SUV de dimensiuni reduse. Asa este numit Trax de Chevrolet. Un automobil cu aspectul clasic de SUV, insa menit sa circule in special in oras. Garda la sol este ceva mai ridicata decat la un automobil conventional, insa nu este atat de mare incat sa putem vorbi de un model de off-road. Proportiile exterioare ale lui Trax sunt bune, aspectul general este reusit. Insa partea frontala cu cea anterioara par a fi in contrast: fata, cu farurile uriase si grila agresiva este foarte reusita, spatele este cuminte si obisnuit. Din fata si din laterale, Trax pare un automobil fioros, violent, un fel de pusti teribil care isi incordeaza muschii sa para mai mare. Cert este ca Trax transmite mai multa agresivitate decat Mokka prin designul exterior. Asa ca nu e de mirare ca ne place cum arata.
Interiorul este inca un element care ne face sa alegem masina "americana" in defavoarea celei nemtesti. Mokka, daca va aduceti aminte, cam ca orice Opel care se vinde astazi, are o consola centrala plina de butoane si greu de folosit. In schimb, Trax are un ecran tactil pentru functiile audio si multimedia, iar clima se rezuma la doar 3 butoane de control. Simplu si eficient. Interiorul este calitativ, cu imbinari reusite, insa unele materiale ar mai putea fi imbunatatite, macar la finisajul exterior. Poate la generatia urmatoare se va indrepta si aspectul acesta. In rest, ceasurile de bord mari, la fel ca toata gama Chevrolet, cu turometru analogic si vitezometru digital, aduc un plus de prospetime in gama SUV-urilor urbane. Comenzile sunt aranjate cum trebuie, usor de folosit, iar scaunele sunt confortabile, inclusiv in soft-road. Singurul element care nu imi place deloc este cotiera. Pare furata dintr-un tren personal si este fabricata destul de slab. Daca aceasta e singura cotiera oferita de Chevrolet pentru Trax, as prefera masina fara ea.
Cu un portbagaj de 356 de litri, e clar ca avem de-a face cu un autoturism urban. Motiv pentru care, denumirea cea mai potrivita ar fi mini-SUV urban. Spatiu este suficient pentru bagaje in orice drumetie, daca sunt doar doi pasageri. Incap cinci persoane la bord, dar bancheta din spate va fi cam inghesuita. Motiv pentru care, daca ai de gand sa iesi in afara orasului cu Trax, e bine sa fie maximum patru persoane. Exista spatii pentru depozitare, pe bord, in consola centrala, in portiere, destule incat sa-ti poti pune diverse lucruri. In fata nu ai probleme cu spatiul, nici la cap, la fel si pe bancheta din spate. Insa portbagajul mic are si o parte buna: spatiu mai mult pentru genunchii pasagerilor.
Noi am testat un Trax cu propulsorul deja cunoscut al celor de la GM, motorul de 1.4 litri ce produce 140 cp si 200 Nm. Este un motor turbo cu tehnologie Start/Stop. Acesta este extrem de silentios, dar destul de... pretentios. Trebuie turat destul de bine ca sa te poti bucura de toti caii putere de sub capota. Mai exact, puterea maxima intervine la 4900 rpm, moment in care consumul de benzina o ia razna oricum. Insa, la mers obisnuit prin oras, puterea este suficienta pentru orice situatie. Si daca vrei sa iesi din oras in vacante sau plimbari, nu trebuie decat sa cuplezi cutia intr-o treapta inferioara si sa calci pedala mai tare, pentru ca 140 de caluti americano-germani isi vor face simtita prezenta.
Transmisia manuala in 6 trepte este etajata corect, se manevreaza usor si este o placere de folosit. Cu o singura exceptie: treapta a 5-a. Poate ca este de vina timoneria, sau pur si simplu cutia, insa de mai multe ori am bagat levierul in viteza a 3-a. Pur si simplu nu intra in a 5-a. Ulterior, mi-am dat seama ca era nevoie de o fortare mai agresiva a schimbatorului. Bine ca in oras nu prea ne folosim de penultima treapta de viteza, ca altfel ar fi un chin pentru o femeie fara prea multa putere.
Accelerare: Trax are nevoie de 9,8 secunde ca sa atinga 100 km/h si poate merge cu 194 km/h, acolo unde are voie.
Franare: frane cu disc pe toate rotile, asistate de ABS, TCS, BAS. Masina franeaza bine si pedala este destul de moale.
Suspensii: unul din punctele forte ale lui Trax il reprezinta suspensiile. Confortabile, permisive in conditii de gropi, borduri sau sine de tramvai. Se vede aici putin din "ADN-ul" unei masini de teren. Nu degeaba se numeste SUV de mici dimensiuni.
Chiar daca Trax a fost facuta in special pentru mersul pe asfalt, o poate face destul de bine si acolo unde se termina asfaltul. Dar nu ii putem cere prea multe unui SUV mic cu tractiune 4x4 "on demand", fara vreun blocant, cu o garda la sol nu foarte mare, cu anvelope de strada, sa bata carari salbatice de munte. Cu Trax te poti aventura cel mult pe vreun drum de pamant sau pietris fara sleauri adanci, fara santuri si fara noroi excesiv. Combinatia: pneuri de asfalt, garda la sol mica, lipsa tehnologiei de off-road il face foarte vulnerabil pe Trax in mainile celor care nu-i cunosc limitele. Motiv pentru care, dincolo de limitele unui off-road extrem de "light", nu m-as aventura cu acest Chevrolet. Insa, tot acesta este si motivul pentru care el se simte excelent pe sosea. Exact ca o masina obisnuita, foarte stabila, care se aseaza bine in curbe, cu o directie relativ precisa si fara o tendinta de ruliu pronuntata. Trax este de fapt un SUV cu comportament de hatchback compact.
Imi plac SUV-urile, crossoverele sau automobilele veritabile de teren. In principal ca imi ofera o pozitie la volan ridicata. Trax face acelasi lucru, chiar daca este printre "mezinii" gamei SUV. Pozitia la volan este destul de sus, ceea ce iti permite o vizibilitate buna in fata si in laterale. Luneta nu este foarte generoasa, dar poti sa vezi in mers ce se intampla in spate. Nu prea te ajuta in schimb la parcari, dar tocmai din aceasta cauza Trax este dotat cu camera de marsarier si senzori de parcare.
Euro NCAP i-a acordat punctaj maxim lui Chevrolet Trax la testele de impact. Asadar, nu prea mai sunt multe de zis. Micul SUV este dotat cu 6 airbaguri, proiectoare de ceata, sistem ABS, DCS (asistenta la coborarea in panta), BAS (asistenta la franare), HSA (asistenta la pornirea in rampa) si TCS (controlul tractiunii). Plus sistem Isofix, camera de marsarier si senzori de parcare.
Varianta testata de noi, numita LS+, adica varful gamei, venea cu tapiterie piele ecologica Medium Titanium, clima automata, 4 geamuri electrice, oglinzi electrice si incalzite, inchidere centralizata, functie Start/Stop, volan si schimbator imbracate in piele, pilot automat, comenzi pe volan, sistem MyLink cu ecran tactil, senzor de lumina si ploaie, cotiera fata pentru scaunul soferului, cotiera spate, bancheta rabatabila, jante de aliaj, reglaj lombar electric pentru scaunul soferului, scaune incalzite. Exista si o priza de 230 Volti, special realizata pentru cei care vor sa se plimbe cu laptopul dupa ei. Sau, de ce nu, cu vreun mixer sau blender cand te duci la pescuit cu Trax.
Chevrolet Trax, cu motorizarea 1.4 benzina de 140 cp consuma in mediul urban circa 9,2 litri. La mersul in afara orasului, acest consum scade in jurul valorii de 7 litri. Este un consum de autoturism compact, nu de SUV. Nu trebuie sa uitam nici ca avem de-a face cu o motorizare pe benzina, si supraalimentata, care nu este cea mai economica. Daca doresti sa consumi putin la bordul unui Trax, alege motorizarea de 1.7 litri diesel.
Chevrolet Trax incepe de la 15.500 de Euro pentru o motorizare 1.6 litri aspirat si tractiune fata. Modelul testat de noi cu echipare LT+ costa 19.740 Euro cu TVA inclus. Mai scump decat acest model este versiunea diesel cu transmisie manuala, care costa 21.240 Euro. Ciudat este ca Chevrolet ofera o transmisie automata numai pe versiunile cu tractiune fata.
MyLink. Un sistem multimedia care functioneaza numai conectat la un telefon de tip smartphone. Trax nu are navigatie decat daca are un telefon conectat, care are instalata o aplicatie speciala. Tot de pe telefon, MyLink stie sa citeasca muzica si chiar filme. Problema este ca ai nevoie permanenta de internet. Nu si pentru navigatie, pe care sistemul o citeste de pe telefon (hartile) si utilizeaza GPS-ul. Pentru orice alta joaca, e musai sa ai internet pe mobil. Sa ai o masina care depinde insa de internet... nu e foarte indicat. In plus, mufa de conectare este in torpedou. Adica daca vrei sa conectezi un telefon, va trebui sa-l lasi inchis acolo. Ce te faci cand te suna cineva? MyLink este un sistem destul de complicat, care nu are motive sa fie asa.
Cine vrea un plus de siguranta si spatiu, aderenta crescuta in conditii de drum alunecos, adica ploaie, polei sau zapada, isi va cumpara un Trax. Daca este si vreun fan al iesirilor din oras la final de saptamana, isi cumpara un suport de biciclete si un Trax. Micul SUV iti da senzatia de soliditate si robustete, se conduce precum o compacta normala dar se simte ca un SUV veritabil. Tinuta de drum precisa, pozitia inalta la volan, confortul si polivalenta il caracterizeaza pe Trax.