Unii producatori fac autoturisme banale, care nu deranjeaza pe nimeni, care sunt anoste si nu ies cu nimic in evidenta. Altii fac OZN-uri care par scoase din filme, ascutite si lipite de asfalt, iar altii fac niste vehicule pentru toata lumea, dar cu o personalitate puternica si greu de ignorat pe strada. Citroen face de ceva vreme niste produse din ultima categorie. Nu ai cum sa le treci cu vederea. Noul Citroen C5 Aircross zice ca e SUV. Unul foarte plin de detalii interesante. Cum ar fi adanciturile din capota motorului, partea frontala care nu are o singura grila, ci are trei, tot trei sunt si randurile de blocuri optice, prize de aer cu ornamente rosii in fata si laterale, montantii spate ascunsi, stopurile cu LED in forma numarului 88, evacuarea dubla si asa mai departe.
E drept, noi am testat si versiunea Shine, care este cea mai dotata din oferta Citroen. Este o masina personalizabila, iti alegi combinatii de culori, jante, accesorii, pana cand obtii masina dorita. Este o prezenta atragatoare, care se face resimtita din ce in ce mai mult, intr-o tara in care clientii inca au preconceptii gresite despre automobilele frantuzesti si inca viseaza la cele germane.
Exteriorul e plin de amanunte interesante. Interiorul e si mai si. Nimic din habitaclu nu este normal, nu pare conventional sau ceva ce ai mai vazut. Unele elemente se mai regasesc pe cateva modele Citroen, dar nicaieri in lumea asta, pe alte masini. De exemplu, opt guri de aerisire, imperecheate cate doua. Scaunele zici ca sunt fotolii, cu piele in carouri, aceeasi piele care se regaseste si pe bord sau fete de usi. Bordul nu putea sa fie drept ca la orice masina, are in schimb 4 "dealuri" care ii confera un aspect unic. Nu are nici ceasuri rotunde de bord, sau macar unele clasice, de tip analog. Are un ecran LCD care poate fi personalizat si tine locul ceasurilor de bord si un ecran mare pe consola centrala. Doar cateva butoane sunt vizibile in interior.
Pe scurt, Citroen te face sa simti ca esti intr-o masina rara, in care totul a fost reinterpretat si redesenat de aceiasi oameni care par sa realizeze hainele vedetelor si posetele casei Vuitton. Cumva, aspectul a fost pus deasupra utilului si pentru multi conteaza asta.
La prima vedere, C5 Aircross este un SUV generos. Si este. Dar pe bancheta spate persoanele ceva mai inalte se vor simti cam inghesuite la genunchi, atunci cand soferul si pasagerul stau intr-o pozitie normala. La cap este loc din belsug, la fel si pentru pasagerii din fata, iar spatiile de depozitare sunt o multime. Portbagajul, al carui haion se deschide electronic, are o capacitate de 580 de litri, ceea ce il face extrem de incapator. Bancheta se poate culca pentru a permite incarcarea obiectelor mai voluminoase sau se poate fractiona in 3 parti, in functie de nevoi.
Motorul de 1.6 litri pe benzina produce 181 cp si are un cuplu de 250 Nm. Este atat de silentios incat cu greu iti dai seama daca este pornit sau nu. Capacitatea mica a celor 4 pistoane isi da arama pe fata atunci cand vrei sa conduci mai sportiv, deoarece turbocompresorul, si el de dimensiuni reduse, se chinuie sa ofere puterea necesara. Mai pe scurt, cei 181 cp se simt la turatie mare, abia sus simti ca trage motorul. Nici usoara nu este masina, dar pentru majoritatea situatiilor de trafic, mai ales in oras, motorul se simte bine, raspunde repede si e silentios. Dar daca vrei sa faci depasiri, sa demarezi in tromba, bagi piciorul pana la fund in acceleratie.
Cutia automata cu 8 rapoarte se comporta bine in cele mai multe situatii. Schimbarile se fac repede in mod automat, dar o poti face si manual cu ajutorul padelelor de la volan. Am sesizat o singura problema. Atunci cand iei piciorul de pe acceleratie exact in clipa in care cutia urma sa schimbe o treapta de viteza. Simti cum ceva acolo se balbaie, ca si cum nu ar sti ce sa faca, ca si cum nu este hotarat calculatorul in ce treapta sa retrogradeze. Dar asta se intampla foarte rar. In rest, totul este lapte si miere.
Acceleratie: de 8.2 secunde are nevoie SUV-ul ca sa atinga 100 km/h si ajunge la o viteza maxima de 219 km/h;
Franare: franele sunt cu discuri pe toate rotile, asistate de ABS, ESP, EBD si un sistem care ii permite masinii sa franeze automat in caz de impact iminent;
Suspensii: masina este dotata cu niste suspensii Progressive Hydraulic Cushion. Niste amortizoare care ofera un pic mai mult confort decat unele standard.
SUV-urile din ziua de azi se comporta ca un autoturism oarecare. Pe vremuri, erau mai stangace, erau mai nesigure in viraje sau la viteza mare, dadeau mai multe semne ca se clatina si de ruliu. Toate astea au disparut acum. Pentru ca SUV-urile au o garda la sol mai mica, iar suspensiile nu mai sunt orientate spre off-road ci pentru mersul pe asfalt. C5 Aircross se simte bine indiferent de ce face soferul, la viteza mica sau mare, dar are un unghi de bracaj destul de mare, ceea ce ii confera putina dificultate pe strazile inguste din oras.
Vizibilitatea din pozitia soferului este foarte buna, in toate partile posibile. Luneta este mare, vezi tot ce se intampla in oglinda retrovizoare. Stalpii din fata sunt suficienti de subtiri incat sa observi pasagerii de pe trotuar cand opresti la o trecere de pietoni, oglinzile laterale sunt generoase, iar pozitia soferului este inalta si ii permite sa vada bine traficul din fata. Pentru parcare exista senzori si o camera de marsarier, care te vor ajuta sa scapi de zgarieturile pe la colturi cand opresti.
EuroNCAP a testat masina in 2019 si i-a acordat initial 4 stele, dupa care, unei variante echipate cu sistemele auxiliare de siguranta, i-au acordat punctajul maxim. Mai pe romaneste, daca iti iei un C5 Aircross cu echipare de varf te bucuri de mai multa siguranta. Pe langa cele 6 airbaguri, masina in versiunea Shine vine echipata si cu pilot automat adaptiv cu functie Stop&Go, sistem pentru monitorizarea soferului, sistem de avertizare la depasirea benzii de rulare, sistem Active Safety Brake cu functie pentru recunoasterea pietonilor si a biciclistilor, sistem de alerta in caz de coliziune, sistem pentru monitorizarea unghiului mort si monitorizarea semnelor de circulatie.
Versiunea Shine este cea mai dotata si vine cu sistem de climatizare automata dubla, 4 geamuri electrice, sistem de infotainment compatibil cu Apple CarPlay si Android, camere video 360 de grade, jante de aliaj pe 19 inch, faruri cu LED, pilot automat adaptiv, senzori de ploaie si lumina, scaune fata incalzite, tapiterie piele, sistem Start/Stop, senzori presiune roti, sistem Grip Control, asistenta la coborarea in panta. Optional masina testata de noi mai avea si plafon panoramic, tapiterie piele si suspensia Progressive Hydraulic Cushion.
Motorul de 1.6 litri pe benzina, cuplat la cutia automata, tragand dupa el peste 1,6 tone, consuma circa 7,5 litri/100 km. In oras, consumul va creste putin, dar chiar si asa este un consum decent pentru o benzinara turbo. Surprinzator este ca noi am obtinut un consum in regim mixt, ce-i drept mai mult mergand extraurban, identic cu cel declarat de producator. Asadar, Citroen nu prea minte cu privire la consum si cumparatorul stie ca poate lua de buna ce vede in foaia de prezentare.
Citroen ofera C5 Aircross la un pret de 21.153 Euro cu TVA si prima de casare incluse. Modelul testat de noi ajunge pe la 30.000 de Euro si este cel mai echipat, insa chiar si lui i se mai pot adauga cateva dotari extra. Citroen nu are nici cel mai scump, nici cel mai ieftin SUV cu tractiune fata de pe piata, fiind cam la egalitate cu fratii de platforma, Peugeot 3008 si Opel Grandland X.
Configureaza un C5 Aircross pe www.Citroen.ro
Grip Control. La fel ca si alte masini cu tractiune fata din ziua de azi, Citroen propune si pe C5 Aircross un sistem special care sa inlocuiasca nevoia unei tractiuni integrale. E vorba de Grip Control, un sistem care se foloseste de controlul tractiunii, de ABS si de ESP, pentru a oferi tractiune si aderenta maxime rotilor motrice in functie de suprafata de rulare. In cazul lui Citroen, un comutator de pe consola centrala te lasa sa selectezi Nisip, Noroi, Zapada, Normal si ESP off. Practic, daca circuli pe asfalt, dai pe Normal, daca circuli pe nisip, dai pe Nisip si tot asa. Sansele sa ramai impotmolit scad datorita acestui sistem. Nu am incercat practic eficienta sa, dar se pare ca Grip Control functioneaza si i-a facut pe multi sa uite de 4x4.
E momentul ca romanii sa afle ca exista si alte masini bune in afara de Volkswagen. Candva, se credea ca vehiculele frantuzesti nu erau fiabile sau ca dupa 5 ploi se dizolva si se transforma in rugina. Din fericire, doar masinile italinesti au mai ramas in ziua de azi cu aceasta stigmata. Pentru ca Citroen si Peugeot, pe langa niste modele foarte atragatoare, motoare eficiente si fiabile, au devenit tot mai populare si cautate la nivel european. Usor-usor si in Romania. Mai ales de cand gama s-a largit si acum ai la dispozitie multe SUV-uri de diferite dimensiuni, dar si autoturisme pentru toate gusturile. C5 Aircross pare sa devina un succes, nu doar ca este foarte interesant la aspect, ci si pentru ca poarta un nume plin de istorie si greutate care pare sa inceapa o viata noua.