Mazda face unele din cele mai atragatoare automobile de pe piata. Iar pe partea de SUV-uri sta excelent, fara indoiala, undeva in top. Modelul CX-5 a fost constant imbunatatit, iar acum, ultima generatie pare sa fie cel mai reusit SUV la capitolul exterior. Faptul ca japonezii au ales sa minimalizeze la maximum farurile si stopurile, facand cele mai mici blocuri optice intalnite la o masina din aceasta categorie, a fost o alegere indrazneata. Nu am mai vazut faruri mai inguste ca cele de la CX-5 si nici stopuri atat de subtile.
Grila frontala este mare si contribuie la aspectul agresiv al masinii, la fel ca si evacuarea dubla din spate. In rest, foarte multa suprafata vopsita, fara abuz de grile si ornamente, asa cum intalnim la toti ceilalti producatori. Mai adaugam niste jante pe 19 inch incaltate cu anvelope Nokian de iarna si exteriorul este complet. Pe cat de simplu, pe atat de reusit.
Varianta Revolution Plus este foarte dotata din fabrica. Nu degeaba avem tapiterie din piele neagra si piele pe bord, fete de usi, volan si schimbator. Insa totul este destul de sumbru, interiorul fiind dominat de culoarea neagra. Exista niste ornamente pe bord care imita lemnul, dar au o nuanta inchisa care se pierde cu restul interiorului, plus cateva elemente din aluminiu polishat si cateva panouri negru lucios.
Ceasurile de bord sunt de tip clasic, analog, din fericire, nefiind inca inlocuite de un ecran mare LCD. Pe consola sunt doar cateva butoane si un ecran tactil al sistemului multimedia, ecran ce domina bordul. Un alt element demn de mentionat este volanul: perfect rotund, fara vreo margine tesita, asa cum au cam toti concurentii lui CX-5. Adica Mazda a ramas clasica si la acest aspect.
La interior, spatiul este suficient. Nu cel mai generos, dar suficient pentru 4 persoane. Locurile din fata ofera loc din plin, insa pasagerii de pe bancheta spate vor avea loc la genunchi mai putin decat in cazul rivalilor germani, de exemplu. Nici la portbagaj CX-5 nu sta grozav, adica cei 506 litri calculati pana la polita portbagajului, inclusiv cu spatiul de sub mocheta, sunt mult sub ce ofera un Kodiaq sau un CR-V, de exemplu, adica 650 sau 589 litri. Dar CX-5 ofera spatiu mai mult decat un Ford Kuga sau Hyundai Tucson. In rest, sunt spatii pentru depozitare normale, in portiere, pe consola centrala sau in spatele scaunelor, dar nu avem un torpedou extern cum au alte modele. Cel putin, CX-5 este un vehicul inalt in care nici jucatorii de baschet nu vor avea contact cu plafonul.
Nu demult am condus o Mazda 6 cu un motor de 2.5 litri. Acum insa vorbim de altceva. Chiar daca motorul este tot un 2.5 cu 4 pistoane pe benzina, acesta se numeste SkyActiv-G194 si are o tehnologie care permite dezactivarea cilindriilor 1 si 4 la viteze de croaziera. Mai pe scurt, daca esti pe autostrada si folosesti pilotul automat ca sa mergi constant, motorul scoate din uz doi din cei 4 cilindri ca sa consume mai putin. Producatorul spune ca aceasta tehnologie scade consumul si emisiile de CO2. Lucru, probabil adevarat, dar cum noi nu prea avem autostrazi, nu vom beneficia prea mult la mersul in oras de aceasta tehnologie. Pe care, apropo, nici nu am reusit sa o testez...
Cat despre motor in sine, cei 194 cp nu se simt atat de numerosi, poate si din cauza transmisiei care este destul de lenesa. Insa nu putem discuta de vreun propulsor lenes, ci mai degraba de unul "sugrumat" ca sa respecte normele in materie de poluare.
Modelul testat de noi avea o cutie automata cu 6 rapoarte. O cutie absolut normala, cu schimbari rapide, cu mod Sport disponibil la buton si cu posibilitatea schimbarii treptelor manual de la levier. Nu avem padele la volan, ceea ce nu este rau, pentru ca iti cumperi o masina automata sa nu iti bati capul cu vitezele, nu?
Acceleratie: 9.2 secunde face masina pana la 100 km/h si atinge o viteza maxima de 195 km/h;
Franare: sistem de franare cu discuri pe toate rotile asistat de ESP, ABS, EBD, EBA si TCS;
Suspensii: fixe, confortabile, orientate spre mersul pe asfalt, nu pentru teren accidentat.
Mai toate SUV-urile din aceasta clasa se comporta exact ca un autoturism sedan, nicidecum ca o masina de teren accidentat. La fel este si Mazda CX-5 care are o tinuta de drum excelenta, precisa in viraje si usor de manevrat in spatii stramte. Are tractiune 4x4 si o garda la sol ceva mai mare ca in cazul unui automobil obisnuit, insa e greu de spus daca acest SUV se descurca in teren accidentat. Probabil, la fel ca oricare alt SUV din segment, cu exceptia lui Duster, si CX-5 poate aborda un soft-road fara pretentii, dar nicidecum noroaie adanci si unghiuri dubioase. Nu degeaba este o masina de asfalt in proportie de 90% si, ocazional, pentru iesiri in aer liber.
In ceea ce priveste vizibilitatea masinii, aceasta este una obisnuita. Luneta nu este foarte mare, insa in oglinda retrovizoare vezi destul de decent. La fel si in laterale, chiar daca stalpii parbrizului sunt cam grosi. Avem si senzori de parcare fata-spate si camera video de marsarier pentru a ajuta la parcare.
Euro NCAP a testat acest SUV si i-a acordat punctaj maxim la capitolul siguranta. Ceea ce nu este de mirare, deoarece masina vine echipata cu sisteme electronice de asistenta, precum ESP, ABS sau TCS, dar si cu cateva bunatati speciale. Pe langa cele 6 airbaguri, CX-5 mai are asistenta de franare inteligenta pentru oras (SCBS), asistenta inteligenta de franare spate (rear SCBS), sistem monitorizare unghi mort (BSM), asistenta depasire banda de rulare (LAS) care mentine masina chiar daca nu tii mana pe volan si sistem alerta sofer (DAA).
Versiunea Revolution Plus este bine echipata in varianta standard. Masina vine cu jante aliaj 19" cu pneuri 225/55 R19 Nokian, ABS, EBD, EBA, TCS, sistem de control al stabilității dinamice (DSC), sistem de asistență la plecarea în pantă, frână de parcare electrică, 6 airbag-uri frontale, laterale și cortină, senzor monitorizare presiune pneuri, buton pornire motor, Smart Key (acces fără cheie), sistem i-STOP, sistem de evacuare dublu, climatizare automată pe două zone, calculator de bord, inchidere centralizată, inchidere automată a ușilor după plecare, geamuri electrice, geamuri fumurii spate-lunetă, oglinzi rabatabile electric & încălzite, oglindă interioară electrocromă, G-Vectoring Control, asistent de frânare inteligent pentru oraș (SCBS), asistent inteligent de frânare spate (rear SCBS), Ecran color tactil de 7", unitate de comandă HMI, sistem Bluetooth®, sistem audio premium Bose® cu 10 difuzoare, volan încălzit multifuncțional și schimbător de viteze îmbrăcate în piele, faruri LED cu spălător, sistem de faruri direcționale (AFLS), sistem control automat fază lungă – faruri adaptive, faruri Coming/Leaving home, proiectoare de ceață LED, lumini de zi și stopuri cu LED, senzori de ploaie & lumină, sistem de avertizare la deplasarea în marșarier (RCTA), scaune față încălzite, spătar banchetă spate cu înclinare ajustabilă, parbriz degivrat în zona ștergătoarelor, senzori de parcare față-spate, cameră video marșarier, senzori de ploaie și lumină, smisie radio digitală (DAB), sistem monitorizare unghi mort (BSM), asistent depășire bandă de rulare (LAS), sistem alertă șofer (DAA), fante de ventilație tunel median spate, Head Up Display color, hayon acționat electric, scaune față reglabile electric, tapițerie piele, scaun șofer cu memorie, scaune spate încălzite.
Consumul dat de producator pentru aceasta versiune este de 7.1 litri/100km. Ceea ce nu este departe de adevar. Insa in realitate va fi o idee mai mare, cel putin la mers prin Romania. In oras masina consuma in jur de 11 litri iar afara, daca nu te grabesti, poti scoate cam 6.5 litri. Deci o medie ar fi in jurul valorii de 8 litri. Probabil, intr-o tara normala cu multe autostrazi, media ar fi mult mai mica, dar in Romania lucrurile cam asa stau.
Mazda CX-5 incepe de la 24.490 Euro cu TVA, insa varianta testata de noi, Revolution Plus, costa 34.190 Euro. Pretul este incadrat cam in mijlocul ofertei din aceasta categorie, CX-5 fiind mai ieftin ca Honda CR-V, Ford Kuga sau Volkswagen Tiguan.
OFF-ROAD. De ce iti iei un SUV? Ca sa ai mai mult spatiu de transport? Atunci de ce nu iei un break sau un monovolum? Iti iei un SUV din cateva motive clare: spatiu interior pe inaltime mai mare, sa nu te simti claustrofob, dar si o garda la sol inaltata ca sa nu iti bati capul iarna, cu bordurile sau cu sinele de tramvai. Dar iti iei un SUV si daca iti plac iesirile in natura, dincolo de asfalt. Mazda CX-5 are tractiune 4x4 si respecta toate aceste cereri, insa nu este o masina de off-road veritabila. Nu ai niciun mod de selectare pentru tractiune, in functie de suprafata carosabila, nu ai diferential autoblocant si nici anvelope de teren accidentat. Cat despre protectia de sub masina, cam lipseste, iar in cazul in care ai lovit vreun bolovan sigur ai indoit evacuarea, sau mai rau. Asadar, drumuri de pamant, forestiere sau pur si simplu ulita neasfaltata de la tara vor fi singurele tale abordari off-road, daca vrei sa iti pastrezi masina in stare buna.
Nu am condus niciodata un SUV cu o izolare fonica mai buna. In momentul in care te urci in CX-5 si incepi sa conduci iti dai seama ca japonezii au lucrat serios la acest aspect. Pana si geamurile laterale sunt duble, cu o folie groasa intre ele. Iar acest lucru iti da impresia de masina bine inchegata, bine legata si extrem de silentioasa, la interior auzindu-se doar muzica din boxe. Motorizarea, din pricina taxelor, nu prea este pentru Romania, dar chiar daca este de capacitate mare, consuma cat un 1.4 pe benzina aspirat. Spatiul este suficient, tinuta de drum este excelenta si aspectul exterior e pur si simplu demential. Nu este SUV-ul perfect, dar are niste calitati pe care nu le vei mai intalni la altul.