SUV-urile compacte si de ce lumea este atat de innebunita dupa ele

  • Termenul SUV a fost folosit pentru prima data in anii '70
  • In 2013, segmentul SUV-urilor compacte a devenit al treilea cel mai mare din industrie
  • Motorizarea de 1.7 litri o inlocuieste pe cea veche de 1.6 litri dCi
Distribuie pe Facebook

SUV-urile, in special cele compacte, se bucura de o popularitate tot mai mare. Unul dintre cele mai accesibile modele pe care ti le poti cumpara in prezent este Renault Kadjar, care odata cu facelift-ul a primit si o noua motorizare diesel de 1.7 litri cu 150 de cai putere.

Pana pe la mijlocul anilor '70, masinile de teren (sau jeep-urile, cum erau ele cunoscute in limbaj popular) erau foarte simple. Niste vehicule cu garda inalta la sol, de cele mai multe ori cu un sasiu de tip body-on-frame, cu tractiune integrala rudimentara si care se descurcau bine pe teren accidentat. Confortul pasagerilor nu era chiar atat de important.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Termenul "Sports Utility Vehicle", sau SUV pe scurt, a fost folosit pentru prima data in 1974, in brosura primei generatii Jeep Cherokee. Chiar si asa, de-abia a doua iteratie a acestui model legendar, lansata zece ani mai tarziu, este considerata a fi primul SUV modern de majoritatea specialistilor. In ceea ce priveste primele SUV-uri compacte, cei mai multi sunt de parere ca Chevrolet S-10 Blazer ('82-'94) sau Ford Bronco II ('84-'90) merita aceasta distinctie.

Oricum ar fi, din acel moment oamenii aveau sa priveasca cu alti ochi acest tip de vehicule. Incet incet, SUV-urile au castigat popularitate, mai ales pe la finalul anilor '90 si inceputul anilor 2000, in detrimentul sedanurilor de mari dimensiuni si mai ales a break-urilor.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

In 1997, Mercedes-Benz a marit miza si a lansat modelul ML, primul SUV de lux al lumii. Deodata accentul era pus pe confort si pe dotari de lux, pe sisteme de siguranta si mai ales pe sportivitate. In Statele Unite ale Americii, fenomenul SUV-urilor a explodat in 2003 cand, potrivit datelor, pe strazile de peste Ocean circulau nu mai putin de 76 de milioane de SUV-uri si de camionete de dimensiuni mici.

Criza financiara, de la mijlocul anilor 2000, si pretul tot mai mare al combustibilului a afectat destul de tare acest segment, care si-a revenit de-abia prin 2010. In aceeasi perioada, producatorii de automobile s-au vazut nevoiti sa diversifice gama de SUV-uri pentru a se adresa unui numar cat mai mare de clienti, astfel ca au aparut fel de fel de noi configuratii precum crossovere, SUV-uri de dimensiuni reduse si mai tarziu SUV-urile Coupe sau SUV-urile decapotabile.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

In 2013, segmentul SUV-urilor compacte a devenit al treilea cel mai mare din industrie si doi ani mai tarziu a trecut pe locul 1. In anii care au urmat s-au alaturat horei si constructori precum Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini si in scurt timp o vor face britanicii de la Aston Martin si ulterior italienii de la Ferrari.

SUV-urile compacte nu au o definitie clara sau dimensiuni exacte pe care trebuie sa le respecte pentru a fi incadrate in acest segment dar clientii prefera acest tip de vehicule pentru aspectul robus, dimensiunile potrivite, astfel ca pot fi folosite zi de zi, chiar si in oras, preturile rezonabile (chiar si cele premium, raportat la categoria de clienti careia i se adreseaza) si pentru ca imbina caracteristicile unei masini "mici" cu utilitatea, spatiul si siguranta unui SUV. In plus, tractiunea integrala, uneori oferita in standard, le permite sa exploreze si drumurile neasfaltate.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Dar inainte sa continuam, hai sa discutam pe scurt despre motivele principale pentru care oamenii se dau in vant dupa acest tip de vehicule:

  • Aspect robust: chiar daca nu exceleaza pe teren foarte accidentat, majoritatea SUV-urilor compacte arata de parca s-ar putea lua oricand la tranta cu un G-Class. Toate protectiile din plastic, scutul (fie el si fals) si alte artificii estetice specifice vehiculelor de off-road au trecere la clienti.
  • Dimensiunile: conducatorii auto mai putin experimentati sunt speriati de masinile mari, in special de SUV-uri, asa ca cele compacte sunt numai bune pentru majoritatea clientilor. In plus, motorizarile mici (dpdv al capacitatii cilindrice) sunt perfecte pentru condusul in oras, locul unde SUV-urile compacte petrec o buna parte din timp.
  • Preturi rezonabile: pentru ca oferta este bogata si exista si putere de cumparare, producatorii isi permit sa vanda SUV-urile compacte cu preturi rezonabile.
  • Siguranta: diferite teste de siguranta au aratat ca SUV-urile compacte nu sunt neaparat mai sigure decat o masina compacta "obisnuita", dar aspectul robust si toate acele protectii, plus garda la sol inalta si pozitia la volan, ii inspira clientului o siguranta de cele mai multe ori exagerata.
  • Capabil pe teren accidentat: si in acest caz vorbim despre o exagerare pentru ca foarte multe SUV-uri compacte nu sunt dotate in standard cu tractiune integrala. Este clar ca un SUV compact este mai capabil pe teren semi-accidentat, sau pe un drum de tara, decat o masina compacta, dar tot vei ramane impotmolit in noroaie si in zapada mare. Sau chiar suspendat daca terenul devine mult prea accidentat.

In ultimii ani, apetitul romanilor pentru SUV-uri a tot crescut astfel ca in prima parte a lui 2019, vanzarile acestui tip de vehicule s-au majorat cu 23.3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui raport APIA (Asoctiatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile). Cei mai multi romani aleg un SUV de dimensiuni mici (B) - Dacia Duster conduce detasat in aceasta categorie - sau un SUV compact (C), in acest subsegment prima pozitie fiind ocupata de Nissan Qashqai. Podiumul este completat de Volkswagen Tiguan si Hyundai Tucson.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Din acelasi grup cu SUV-ul compact nipon face parte si Renault Kadjar, un SUV care a primit de curand un facelift si odata cu el o noua motorizare diesel.

Propulsorul de 1.7 litri (1.749 cmc) Blue dCi il inlocuieste pe cel vechi, de 1.6 litri dCi, si poate fi comandat si pe alte modele din gama francezilor, dar sub capota lui Kadjar dezvolta 150 de cai putere si vine alaturi numai de o tractiune 4x4 si o transmisie manuala cu sase trepte. Deasemenea, pentru aceasta combinatie trebuie sa selectezi neaparat nivelul de echipare de top Intens.

Cum se simte de la volan?

Cei 150 de cai putere si 340 Nm se descurca destul de bine sa puna in miscare SUV-ul compact de 1.692 de kilograme iar in depasiri ai destule resurse pentru a nu intra in panica. Motorul trage in orice treapta si, cel mai important, de la turatii joase dar cand acul turometrului se plimba intre 3.500 si 4.000 de rotatii pe minut il cam simti ca a ajuns la capatul puterilor.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Transmisia manuala cu sase trepte este precisa iar etajarea este potrivita atat pentru condusul in oras cat si in mediul extra-urban. Treapta 1 este scurta pentru a putea pleca rapid de pe loc (daca situatia o cere) iar celelalte sunt lungi pentru o turatie cat mai scazuta la drum intins. Totodata, etajarea cutiei te va ajuta si in situatiile mai putin placute, spre exemplu sa nu ramai impotmolit prin noroaie.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Pentru ca asa cum spuneam, Kadjar 1.7 Blue dCi vine echipat cu o tractiune 4x4, dar nu permanenta. Este acelasi sistem disponibil si pe Dacia Duster, care permite functionarea doar cu tractiune fata si cu tractiune integrala in modul Auto si LOCK. Cu acesta din urma activat, puntea fata si cea spate trag in masura egala pana la 40 de km/h. Asadar, nu este un sistem de tractiune gandit pentru aventuri de neuitat in off-road, dar se descurca destul de bine atata timp cat suprafata de rulare este uscata si nu chiar atat de "accidentata" sau noroiul nu este foarte dens.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Multumita dimensiunilor compacte (L: 4489 mm, l: 2058 mm, h: 1613 mm si ampatament: 2646 mm), Renault Kadjar facelift se conduce usor in oras si te poti strecura relativ ok prin parcari sau pe stradutele inguste. Ca sa nu faci vreo nefacuta, masina este echipata cu senzori de parcare fata/spate dar si cu o camera de marsarier. In acelasi timp, directia este usoara astfel ca poti manevra fara probleme masina indiferent de situatie.

Cat consuma?

Renault nu a publicat nici pana acum cifre concrete de consum pentru aceasta motorizare a lui Kadjar, dar pot sa iti spun ca in cei aproximativ 400 de kilometri pe care i-am facut inafara orasului masina a consumat intre 5.1 si 6.1 litri/100 de kilometri. Cifra din urma a fost obtinuta dupa vreo 100 si putin de kilometri pe autostrada. Dar la o viteza constanta de 80-90 km/h, Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4 nu consuma mai deloc.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

In plus, rezervorul are o capacitate generoasa de 65 de litri. Cu un plin si cu un stil de condus normal, reusesti sa faci lejer peste 800 de kilometri, zic eu.

Cat costa?

Asa cum spuneam mai sus, aceasta noua motorizare diesel poate fi comandata pe Kadjar numai in nivelul de echipare Intens. Este cea mai scumpa versiune din gama, cu un pret de pornire de 29.150 de euro la noi in tara. Producator francez de automobile ofera garantie de constructor de 3 ani sau 100.000 de kilometri, 6 ani garantie anticoroziune pentru caroserie si 3 ani de garantie pentru vopsea.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Ce primesti de acesti bani? Ei bine, sa enumeram cateva dintre dotarile standard: faruri LED adaptive, jante de aliaj, clima dubla automata, scaune fata incalzite, 4 geamuri electrice, volan imbracat in piele Nappa, senzori parcare fata/spate, acces si pornire keyless, Start/Stop, limitator de viteza si pilot automat sau sistem audio BOSE.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Optional, masina din aceste imagini a mai avut pachetul Confort Plus care include tapiteria din piele si scaun sofer cu reglare electrica, pachet de iarna cu parbriz si spalatoare faruri incalzite si sistem de avertizare la parasirea benzii de rulare, pachet Drive Safe sau sistem Easy Park Assist, toate insumand circa 1755 de euro cu TVA.

Concluzie

Segmentul SUV-urilor si mai ales al celor de dimensiuni mici sau compacte va continua sa castige popularitate atat la nivel global cat si la noi in tara. Aspecte precum dimensiunile potrivite pentru condusul zilnic, pretul rezonabil, sentimentul de siguranta pe care il inspira si tractiunea integrala, uneori standard, ii fac pe oameni sa cumpere in continuare acest tip de vehicule. Intr-un cuvant: multifunctionalitatea.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

In ceea ce priveste Renault Kadjar, modelul din Hexagon are o sarcina destul de dificila in contextul in care segmentul SUV-urilor compacte si accesibile este unul foarte competitiv. Unde mai pui ca principala lui amenintare vine chiar din interiorul grupului, de la Nissan Qashqai.

Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4

Aceasta noua motorizare diesel de 1.7 litri s-ar putea sa fie chiar gura de oxigen de care avea nevoie acest model. In plus, pretul cu aproape 4000 de euro mai mic decat al unui Qashqai cu aceeasi combinatie de motor-cutie-tractiune, i-ar putea convinge pe clienti sa aleaga SUV-ul compact francez in defavoarea celui asiatic.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (29) Poze Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4
mai multe