In ziua de azi toti producatorii se zbat sa faca SUV-uri cat mai tipatoare si cat mai agresive. Unora le iese, altora nu prea. Insa Opel s-a gandit la alta strategie: sa faca o masina cu design cuminte, care sa nu deranjeze pe nimeni. Asa este Grandland X, un SUV cu design extrem de docil, complet diferit fata de Peugeot 3008, spre exemplu, masina cu care imparte multe elemente, de la platforma la motorizari.
Grandland X se caracterizeaza prin niste forme conventionale, clasice. Nu avem faruri ascutite pe care sa le digeri doar cu lamaie, nu exista stopuri in forma unui cleste de crab cum e acum la moda, nu avem linii in zig-zag si nici vreo grila mare pe care ti-ai dori sa faci un gratar. Totul este proportional, la locul lui, formand un tot unitar despre care nu poate comenta nimeni, nimic. Poate numai doritorii de o masina care sa urle pe strada ca toata lumea sa se uite la ea. Insa cine vrea un automobil cu care sa isi faca treaba si sa se piarda in multime, Opel se pricepe la asa ceva.
La interior povestea se repeta. Nici aici nu avem grile de aerisire intr-o forma futurista, OZN-uri, materiale ciudate si luminite mai ceva ca la fantanile de la Unirii. Totul este conventional, acolo unde trebuie, fara sa promoveze ideea de a epata si de a straluci. Avem materiale de calitate pe portiere si bord, consola centrala are butoane putine, volanul este mare si ofera o priza buna, iar ecranul sistemului multimedia este unde trebuie: nici prea sus, nici prea jos. Singura nemultumire este ca exista niste butoane in spatele levierului de la schimbatorul cutiei automate. Puse intr-o pozitie in care nu sunt prea vizibile de catre sofer. Dar macar nu sunt butoane pe care sa le utilizezi in fiecare zi...
Multa lume considera SUV-urile inutile. Si sustin ca acelasi spatiu este gasit si la un automobil break, de exemplu. Ceea ce este gresit. Pe langa spatiul mare de pe bancheta spate, un SUV iti ofera mult spatiu si la cap, daca esti mai inalt. Grandland X sta bine la acest capitol si iti permite sa calatoresti fara sa te inghesui, indiferent de inaltimea ta. Exista si spatii pentru depozitare numeroase, asa cum ii sta bine unui SUV, in timp ce portbagajul este si el incapator, cu o capacitate de 514 litri. Bancheta se poate rabata iar podeaua din portbagaj se ridica, in caz ca vrei sa mai strecori si alte bagaje cand pleci in vacanta cu toata familia.
Dieselul este inca la putere in Romania. Nu au scazut asa de mult vanzarile de masini diesel, cum se intampla prin vestul Europei unde benzinarele au recastigat teren. Consumul redus, cuplul de la turatie mica si comportamentul la drum intins fac din diesel preferatul romanilor in continuare. Motorul de 2.0 litri cu 177 cp ne aduce aminte de niste vremuri vechi, cand producatorii nu erau speriati de capacitatea mare a propulsoarelor. In sfarsit, avem un motor puternic pe motorina. Este foarte silentios pentru un diesel, dar cutia automata ii limiteaza oarecum puterea si nu se simte asa de puternic cum ai crede. Reprizele sunt bune, caroseria pare usoara datorita cuplului de 400 Nm, dar se plafoneaza destul de repede. Probabil, in combinatie cu o cutie manuala, ar livra si alte senzatii. Insa avantajul sau este altul: consumul incredibil de mic pentru un 2.0 litri, despre care povestim mai jos.
Cutia automata cu 8 rapoarte este ideala de oras. Schimba treptele la turatie mica, pentru a pastra consumul jos, dar cand esti la drum intins, eventual pe o sosea virajata, nu face cele mai rapide schimbari din lume. Uneori "sta pe ganduri" daca sa retrogradeze sau nu si intarzie putin schimbarea, ceea ce ii cam taie din sportivitate. Practic, de zi cu zi e perfecta, dar pentru abordari mai sportive... nu chiar. Pana la urma, daca vrei sportivitate absoluta, fie iti iei un model manual, fie o cu totul alta masina, nu?
Acceleratie: 9.1 secunde face masina pana la 100 km/h si atinge un top speed de 214 km/h;
Franare: franele sunt cu discuri pe toate rotile, asistate de ESP, ABS si EBD, plus franare automata in caz de impact iminent;
Suspensii: suspensiile sunt confortabile, fixe, silentioase cand treci peste obstacole.
Nu mai surprinde pe nimeni ca SUV-urile de azi se comporta ca un hatchback obisnuit. Sunt ele mai inalte, dar tinuta de drum este impecabila. Nu exista tentativa de ruliu in viraje, unghiul de bracaj este mic pentru oras, pozitia la volan este inalta si indiferent de conditii, masina sta bine pe asfalt si prezinta incredere. Desigur, directia nu este cea mai precisa, ca doar nu este OPC, insa comportamentul se apropie mult de cel al unui Opel Astra.
Luneta este singura problema legata de vizibilitate la masina asta. Adica putea sa fie mai mare si putin mai jos. Partea metalica a haionului este masiva, ceea ce a urcat luneta iar asta se vede in retrovizoare, unde partea de jos e limitata. Dar oglinzile laterale sunt mari si te poti asigura bine in ele. Un alt avantaj al SUV-urilor este pozitia inalta la volan care te lasa sa te asiguri perfect la trecerile de pietoni. Cand vine vorba de parcare, exista senzori si camera de marsarier, insa modelul testat de noi nu avea senzori si pe bara din fata.
Euro NCAP a testat masina si i-a acordat 5 stele, punctaj maxim, la testele de impact. Siguranta pasagerilor adulti si a copiilor a fost punctata bine, dar si prezenta sistemelor auxiliare de siguranta. Masina in echiparea Ultimate vine dotata cu 6 airbaguri, sistem Isofix, sistem automat de franare in caz de urgenta, sistem de recunoastere a pietonilor, asistenta pentru mentinerea benzii ce corecteaza volanul, camera de identificare a semnelor de circulatie si sistemul Opel OnStar cu apel in caz de urgenta.
Noi am testat o masina cu echipare Ultimate. Nu am avut tapiterie de piele, insa in rest au fost de toate. De la clima dubla automata, pana la scaune incalzite, bancheta incalzita, volan imbracat in piele si incalzti, sistem IntelliGrip cu moduri de tractiune, senzori parcare, sistem Start/Stop, senzori presiune roti, jante aliaj pe 19 inch, plafon panoramic, haion cu deschidere electronica si cu senzor de miscare la picior, faruri cu LED, sistem audio multimedia IntelliLink cu ecran tactil, bancheta fractionata, comenzi pe volan, inchidere centralizata, geamuri electrice, senzori de lumina si ploaie, faza lunga automata, etc.
Numai 6.3 litri a consumat masina in regim mixt. Ceea ce este incredibil pentru un SUV de peste 1,5 tone, cu transmisie automata si cu motor de 2 litri. In oras acest consum creste pe la 7 si putin, dar nu trece niciodata de 9, indiferent ce ai face. Nu am mai condus de foarte mult timp o masina atat de mare, cu un consum atat de mic, de parca ar fi un hatchback de buzunar din clasa mini.
Grandland X incepe de la 24.700 Euro, dar poate avea un pret de incepere mult mai mic daca prinzi un voucher Rabla si o oferta de la dealer. Versiunea testata de noi costa cam 33.000 de Euro, fiind cea mai dotata din oferta. In curand se pare ca va fi disponibila si tractiunea 4x4, ceea ce nu e rau. Opel are nevoie de un avantaj mai mare, deoarece pretul cerut pe acest SUV este momentan in partea de sus a segmentului, rivali precum Kia Sportage costand mai putin decat Grandland X, dar altii ca VW Tiguan, costand mai mult.
FEELING. In celalalt test cu Opel Grandland X va povesteam mai multe detalii despre sistemul IntelliGrip. Acelasi este si acum, deci nu are rost sa-l detaliez. Insa pot spune ca special la aceasta masina este felul in care te face sa te simti. Pentru ca este o masina bine inchegata, cu care simti ca poti circula zilnic in oras, dar cu care poti pleca si la drum intins sau pe un drum forestier. Ideea unei masina este sa nu se limiteze doar la ceva, iar acest Opel face de toate.
Piata de SUV-uri este din ce in ce mai competitiva. Nu este deloc usor sa vii cu ceva nou si sa ai succes. Cumva, Opel reuseste sa se pozitioneze si sa aiba vanzari in crestere pe partea asta. Grandland X nu este nici cel mai frumos, nici cel mai ieftin sau performant. Dar cu toate astea isi gaseste clienti care vor un vehivul care nu iese in evidenta si care te face sa simti ca ai un automobil, nu o opera de arta pe care sa ti-o admire toti. Poate chiar aceasta "cumintenie" ii aduce succesul lui Opel, pe o piata in care toata lumea striga si vrea atentie, iar masinile care "tac" sunt cu adevarat o raritate.