Ponturi urbane: tehnici de mers prin traficul din Bucuresti

Ponturi urbane: tehnici de mers prin traficul din Bucuresti
Intr-o seara, am reusit cea mai mare performanta in circulatia din Bucuresti. De la intersectia mare din Piata Muncii, luandu-o drept pe Stefan cel Mare, pana la noul pod Basarab, nu am prins niciun semafor pe rosu. Serios. Dar asta a insemnat sa am o viteza constanta de 85 km/h. Mai putin, as fi prins toate stopurile pe rosu si calatoria care a durat vreo 5 minute, ar fi tinut vreo 20. Exista ceva ce putem face ca sa nu stam ca fraierii la fiecare semafor?
Distribuie pe Facebook

In primul rand, ideal ar fi ca cei care sincronizeaza semafoarele sa-si faca treaba. Dar cel putin in Bucuresti, nu si-o fac deloc. Pe Splaiul Unirii prinzi absolut toate cele 6 semafoare care sunt acolo, de la Unirii pana la Alba Iulia. Nu ai cum sa mergi cursiv, rapid, cu un consum de bun simt, daca conduci legal. Semafoarele ne obliga sa ne oprim la fiecare intersectie si sa stam pe loc mai mult decat mergem.

Ponturi urbane: tehnici de mers prin traficul din Bucuresti

Claxoane cum se face verde: bune sau rele?

Eram ferm convins ca cei care claxoneaza in milisecunda in care se face verde sunt niste disperati de viata. Dar nu e chiar asa. Daca "pierzi startul" cu cateva secunde, ca un uituc din fata ta citeste ziarul cand se pune verde si astepti dupa el, vei prinde cu siguranta urmatorul semafor pe rosu.

Trebuie sa ne gandim la cei care claxoneaza disperati, nu ca la niste nebuni nerabdatori, ci ca la niste oameni care stiu ca, din pacate, in Bucuresti, fiecare secunda conteaza. Pleci mai tarziu, le prinzi pe toate din pacate pe rosu, alta asteptare, benzina arsa degeaba, timp aruncat pe fereastra...

Viteza peste limita legala

Da, este binevenita. Si asta pentru ca sunt extrem de multe strazile principale din Capitala care nu te lasa altfel sa mergi normal. Fie ca e vorba de Stefan cel Mare, Iuliu Maniu sau pe linia lui 41, daca te crezi vreun mosulete comunist care merge cu 49 km/h, ca asa e legal, risti sa prinzi absolut fiecare semafor.

Ai zice ca cei care au sincronizat semafoarele le-au facut special pentru a pune bete in roate masinilor care merg cu viteza legala de 50 km/h. Putin probabil. Insa cert este ca daca mergi cu 50, le vei prinde pe toate. Pleci de la unul, te opresti 200 de metri mai departe, la urmatorul.

Cand te afli primul la un semafor, incearca sa pleci mai repede si vezi cu ce viteza trebuie sa mergi ca sa-l prinzi pe urmatorul pe verde sau galben.

Ponturi urbane: tehnici de mers prin traficul din Bucuresti

Cea mai buna banda de mers

Este o adevarata loterie, alegerea benzii de mers care se misca cel mai bine. Gandeste-te dinainte si da-ti seama daca urmatoarea intersectie are semafor cu verde intermitent la dreapta. Daca are, alege prima banda. Daca intersectia are semafor separat pentru mers la stanga, evita ultima banda. Dar daca ai verde la stanga simultan cu inainte, poti sa alegi aceasta banda.

Slalomul printre masini nu este un moft sau un exemplu de teribilism. Este o necesitate. Nu cred ca sunt multi cei care se pun pe un rand si asteapta cuminti si rabdatori. Insa asigura-te de doua chestii: cand ai destul spatiu, nu mai semnaliza, pentru ca "taranul" din spate, in clipa in care va vedea ca vrei sa te bagi in fata lui, va accelera. Daca nu ai destul spatiu, semnalizeaza si asteapta un bun samaritean.

Rute diferite

Incearca cat mai multe rute, fie pe strazi principale, fie pe strazi secundare. Sa-ti dau un exemplu. Din Militari trebuie sa ajung la Piata Muncii. Prin centru, Cotroceni, Eroilor, Chei, Unirii, Splai. Sau Cotroceni, pod Basarab, Stefan cel Mare. Sau Cotroceni, Plevnei, Stirbei Voda, Rosetti, Mosilor, Matei Voievod, Mihai Bravu. Sunt trei rute diferite, dar numai una este avantajoasa.

Ponturi urbane: tehnici de mers prin traficul din Bucuresti

De dimineata, Piata Unirii este blocata, deci pica prima varianta. A doua varianta, pe noul pod al lui Oprescu, mult mediatizat si ridicat in slavi, e cea mai proasta solutie. Cat o fi el de mare, pe atat de repede se blocheaza, mai ales la prima ora. Deci este un pod complet inutil. Mai ramane ultima varianta, cu mai multe semafoare, stradute, mai complicata... Care insa, dupa mai multe teste, e cea mai buna si mai rapida.

Concluzia? Fa-ti mai multe trasee si alege-l pe cel mai rapid. Insa asigura-te ca le compari la ore asemanatoare de trafic.

Mersul pe sina de tramvai

Asta este un adevarat pont. In afara de Soseaua Stefan cel Mare, unde linia de tramvai este clar demarcata cu linie continua, nu cunosc alta zona din Bucuresti, cu sina de tramvai, care sa aiba linie continua. Ci are linie intrerupta. Asadar, este voie sa se mearga pe sina de tramvai! Insa inainte de fiecare refugiu, ar fi bine sa reintri pe ultima banda, sa nu te pasca vreo amenda.

Sa luam de exemplu soseaua Barbu Vacarescu, unde acum i-a apucat pe astia harnicia si se merge doar pe o banda in dreptul Porsche Romania, ca se construieste un pod nou. Deci sa evitati aceasta strada... Insa, chiar si atunci cand se circula normal, normal insemna mega aglomeratie. Aici, da, legal, este voie sa mergi pe linia de tramvai. Foloseste-o! Insa cu grija sa nu faci vreo pana, ca la acea linie nu s-au mai facut reparatii de jdemii de ani, iar fiarele care ies la tot pasul nu sunt putine.

Profita de majoritatea soferilor care se sperie de linia de tramvai si cred ca nu e voie sa mearga pe ea. Cand aceasta e demarcata cu linie intrerupta, linia de tramvai devine o a treia banda. Asadar, cine va zice ca depasesti coloana stationata la semafor, greseste. Inclusiv politistul.

Ponturi urbane: tehnici de mers prin traficul din Bucuresti

Incalcarea regulilor de circulatie

De foarte multa vreme militam pentru respectarea legii si a conditiilor de mers impuse prin legi si regulamente. Insa, din pacate, respectarea intocmai a regulilor rutiere in Bucuresti te va costa mai multi bani decat orice amenda. Unde mai pui si timp, uzura inutila a masinii, nervi si rabdare?

Ce reguli de circulatie poti sa incalci fara griji? Fara griji, nu prea ai cum, pentru ca nu stii de unde apare un politist care te opreste, o camera de monitorizare sau un Logan care te-a inregistrat. Pe Stefan cel Mare, de exemplu: poti merge pe linia de tramvai, chiar daca nu e voie. Asigura-te insa ca nu esti primul din coloana. Asta doar daca benzile de mers sunt blocate!!! Poti sa depasesti si refugiul, daca altii o fac. Nu e un indemn la ilegalitate, ci la normalitate. Nu este normal sa stai ca fraierul in masina, uitandu-te pe geam si ascultand la Radio, in trafic bara la bara. Si daca astia care sincronizeaza semafoarele nu sunt in stare sa-si faca treaba, este necesara incalcarea unor reguli de circulatie.

Depasirea coloanei pe o banda dedicata altui sens de mers este si ea binevenita. Adica daca pe o strada, o banda e mai libera pentru ca are verde intermitent, poti sa te bagi pe ea si sa te pui in fruntea coloanei care asteapta la rosu. La fel si cand pe strada cei care vor sa faca la stanga au rosu, iar cei care merg inainte au verde, te poti baga inainte si te pui in fata celor care asteapta la rosu, daca vrei sa faci stanga. Din nou, multi vor zice ca e o nesimtire din partea ta, insa, in mintea ta, trebuie sa-ti repeti ca nu faci decat sa incerci sa mergi normal, cursiv, asa cum ar trebui in orice oras civilizat.

Ia-te dupa masinile de Taxi. Cand un Taxi merge pe sina de tramvai si depaseste toate refugiile, poti sa te asiguri ca el stie lipsa politiei din zona. Asadar, poti sa te iei dupa el, daca te grabesti cu adevarat, cu atentia de rigoare insa, la treceri si la pietonii care asteapta in statiile RATB.

Ce nu trebuie sa faci

Nu trebuie sa treci niciodata pe rosu. Dar niciodata! Mai merge sa fortezi culoarea galbena, dar pe rosu, niciodata. Oricat de mult te-ai grabi. Pentru ca asa mor oamenii nevinovati.

Nu trebuie niciodata sa iti iei ochii de la pietoni, acolo unde nu exista semafoare. Oricat de tare te-ai grabi, cand vezi o trecere de pietoni, incetineste si casca larg ochii sa vezi daca ti-ar putea sari cineva in fata.

Nu trebuie sa fii indiferent la faptul ca o masina de pe alta banda s-a oprit sau incetineste. Asa mor pietonii pe trecere. O masina de pe o banda opreste, pietonul trece si este spulberat de masina care nu vede pietonul, mergand pe alta banda.

Nu trebuie sa blochezi mersul altor masini. Adica daca tu faci stanga, nu trebuie sa blochezi ca nesimtitul o banda care merge inainte. Nu trebuie nici sa blochezi o banda de mers, punand avariile, ca-ti iei tu shaorma.

Concluzie finala de mers in Bucuresti

Din pacate, un mers 100% legal, conform legii, este imposibil pentru soferul care vrea sa ajunga mai repede undeva, care uraste consumul urias, care uraste sa stea de pomana la toate semafoarele. Daca esti printre cei care respecta legea intocmai, uita ce ai citit aici, nu este pentru tine.

Ori de cate ori ai ocazia, mareste viteza, treci de cei 50 km/h legali. Nu mica iti va fi mirarea cand vei incepe deodata sa prinzi mai multe semafoare pe verde. Profita de liniile de tramvai si incearca rute noi. Fii cu ochii atenti la cei din jur, dar mai ales la pietoni. Si cel mai bun sfat: gaseste un post de radio care iti place, sau pune un CD preferat pe care sa il fredonezi. Asta iti va mentine starea de spirit pozitiva, chiar daca te grabesti, si nu te vei mai enerva in trafic. Iar calatoria lunga ti se va parea mai scurta si mai placuta... Drum bun!

SPUNE SI TU CE STRATEGII ADOPTI IN TRAFICUL AGLOMERAT!

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Editorial DATA PUBLICĂRII: 5 Decembrie 2011