie sa folosim un ambreiaj eficient?
In primul rand, este bine sa angrenam ambreiajul la turatie cat mai mica a motorului. Cea mai comuna cauza a schimbarii unui ambreiaj este ca materialul de frictiune se uzeaza. Acesta se uzeaza numai cand discul merge la o alta rotatie fata de cea a volantei. Adica atunci cand bruscam ambreiajul sau cand mergem cu piciorul pe pedala de ambreiaj si nu face contact in totalitate.
Viata unui ambreiaj tine de modul de condus al fiecaruia. Insa, pentru a menaja cat mai mult aceasta componenta, e bine sa ridicam incet piciorul de pe pedala, nu brusc, si la turatie mica. Este valabil si la compresorul de aer conditionat din masina - trebuie sa dam drumul la aer numai cand suntem la relanti, daca vrem sa ne tina mai mult. Odata cuplat discul de volanta, se invarte cu aceeasi viteza, si dispare orice urma de uzura. Uzurile apar numai atunci cand ridicam piciorul de pe pedala, adica atunci cand discul intra in contact cu volanta motorului.
Ambreiaj montat deja pe placa de presiune
Probleme aparute la ambreiaj - cum le identificam
Cel mai des, ne dam seama ca un ambreiaj este pe duca, atunci cand incepe sa alunece. Ce inseamna asta? Materialul de frictiune s-a uzat, asadar contactul dintre disc si volanta nu mai este perfect. Ca sa ne dam seama daca avem un ambreiaj pe duca, putem sa mergem cu masina in viteza a 2-a sau a 3-a, pana cand ajungem la o turatie de 3000 rpm, si o calcam brusc. Daca masina accelereaza normal, ambreiajul este bun. Daca insa motorul se tureaza si masina ramane pe loc, ambreiajul este pe moarte.
Ambreiajul "lipicios" este o alta problema. Este total opus unui ambreiaj care aluneca, pentru ca aici vorbim de un ambreiaj care nu se decupleaza complet de volanta. Nu doar ca in timp se uzeaza mai repede, dar nu ne va permite uneori nici sa bagam in viteza sau ne va forta cutia de viteze. Asta se intampla de obicei din cauza unor altfel de probleme: la circuitul hidraulic, pentru ca furca nu se angreneaza complet, un cablu de ambreiaj slabit, etc.
Mai exista probleme cauzate de modul in care pedala transmite miscarea la disc: un ambreiaj tare, de exemplu. Sau mai poate fi o problema cauzata de rulment, aceasta fiind insa cel mai usor depistata dupa un zumzait ce vine dinspre cutie, atunci cand apasam pedala.
In orice caz insa, atunci cand simtim ca avem o problema cu ambreiajul, este de preferat sa o rezolvam cat mai repede. Si chiar daca este uzat discul, sau doar rulmentul, trebuie sa schimbam tot kitul. Si asta pentru ca si placa de presiune se poate crapa in timp, petalele isi pot pierde din eficienta de a ridica discul, arcurile de pe disc se sparg si el de la socuri, etc.
Un ambreiaj nou ne va tine chiar si 100.000 de kilometri, daca avem grija de el.
Un kit de ambreiaj costa intre 600 si 1000 de lei pentru o masina din clasa mica sau medie, de pret mijlociu. Evident, un ambreiaj performant, destinat curselor, sau unul normal pentru o masina puternica, poate ajunge si la 2000 de lei.La acesta se adauga si o manopera destul de costisitoare, in jur de 400 de lei, pentru ca este nevoie de indepartarea cutiei de viteze. Poti sa faci singur totalul, cam cat te-ar duce schimbul unui ambreiaj...
Asadar, ai grija de ambreiajul tau. Acum stii exact, pas cu pas, ce se intampla cand apesi sau cobori pedala de care este raspunzator piciorul tau stang. Cu putina responsabilitate, poti sa te bucuri de el fara grija, stiind ca e mai bine sa stai cu banii in buzunar. De fapt, nu vei sta prea mult cu ei in buzunar, cu atatea taxe, asigurari, impozite si alte sume cerute aiurea de cei care ne conduc. Tocmai de aceea, e bine sa fii cat mai responsabil. Si daca te gandesti la masina ta si la piesele ei, este un pas inainte.
-
Motor iveco daily 2.8 hdi
2200 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa...
3000 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco...
600 €
-
Stop stanga / dreapta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012
100 Lei
Adaptor bec led volkswagen golf 7 / passat b7 / scirocco 386913
23 Lei
Carlig remorca 7h0803881b volkswagen vw transporter t5 [2003 -...
600 Lei
-
Radio cd audi a5 a4 b8, 8t1035652g, 8t1035652d,
380 Lei
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5...
3600 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen...
500 Lei
-
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830
200 Lei
Tripla lampa stop stanga skoda octavia 1997-2000 noua...
165 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new...
2000 Lei
-
Bandou / ornament aripa stanga spate hyundai tucson fab. 2004...
100 Lei
A6510700587 28342997 delphi r00002d injector mercedes cdi 2.2...
100 €
Capac buton geam electric opel astra h zafira b tigra b
20 Lei
-
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐
100 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452
70 Lei
Vw bora 1600 2000
1000 €
-
Bmw 320 2.0d 2007
3650 €
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
Furtun / conducta intercooler audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 -...
80 Lei
-
Bara spate mercedes clk w209 me-clk-209-bslook-r1fp
339 €
Jante noi 17 inch originale vw passat 3g b8 r17 nivelles
950 €
Stop stanga / dreapta ford fiesta mk6 2010 2011 2012 2013
100 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 r18 originale audi a4 b9,(compatibile...
600 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett...
5000 Lei
Suport accesorii audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 - 2012...
50 Lei
-
Stop stanga aripa, fiat albea (178) (id:650991)
274 Lei
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6...
100 Lei
Carlig remorcare nissan qashqai j10 2007 2008 2009 2010 2011 2012
500 Lei
-
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua
160 Lei
Bmw 520 2.0 d 2012
7500 €
G-g02085 macara pentru camionete 450kg
897 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite...
2900 €
Conducte tur retur injectoare bmw 2.0d m47 seria 1 3 e87 e90...
100 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017
1089 Lei
PieseAuto.ro
Le curatam sau le schimbam? Cum sa scapam de scaunele auto murdare
PieseAuto.ro
A venit iarna! 20 de piese auto care iti pot face probleme in sezonul rece
PieseAuto.ro
Bara fata auto: in ce situatii cumparam una noua sau o reparam pe cea veche?



