Diesel versus benzina. Sau ce-am alege dintre BMW 420d Gran Coupe si 430i Gran Coupe

  • Ambele au motor de 2.0 litri turbo
  • La pret sunt relativ apropiate
  • Motorul diesel este, implicit, mai putin infometat
Distribuie pe Facebook

Anul trecut am testat un Seria 4 Gran Coupe in versiunea 420d, cu motor diesel de 2.0 litri, asa ca acum cand s-a ivit ocazia sa luam in teste un 430i Gran Coupe, tot cu un 2.0 sub capota dar benzina, nu am stat pe ganduri. Era pacat sa nu redeschidem subiectul benzina versus diesel.

Sunt anumite subiecte pe care este recomandabil sa le eviti atunci cand porti un dialog, mai ales cu o persoana pe care nu o cunosti foarte bine. Cele mai bune exemple ar fi religia sau politica, iar motivul este simplu: va fi o discutie interminabila. Asta pentru ca fiecare are propria conceptie iar discutia voastra se va transforma incet incet intr-o cearta.

Aceeasi regula se aplica si atunci cand vrei sa te angajezi intr-o discutie cu un masinist, pasionat de automobile, impatimit auto sau cum mai vrei tu sa ii spui. In acest caz cele mai "fierbinti" subiecte sunt fara indoiala transmisia automata versus cutia de viteze manuala sau motoare diesel versus motoare pe benzina.

BMW 430i Gran Coupe

Daca transmisia manuala este folosita tot mai rar de marii constructori de automobile, unele modele fiind oferite exclusiv cu o transmisie automata, motoarele diesel sunt inca de actualitate in ciuda tuturor eforturilor de a le inlocui cu unitati mai prietenoase cu mediul inconjurator. Cateva orase mari din Germania, inclusiv Stuttgart, duc lucrurile mai departe si chiar interzic masinile cu motoare diesel Euro 4 sau mai vechi in zonele verzi. O masura aplaudata de unii, dar contestata de altii. Dar sa revenim.

BMW 430i Gran Coupe

Chiar daca riscam sa starnim, inevitabil, o polemica, in acest articol ne-am gandit sa punem reflectoarele pe un model BMW pe care am avut ocazia sa-l testam atat echipat cu un motor diesel cat si cu un propulsor pe benzina. Este vorba despre Seria 4 Gran Coupe, una dintre cele mai mai bune alegeri daca vrei o masina care imbina utilitatea unui sedan cu sportivitatea unui model sport, coupe. Versiunile in cauza sunt 420d Gran Coupe, cu care ne-am jucat anul trecut, si un 430i Gran Coupe pe care l-am descoperit in weekend-ul care tocmai a trecut.

Din punct de vedere estetic si al dotarilor cele doua masini sunt aproape identice, cu mici exceptii, asa ca nu ne vom concentra pe aceste aspecte. In schimb, vom incerca pe cat posibil sa-ti descriem cum se simt cele doua de la volan, sa le comparam din punct de vedere al pretului, al consumului si la final sa ajungem, poate, la o concluzie.

MOTORUL

BMW 430i Gran Coupe

Atat 420d Gran Coupe (GC) cat si 430i Gran Coupe ascunde sub capota un propulsor turbo de 2.0 litri cu patru cilindri. Daca in cazul versiunii diesel vorbim despre 190 CP la 4.000 rpm si un cuplu maxim de 400 Nm disponibil intre 1.750 si 2.500 de rotatii pe minut, motorul pe benzina este putin mai artagos in contextul in care iti ofera 252 de cai putere la 5.200 rpm, normal pentru un propulsor pe benzina, si 350 Nm. Cu alte cuvinte, 420d Gran Coupe are cel mai puternic motor diesel de 2.0 litri disponibil pe acest model, iar 430i GC cel mai puternic agregat pe benzina de 2.0 litri disponibil in gama.

Partea buna este ca acest cuplu, desi mai mic decat in cazul lui 420d Gran Coupe, este disponibil de la turatii joase. Mai exact, de la 1.450 rpm astfel ca in acest caz nu se prea aplica argumentul "vreau diesel ca trage de jos". Din aceasta cauza demarajul in tromba iti lipeste capul de tetiera iar suta de kilometri pe ora este atinsa in 5.9 secunde, fata de cele 7.5 secunde cat ii trebuiau lui 420d GC. Masa proprie a celor doua masini este foarte apropiata: 1.725 de kilograme pentru 420d si 1.695 pentru 430i. Ambele modele testate de noi au fost echipate cu tractiunea integrala xDrive si cu transmisia automata Steptronic Sport cu opt rapoarte.

BMW 430i Gran Coupe

Daca motorul diesel a fost ceva mai galagios, asa cum am mentionat si atunci, unitatea pe benzina este mai rafinata, uneori atat de silentioasa incat mi-a fost greu sa-mi dau seama daca este pornita sau nu. Vei spune ca este normal pentru un motor pe benzina sa fie silentios, dar am intalnit si propulsoare tot de 2.0 litri si tot cu patru cilindri care aveau un zgomot mai pronuntat.

CUM SE SIMT CELE DOUA DE LA VOLAN?

La testul cu 420d Gran Coupe notam ca unitatea diesel raspunde prompt la comenzi, urca destul de rapid si liniar in ture iar lag-ul turbinei nu este chiar atat de sesizabil. La 430i Gran Coupe, pe langa toate acestea, motorul pe benzina iti ofera 62 de cai putere in plus, iar acest lucru se simte mai ales in depasiri dar si cand vrei sa pleci mai sportiv de la semafor. In plus, acesta din urma se simte mult mai in largul lui atunci cand turometrul trece de 3.000, hai fie 4.000 de rotatii pe minut.

BMW 430i Gran Coupe

Sa nu uitam ca ai la dispozitie patru moduri de condus, de la Eco Pro si Comfort la Sport si Sport+. Ultimele doua iti vor fi cele mai bune prietene pe un drum virajat, acolo unde masina are ocazia sa se dea in stamba. Si o va face fara vreo jena in ciuda tractiunii integrale (in conditii normale transmite mai multa putere puntii spate), tocmai de aceea recomandarea mea este sa lasi activat controlul electronic al stabilitatii. Acesta este dezactivat din oficiu de modul Sport+.

BMW 430i Gran Coupe

Ca tot am pomenit de viraje, Seria 4 Gran Coupe, atat in versiunea 420d cat si 430i, mi-a dat senzatia unei masini sport cu o usoara tendinta de supravirare. Din fericire, tractiunea xDrive este la datorie si te scoate imediat din orice situatie care iti face adrenalina sa creasca rapid. Cu alte cuvinte, vorbim despre o masina manevrabila care te ispiteste sa fortezi, dar care in acelasi timp te linisteste "soptindu-ti" ca este acolo sa te readuca cu picioarele pe pamant daca fortezi prea tare.

Singurul lucru deranjant, sa-i spunem asa, este suspensia. Fiind vorba despre un sedan cu apucaturi de masina sport, suspensia este destul de rigida chiar si in modul Comfort astfel ca spatele tau nu-ti va multumi mai ales daca suprafata de rulare nu este tocmai lina.

BMW 430i Gran Coupe

CONSUMUL

Dupa ce au vazut ca exista discrepante mari intre consumul declarat de producator si cel real, autoritatile au luat decizia anul trecut sa inlocuiasca vechiul standard NEDC cu unul care pune mai mult accentul pe testarile din lumea reala. Acesta din urma a fost botezat WLTP, sau Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure.

BMW 430i Gran Coupe

Pe site-ul constructorului bavarez de automobile, 420d Gran Coupe apare cu un consum urban de 5,9 - 6.0 litri/100 de km, cu unul extra-urban de 4,6 - 4,7 si cu unul mixt de 5,1 - 5,2 litri. Tin minte ca am fost placut surprins sa vad ca cifrele reale se apropie de acestea, eu reusind atunci sa am un consum extra-urban de 5.3 litri.

In ceea ce il priveste pe 430i Gran Coupe, echipat cu cel mai puternic motor de 2.0 litri pe benzina disponibil in gama acestui model, BMW declara un consum urban de 7,9 - 8,0 l, unul extra-urban de 5,6 - 5,8 si unul mixt de 6,4 - 6,6 litri/100 de kilometri. Are 2.0 litri, deci te-ai astepta sa fie prietenos cu buzunarul tau, dar sa nu uitam ca cei 252 de cai putere nu se hranesc doar cu aer. Asa ca vei vizita destul de des benzinariile daca apesi prea tare pedala de acceleratie.

BMW 430i Gran Coupe

Distanta parcursa cu cele doua masini a fost cam aceeasi, +/- 50 de kilometri, iar conditiile de trafic si drum aproape la fel. Avand acestea in vedere, si faptul ca nu l-am calcat prea tare pe coada, 430i-ul nu mi-a intors prietenia pe care i-am aratat-o pe tot parcursul testului. Ba mai mult, la final mi-a indicat pe bord un consum mixt de 9.3 litri/100 de kilometri. De la 6,6 la 9,3 e o distanta cam mare, nu crezi?

PRETUL

Din punct de vedere al pretului, cele doua masini sunt destul de apropiate. Spre exemplu, 420d Gran Coupe cu transmisie automata Steptronic Sport si tractiune integrala porneste de la 45.190 de euro iar 430i Gran Coupe cu aceeasi transmisie si tractiune xDrive costa cel putin 49.980 de euro. Fiind echipate cu mai multe dotari optionale, masinile testate de noi au costat 62.207 euro, respectiv 65.638 euro.

BMW 430i Gran Coupe

Diferenta de 3.000 si unpic de euro nu este chiar atat de insemnata incat sa-ti influenteze decisiv alegerea, asa ca totul pana la urma se reduce la preferintele fiecaruia.

BMW 430i Gran Coupe

Daca ar fi sa trecem in revista cateva dintre dotarile optionale cu care a venit 430i-ul Gran Coupe, am aminti pachetul M Sport (4.403 euro), culoarea exterioara Snapper Rocks Blue (922 euro) care contribuie mai mult de 60% la aspectul demential al masinii, farurile adaptive cu LED (1.220 euro), pachetul First Class Upgrade (2.464 euro), pachetul Business Class (1.732 euro), sistemul de navigatie Professional (969 euro) sau display-ul multifunctional (288 euro).

BMW 430i Gran Coupe

CONCLUZIE

In loc de concluzie as vrea mai degraba sa iti spun parerea mea. Eu cred ca este foarte greu sa convingi pe cineva ca diesel-ul este mai bun sau ca benzina este sfanta in contextul in care acel cineva a ales deja. De aceea nici nu voi incerca sa fac asta.

BMW 430i Gran Coupe

De fapt totul se rezuma la asta, la ceea ce vrei tu de la masina. La pret sunt apropiate, dupa cum ai vazut, pe termen lung motorul pe benzina este mai rentabil (service, consumabile, etc.) insa daca esti strict in cautarea unui consum mic, atunci da, diesel-ul este pentru tine.

BMW 430i Gran Coupe

Eu...eu as alege fara indoiala 430i-ul pentru ca sunt fanul motoarelor pe benzina si sunt genul de om care crede cu tarie in vorba aia "It's not about miles per gallon, it's about smiles per gallon." Si cu asta basta.

BMW 430i Gran Coupe

BMW 430i Gran Coupe

BMW 430i Gran Coupe

BMW 430i Gran Coupe

BMW 430i Gran Coupe

BMW 430i Gran Coupe

BMW 430i Gran Coupe

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (29) Poze BMW 430i Gran Coupe
mai multe