Cum functioneaza sistemul ESP

O scurta intoarcere in timp ne arata ca sistemul ESP, la fel ca si "suratele" sale, ABS si TCS, a fost creat de inginerii de la Bosch. Dar a venit ulterior sistemului ABS, fiind o urmare a acestuia, pentru ca foloseste aceleasi principii de franare selectiva a rotilor.
ESP vine de la Electronic Stability Program si este instalat pe masini sub diferite nume. Fie ca il gasim cu denumirea originala ESP, fie ca se cheama DSC (Dynamic Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist) sau VSC (Vehicle Stability Control), acest sistem se regaseste pe mai toate masinile din ziua de azi.
Autoritatea europeana in siguranta rutiera, EuroNCAP, depuncteaza aspru orice masina care nu vine din fabrica, chiar si pe variantele entry-level, dotata cu ESP. In general, gasim acest sistem pe orice masina, mai putin pe cele din gama low-cost, unde este vandut ca si dotare optionala. Este bine de stiut ca orice masina care are ESP are automat si ABS si TCS (Traction Control System).
Cum functioneaza ESP-ul?
Sistemul este format din mai multe elemente care lucreaza impreuna:
1. Senzori de viteza pentru fiecare roata, senzori care sunt folositi si de sistemul ABS si TCS.
2. Senzor de masurare a ratei de rotatie. Este vorba de rotatia masinii in jurul axei sale verticale.
3. Senzor care masoara unghiul de virare a volanului.
4. Unitate de control cu modulator hidraulic
Sistemul ESP functioneaza astfel: cei 4 senzori de viteza, impreuna cu cel care indica rotatia masinii si cu cel care citeste rotatia volanului facuta de sofer, transmit informatiile unitatii de control. Aceasta citeste de 25 de ori pe secunda informatiile primite de senzori si aplica, daca e cazul, prin intermediul modulatorului hidraulic, forta de franare pe roti.
Mai exact, daca unitatea de control primeste informatia ca volanul masinii vireaza brusc, aceasta fiind intentia soferului, dar masina nu-si schimba cursul, sistemul va frana o roata ca sa ajute virajul efectuat de sofer.
Sa luam un exemplu clar. Mergi pe o sosea si apare un obstacol. Tragi repede de volan spre stanga, pentru a evita impactul. Senzorul care inregistreaza unghiul volanului transmite informatia repede la unitatea centrala. Insa, in acelasi timp, senzorul de rotatie a masinii in jurul axei sale, simte ca masina subvireaza. Si este si normal, pentru ca energia impinge masina inainte, spre obstacol. Atunci, intr-o fractiune de secunda, ESP-ul franeaza roata din spate-stanga, pentru a ajuta soferul in virajul brusc pe care il face la stanga.
Roata spate-stanga franata, contribuie la invartirea masinii spre stanga, anuland subvirarea. Acelasi lucru se intampla si daca ulterior soferul trage de volan spre dreapta: sistemul va frana roata fata-stanga, pentru a anula subvirarea si pentru a ajuta masina sa ia virajul la dreapta. Dar cel mai bine intelegem cum functioneaza sistemul din filmele de mai jos.
De ce avem nevoie de ESP?
Este bine de stiut ca sistemul ESP la o masina functioneaza non-stop, in continuu, atata timp cat nu este decuplat de la buton. Chiar si asa, masini axate pe siguranta pasagerilor, precum Mercedes-Benz, nu decupleaza niciodata in totalitate ESP-ul. Iata cateva situatii pe care le poti intalni zilnic in trafic:
- o masina din fata ta isi schimba directia brusc si te face sa iei o actiune de evitare
- curba unei strazi sau a unei iesiri de pe autostrada este mai stransa decat ai crezut
- portiera unei masini parcate se deschide imediat si trebuie sa o eviti
- un biciclist care merge pe marginea drumului trece repede pe banda ta de mers
- un drum semi-curatat de zapada sau polei te obliga sa mergi cu doua roti pe zapada
- dai de un canal fara capac in mijlocul drumului si trebuie sa o eviti brusc
- un caine iti taie fata la viteza mare si trebuie sa-l eviti
- si cea mai buna utilizare a ESP-ului in Romania: dai de o groapa imensa si vrei s-o ocolesti!
Avantajele sistemului ESP
In primul rand, o masina dotata cu un astfel de sistem nu-si va pierde controlul si stabilitatea la efectuarea unor manevre mai violente. Adica, in traducere libera, pot fi evitate accidentele. Poti evita pietoni, poti sa ocolesti usor orice obstacol si poti sa mergi linistit pe gheata si zapada. Ti s-a intamplat vreodata in trafic normal pe timp de iarna sa ti se invarta masina la o curba, chiar si la viteza mica? Cu siguranta. Daca ai avea ESP, iarna ar deveni o placere, pentru ca sistemul nu te va lasa sa derapezi necontrolat.
Avantajele sistemului ESP sunt multe. Iar dezavantaje, niciunul. In curand, chiar si cele mai ieftine masini vor fi dotate in versiunea standar cu ESP. Si asta pentru ca acest sistem salveaza vieti. Si daca pana acum te numarai printre cei 99% dintre soferi care nu stiau cum functioneaza ESP-ul, acum ai trecut de partea cealalta. Si chiar daca ai un buton de dezactivare a sistemului, uita-l. E mai sigur si mai sanatos sa tii permanent ESP-ul activat.
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
-
Difuzor bara spate + ornament esapament toba compatibil audi... 1120 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Conducte tur retur injectoare bmw 2.0d m47 seria 1 3 e87 e90... 100 Lei
Set praguri stanga / dreapta dacia logan fab. 2004 -... 640 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
-
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
Folie faruri / stopuri premium ppf lights black negru 60cm x... 1225 Lei
Egr vw passat b6 2.0 tdi an 2009 2010 2011 2012 298 Lei
-
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
Usita rezervor 3g9809857a vw passat b8 sedan (3g2, cb2) 2.0... 250 Lei
Pachet filtru particule cnh original audi a4, a5, a6, q5 2.0... 8000 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
Broasca haion smart forfour incuietoare portbagaj 150 Lei
-
Bara spate mercedes clk w209 me-clk-209-bslook-r1fp 339 €
Telescop fata dreapta opel tigra z14xep - (2004 2010) 75 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei


