Cand te uiti la Cascada, multitudinea de "deja-vu"-uri nu are cum sa nu te copleaseasca. Si asta pentru ca decapotabila respecta intocmai identitatea vizuala a marcii. Seamana cu Insignia si cu Astra GTC (fiind chiar bazata pe acest model), dar reuseste totodata sa vina cu ceva nou. Cateva elemente in partea din fata, dar si stopurile noi, cat si lipsa plafonului contribuie la imaginea masinii de a fi ceva nou in peisajul din trafic. Din fata este ceva vechi, din orice alt unghi pare nou.
Cascada reuseste insa sa transmita un mesaj. Si anume ca este una dintre cele mai reusite masini cabrio de pe piata. Si chiar este. Fara indoiala, avem in fata ochilor unul dintre cele mai reusite modele cu plafon textil, nu doar din prezent, ci din toate timpurile moderne. Linia laterala dreapta care urca usor spre spate face toti banii, iar in momentul in care circuli cu plafonul strans, atragi toate privirile. Lucrurile se schimba insa cand pui acoperisul negru la locul lui si masina devine una oarecare.
Interior de piele calitativa, confort, volan sportiv si care se simte excelent in maini, elemente la locul lor, ceasuri de bord mari si vizibile, totul formeaza un interior perfect. Cu o mica exceptie: panoul central de bord. Cunoscuta si sub numele de "tastatura". Chiar daca au trecut cativa ani de cand am testat primul Opel de generatie noua, tot nu ma pot obisnui cu aglomeratia de butoane din centrul bordului. Este imposibil sa nimeresti butonul care trebuie in timp ce conduci, daca nu vrei sa-ti iei ochii de la trafic pret de cateva secunde lungi. Le-am numarat si sunt in jur de 50 de butoane doar in centru, excluzandu-le pe cele din stanga, de sub bord, cele de pe portiere sau pe consola dintre scaune. Dar pesemne ca acesta este stilul Opel: nu stiu sa faca lucrurile simple si eficiente.
Desi avem parte de un cabrio cu 4 locuri, nicidecum vreun roadster, Cascada nu este cea mai generoasa cu pasagerii din spate. Acestia e de preferat sa fie copii, sau adulti doar daca in fata stau... copiii. Lasand gluma la o parte, persoanele de statura mai mica vor incapea pe cele 2 locuri ale banchetei, insa nicidecum vreun "urias" mai bine facut care are peste 1.8 metri inaltime. Portbagajul este surprinzator de incapator pentru o masina cu plafon rabatabil. Acesta are 280 de litri si se poate mari culcand bancheta spate cu ajutorul unor butoane electrice din portbagaj. Un alt lucru interesant la Cascada este faptul ca te poti bucura de tot spatiul cand ai plafonul deschis, acoperind masina, numai prin strangerea unui perete moale care izoleaza compartimentul plafonului cand este strans. De obicei, la alte masini cabrio, spatiul acesta este rigid si nu te poti bucura de el cand ai autoturismul cu acoperisul sus.
Am mai condus in trecut modele Opel cu motorizarile turbo pe benzina. Inclusiv 1.4 sau 1.6. De aceasta data insa, nemtii au ales pentru Cascada un motor, chipurile, mai economic. Tot de 1.6 litri dar care produce 170 cp in loc de 180. Propulsorul SIDI se simte puternic, dar sufera de aceeasi problema ca oricare alt model Opel: nu-si da arama pe fata. Adica daca mi-ar fi spus cineva ca masina are sub capota motorul de 1.4 si 140 cp, l-as fi crezut. Fie ca e din pricina lag-ului produs de motorul turbo, fie ca uriasa greutate a masinii de 1733 kg isi spune cuvantul, cert este ca nu ai spune ca ai la dispozitie 170 cp.
Cutia manuala in 6 trepte este precisa, bine etajata, cu timonerie silentioasa si usor de folosit, care contribuie la un mers economic la viteza mare. Este disponibila si o transmisie automata pentru Cascada, insa la cat de usor si bine se comporta masina cu cea manuala, nu cred ca ar avea cineva nevoie de cea hidramata.
Accelerare: Cascada are nevoie de 9.6 secunde ca sa atinga 100 km/h si prinde 222 km/h daca ai rabdare, eventual pe o autostrada germana.
Franare: franele sunt unul din punctele forte ale acestui cabriolet, masina avand frane pe disc pe toate rotile, asistate de ESP, ABS, AFU, EBD.
Suspensiile: masina este surprinzator de confortabila, datorita suspensiilor moi care nu deranjeaza in mersul urban, chiar si cand dai de obstacole precum piatra cubica sau denivelari specifice strazilor noastre.
In pofida confortului oferit de suspensiile moi, Cascada are un comportament exemplar pe sosea. Nu vorbim de o masina pentru competitii sportive sau una care isi doreste sa bata recorduri. Pentru clasa ei, aceasta insa se comporta excelent. Directia este precisa si buna, soferul simtind rotile orice ar face. Poate si pentru ca sunt ditamai jantele pe 19 inch cu pneuri care au talon mic... Insa este o placere sa conduci Cascada. Atat in oras, cat si la drum intins, chiar si la viteza mai mare. Este aerodinamica, iar acest lucru se vede pe autostrada, cand tragi de volan mai agresiv, iar masina nu are nicio tendinta de ruliu.
Trecand peste pseudo-luneta plafonului textil, loc prin care nu vezi decat daca este zi sau noapte afara, Cascada ii ofera soferului vizibilitatea de care are nevoie si nimic mai mult. In laterale si in fata este totul ok. Oglinzile sunt destul de mari, iar daca vrei sa parchezi ai la dispozitie senzori de parcare si camera de marsarier.
Un element care necesita insa ceva timp ca sa te obisnuiesti cu el este partea superioara a parbrizului. Rama acestuia, acolo unde se si inchide automat plafonul cand este intins, este uriasa. Daca esti mai inalt, daca ai nasul ceva mai lung, risti sa te lovesti de parasolar. Si cand te urci ulterior intr-o masina normala, simti un sentiment de relaxare, pentru ca nu mai este acea parte a plafonului care sa-ti sufle, la propriu, in frunte. Dar si acest lucru are o explicatie: aerodinamica. Parbrizul este prelungirea perfecta a capotei, asa cum rar vezi la o alta masina. Este inca un exemplu ca esteticul bate practicul.
Euro NCAP inca nu a testat modelul Cascada. Insa urmand traditia Opel, si acest model va corespunde fara indoiala cerintelor autoritatii in materie de siguranta la impact. Pentru ca nemtii sunt atenti la acest capitol si depun tot efortul in a face masini cat mai sigure si mai ales ca masina este bazata pe Astra GTC, premiata deja cu punctaj maxim de Euro NCAP.
Cascada se bucura de o sumedenie de sisteme electronice active si pasive, ce ajuta la evitarea unui accident. Pe langa Opel Eye, care ii spune soferului ce arata ultimul semn de circulatie, exista si un sistem cu radar care il avertizeaza pe conducator in caz de o probabilitate mai mare de impact frontal. Un alt sistem este cel de unghi mort, care ii spune soferului ca exista o masina in unghiul sau mort si ca nu trebuie sa faca o depasire, dar si sistemul care avertizeaza sonor soferul daca incaleca linia de demarcare a benzilor fara sa dea semnal - sistem realizat cu gandul la cei care adorm cand conduc. Pe langa aceastea, se mai numara 6 airbaguri, Isofix, rollbar actionat pirotehnic pentru protejarea pasagerilor in caz de rasturnare, etc.
Dincolo de dotarile de siguranta, care sunt foarte numeroase pentru o masina din aceasta clasa, Cascada sta bine si la capitolul confort. Interior de piele, bord si fete de usi tapitate cu piele, clima dubla automata, pilot automat, limitator de viteza, moduri Sport, Tour si ECO, senzori de parcare, volan incalzit, scaune incalzite si ventilate, scaune electrice, volan si schimbator imbracate in piele, sistem navigatie, computer de bord, sistem audio cu MP3 si Bluetooth, comenzi volan, cotiera piele, frana de mana electrica, decapotare electrica, 4 geamuri electrice, oglinzi electrice, rabatabile si incalzite, Opel Eye, faruri cu xenon. Cam de asta se bucura clientul unei Cascada ca cea testata de noi.
Opel Cascada consuma in mod real 11 litri de benzina in medie. Asta inseamna ca pe autostrada, la mers constant, decapotabila este destul de insetata si ia din rezervor cate 9 litri la fiecare 100 km, in timp ce in oras vrea sa absoarba 13 litri sau chiar mai bine... Fara indoiala, nu este cea mai economica masina, nici macar in modul ECO. Daca cineva doreste economie de carburant, sa renunte la avantajele unui cabrio si sa apeleze la un propulsor pe motorina, pe o masina mai usoara.
Cascada are un pret de pornire undeva pe la 22.000 de Euro. Insa o varianta echipata la maximum cum a fost cea testata de noi, ajunge si la 30.000 de Euro sau mai bine. Nu este cel mai mic pret, insa este stiut ca orice masina nisata pe un anumit segment isi permite sa isi puna singura pretul. Bronzul, atitudinea si mesajul transmis de aceasta masina decapotabila au un pret pe masura.
UTILITATE in VIATA REALA. Masinile cabrio sunt exact ca motocicletele. Sunt un moft, nimic mai mult. Factorul utilitate nu exista. Nu poti merge cu un cabrio pe timp de vara in oras, cand afara sunt 40 de grade. Pui plafonul sus si dai drumul la clima, nu vrei sa ajungi transpirat si cu fata rosie la serviciu. Acelasi lucru si toamna sau iarna, cand o capotezi si dai drumul la caldura. La viteza mare atunci, ca sa te aerisesti, vara, in drum spre mare? Nicidecum, la 100 km/h zici ca a venit uraganul Katrina peste tine si nu mai intelegi nimic din viata.
Atunci, cand te mai poti bucura de o masina decapotabila? Foarte rar. Vara pe timp de seara sau cand e innorat iar soarele nu te bate direct in freza. Dar atat. Din pacate, mult prea putine ocazii incat sa merite sa-ti faci dintr-o masina decapotabila unica ta masina de zi cu zi. In caz ca ai bani si te bucuri de alte masini toata ziua, dar vrei sa simti zgomotul orasului direct de sub cerul liber, sau sa incarci prietenii la bord, ca sa va vada fetele de pe faleza in timp ce din boxe se aude "Eu vara nu dorm", atunci poti spune ca ai ce face cu un cabrio.
Si neaparat sa ai un garaj. Pentru ca, din pacate, in Romania, orice plafon textil atrage lamele cutitelor naravase ca un magnet. Si nu ai vrea sa falfaie scotch-ul folosit la izolarea taieturilor cand mergi cu femeia in oras, nu?
O masina extrem de reusita din punct de vedere estetic, interior si exterior, foarte placuta la condus si confortabila. Dar din pacate, foarte rar utila in viata reala. Insa probabil ca cei de la Opel asta au si vrut: sa realizeze prima masina din ultima perioada lunga de timp pe care clientii sa nu o cumpere cu capul, ci mai degraba cu sufletul. Si se pare ca au reusit.