Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS

Scurt istoric
ABS este denumirea prescurtata din germana - Antiblockiersystem, care se traduce prin Sistem anti-blocare a franei. Denumirea de ABS s-a pastrat pentru ca, neoficial, Mercedes-Benz, marca germana, a fost primul brand care a dotat o masina de serie cu un asemenea sistem modern, cum il stim azi. Dar nu e chiar asa. Istoria sistemului anti-blocare a franei dateaza inca din 1929, cand a fost inventat si utilizat de Gabriel Voisin pentru avioane, pentru ca sistemul clasic de franare era aproape imposibil la un avion cu elice frontala.
In 1958, un sistem ABS a fost testat cu succes pentru motociclete, si asta datorita faptului ca multe accidente se datorau franarii bruste a rotii fata. Insa la acea vreme, sistemul era scump si nu a avut succes.
Sistemele moderne pentru masini ce nu permit franei sa se blocheze au inceput sa apara in anii '70. Chrysler a dotat in 1971 modelul Imperial cu sistemul "Sure break", adica "frana sigura". Era un sistem ABS pentru toate cele 4 roti, cu 3 cai si un modul computerizat. Tot in 1971, General Motors a pus un sistem similar, dar numai pentru rotile din spate, la masinile Cadillac cu tractiune spate. La fel, cei de la Nissan au venit cu sistemul EAL - Electro Anti-Lock System, pentru modelul de varf Nissan President, dar ca si dotare optionala.
Mercedes in teste cu si fara sistem ABS
Cei care au dus la perfectiune sistemul si l-au oferit lumii asa cum il stim si in prezent au fost insa cei de la Mercedes-Benz, care au pus ABS-ul pe modelul de varf S-Class, in 1979. Sistemul era optional pana in 1992, cand a devenit standard pe toate masinile. Dupa Mercedes a venit si BMW, care, in 1980, oferea sistemul optional pentru Seria 7. Cei de la BMW, chiar daca nu au fost primii la masini, au fost primii care au dotat o motocicleta cu ABS, in 1988, modelul K100.
Din ce este format un sistem ABS
Principalele componente ale unui sistem anti-blocare sunt 4 la numar: senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare (modulator de presiune), pompa speciala, controller electronic.
Modulator de presiune, controller si senzori de viteza
Senzorii de viteza sunt in prezent montati pe fiecare roata in parte. Mai demult, era montat un singur senzor, ce citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Ulterior au fost doi senzori, pentru rotile din fata, dar cel mai modern si mai bun sistem cuprinde cate un senzor pentru fiecare roata. Acesti senzori transmit viteza fiecarei roti modulului de control, care actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.
Valvele sunt acum incastrate intr-un distribuitor legat de pompa de frana. Acesta se cheama modulator. Modulatorul primeste informatii de la controllerul electronic, ce primeste la randul sau informatii de la cei 4 senzori de viteza. In functie de viteza fiecarei roti, controllerul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.
Cum functioneaza sistemul ABS
- Senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. O decelerare rapida, instantanee, asa cum se intampla cand franezi brusc, transmite senzorului informatia ca roata tinde sa se blocheze.
- Senzorul transmite informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controllerului electronic.
- Controllerul da informatia mai departe la modulatorul de presiune, care reduce presiunea din acea roata cu ajutorul valvelor.
- rezultatul este ca roata va avea aceeasi viteza ca si masina, nu se va opri mai repede si nu se va bloca.
De unde este tremuratul pedalei cand franam brusc si avem ABS?
Multa lumea recunoaste ca propria masina are sau nu ABS daca pedala de frana vibreaza puternic atunci cand se exercita o presiune mare. Adica vrei sa blochezi rotile, dar pedala tremura si oscileaza. Acel tremurat al pedalei vine de la actiunea valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Valvele se elibereaza si se blocheaza repede, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata. La randul lor, valvele primesc impulsuri de la modulul electronic, cand sa elibereze presiunea si cand nu.
De ce este mai buna franarea cu ABS decat blocarea totala a rotilor
Studii ale centrelor de siguranta auto au aratat ca rotile au un punct optim de franare. O roata poate avea 0 aderenta, cand se invarte normal, sau 100%, atunci cand e complet oprita. Acele studii au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea ei este undeva pe la 15-20%. Asta face sistemul ABS: permite rotii sa se blocheze complet, adica sa adere perfect la asfalt, numai 15-20% din timp, blocand si deblocand rotile foarte des (pulsatiile din pedala de care ziceam mai sus).
In afara de eficienta maxima a franarii, ABS-ul mai permite ceva soferilor: sa manevreze masina chiar si in franare maxima. Este stiut ca o masina fara ABS, daca are rotile blocate, nu va permite soferului sa dea de volan. Cu sistemul ABS, care blocheaza din cand in cand roata, soferul poate evita un obstacol, tragand de volan.
Logic si fara indoiala, cea mai buna franare ar fi una cu presiunea constanta si progresiva asupra rotilor, "din picior". Insa pana si cei mai indemanatici piloti de curse, nu pot frana constant la fel de bine ca sistemul ABS. Tocmai de aceea, nu e de mirare ca toate masinile din ziua de azi vin cu astfel de sisteme in varianta standard.
Care sunt punctele slabe ale unei masini cu ABS?
Ca orice alt sistem electronic, si ABS-ul are punctele sale slabe. Oricum, mai putine decat avantaje. Este vorba de franarea pe gheata sau zapada. De obicei, o masina cu ABS va avea o distanta mai lunga de franare pe gheata sau zapada, decat o masina fara ABS. Si asta pentru ca in acest conditii, anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice, functioneaza mai bine la frecare 100%. Adica o roata blocata pe zapada va frana mai repede decat una care se blocheaza sacadat, de la ABS. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functioneaza ceva mai dificil pe timp de iarna.
In plus, de exemplu, daca intalnim o situatie in care una dintre roti este in aer, in momentul franarii, aceasta se blocheaza automat, transmite prin senzori modului ca acea roata este oprita, presiunea scade si in momentul in care roata revine pe asfalt, franarea este foarte slaba. Sunt situatii rare, dar care sunt intalnite atunci cand masina nu are suspensiile corespunzatoare.
Asadar, sper ca v-ati convins ca un sistem ABS este o minune tehnologica, menita sa ajute soferul si sa salveze vieti. Siguranta data de ABS consta atat intr-o franare mai buna, cat si in evitarea diferitelor obstacole, pietoni, masini, etc. Asa ca atunci cand va hotarati sa luati o masina la mana a doua, sa intrebati de ABS. Si de acum, atunci cand franati cu orice masina, stiti cum functioneaza acest sistem care va da un plus de siguranta.
-
Scut rezervor bmw f10 550dx ; 7312831 // 7312832 100 Lei
Kit injectie bmw 640 cod motor n47d30b
Skoda roomster benzina 2010 3160 €
-
Toyota auris hybrid 1.8 2011 4500 €
Anvelopa vara delinte dh2 225 50 r17 60 Lei
Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 6500 €
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Motor mercedes a ,b sau cla 1,3 turbo benzina 2018 cod 282914 1800 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4700 €
-
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 avant (4b5, c5) (1997... 128 Lei
Mercedes a 160 benzina 2010 2960 €
Ford fiesta diesel 2011 3250 €
-
Set curea transmisie cu caneluri audi a4 avant (8d5, b5) (1994... 128 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3200 €
-
Mazda cx-5 skyactive x186 2021 24500 €
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
Vw golf benzina 2010 2950 €
-
Pompa pneumatica vacuum mercedes s class cls w218 vod a0008004448 700 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3200 €
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4500 €
Motor complet fara anexe 0.8 cdi smart fortwo tip 450... 1100 Lei
Mercedes 180 benzina 2010 2950 €
-
Ford focus 1.5 2019 7200 €
Set curea transmisie cu caneluri audi a4 avant (8e5, b6) (2001... 128 Lei
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 11500 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Motor benzina ford focus daw,dbw 1998-2001 1340 Lei
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 (4a, c4) (1994 -... 128 Lei
-
Casca cu microfon motorola hkln4605a pentru gama xt pni-hkln4605a 175 Lei
Dezmembrez ford kuga mk3 st-line 2.0 ecoblue 4x4 ymda 190 cai...
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
-
Set curea transmisie cu caneluri skoda superb i (3u4) (2001 -... 128 Lei
Anvelopa vara gt radial sportactive 225 40 r19 99 Lei
Dezmembrez opel mokka x 1.6 cdti lwv 2016-2019 z176


