Gama DS, asa cum ii spune si numele, adica "Different Spirit", si-a propus sa le ofere clientilor masini mai... diferite. Si a reusit, chiar daca Romania nu este neaparat o piata buna pentru aceste automobile sic si foarte elegante. Cu DS3, Citroen a facut ce stie mai bine, si anume sa ofere un automobil subcompact pentru tineri, dar mai ales pentru tinerele femei... Insa nu orice masina, ci una care sa atraga privirile si care stie sa se faca remarcata in trafic. Masina testata de noi a reusit asta foarte bine, in trafic avand rangul de vedeta cu 4 roti. Nu neaparat formelor sale atragatoare, pe care le stim inca din 2009, de cand a aparut acest model, ci in special multumita combinatiei de elemente cromate, jante spectaculoase si o vopsea in doua nuante.
La exterior, DS3 este o masina interesanta, cu multe elemente care iti iau ochii: plafonul vopsit in roz, care este de fapt un fuchsia, ca sa fim mai "cool", grila si ornamente laterale cromate, jante vopsite in negru si argintiu, eleronul mare de haion si luminile de zi cu LED. Mai adaugam evacuarea care se termina cu un ornament dublu si difuzorul de sub bara spate si meniul sportiv este complet.
Oricat de "hater" ai fi cu masinile frantuzesti, nu are cum sa nu-ti placa acest DS3. Pentru ca totul la el este asa cum trebuie, putin strigator, dar foarte elegant si tineresc. Ba chiar feminin... Nu degeaba, de fiecare data cand opream la semafor, veneau alti soferi langa mine cu gura cascata, avand convingerea ca la volan se afla o domnisoara sexy...
Interiorul lui DS3 se remarca prin materiale de o calitate superioara cu finisaje rafinate si forme, cum altfel, decat futuriste care transmit pofta de viata. La fel ca si plafonul, bordul lui DS3 Sport Chic, versiunea testata de noi, era... roz. Volanul imbracat in piele cu ornament din aluminiu se simte excelent in palme si iti ofera o aderenta crescuta in viraje. Ceasurile de bord sunt mari si vizibile iar scaunele sport sunt confortabile. Consola centrala este simpla, avand doar cateva butoane si un display central mare pe care iti apar informatiile legate de navigatie, conectivitate si sistemul audio.
Doua persoane incap fara probleme in DS3. Si, daca vrei sa transporti obiecte de dimensiuni mai mari, poti culca spatarul banchetei pentru un spatiu generos. In mod normal, portbagajul acestui model are o capacitate de 285 de litri, mai mare decat unii competitori, dar mai mic decat al unor modele comune precum Corsa sau Clio. Spatiile de depozitare sunt destule, atat in consola centrala, cat si in portiere sau torpedou, asa ca iti poti lasa tot felul de obiecte precum telefoane, chei sau tot ce gasesti prin buzunare la indemana.
Noi am testat un DS3 cu motorizare pe benzina de 1.6 litri THP turbo de 155 cp. Este cel mai puternic motor pentru DS3. Un motor puternic la turatie mare, care se simte cel mai bine atunci cand calci zdravan acceleratia, cu un cuplu de 240 Nm la doar 1400 rpm. Un motor silentios care, daca este tinut la peste 3000 de ture intr-o urcare plina de serpentine pe Cheia, nu va da semne ca stie ce inseamna lag si care iti ofera o acceleratie constanta. Nu este cel mai economic, dar cu siguranta este cel mai distractiv, mai ales daca ne uitam la greutatea scazuta a cestui model...
Transmisia manuala cu 6 rapoarte se comporta bine impreuna cu acest motor, oferind o schimbare a treptelor lina si rapida. Poate ca o timonierie mai scurta ar fi fost ideala, cursa manetei schimbatorului fiind destul de lunga, dar tinand cont ca masina nu se adreseaza iubitorilor de senzatii tari ci mai degraba femeilor, acestea se vor acomoda usor cu ea.
Acceleratie: Citroen DS3 atinge 100 km/h in 8.1 secunde si accelereaza pana la o viteza maxima de 214 km/h;
Franare: micul DS se bucura de frane performante cu discuri pe toate cele 4 roti, asistate de ABS, ESP si EBD;
Suspensii: ca orice masina sportiva cu jante mari si pneuri cu talon mic, DS3 ii ofera soferului niste suspensii destul de rigide.
Si pentru ca discutam de o masina cu veleitati sportive, e normal sa ne asteptam la niste suspensii mai rigide care ii confera masinii o tinuta de mers excelenta in viraje, dar destul de "dansatoare" in mediul urban. In timp ce masina se comporta excelent in viraje, in depasirile la viteza mare, la acceleratie si la franare, in mediul urban, atunci cand trecem peste piatra cubica, sine de tramvai sau celebrele gropi din carosabil, o sa ne cam tremure ochelarii de pe nas. Poate ca de vina este si setul de jante pe 17 toli incaltate cu pneuri cu talon mic... Dar in cazul unui DS, aspectul vizual e mai important decat confortul, asa ca e mai bine cu aceste roti montate pe masina!
In ciuda faptului ca masina este una coupe, suprafata vitrata este destul de intinsa, iar acest lucru inseamna ca soferul se bucura de o vizibilitate sporita 360 de grade in jurul sau. Si, spre deosebire de alte modele din segment, DS3 are o luneta destul de generoasa care le ajuta pana si pe cele mai neindemanatice soferite sa parcheze fara probleme sau sa vada in oglinda retrovizoare daca cineva doreste sa le depaseasca pe autostrada. In partea din fata, montantii sunt destul de subtiri ca sa-i permita celui de la volan sa se asigure bine la trecerile de pietoni, iar oglinzile laterale, desi montate cam jos, sunt destul de mari incat sa nu ai probleme cand vrei sa te uiti in spate. Tot pentru a-i sari in ajutor soferului, DS3 este dotat cu senzori de parcare in partea din spate.
Acum ceva vreme, inainte de acest facelift, Euro NCAP a testat modelul DS3 si i-a acordat punctajul maxim de 5 stele. Asta inseamna ca masina ofera maximum de siguranta celor din habitaclu, dar si pietonilor. Nu degeaba masina a primit 87% punctaj pentru protectia pasagerilor si 83% pentru sistemele auxiliare de siguranta, calitati cu care Citroen C3, masina pe care o are la baza acest DS, nu se poate mandri, pentru ca s-a bucurat de numai 4 stele...
Modelul testat este dotat cu airbag-uri frontale (sofer + pasager), airbag-uri laterale si cortina, centuri de siguranta pretensionate in 3 puncte, ESP, inchidere centralizata cu telecomanda, inchiderea automata a usilor si portbagajului in rulaj, martor de necuplare a centurilor, pregatire Isofix pentru 2 din locurile spate, sistem de dezactivare airbag pasager fata, tetiere fata reglabile, cu suport cromat, scaun sofer reglabil pe inaltime, tetiere spate cu suport cromat(3) si Citroen eTouch (apel de urgenta in caz de accident).
Si pentru ca nu este o masina tocmai ieftina, e normal sa ne asteptam la ce e mai bun in domeniul dotarilor. DS3 cu echiparea Sport Chic vine cu bancheta rabatabila asimetric 2/3 - 1/3, computer de bord, geamuri electrice fata, oglinzi exterioare reglabile electric, parasolare cu oglinzi pentru sofer si pasager, priza 12V, proiectoare ceata, radio CD RD4 cu functie MP3 si 6 incinte acustice (ecran A+), regulator / limitator de viteza, roata de rezerva de dimensiuni reduse, scaun sofer reglabil pe inaltime, suspensie sport, volan reglabil pe inaltime si adancime, geamuri laterale spate si luneta fumurii, iluminare habitaclu, parasolare cu oglinzi iluminate pentru sofer si pasager, parfum de ambianta, climatizare automata, conexiune USB si Bluetooth cu sistem audio HiFi, covorase fata si spate cu detalii colorate, scaune fata sport, scaun pasager reglabil pe inaltime, bandouri laterale de protectie cromate, decor cromat praguri, manere usi cromate, levier schimbator viteze cromat satinat, maneta frana de mana imbracata in piele, cu decor cromat, volan imbracat in piele, cu insertii cromate satinate, pedale cu insertii cromate, plansa de bord tip "Carbotech", spoiler sport cu al treila far stop cu LED, jante aliaj 17" Bellone (negre cu centrul colorat), pneuri Bridgestone 205/45 R17, stopuri spate cu LED 3D si tapiterie Maille Akinen / Alcantara.
Pe langa aceasta lista lunga, modelul testat de noi mai avea si cateva dotari optionale in valoare de 2857 de Euro, si anume vopsea metalizata, tapiterie piele Mistral/Lama, pachet Navigatie(aprindere automata faruri, oglinzi retrovizoare rabatabile electric, oglinda retrovizoare interioara electrocroma, senzori de parcare spate, cotiera centrala fata, senzor de ploaie cu stergatoare automate), sistem navigatie eMyWay, oglinzi cromate retrovizoare rabatabile, retrovizoare interioara electrocroma, cotiera centrala fata, senzor de ploaie cu stergatoare automate.
Masina cu motor turbo de 155 cp pe benzina economica? Mai rar... Si nici acest DS3 nu face exceptie, avand un consum destul de ridicat. Mai precis, in oras ai toate sansele sa scoti un consum si de 10 litri/100 km. In schimb, la mersul extraurban, la o viteza de sub 100 km/h, poti sa scoti chiar si 6,5 litri. Asadar, trebuie sa te astepti la o medie de peste 8 litri, deloc mica pentru o astfel de masina dintr-o categorie de oras, dar normala pentru motorizarea de sub capota.
Gama DS de la Citroen, care intre timp a devenit complet independenta fara sa mai aiba sigla Citroen, a fost mereu una destul de scumpa. Nu degeaba, un DS3 incepe de la 16.232 Euro pentru motorizare 1.6 de 110 cp si echipare So Chic. In schimb, pentru echiparea Sport Chic, pretul incepe de la 20.448 Euro sau 20.960 pentru motorul de 155 cp. Cert este ca masina testata de noi, cu tot cu dotarile suplimentare, a ajuns la un pret de 23.817 Euro. Un pret destul de mare, daca ne gandim ca deja intram pe teritoriul SUV-urilor, dar este pretul pe care il plateste cineva care vrea sa fie special si diferit fata de multime. Si cam asta inseamna orice model DS.
SPORTIVITATE. Chiar daca, din cauza culorii si a modelului in sine, DS3 nu este o masina pentru barbati, atunci cand te urci la volan si incepi sa accelerezi pe un drum virajat, este o placere curata. Si asta pentru ca masina asta mica e un veritabil Pocket-Rocket cu aspectul potrivit si cu sunetul evacuarii excelent. Cand accelerezi, evacuarea incepe sa urle si turbina de sub capota te baga in scaun. Si chiar daca volanul nu este cel mai inchegat cu directia, masina putand avea o directie ceva mai precisa, abordarea virajelor este un adevarat deliciu. Asadar, daca ai de gand sa-i cumperi sotiei aceasta masina, cu siguranta si tu vei vrea sa o conduci, indiferent daca are sau nu plafonul roz...
DS3 este ultima sportiva condusa de noi. Si ne-a placut pentru ca imbina perfect doua lucruri esentiale in ziua de azi la o masina: aspectul elegant cu placerea condusului. Stim ca nu este o masina perfecta, este prea scumpa, nu are destul spatiu si putea fi ceva mai confortabila. Dar arata demential, se conduce usor si este plina de dotari. Iar motorul de 155 cp turbo iti ofera mereu surprize placute: poti pleca primul de la semafor sau te poti distra copios pe curbele de pe Transalpina. Si pentru ca aceasta masina a fost gandita pentru distractie, face toti banii.