Mini Cooper SE Hatch

"O electrica gandita special pentru amatorii de condus"
PUNCTAJ
4TUNING
94
PRIZA LA PUBLIC
50
NOTA CITITORULUI
100
DESPRE TEST SI SUMAR PUNCTAJ
Testat de: Alexandru Monenciu
  • Km. la bord: 3889 km
  • Km. efectuati: 350 km
  • Tipul drumului: Asfalt
  • Mediul de condus: Urban / Extraurban
  • Conditii meteo: Uscat
  • Traseu: Bucuresti
  • Numar de pasageri: 2
  • Bagaje: Nu
  • Stil de condus: Legal/Sportiv
Britanicii de la Mini s-au alaturat ofensivei electrice cu un model care arata si se simte exact ca un Mini, dar care indeplineste cea mai importanta conditie pentru a putea fi numit "cu zero emisii": lipsa unui motor termic. Numele sau este Mini Cooper SE.

Specificatii tehnice

TINERI Cel mai probabil sa o conduca:
TINERI
IN ORAS Conceputa sa fie condusa:
IN ORAS
CHIAR TARE Sex-Appeal:
CHIAR TARE
  • Carburant
    Electric
  • Cilindree
    -
  • Putere
    184 CP
  • Cuplu
    270 Nm
  • 0 - 100 km/h
    7.3 sec
  • Viteza maxima
    150 km/h
  • Tractiune
    FWD
  • Greutate
    1365 kg
  • Consum mixt
    -
  • Nr. locuri
    4
  • Nr. usi
    3
  • Volum portbagaj
    211 l
  • Euro NCAP
    5*
  • Pret de pornire
    33.082 euro
  • Pret model testat
    39.142 euro
  • Impozit anual
    -

Exterior

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Vazut de la departare, sau de o persoana care nu este tocmai interesata de masini, noul Mini Cooper SE - primul model 100% electric din istoria acestui brand - arata ca oricare alt Mini. Forma caroseriei, farurile rotunde, stopurile cu steagul Marii Britanii pe fundal, oglinzile, toate sunt elemente definitorii pentru constructorul britanic de automobile.

Mini Cooper SE

La o privire mai atenta incepi, insa, sa observi cateva detalii care il dau de gol. Detalii cum ar fi grila frontala inchisa aproape in totalitate, accentele galbene, emblema "Mini Electric", lipsa unei tobe de esapament si, desigur, capacul care ascunde mufa de incarcare, la randul sau inscriptionat cu logo-ul "electric".

Mini Cooper SE

Mini iti pune la dispozitie patru niveluri de echipare (S, M, L, XL), o paleta larga de nuante exterioare si mai multe optiuni de jante din aliaj usor pentru a-ti personaliza automobilul dupa bunul tau plac. Masina condusa de noi a fost echipata cu un set de jante, cu diametrul de 17 inch, care le-a cam dat batai de cap reprezentantilor companiei, in contextul pandemiei de SARS-CoV-2. 

Mini Cooper SE

Initial, Mini a ales denumirea de Electric Corona pentru aceste jante din aliaj usor, cu elemente aerodinamice din plastic, insa izbucnirea pandemiei la nivel mondial i-a obligat pe britanici sa caute un alt nume pentru ele. Pana la urma s-au oprit la Power Spoke. 

Mini Cooper SE

In ceea ce priveste dimensiunile, noul Mini Cooper SE Hatch masoara 3845 milimetri in lungime, 1727 mm latime, 1432 mm in inaltime iar ampatamentul masoara 2495 milimetri. Garda la sol este putin mai ridicata, comparativ cu un Mini Hatch conventional, dar nu prea iti dai seama din cauza elementelor din plastic care acopera aripile.

 

 

 

 

 

 

 

 

Interior

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Si la interior, primul model cu zero emisii al britanicilor ramane un Mini. Consola centrala este dominata de elementul rotund, specific brand-ului, care incorporeaza display-ul sistemului de infotainment si comenzile multimedia, ai un volan sport, multifunctional, imbracat in piele, forma butoanelor inspirata din industria aeronautica, scaune sport (putin cam tari, daca ma intrebi pe mine), ceasuri de bord complet digitale, care la un moment dat vor fi preluate si de alte modele din gama, cu grafica specifica masinilor electrice si un selector pentru transmisie, la fel, cu design exclusiv.

Mini Cooper SE

Mini Cooper SE este inainte de toate un model premium asa ca se subintelege atentia la detalii sau calitatea superioara a materialelor folosite in habitaclu. 

Mini Cooper SE

Din punct de vedere cromatic, nuanta predominanta este negrul iar la lasarea intunericului ambianta se schimba odata cu luminile ambientale care devin mult mai vizibile. Modificarea culorilor se face de la un buton dedicat, montat pe plafon, si ai o paleta destul de generoasa din care sa alegi. 

 

Spatiu

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Spatiul nu este chiar punctul forte al unui Mini Hatch. Pasagerii din fata nu au de ce sa se planga din acest punct de vedere insa cei doi din spate se pot simti putin cam inghesuiti, mai ales la un drum lung. 

Mini Cooper SE

Acumulatorul este dispus sub forma literei T, in tunelul median si sub bancheta spate, tocmai pentru a nu afecta spatiul dedicat pasagerilor sau volumul de incarcare al portbagajului, insa caroseria cu trei usi nu este chiar prima alegere a celor care vor mult spatiu intr-o masina. 

Ca tot am pomenit de portbagaj, cu bancheta in pozitie normala, acesta poate inghiti 211 litri de bagaje. Cu alte cuvinte, ai loc cam de doua trolere de dimensiuni mici sau de maxim doua pungi mai mari de cumparaturi. Daca, insa, nu ai pasageri in spate si vrei mai mult spatiu pentru bagaje, prin rabatarea banchetei se obtine un volum de incarcare de 731 litri.

Mini Cooper SE

In rest, habitaclul mi s-a parut destul de practic, cu multiple spatii de depozitare si suporturi de pahare la vedere. 

Motor

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mini Cooper SE preia motorul electric AC sincron de la BMW i3. Unitatea, foarte silentioasa, dezvolta 184 de cai putere (135 kW) si 270 Nm cuplu livrati instant, fara lag sau alte intreruperi. 

Mini Cooper SE

Pentru ca nu face zgomot, decat in timpul acceleratiei dar si atunci nu este foarte pronuntat, inginerii au fost nevoiti sa instaleze un sistem de protectie acustica pentru pietoni, pentru a-i avertiza de prezenta masinii.

Mini Cooper SE

Spre deosebire de i3, motorul electric este pozitionat pe puntea fata - avem asadar o tractiune fata - in compartimentul in care am regasi de obicei propulsorului cu ardere interna. In urma unei discutii pe care am avut-o in urma cu ceva timp cu Michael Krauss, responsabil de lantul de procese legate de sistemul de propulsie, am aflat ca nu era posibila integrarea motorului pe puntea spate.

 

Transmisie

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Nu vorbim despre o transmisie in adevaratul sens al cuvantului, Mini Cooper SE fiind echipat cu un variator care asigura cresterea turatiei si, implicit, a vitezei. Nu are rapoartele clasice si, deci, nici ambreiaj: pui selectorul in D si calci pedala de acceleratie, puterea fiind livrata instant fara vreo intrerupere la schimbarile de viteza. 

Mini Cooper SE

Cu alte cuvinte, poti accelera oricand, in orice moment si la orice viteza.

Performante

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Primul Mini 100% electric accelereaza pana la 60 de km/h in doar 3.9 secunde iar pana la 100 de km/h, cu pornire de pe loc, in 7.3 secunde. Viteza maxima este limitata electronic la 150 de km/h pentru a conserva autonomia.

Mini Cooper SE

Comparativ cu un Mini hatch, cu motor termic, suspensia a fost putin modificata pentru a putea sustine cele 1365 de kilograme ale vehiculului (+145 kg fata de un Mini Cooper S, cu trei usi) si este cam rigida pentru o masina cu care vei circula pe drumurile publice, pline de gropi si denivelari. 

Mini Cooper SE

Franele sunt cu disc pe ambele punti si au sistem de regenerare a energiei pierdute in urma franarii. Vin, desigur, asistate de ABS si ESP.

 

 

Tinuta de drum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mai mult decat ca arata ca un Mini, noul Cooper SE imi place ca se si comporta exact asa cum te-ai astepta sa se comporte un Mini. Manevrabilitatea de cart, pofta nebuna de viraje si directia de o precizie chirurgicala, pe care le-am experimentat si atunci cand am condus noul Clubman JCW, le-am intalnit si la acest Cooper SE. 

Mini Cooper SE

Au fost desigur accentuate de puterea livrata instant, fara lag, si de demarajul de-a dreptul exploziv. Practic, de la orice turatie si viteza calci pedala de acceleratie la podea, simti cum forta gravitationala te impinge in scaun iar capul ti se loveste de tetiera.

Nimic nu a fost lasat la voia intamplarii. Pe langa pozitionarea acumulatorului in podea, pentru un centru de greutate coborat, inginerii au echipat primul Mini 100% electric cu sistemul ARB care a debutat pe i3S, fiind mai apoi preluat si de BMW Seria 1 sau Seria 2 Gran Coupe. 

Mini Cooper SE

Ce este acest ARB? Un sistem de control al patinarii rotilor fata pentru o aderenta mai buna si o directie mai precisa, mai ales in conditii de aderenta scazuta. 

 

 

Vizibilitate

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Pabrizul destul de lat, oglinzile generoase si geamurile laterale mari nu iti obstructioneaza campul vizual. Prin luneta insa, nu vezi chiar tot ce te intereseaza, dar ai senzorii de parcare si camera de marsarier care te ajuta la parcare sau la manevrarea masinii.

Siguranta

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Actuala generatie Mini hatch, pe care este bazat si primul model electric al britanicilor, nu a ajuns pe mana specialistilor Euro NCAP. 

Mini Cooper SE

Vine insa cu o gama larga de sisteme de siguranta si asistenta, inca de la primul nivel de echipare, inclusiv senzor de ploaie si control automat al farurilor, sistem de fixare ISOFIX pentru scaun copil in scaunul pasagerului fata, faruri de ceata cu tehnologie LED sau pilot automat cu functie de franare. Pe masura ce urci in ierarhie, la acestea se adauga sistem de asistenta la parcare, camera video pentru marsarier, Driving Assistant, senzori de parcare fata/spate sau un Head-up Display. 

Dotari

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Fiind un nivel de echipare regasit in partea superioara a gamei - si anume L - masina alaturi de care am petrecut trei zile a fost foarte bine echipata iar lista cu dotari este destul de lunga. Tocmai de aceea le voi aminti pe cele mai importante.

Mini Cooper SE

Am avut asadar tapiterie din piele Cross Punch negru, volan multifunctional imbracat in piele, scaune fata sport, incalzite, aer conditionat automat, faruri ceata cu tehnologie LED, Performance Control, Mini Driving Modes, Display multifunctional, pompa de incalzire, incarcare rapida DC, incarcare rapida curent alternativ multifazic, monitorizare presiune anvelope, jante din aliaj Power Spoke cu diametrul de 17 inch, incarcare wireless telefon, capace galbene pentru oglinzi, cotiera centrala fata, Apple CarPlay, camera pentru marsarier, faruri adaptive LED, sistem audio Harman Kardon, Head-up Display, acoperis negru sau sistem de infotainment Mini Connected Plus cu display de 8.8 inch.

Mini Cooper SE

Consum

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Mini Cooper SE este echipat cu un acumulator CATL (nu Samsung, ca si i3) cu o capacitate bruta de 32.6 kWh dispus, asa cum spuneam mai sus, sub forma literei T. Cu bateriile incarcate 100%, autonomia anuntata de producator este de 232 kilometri, valoare masurata conform standardului WLTP. Consumul de energie declarat de Mini este intre 13.2 si 15.0 kWh/100 de kilometri. 

Mini Cooper SE

In realitate insa, lucrurile stau putin altfel. Ce-i drept, cei 184 CP livrati instant si acceleratia exploziva m-au facut sa nu conduc foarte constant, astfel ca am reusit sa fac circa 200 de kilometri cu o singura incarcare. Nu zic ca autonomia din fisa tehnica este imposibil de atins, doar ca mi-e greu sa ma gandesc la cineva care s-ar putea abtine la volanul unui Mini. 

Mini Cooper SE

Cum sta treaba cu incarcarea? Ei bine, bateria poate fi incarcata la o sursa casnica, la wallbox, la statiile de incarcare publice sau la cele cu incarcare rapida cu puteri de pana la 50 kW. Daca optezi pentru cea din urma, incarcarea pana la 80% - suficient pentru circa 200 de km, sustin britanicii - dureaza 35 de minute iar incarcarea completa se realizeaza intr-o ora si 25 de minute. 

Mini Cooper SE

La o statie de 11 kW, timpii vor fi mai mari: doua ore si jumatate pentru 80% si trei ore si jumatate pentru 100%.

Pret

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Vehiculele electrice sunt inca destul de scumpe pentru a putea fi cumparate de toata lumea. Mini Cooper SE porneste in Romania de la 33.082 euro dar pentru ca masina condusa de noi a venit in nivelul de echipare L, pretul exemplarului din imagini a ajuns la 39.142 euro. 

Mini Cooper SE

Fiind o masina cu zero emisii, primul model electric din istoria Mini este eligibil pentru programul Rabla Plus si poate fi, asadar, achizitionat cu un ecotichet de 45.000 de lei. In acest caz, pretul unei versiuni de baza scade pana la 23.000 de euro, fara alte posibile discount-uri aplicate.

Special

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Condus cu o singura pedala. In premiera pentru un model electric din gama BMW Group, nivelul de decelerare poate fi reglat de la buton. Daca il lasi la maxim, poti conduce masina aproape in totalitate folosind o singura pedala, atat pentru franare cat si pentru acceleratie. Motorul este cuplat direct la roti astfel ca, atunci cand eliberezi pedala, acesta functioneaza ca un generator si permite masinii sa incetineasca simtitor, chiar si pana la oprirea completa.

Mini Cooper SE

Energia recuperata in acest fel va fi transformata in autonomie.

Daca setezi nivelul de regenerare pe prima treapta, masina se va comporta aproape ca si una cu motor termic. 

Concluzii

PUNCTAJ TOTAL
94 / 100

Mini Cooper SE este o masina electrica dezvoltata special pentru amatorii de condus. Cu un demaraj exploziv, o pofta nebuna de viraje, manevrabilitate de cart si o directie precisa, primul model electric de la Mini reuseste sa ramana fidel valorilor marcii si in acelasi timp sa aiba un sistem de propulsie cu zero emisii.

Mini Cooper SE

Nu are cel mai incapator portbagaj, cele mai confortabile scaune si nici cea mai mare autonomie, insa timpul petrecut la volan va fi cu siguranta o experienta de neuitat.  

 

 
  • Portbagaj mic
  • Suspensie rigida
  • Scaune cam tari
  • Interior
  • Motor
  • Dotari

 

  • Manevrabilitate
  • Demaraj
  • Directie precisa

SPUNE-TI PAREREA!

NOTA CITITORULUI
100 / 100
Browser-ul tau nu suporta javascript. Te rugam sa-l actualizezi.
Acordă o notă maşinii
Salvează
Punctajul dat de 4Tuning este cat se poate de obiectiv, fiind rezultatul propriei experiente acumulata conducand mai multe masini similare. Punctajul 4Tuning al fiecarei masini este si ca urmare a comparatiei cu alte modele din acelasi segment, niciodata cu masini din alte categorii. Popularitatea unei masini este calculata in functie de numarul de citiri ale articolului, impactul in mediul social online si comentarii. Nota cititorului este media notelor date de vizitatori, in functie de propriile preferinte. Spune-ti si tu parerea despre aceasta masina mai jos.
Da o nota masinii testate

Distribuie pe Facebook


Vezi toate pozele (30) Poze Mini Cooper SE
[+] mai multe