De cate ori iti poti polisha masina?
Poate ca inteleg si accept sacrificiul asta - cum rabda baba la frumusete - dar intrebarea care ma nelinisteste pe mine este una fireasca: de cate ori pot polisha, rectifica sau taia din stratul de vopsea? Nu cumva, din nebagare de seama, ma voi trezi fara vopsea pe masina, la un moment dat, si voi pagubi mai mult?!"
In primul rand, ca sa raspundem imediat si la fel de transant, lucrurile NU STAU ASA sau nu ar trebui sa stea asa. Ingrijirea vopselei este ceva mai complexa putin (la fel cum tratamentul la medic nu se termina automat in sala de chirurgie). Dar pentru a clarifica aceasta problema va trebui sa avem o imagine a structurii vopselei si a felului in care functioneaza ea.
Si daca pe mine nu ma intereseaza... "structura vopselei"?!
Inainte de asta insa, ar trebui sa vedem de ce avem nevoie de cunostine despre ingrijirea vopselei si despre structura ei? De ce sunt importante aceste lucruri, plictisitoare poate, si daca fac, pana la urma, o diferenta care sa merite?
Daca vei intelege structura si functionarea vopselei, vei avea mai mult control si o masina mai frumoasa, mereu.
Vei avea capacitatea sa decizi ce fel de tratament este necesar pentru vopseaua ta si sa NU mai poti fi manipulat vreodata de vreun mester de la colt de strada, dar nici de "profesionistii" facuti la minut de la reprezentantele auto.
In plus, vei sti dupa ce criterii trebuie sa-ti alegi spalatoria si cum poti contracara efectele degradante ale actiunilor lor (spalatoria mecanica => FRECARE!; spalatoria "touchless"/cu spuma activa => Agresiune CHIMICA!).
Cine nu va avea cunostintele necesare nu va intelege vopseaua masinii sale si necesitatile ei. O va neglija, iar peste o vreme se va descoperi in scenariul de cosmar descris la inceputul acestui articol.
Iar la numai cateva luni de la cumparare, procesul degradarii accelerate al vopselei va incepe. Masina isi va pierde pe zi ce trece stralucrirea, frumusetea, iar asta va scadea considerabil valoarea masinii.
De aceea, cei care NU vor sti cum se ingrijeste permanent vopseaua vor pierde bani si vor pierde Imagine (se stie ca infatisarea masinii iti exprima personalitatea). In final, acestia din urma sunt sortiti sa inghita toate bazaconiile celor care au mereu atintit un ochi pe buzunarul lor.
Indiferent de vopseaua masinii tale, ea va primi Contaminari si Zgarieturi
Sa incepem cu structura vopselei. Simplu explicat, vopseaua originala, din fabrica, poate fi intr-un strat sau din mai multe straturi. De fapt, amandoua au mai multe straturi, dar voi explica imediat ce le diferentiaza.
Acum, imagineaza-ti o sectiune prin caroseria masinii tale: vei avea un strat de tabla, un strat de primer (pe care il poti gandi ca pe o amorsa) si un strat de vosea, in primul caz. In al doilea caz, diferenta o face stratul de lac (in plus) ce acopera vopseaua, cea care contine pigmentul (culoarea). Stratul de lac este de obicei incolor si are ca functii: protectia, stralucirea si, in general, infrumusetarea finisajului.
In ambele cazuri, stratul de la suprafata va primi o serie intreaga de contaminari (bitum, rasini de copaci, gainat, ploi acide, "film de sosea" = toate reziduurile lasate de alte masini pe sosea, vopsea de la marcaje si multe altele). La acestea se adauga actiunile spalatoriilor auto.
Ele, spalatoriile sunt un rau necesar, pentru ca fara ele nu se poate. Dar trebuie sa fim constienti de agresiunea lor mecanica sau chimica asupra vopselei, ca sa o putem contracara. (Nu mai vorbim aici de lipsa lor de professionalism, a spalatorilor, daca se poate discuta despre asa un lucru - profesionalism - in cazul lor*)
4 cazuri posibile pentru starea vopselei tale
De aici, mai departe, putem deosebi 4 stari posibile ale unei vopsele, functie de felul in care a fost ea ingriita sau nu de-a lungul timpului. Nu vom insista, le vom trece numai in revista.
Cazul 1 descrie Starea Vopselei noi. Aceasta are prezente pe suprafata contaminarile despre care am vorbit mai sus si zgarieturi fine (poate chiar invizibile cu ochiul liber deocamdata). Tratamentele recomandate pentru acest caz sunt: Decontaminarea (argila sau polish de curatare) si Protejarea (Wax sau Paint Sealant)
Cazul 2 ilustreaza Starea Vopselei masinilor noi sau cu un grad nu prea avansat de folosire. Sunt prezentate nelipsitele contaminari si zgarieturi mai adanci. Acestea din urma sunt in marea lor majoritate zgarieturi superficiale sau chiar matuieli capatate in timpul spalarii, dar si in parcari: de la haine, unele bagaje, pungi de cumparaturi, etc. Tratamentele recomandate sunt polishare usoara (intr-unul sau doi pasi) cu polish mediu sau swirl remover si protectie.
Cazul 3 se refera la o Stare grava a vopselei, zgarieturile sunt adanci, ca niste urme de hartie abraziva. Acesta este cazul care necesita o interventie invaziva - ca sa folosim un termen utilizat cand se vorbeste de operatii - de taiere si indepartare (rectificare) a stratului compromis. Aici vorbim deja de "reconditionarea vopselei", este necesara refacerea, corectia ei. Tratamentele se fac in cel putin 3 pasi - bufuire cu compound, polish abraziv si swirl remover - si acesta este cazul pe care il au in vedere, in mod incorect in general, cei care vorbesc despre subtierea stratului de vopsea.
Cazul 4 este ilustrarea Starii Vopselei fara speranta, in sensul ca posibilitatile de actiune ale detailingului au incetat. Aici se impune inlocuirea vopselei, revopsirea reperului sau a masinii.
Ceea ce trebuie sa intelegi tu si sa retii este: 1. Nu este nevoie sa lasi vopseaua masinii tale sa ajunga in starea 3 (care este una grava si necesita o interventie "chirurgicala", conducand in final la scenariul cu care am inceput) si 2. Trebuie sa intelegi ca termenul de polshare, lustruirea vopselei este atat de larg incat acopera atat actiuni non-invazive, ca decontaminarea si ceruirea, dar si pe cele de rectificare a stratului contaminat in profunzime.
Nu in ultimul rand, ar trebui sa intelegi ca spalatorul tau auto nu-ti va spune asta (pentru ca habar n-are); vopsitorul tau auto nu te va invata asta (pentru ca lui ii vin banii din inlocuirea vopselei de pe masina ta si nu din intretinerea celei originale, respectiv din cazul 4); iar nici dealerul care ti-a vandut masina nu te va invata ce ai de facut (nu numai pentru ca nici ei nu prea stiu, dar ei sunt concentrati pe cum ar putea sa-ti vanda o masina noua).
Pentru toti acestia si multi altii, daca incerci sa comunici lucrurile de mai sus, vei vorbi deja o limba straina.
Ce ai de facut ca sa nu ajungi niciodata cu vopseaua masinii tale in starea critica?
Acum, dupa ce ai o idee despre structura vopselei si felul in care starea ei este pusa in pericol, ingrijirea corespunzatoare ar trebui sa fie foarte simpla.
Inca din prima zi, de cand ai cumparat masina, trebuie sa stii ca ea ar fi bine sa fie in starea 1, descrisa mai sus. De ce? Pentru ca pur si simplu nici o masina care este cumparata astazi nu a fost fabricata (vopsita) ieri. Ea are o intreaga instorie in spate - pana ajunge la dealer - si, desi nu voi insista aici cu detalii, vopseaua are deja anumite contaminari invizibile. Apoi, nici o decontaminare nu este in plus.
Deci prima operatie necesara este decontaminarea.
Mai ales daca nu faci aceasta operatie la un profesionist, cel mai sigur si mai eficient este sa folosesti o argila curatitoare. Profesionistii mai au la dispozitie varianta polishului de curatare, care - dupa cum ii spune si numele - are capacitatea de a curata, de a decontamina vopseaua fara a taia din grosimea ei.
Dupa decontaminare - care, repet, trebuie facuta din prima zi si repetata mereu - este obligatoriu sa se utilizeze un produs de protectie. Acestea din urma pot fi ceruri auto (au o durabilitate mai mica) sau paint sealanturi (dureaza de cateva ori mai mult).
Aceste doua operatii simple - pot fi facute si de un copil mai maricel, care intelege ce face - sunt esentiale pentru protejarea vopselei si pastrarea ei pentru foarte multa vreme in conditia starii 1, figurata anterior.
Nu exista prea des in executia acestor operatii, dar ele ar trebui sa fie obligatorii dupa fiecare spalare.
Cazul ideal si viata reala
Cazul ideal este o suprafata perfecta, decontaminata, polishata si protejata, asa cum este indicat in schema de mai sus, fara contaminari de vreun fel si fara zgarieturi.
Trebuie sa fim realisti insa: acest caz este foarte rar si dureaza putina vreme in viata de zi cu zi. Am putea prelungi durata acestei stari daca masina ar fi tinuta in garaj, daca ar fi decontaminata si protejata dupa fiecare spalare, daca ar fi spalata in conditii perfecte frecvent, regulat si dupa fiecare calatorie ceva mai indelungata.
Dar viata reala este altfel. Ea ne obliga sa tinem cel mai des masina in fata blocului, sub cerul liber si sa o spalam in diverse locuri, in primul rand la spalatoriile de cartier (care nu inteleg decontaminarea si protejarea autentice).
In concluzie, un scop realist si satisfacator ar fi acela de a incerca sa ne pastram masinile cat mai aproape de conditia sau starea cazului 1.
Parasirea acesti situatii si indreptarea catre conditiile cazurilor 2 si 3 ar trebui sa ne ingrijoreze.
Totusi, de cate ori poti polisha masina?
In final, ca sa raspund concret la intrebarea din titlu, desi ar trebui sa o poti face acum si singur, nimeni nu poate spune exact de cate ori. Conceptul de polisare, lustruire a vopselei este atat de larg incat poate porni de la produse non-abrazive si se poate termina cu cele mai agresive solutii.
Cateva lucruri ar fi insa mai importante decat raspunsul la intrebarea "de cate ori":
1. Sa pastrezi conditia vopselei masinii tale cat mai aproape de Starea 1 sau de Cazul IDEAL.
2. Daca masina nu este noua, iar vopseaua se afla mai aproape de Starea 2 sau 3, trebuie facuta obligatoriu o analiza prealabila. Apoi, tratamentul (polisharea, bufuirea/rectificarea) trebuie executate diferentiat, pe zone. Daca am de eliminat, sa spunem, o zgarietura mai adanca, pot folosi un compound mai agresiv. Dar trebuie sa o fac doar local si nu pe toata suprafata vopselei.
3. INTOTDEAUNA - dar cu atat mai mult in Starea 2 sau 3 - polisharea trebuie urmata de aplicarea unui produs de protectie.
4. Daca am o zgarietura izolata si adanca, retine ca rezultatul analizei prealabile despre care vorbeam la punctul 2 ar putea sa-mi indice ca este mai bine sa o las acolo (si sa ma obisnuiesc cu ea), decat sa o elimin cu orice pret - dar acesta este subiectul unui alt articol.
Urmand aceste reguli, nu vei ajunge niciodata in situatia scenariului de la inceput. Tratamentele agresive, care necesita rectificarea, indepartarea stratului contaminat al vopselei sau lacului, nu se fac decat in cazul masinilor neingrijite corspunzator.
Nu e normal sa tai mereu, ca sa am o suprafata stralucitoare (care reflecta cat mai multa lumina), este indeajuns sa o decontaminez si protejez REGULAT.
Multumim pentru text d-lui Cristian Pop de la Expert Detailing
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €