Incendiu la bord sau in alta masina. Ce facem?

- 65% din incendiile auto nu au legatura cu combustibilul
- Izolarea proasta a firelor electrice, cauza principala de incendiu
- Extinctorul obligatoriu, un obiect trecut cu vederea de soferi
Autoturismul nostru este un mecanism in miscare cu foarte multe piese care lucreaza la temperaturi inalte. Mai adaugam si carburantul care este extrem de inflamabil si ne dam seama ca ne aflam la volanul unui vehicul destul de riscant. Zilnic iau masini foc in toata lumea, inclusiv la noi in tara, din tot felul de motive. Ce facem cand masina noastra sau alta incepe sa fie invaluita de flacari?
De ce iau masinile foc?
Nu o sa vorbim de cazurile in care focul este pus intentionat, asa cum mai vedem la stiri, de catre nu stiu ce interlopi cu chef de razbunare. Ci de accidentele care se pot intampla oricand, oricui, indiferent de cat de noua este masina din dotare. Trebuie spus inca din capul locului ca in conditii normale, doar autoturismele cu defecte din fabrica sau cele in care s-a umblat de catre mecanici neavizati, prezinta risc de incendiu.
Asa cum i-ati vazand declarand pe la stiri, atunci cand are loc vreun incendiu auto, cei de la pompieri au doar doua cauze: un scurt-circuit sau o scurgere de carburant. Ceea ce este in principal adevarat, dar altele sunt cauzele directe. De cele mai multe ori, in peste 65% din cazurile in care o masina ia foc, e vorba de o izolatie proasta la instalatia electrica. Indiferent ca un cablu este supraincarcat si se incalzeste, topind in timp izolatia, fie ca vorbim de fire care sunt prinse prost in zone cu frecare crescuta, uzand in timp plasticul care le izoleaza, povestea este aceeasi. In general, incendiile se produc ca urmare a unor cabluri izolate prost si care in timp s-au mancat, ajunga sa faca un scurt-circuit.
Ce inseamna un scurt-circuit? De obicei, se arde siguranta si gata, nu e nicio problema. Indendiile apar insa destul de rar, pentru ca exista mai multi factori care trebuie "sa se alinieze precum planetele". Sunt multe masini care fac scurt-circuite, dar de care soferul isi da seama si remediaza problema la timp. Sunt si cazuri in care acel scurt-circuit se intampla cand masina e parcata sau intr-o zona in care este material inflamabil. De exemplu, multe incendii incep de la mocheta si plasticul bordului. Cablul face scurt-circuit, se incalzeste extrem de mult si fibrele fine ale mochetei se aprind. Sau, in cazul instalatiei electrice din bord, din cauza caldurii excesive, ia loc izolatia, banda izolatoare sau buretele insonorizant, dar si adezivul. Mai departe, se raspandeste la plasticele mici care, din nefericire, nu sunt realizate din materiale ignifuge ca in cazul avioanelor.
Scurgerile de carburant ar trebui sa fie principala cauza de incendiu. Dar nu sunt. Si asta pentru ca din fabrica, tot ce tine de conducte de carburant, rezervor, pompa si asa mai departe, sunt facute cu simt de raspundere. Adica groase si rezistente. De cele mai multe ori, benzina ia foc din cauza ca si-a bagat vreun "Dorel" nasul si a folosit ori furtune crapate, ori nu a strans bine capacul pompei din rezervor, ori a uitat vreun colier sau a tras furtunele fara sa le izoleze in zonele de frecare cu piesele metalice. In timp, furtunele daca nu sunt bine puse, de la miscare, incep sa se manance. E de ajuns o gaura mica, o scurgere, o prelingere de carburant pe langa pompa, ca sa avem surprize neplacute.
De cele mai multe ori insa, soferul isi da seama ca are o scurgere de carburant. Ori gaseste balta sub masina, ori miroase, ori se trezeste cu un consum crescut peste noapte. Insa de cele mai multe ori, miroase si isi da seama ca exista o problema. Dar sunt si cazuri, rare ce-i drept, in care apare o scurgere in zona motorului. Carburantul se poate prelinge pe galeria de evacuare care se incinge extrem de mult in mers si se poate aprinde. Sau, daca rezervorul este fisurat, benzina poate picura pe traseul evacuarii.
Sfatul nostru este ca din cand in cand, mai ales daca stiti ca ati avut efectuate reparatii, sa verificati, daca nu la service, macar vizual, starea cablurilor electrice si furtunele de benzina. Verificati prinderea lor si fixarea, dar si zonele in care se pot freca de metal. In cazul cablurilor electrice, puneti mana cu curaj pe tot ce inseamna mufa, snop de fire sau cutie de siguranta. Daca simtiti ca este temperatura mare cand motorul e pornit, asigurati-va ca e totul in regula. Doar releele si alternatorul functioneaza la temperatura mare de tot si nu e bine sa puneti mana pe ele cand merg.
Unde apare focul intr-o masina?
In partea din fata a masinii, de cele mai multe ori. Adica sub bord, in bord, sub capota sau in zona in care este aeroterma si ansamblul de stergatoare. Insa au fost si cazuri de incendii care au pornit din habitaclu, de sub bancheta sau din portbagaj, acolo unde era rezervorul. Asadar, nu este un loc anume in care debuteaza un foc. Ci, statistic vorbind, putem spune doar ca este mai expusa zona bordului.
Cum recunoastem un incendiu in masina?
Nimic mai simplu: dupa fum, miros si flacari. Insa daca vrem sa-l si stingem la timp, e bine sa-l recunoastem doar dupa miros si fum. Pentru ca odata ce au aparut flacarile mari, ne putem declara pietoni. Asadar, de cele mai multe ori, nu se intampla ca in filme. Masina nu explodeaza, nu apare vreun incendiu brusc, mare, cu flacara deschisa. Ci incet, in timp, exact ca un incendiu de padure. De la o scanteie mica, se aprinde un plastic, un cauciuc, si daca nu este observat se va extinde la toata masina.
In mers, primele semne de incendiu le vom simti, nu le vom vedea. O sa mirosim "aroma" de incins, de ars, cum se mai intampla in casa cu prizele. Chiar daca incepe sa arda mocnit un spatiu de sub capota, o sa simtim in interior fara probleme. Daca insa vor incepe sa arda cateva elemente din spatele caroseriei, ne vom da seama mai greu. Eventual, ne vor atentiona alti soferi ca este ceva in neregula cu masina noastra.
Ce facem cand vedem foc la bord?
In cazul in care este vorba de masina noastra, la primele semne, miros, fum sau flacara deschisa, trebuie sa oprim autovehiculul. Scoatem cheia din contact, ne asiguram ca toti pasagerii au parasit interiorul, dupa care luam imediat extinctorul din dotare. Ridicam capota motorului si identificam cu precizie locul care fumega sau de unde ies flacarile. Daca avem posibilitatea si adrenalina nu a atins cote greu de controlat, ideal este sa scoatem si o borna de la baterie. Odata ce am identificat flacarile, pulverizam continutul extinctorului la baza flacarilor.
ATENTIE! In timp ce tu faci pasii de mai sus, daca esti cu un alt pasager, acesta trebuie sa faca semne celorlalti participanti la trafic pentru a opri si pentru a va da extinctoarele proprii. Din nefericire, mai toti soferii au asupra lor numai extinctoare de capacitate redusa, doar pentru a nu lua amenda pentru lipsa setului legislativ obligatoriu, asadar e nevoie de mai multe astfel de dispozitive pentru stingerea unor flacari, chiar si mici.
In cazul in care focul nu poate fi controlat cu ajutorul extinctoarelor din dotare, trebuie sa sunam la 112. Ne luam bunurile din interior si ne indepartam de autoturism pentru a nu fi in raza de actiune a unei eventuale explozii a rezervorului de carburant.
Extinctorul trebuie sa stea in habitaclu, nu in portbagaj!!!
Cu cat mai la indemana este extinctorul, cu atat castigam mai mult timp
Masina risca sa explodeze?
Daca focul este localizat in partea din fata, este imposibil sa avem parte de o explozie. Daca focul e localizat sub capota motorului, nu va exploda nimic. Focul va fi intretinut de tot ce inseamna plastic, cauciuc, furtun sau izolatie insonorizanta a capotei si nu se va intinde si in habitaclu, stingandu-se de la sine daca nu fac fata stingatoarele mici. In plus, odata ce am scos cheia din contact, benzina nu mai vine spre motor. Si nici focul nu poate ajunge de la motor tocmai in spate la rezervor.
Daca focul este localizat in habitaclu sau in zona rezervorului, exista sansa ca acesta sa explodeze. Masinile noi au rezervoarele din plastic. Chiar daca nu ajunge focul direct la el, din cauza caldurii mari, rezervorul se poate topi. Tot ce trebuie este o gaura mica prin care sa se scurga carburantul, pentru ca focul sa ajunga acolo si sa aprinda tot continutul rezervorului brusc, moment in care va avea loc explozia.
Multa lume se sperie de sistemele de GPL, crezand ca sunt o bomba pe roti. O butelie de GPL insa este realizata din otel gros si are supape ce nu permit evacuarea brusca a unei cantitati mari de gaz. Asadar, o butelie de GPL nu va exploda niciodata, eventual, daca se topeste garnitura de cauciuc la furtunul de alimentare, va lua foc jetul de gaz eliminat, cam ca un arzator industrial.
Primele 3 minute, cele mai importante ca sa-ti salvezi masina
La fel ca si in natura, ca la o casa de lemn sau ca o padure uscata, si focul din masina se raspandeste extrem de repede. Pentru ca un autoturism nu este realizat din materiale ignifuge, acestea fiind mult prea scumpe. Daca reusim sa controlam focul in primele momente, de cand a aparut, ne putem salva masina de la o dauna totala. De aceea, trebuie sa reactionam la primele semne de incendiu, chiar daca e vorba doar de miros sau putin fum, trebuie sa fim pregatiti si sa avem un extinctor bun, trebuie sa stim exact ce sa facem si cum sa eliminam flacarile. Daca dupa 3 minute, noi tot ne luptam cu flacarile iar acestea cresc, ne putem lua adio de la masinuta noastra draga. Pana cand vor ajunge pompierii, nu va mai ramane mare lucru de salvat.
Focul incepe in spate in cazul masinilor cu motoare centrale
Foc la masina altor participanti la trafic
Nu strica sa fim altruisti atunci cand e vorba de un incendiu auto. Si trebuie sa ne gandim ca si noua ne-ar placea sa ne sara altii in ajutor, nu? Daca vezi un sofer care se lupta cu flacarile la masina lui, opreste imediat si pune-i la dispozitie extinctorul tau. Daca cumva transporti bidoane de apa sau alte lichide care pot fi utilizate la stingerea incendiului, nu ezita sa le folosesti. Oricum te-ai gandi, pretul acestora va fi mult mai mic decat pretul unei masini intregi, nu?
Sfaturi importante ca sa nu ai surprize neplacute cu focul in masina ta
1. Fa-ti asigurare Casco la masina care sa aiba inclusa si despagubirea in caz de incendiu;
2. Verifica periodic instalatiile electrice pentru izolare si supraincalzire, dar si tot circuitul de alimentare cu carburant pentru scurgeri;
3. Ia-ti un extinctor de capacitate mare: 3 sau chiar 6 kg, chiar daca ocupa loc mai mult;
4. Instaleaza-ti extinctorul in habitaclu, nu in portbagaj;
5. Sa nu cumperi niciodata extinctoare mai mici de 1 kg. Acele spray-uri nu vor stinge nici macar carbunii ramasi dupa un gratar;
6. Foloseste orice alt material daca stingatorul s-a terminat: apa, suc, etc;
7. Opreste-te cand trebuie: daca pierzi de sub control focul, retrage-te si cheama Pompierii. Mai bine sa moara masina, decat sa mori tu.
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei


