Mazda MX-30 Launch Edition Luxury Modern

"O electrica frumoasa foc. De-ar avea si autonomie mai mare..."
PUNCTAJ
4TUNING
94
PRIZA LA PUBLIC
50
NOTA CITITORULUI
95
DESPRE TEST SI SUMAR PUNCTAJ
Testat de: Alexandru Monenciu
  • Km. la bord: 2810 km
  • Km. efectuati: 250 km
  • Tipul drumului: Asfalt
  • Mediul de condus: Urban / Extraurban
  • Conditii meteo: Uscat
  • Traseu: Bucuresti
  • Numar de pasageri: 2
  • Bagaje: Nu
  • Stil de condus: Legal
MX-30 este raspunsul japonezilor de la Mazda pentru SUV-urile electrice compacte deja existente pe piata. Un model cu personalitate, faurit cu atentie pentru detalii, care iese in evidenta printr-un design modern si cateva elemente care amintesc de istoria de 100 de ani a acestui producator de automobile.

Specificatii tehnice

FAMILISTI Cel mai probabil sa o conduca:
FAMILISTI
IN ORAS Conceputa sa fie condusa:
IN ORAS
RIDICA O SPRANCEANA Sex-Appeal:
RIDICA O SPRANCEANA
  • Carburant Electric
  • Putere 143 CP
  • Cuplu 264 Nm
  • 0 - 100 km/h 9.7 sec
  • Viteza maxima 140 km/h
  • Tractiune FWD
  • Greutate 1720 kg
  • Consum mixt 19 kWh/100 de km
  • Nr. locuri 5
  • Nr. usi 5
  • Volum portbagaj 366 litri
  • Euro NCAP 5*
  • Pret de pornire 33.490 euro
  • Pret model testat 35.990 euro

Exterior

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

In 2020, Mazda s-a alaturat ofensivei electrice cu MX-30, un SUV compact construit dupa o reteta deja cunoscuta. La baza noului MX-30 avem design-ul premiat Kodo cu linii simple, curbe minimaliste si doar cateva detalii care tradeaza faptul ca vorbim despre o masina cu zero emisii. 

Mazda MX-30

Daca ar fi sa enumeram numai cateva am include aici lipsa unei tobe de esapament sau prezenta inscriptiei "Electric" la baza montantului C. 

In rest, avem o grila frontala mai mica decat a modelelor cu motor termic, cateva elemente de protectie din plastic pentru un plus de robustete dar si usi spate de tip "freestyle" sau, in traducere libera, cu deschidere inversa. O trimitere la RX-8, ultimul model de serie al japonezilor echipat cu celebrul motor rotativ. 

Mazda MX-30

Un design exterior care pe unii ii cucereste din prima dar pe care altii il considera putin cam fortat. Eu ma incadrez in prima categorie din doua motive: 1. imi place design-ul Mazda si faptul ca este diferit de toate celelalte si 2. gusturile nu se discuta.

 

 

 

 

 

Interior

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Tema minimalista continua si la interior. Ai un bord curat, fara benzi cu lumina ambientala sau alte nebunii, ceasuri de bord cu grafica simpla, un volan in trei spite si un display fara touchscreen pentru sistemul de infotainment. Cu riscul de a-mi primi cateva comentarii negative, pentru ca tot repet asta, o mai spun o data: interiorul unui model Mazda impresioneaza prin simplitatea lui, acesta fiind si unul dintre motivele pentru care acest brand este intotdeauna in top atunci cand vine vorba de fiabilitate. 

Mazda MX-30

Singurul element "high-tech" este consola centrala suspendata care integreaza un display tactil de 7 inch pentru comenzile sistemului de climatizare. Dar chiar si aici, Mazda nu s-a putut abtine si a montat si butoane pentru un plus de ergonomie. 

Fiind vorba despre o masina "verde", Mazda MX-30 propune in interior mai multe materiale realizate din materiale reciclate dar si insertii din pluta. De ce tocmai pluta? Pentru ca in 1920, pe 30 ianuarie mai exact, Mazda - care pe atunci se numea Toyo Kork Kogyo - a inceput ca o companie specializata pe fabricarea de pluta. 

Mazda MX-30

Ulterior, compania a fost salvata de la faliment si transformata intr-un producator de unelte si mai apoi de vehicule. 

 

 

Spatiu

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Habitaclul spatios poate gazdui pana la 5 pasageri - desi in spate 3 oameni mai "sanatosi" ar putea sta cam inghesuiti. Spatii de depozitare, destul de generoase, gasesti mai peste tot, inclusiv unul sub consola centrala suspendata. Singurul minus pe care l-am remarcat ar fi ca accesarea lui de pe locul soferului nu este tocmai facila si nu ar fi stricat sa fi existat macar un LED care sa lumineze acest spatiu pentru a-ti fi mai usor sa gasesti, spre exemplu, port-urile USB pe timp de noapte. 

Mazda MX-30

Lipsa montantului B si existenta usilor cu deschidere inversa fac ca pasagerii din spate sa poate intra/iesi foarte usor si faciliteaza, daca vrei, manipularea unui scaun de copil. 

Mazda MX-30

Cu scaunele spate in pozitie normala, volumul de incarcare al portbagajului este de 366 de litri insa prin rabatarea lor obtii 1171 de litri pentru tot ce vrei sa depozitezi aici. 

 

Motor

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Pentru primul sau model electric, Mazda a pregatit un motor sincron e-Skyactiv care dezvolta echivalentul a 143 de cai putere si 264 Nm cuplu. O unitate foarte bine calibrata pentru cele 1700 de kilograme ale masinii si care, cel putin in oras, pune la respect aproape orice motor cu ardere interna. Mai ales la plecarea de pe loc, acolo unde cuplul este disponibil aproape instant. 

Mazda MX-30

Mazda MX-30

O alta caracteristica speciala a motorului electric e-Skyactiv este sunetul artificial care are rolul de a-l ajuta pe cel de la volan sa perceapa viteza de deplasare. Spre deosebire de sunetul altor modele electrice pe care le-am condus - MINI Cooper SE este primul care imi vine acum in minte - cel de pe Mazda MX-30 este chiar subtil. 

 

 

Transmisie

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

La fel ca celelalte masini electrice, Mazda MX-30 are o transmisie automata cu o singura treapta de viteza. Un lucru pe care l-am apreciat este ca nivelul de regenerare a energiei se regleaza de la padelele montate in spatele volanului. Nu ai un mod special pe selectorul cutiei de viteze - spre exemplu un mod B ca la Renault Zoe. 

Mazda MX-30

Padela din stanga creste regenerarea, in doua etape, si masina incetineste simtitor atunci cand eliberezi acceleratia iar cea din dreapta face exact opusul: recuperarea energiei este redusa, tot in doua etape, astfel ca ai senzatia, chiar si atunci cand rulezi pe drum drept, ca mergi brusc la vale.

 

 

Performante

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Potrivit fisei cu specificatii tehnice, Mazda MX-30 sprinteaza pana la 100 de km/h in 9.7 secunde iar viteza de top se opreste in dreptul valorii de 140 km/h. 

Mazda MX-30

Franele isi fac treaba desi, parca, mi-ar fi placut ca pedala sa fie putin mai tare. Dar vin asistate de ABS si au sistem de regenerare a energiei cinetice. 

Mazda MX-30

Suspensia rigida, dar nu incomoda, contribuie la tinuta de drum foarte buna a masinii.

 

 

 

Tinuta de drum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

MX-30 este una dintre masinile cu zero emisii care se conduc aproape la fel ca cele cu motor conventional. Da, ai livrarea instanta a puterii si cuplului - specifica unui vehicul electric - dar in rest zici ca esti la volanul unei masini normale, mai ales atunci cand lasi regenerarea energiei pe modul neutru. Cu care si porneste masina, de fapt. 

Mazda MX-30

Suspensia si sasiul ferm se simt cel mai bine in viraje, pe care le poti aborda cu toata increderea chiar si mai sportiv. Directia nu este nici foarte greoaie dar nici deranjant de usoara - numai buna pentru manevrele pe care trebuie sa le faci in oras.

Vizibilitate

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Vizibilitatea este buna per total, mai putin pe diagonala acolo unde ai un punct mort cam mare dat de montantul dorsal si de geamurile mici ale usii spate. Nici pasagerii de pe bancheta nu vor putea admira peisajul prea mult, tocmai din cauza acestor geamuri destul de inguste. 

Mazda MX-30

Siguranta

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Primul model electric de la Mazda a fost testat recent de Euro NCAP, obtinand punctajul maxim de 5 stele la testele de siguranta. Protectia oferita adultilor a fost notata cu 91%, cea pentru copii cu 87%, protectia pentru utilizatorii vulnerabili ai drumului (pietoni, biciclisti etc.) a primit 68% iar sistemele de asistenta au fost notate cu 73%. 

Mazda MX-30

In ciuda rezultatului foarte bun, inginerii Euro NCAP au avut si o observatie: "MX-30 dezamageste la abilitatile de evitare a coliziunii cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor prin obtinerea unor rezultate mediocre in teste si ca urmare a absentei unor functii mai avansate."

Mazda MX-30

Inca din primul nivel de echipare, Mazda MX-30 vine cu sistem de asistenta la plecarea din panta, sistem alerta sofer, camera video marsarier, senzori de parcare fata/spate, apel de urgenta, sistem de alarma, airbag-uri frontale, laterale fata, cortina fata/spate si airbag genunchi sofer, sistem de control al stabilitatii dinamice, pilot automat adaptiv, asistent depasire banda de rulare, sistem de monitorizare unghi mort, asistent inteligent de franare in oras, e-G-Vectoring Control Plus sau frana de parcare electrica cu functie Auto Hold.

Dotari

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Totodata, MX-30 este o masina care vine echipata foarte bine chiar si in versiunea de baza GT. Pe lista cu dotari standard regasim jante de 18 inch, tapiterie din stofa neagra, senzori de ploaie si lumina, faruri LED (control automat faza lunga), semnalizare LED, stopuri LED, inchidere centralizata cu telecomanda, geamuri fata electrice, oprire/pornire motor de la buton, climatizare automata, volan imbracat in piele, display central tactil, cadran de bord central digital, Head-Up Display color, Bluetooth, USB, sistem audio cu 8 difuzoare, display de 8.8 inch pentru sistemul de infotainment MZD Connect, sistem de navigatie integrat si compatibilitate Android Auto si Apple CarPlay. 

Mazda MX-30

Fiind o versiune Launch Edition Luxury Modern, masina din aceste imagini are in plus faruri LED Matrix adaptive cu spalator, directionale, cu control automat faza lunga, semnalizare LED, lumini de zi LED, stopuri LED, parasolare cu oglinzi de curtoazie iluminate, ornamente din pluta, lumini interioare cu LED si oglinda interioara electrocroma (fara rama). 

Mazda MX-30Mazda MX-30

Paleta de culori include pe langa Alb Arctic (standard), nuantele Ceramic (standard pe editia de lansare), Negru Jet cu Gri Polimetal, Gri Machine, Rosu Soul Crystal (3 tonuri), Gri Polimetal (3 tonuri) sau Ceramic (3 tonuri). 

Consum

PUNCTAJ 4TUNING
7 /10

Sistemul de propulsie electric integreaza o baterie cu capacitatea de 35.5 kWh, suficienta pentru o autonomie WLTP combinata de 200 km sau 265 in ciclul urban. Consumul mediu de energie anuntat de Mazda este de 19 kWh/100 de km.

In realitate, autonomia primului model electric de la Mazda este putin cam dezamagitoare, mai ales acum cand afara este frig. De ce spun asta? Pentru ca in aceasta perioada, cei 200 de km se reduc cam la jumatate. 

Mazda MX-30

Spre exemplu, am luat masina incarcata 100% iar bordul mi-a indicat o autonomie de 165 km. Cand am pornit sistemul de climatizare a scazut instant la 144 km. Prin oras, autonomia a scazut destul de rapid, chiar si cu regenerarea pusa pe treapta 2, si cand bateria a ajuns la 22% (35 de km autonomie indicata de bord) am decis sa o pun la incarcat. In acel moment facusem 103 kilometri.

Mazda MX-30

A doua zi am condus aproape exclusiv in extra-urban. La plecarea din Bucuresti bateria era incarcata 100% iar la intoarcere, dupa 116 kilometri, mai aveam 14% si o autonomie de 22 km. 

Asadar, cum ziceam mai sus, iarna, cu o incarcare faci circa 100 - 110 kilometri. Destul de putin. 

Mazda MX-30

In ceea ce priveste consumul, in mediul urban bordul mi-a indicat 21.3 kWh/100 de km iar a doua zi s-a invartit tot cam pe acolo.

Mazda MX-30

Timpii de incarcare sunt decenti, daca si statia livreaza cum trebuie. La o statie cu capacitatea de 50 kWh, bateria ajunge la 100% in aproximativ 45 de minute. Daca folosesti un wallbox de 22 kW, incarcarea completa se face in 4.5 ore. La o priza casnica 12 ore. 

 

 

Pret

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

In Romania, Mazda MX-30 porneste de la 33.490 euro cu TVA si poate fi achizitionata prin programul RABLA Plus, asadar cu un discount de aproximativ 10.000 de euro.

Mazda MX-30

Masina condusa de noi, adica un MX-30 in nivelul de echipare Launch Edition Luxury Modern costa 33.990 euro insa vopseaua Rosu Soul Crystal a facut ca pretul de lista sa ajunga la 35.990 euro. 

Ca o comparatie, Kia e-Niro costa cel putin 40.583 euro, sau 29.854 euro dupa scaderea tichetelor RABLA si a ecotichetului Rabla Plus.

Special

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Garantie de 8 ani la baterie. Lipsa unui motor termic inseamna o scadere a costurilor de intretinere si mai putine vizite in service insa in cazul unui vehicul electric proprietarii au o alta grija: bateria. In ceea ce priveste noul MX-30, Mazda ofera 8 ani garantie sau 160.000 de kilometri pentru acumulatorul Litiu-ion de 35.5 kWh.

Mazda MX-30

Concluzii

PUNCTAJ TOTAL
94 / 100

Mazda MX-30 este una dintre cele mai frumoase masini electrice pe care le poti poti cumpara in acest moment. Are un interior spatios si practic, vine dotata foarte bine inca de la primul nivel de echipare iar din punct de vedere al sigurantei nu trebuie sa iti faci nici o grija. 

Mazda MX-30

Daca vrei sa vorbim de pret, cu ecotichetul RABLA si ce alte reduceri mai poti obtine de la dealer, poti cumpara un MX-30 la bani...de Zoe? Ceea ce, zic eu, este o afacere buna. 

Mazda MX-30

Cel mai mare minus al SUV-ului compact nipon este autonomia mica in comparatie cu rivalii din segment. Si e pacat, mai ales cand ai o masina cu zero emisii care se conduce atat de bine. 

 

 
  • Autonomie
  • Vizibilitate pe diagonala
  • Exterior
  • Interior

 

  • Motor
  • Tinuta de drum

SPUNE-TI PAREREA!

NOTA CITITORULUI
95 / 100
Browser-ul tau nu suporta javascript. Te rugam sa-l actualizezi.
Acordă o notă maşinii
Salvează
Punctajul dat de 4Tuning este cat se poate de obiectiv, fiind rezultatul propriei experiente acumulata conducand mai multe masini similare. Punctajul 4Tuning al fiecarei masini este si ca urmare a comparatiei cu alte modele din acelasi segment, niciodata cu masini din alte categorii. Popularitatea unei masini este calculata in functie de numarul de citiri ale articolului, impactul in mediul social online si comentarii. Nota cititorului este media notelor date de vizitatori, in functie de propriile preferinte. Spune-ti si tu parerea despre aceasta masina mai jos.
Da o nota masinii testate

Trimite unui prieten


Vezi toate pozele (30) Poze Mazda MX-30
[+] mai multe