Cum functioneaza sistemul de franare cu ABS
Scurt istoric
ABS este denumirea prescurtata din germana - Antiblockiersystem, care se traduce prin Sistem anti-blocare a franei. Denumirea de ABS s-a pastrat pentru ca, neoficial, Mercedes-Benz, marca germana, a fost primul brand care a dotat o masina de serie cu un asemenea sistem modern, cum il stim azi. Dar nu e chiar asa. Istoria sistemului anti-blocare a franei dateaza inca din 1929, cand a fost inventat si utilizat de Gabriel Voisin pentru avioane, pentru ca sistemul clasic de franare era aproape imposibil la un avion cu elice frontala.
In 1958, un sistem ABS a fost testat cu succes pentru motociclete, si asta datorita faptului ca multe accidente se datorau franarii bruste a rotii fata. Insa la acea vreme, sistemul era scump si nu a avut succes.
Sistemele moderne pentru masini ce nu permit franei sa se blocheze au inceput sa apara in anii '70. Chrysler a dotat in 1971 modelul Imperial cu sistemul "Sure break", adica "frana sigura". Era un sistem ABS pentru toate cele 4 roti, cu 3 cai si un modul computerizat. Tot in 1971, General Motors a pus un sistem similar, dar numai pentru rotile din spate, la masinile Cadillac cu tractiune spate. La fel, cei de la Nissan au venit cu sistemul EAL - Electro Anti-Lock System, pentru modelul de varf Nissan President, dar ca si dotare optionala.
Mercedes in teste cu si fara sistem ABS
Cei care au dus la perfectiune sistemul si l-au oferit lumii asa cum il stim si in prezent au fost insa cei de la Mercedes-Benz, care au pus ABS-ul pe modelul de varf S-Class, in 1979. Sistemul era optional pana in 1992, cand a devenit standard pe toate masinile. Dupa Mercedes a venit si BMW, care, in 1980, oferea sistemul optional pentru Seria 7. Cei de la BMW, chiar daca nu au fost primii la masini, au fost primii care au dotat o motocicleta cu ABS, in 1988, modelul K100.
Din ce este format un sistem ABS
Principalele componente ale unui sistem anti-blocare sunt 4 la numar: senzori de viteza pentru roti, valve pentru conductele de franare (modulator de presiune), pompa speciala, controller electronic.
Modulator de presiune, controller si senzori de viteza
Senzorii de viteza sunt in prezent montati pe fiecare roata in parte. Mai demult, era montat un singur senzor, ce citea viteza de pe cutia de viteze sau de pe volanta. Ulterior au fost doi senzori, pentru rotile din fata, dar cel mai modern si mai bun sistem cuprinde cate un senzor pentru fiecare roata. Acesti senzori transmit viteza fiecarei roti modulului de control, care actioneaza diferit presiunea lichidului de frana pe fiecare roata.
Valvele sunt acum incastrate intr-un distribuitor legat de pompa de frana. Acesta se cheama modulator. Modulatorul primeste informatii de la controllerul electronic, ce primeste la randul sau informatii de la cei 4 senzori de viteza. In functie de viteza fiecarei roti, controllerul transmite modulatorului ce presiune sa exercite asupra franelor.
Cum functioneaza sistemul ABS
- Senzorii de viteza citesc constant cat de repede se invarte fiecare roata. O decelerare rapida, instantanee, asa cum se intampla cand franezi brusc, transmite senzorului informatia ca roata tinde sa se blocheze.
- Senzorul transmite informatia ca roata vrea sa se blocheze complet controllerului electronic.
- Controllerul da informatia mai departe la modulatorul de presiune, care reduce presiunea din acea roata cu ajutorul valvelor.
- rezultatul este ca roata va avea aceeasi viteza ca si masina, nu se va opri mai repede si nu se va bloca.
De unde este tremuratul pedalei cand franam brusc si avem ABS?
Multa lumea recunoaste ca propria masina are sau nu ABS daca pedala de frana vibreaza puternic atunci cand se exercita o presiune mare. Adica vrei sa blochezi rotile, dar pedala tremura si oscileaza. Acel tremurat al pedalei vine de la actiunea valvelor care lasa presiunea lichidului din conducte sa scada, putin cate putin. Valvele se elibereaza si se blocheaza repede, ca sa nu lase presiunea sa scada deodata. La randul lor, valvele primesc impulsuri de la modulul electronic, cand sa elibereze presiunea si cand nu.
De ce este mai buna franarea cu ABS decat blocarea totala a rotilor
Studii ale centrelor de siguranta auto au aratat ca rotile au un punct optim de franare. O roata poate avea 0 aderenta, cand se invarte normal, sau 100%, atunci cand e complet oprita. Acele studii au demonstrat ca franarea este optima atunci cand frecarea ei este undeva pe la 15-20%. Asta face sistemul ABS: permite rotii sa se blocheze complet, adica sa adere perfect la asfalt, numai 15-20% din timp, blocand si deblocand rotile foarte des (pulsatiile din pedala de care ziceam mai sus).
In afara de eficienta maxima a franarii, ABS-ul mai permite ceva soferilor: sa manevreze masina chiar si in franare maxima. Este stiut ca o masina fara ABS, daca are rotile blocate, nu va permite soferului sa dea de volan. Cu sistemul ABS, care blocheaza din cand in cand roata, soferul poate evita un obstacol, tragand de volan.
Logic si fara indoiala, cea mai buna franare ar fi una cu presiunea constanta si progresiva asupra rotilor, "din picior". Insa pana si cei mai indemanatici piloti de curse, nu pot frana constant la fel de bine ca sistemul ABS. Tocmai de aceea, nu e de mirare ca toate masinile din ziua de azi vin cu astfel de sisteme in varianta standard.
Care sunt punctele slabe ale unei masini cu ABS?
Ca orice alt sistem electronic, si ABS-ul are punctele sale slabe. Oricum, mai putine decat avantaje. Este vorba de franarea pe gheata sau zapada. De obicei, o masina cu ABS va avea o distanta mai lunga de franare pe gheata sau zapada, decat o masina fara ABS. Si asta pentru ca in acest conditii, anvelopele de iarna sau chiar cele cu tinte metalice, functioneaza mai bine la frecare 100%. Adica o roata blocata pe zapada va frana mai repede decat una care se blocheaza sacadat, de la ABS. Asadar, e bine de tinut minte ca ABS-ul functioneaza ceva mai dificil pe timp de iarna.
In plus, de exemplu, daca intalnim o situatie in care una dintre roti este in aer, in momentul franarii, aceasta se blocheaza automat, transmite prin senzori modului ca acea roata este oprita, presiunea scade si in momentul in care roata revine pe asfalt, franarea este foarte slaba. Sunt situatii rare, dar care sunt intalnite atunci cand masina nu are suspensiile corespunzatoare.
Asadar, sper ca v-ati convins ca un sistem ABS este o minune tehnologica, menita sa ajute soferul si sa salveze vieti. Siguranta data de ABS consta atat intr-o franare mai buna, cat si in evitarea diferitelor obstacole, pietoni, masini, etc. Asa ca atunci cand va hotarati sa luati o masina la mana a doua, sa intrebati de ABS. Si de acum, atunci cand franati cu orice masina, stiti cum functioneaza acest sistem care va da un plus de siguranta.
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Renault megane 16v 2006 2000 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €