Cum functioneaza sistemul ESP

O scurta intoarcere in timp ne arata ca sistemul ESP, la fel ca si "suratele" sale, ABS si TCS, a fost creat de inginerii de la Bosch. Dar a venit ulterior sistemului ABS, fiind o urmare a acestuia, pentru ca foloseste aceleasi principii de franare selectiva a rotilor.
ESP vine de la Electronic Stability Program si este instalat pe masini sub diferite nume. Fie ca il gasim cu denumirea originala ESP, fie ca se cheama DSC (Dynamic Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist) sau VSC (Vehicle Stability Control), acest sistem se regaseste pe mai toate masinile din ziua de azi.
Autoritatea europeana in siguranta rutiera, EuroNCAP, depuncteaza aspru orice masina care nu vine din fabrica, chiar si pe variantele entry-level, dotata cu ESP. In general, gasim acest sistem pe orice masina, mai putin pe cele din gama low-cost, unde este vandut ca si dotare optionala. Este bine de stiut ca orice masina care are ESP are automat si ABS si TCS (Traction Control System).
Cum functioneaza ESP-ul?
Sistemul este format din mai multe elemente care lucreaza impreuna:
1. Senzori de viteza pentru fiecare roata, senzori care sunt folositi si de sistemul ABS si TCS.
2. Senzor de masurare a ratei de rotatie. Este vorba de rotatia masinii in jurul axei sale verticale.
3. Senzor care masoara unghiul de virare a volanului.
4. Unitate de control cu modulator hidraulic
Sistemul ESP functioneaza astfel: cei 4 senzori de viteza, impreuna cu cel care indica rotatia masinii si cu cel care citeste rotatia volanului facuta de sofer, transmit informatiile unitatii de control. Aceasta citeste de 25 de ori pe secunda informatiile primite de senzori si aplica, daca e cazul, prin intermediul modulatorului hidraulic, forta de franare pe roti.
Mai exact, daca unitatea de control primeste informatia ca volanul masinii vireaza brusc, aceasta fiind intentia soferului, dar masina nu-si schimba cursul, sistemul va frana o roata ca sa ajute virajul efectuat de sofer.
Sa luam un exemplu clar. Mergi pe o sosea si apare un obstacol. Tragi repede de volan spre stanga, pentru a evita impactul. Senzorul care inregistreaza unghiul volanului transmite informatia repede la unitatea centrala. Insa, in acelasi timp, senzorul de rotatie a masinii in jurul axei sale, simte ca masina subvireaza. Si este si normal, pentru ca energia impinge masina inainte, spre obstacol. Atunci, intr-o fractiune de secunda, ESP-ul franeaza roata din spate-stanga, pentru a ajuta soferul in virajul brusc pe care il face la stanga.
Roata spate-stanga franata, contribuie la invartirea masinii spre stanga, anuland subvirarea. Acelasi lucru se intampla si daca ulterior soferul trage de volan spre dreapta: sistemul va frana roata fata-stanga, pentru a anula subvirarea si pentru a ajuta masina sa ia virajul la dreapta. Dar cel mai bine intelegem cum functioneaza sistemul din filmele de mai jos.
De ce avem nevoie de ESP?
Este bine de stiut ca sistemul ESP la o masina functioneaza non-stop, in continuu, atata timp cat nu este decuplat de la buton. Chiar si asa, masini axate pe siguranta pasagerilor, precum Mercedes-Benz, nu decupleaza niciodata in totalitate ESP-ul. Iata cateva situatii pe care le poti intalni zilnic in trafic:
- o masina din fata ta isi schimba directia brusc si te face sa iei o actiune de evitare
- curba unei strazi sau a unei iesiri de pe autostrada este mai stransa decat ai crezut
- portiera unei masini parcate se deschide imediat si trebuie sa o eviti
- un biciclist care merge pe marginea drumului trece repede pe banda ta de mers
- un drum semi-curatat de zapada sau polei te obliga sa mergi cu doua roti pe zapada
- dai de un canal fara capac in mijlocul drumului si trebuie sa o eviti brusc
- un caine iti taie fata la viteza mare si trebuie sa-l eviti
- si cea mai buna utilizare a ESP-ului in Romania: dai de o groapa imensa si vrei s-o ocolesti!
Avantajele sistemului ESP
In primul rand, o masina dotata cu un astfel de sistem nu-si va pierde controlul si stabilitatea la efectuarea unor manevre mai violente. Adica, in traducere libera, pot fi evitate accidentele. Poti evita pietoni, poti sa ocolesti usor orice obstacol si poti sa mergi linistit pe gheata si zapada. Ti s-a intamplat vreodata in trafic normal pe timp de iarna sa ti se invarta masina la o curba, chiar si la viteza mica? Cu siguranta. Daca ai avea ESP, iarna ar deveni o placere, pentru ca sistemul nu te va lasa sa derapezi necontrolat.
Avantajele sistemului ESP sunt multe. Iar dezavantaje, niciunul. In curand, chiar si cele mai ieftine masini vor fi dotate in versiunea standar cu ESP. Si asta pentru ca acest sistem salveaza vieti. Si daca pana acum te numarai printre cei 99% dintre soferi care nu stiau cum functioneaza ESP-ul, acum ai trecut de partea cealalta. Si chiar daca ai un buton de dezactivare a sistemului, uita-l. E mai sigur si mai sanatos sa tii permanent ESP-ul activat.
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei


