Actualul limbaj de design le-a adus francezilor de la Peugeot nu mai putin de sase premii internationale, inclusiv mult-ravnitul Red Dot Award la categoria "Product Design" pentru modelele 208 si 2008.
Am petrecut si noi trei zile alaturi de SUV-ul compact din Hexagon si, intr-adevar, putem confirma ca design-ul exterior este unul dintre aspectele sale cele mai apreciate. Toti producatorii din segment au facut miscari indraznete in acest domeniu dar Peugeot parca a fost ceva mai curajos atunci cand a optat pentru o grila frontala supradimensionata si mai ales pentru acele lumini de zi verticale cu LED care imita coltii unui leu. Pe scurt, 2008 am putea spune ca este un 208...mai mare din toate punctele de vedere.
Tema cu tenta "animalica" continua cu semnatura luminoasa a farurilor si stopurilor, cu forma celor trei gheare.
Fiind vorba despre un SUV, chiar si compact, Peugeot 2008 pluseaza cu cateva elemente de protectie din plastic care ii dau un aspect mai robust.
Asa cum spuneam mai sus, un design exterior indraznet care diferentiaza modelul francez de ceilalti rivali din segment si pe care fanii chiar il apreciaza.
Atat 208 cat si 2008 impart acelasi interior SF in care punctul de atractie principal este asa-numitul i-Cockpit 3D, 100% digital si patentat de Peugeot.
Nu degeaba i se spune "cockpit", pentru ca la volanul lui 2008 te simti ca intr-un avion de vanatoare, inconjurat de doua display-uri digitale (de 10 inch pentru sistemul de infotainment si de 12.3 inch pentru ceasurile de bord cu grafica 3D) si de o consola centrala, imbracata in piano black, cu putine butoane, in contextul in care majoritatea functiilor au fost integrate in sistemul de infotainment. Inclusiv cele ale sistemului de climatizare.
Trebuie mentionat ca sistemul multimedia al francezilor este compatibil cu Apple CarPlay si Android Auto. Ca veni vorba de conectivitate, consola centrala incorporeaza o priza la 12V, trei porturi USB si unul USB-C si, optional, o zona de incarcare prin inductie pentru telefonul mobil.
In general, materialele si finisajele din interior sunt calitative dar mai exista si cateva zone acoperite cu plastic tare care nu ii prea fac cinste noului 2008.
Din punct de vedere cromatic predomina negrul cu exceptia cusaturilor contrastante, a unor detalii metalice si ale benzilor de lumina LED care se intind pe toata lungimea bordului si pe fetele usilor. Din pacate, lumina ambientala nu animeaza si partea din spate tocmai de aceea - plus ca geamurile sunt destul de inguste - atmosfera de aici este putin cam intunecata.
Odata cu noua generatie, Peugeot 2008 a crescut nitel in dimensiuni. SUV-ul compact masoara acum 4.3 metri in lungime, 1.7 metri latime si 1.54 metri in inaltime.
In fata este destul loc pentru doi adulti, chiar daca forma i-Cockpit-ului iti poate da putin impresia de inghesuiala, iar cei din spate nu vor avea probleme cu spatiul pentru cap si umeri. Spatiul la genunchi este insa cam limitat.
Cresterea in dimensiuni a insemnat si un portbagaj cu un volum de incarcare mai generos. Cu bancheta spate in pozitie normala ai la dispozitie 434 de litri. Nu-i rau pentru un SUV de oras dar nu se apropie de spatiul oferit de Renault Captur: 536 litri cu scaunele spate ridicate, cel mai bun din clasa lui.
Alte spatii de depozitare gasesti in usi, in partea inferioara a consolei centrale, in spatele scaunelor iar cotiera este printre cele mai incapatoare din cate am vazut, impartita in doua compartimente.
Gama de motorizari include, in premiera, o varianta 100% electrica dar noi de aceasta data am testat un 2008 echipat cu motorul turbo de 1.2 litri Puretech, pe benzina cu trei cilindri, care dezvolta 155 de cai putere la 5.500 de rotatii pe minut si 240 Nm cuplu la 1.750 rpm.
Este cea mai puternica motorizare pe care o poti pune pe 2008, una cu care noi ne-am mai intalnit atunci cand am testat noul DS3 Crossback.
Motorul trage bine la turatii joase - exact ce cauti in oras - dar in extra-urban se simte putin lipsa de raspuns (are trei pistoane pana la urma), in special la o apasare mai hotarata a pedalei de acceleratie atunci cand si transmisia trebuie sa retrogradeze 2-3 trepte. Nu este la fel de pronuntata ca si in cazul lui DS3, dar tot este acolo.
Motorizarea aceasta vine in compania unei transmisii automate cu opt rapoarte pe care le schimba lin si precis, de cele mai multe ori cand acul turometrului ajunge pe la 2000 de rotatii pe minut. Asta in modul Normal de condus pentru ca, in Sport, cutia tine mai mult treptele iar schimbarile sunt nitel mai rapide.
La apasarea butonului M de pe selector, cutia trece in modul manual si schimbarea treptelor se face de la padelele montate in spatele volanului.
Potrivit fisei tehnice, Peugeot 2008 1.2 Puretech 155 atinge 100 de km/h in 8.2 secunde iar viteza de top se opreste la 208 km/h.
Franele sunt cu disc pe ambele punti (spre deosebire de Captur care vine cu tamburi pe spate): pe fata discurile masoara 302 milimetri iar pe spate au diametrul de 249 milimetri. Vin, desigur, asistate de ABS si ESP.
Suspensia nu este nici foarte moale dar nici prea rigida. Modurile de condus ii modifica putin comportamentul in cazul in care, sa spunem ca esti pe un drum montan si vrei sa ataci niste viraje mai sportiv.
Peugeot 2008 este, inainte de toate, un SUV gandit pentru mediul urban. Pe stradute, in parcari si in trafic se simte ca pestele in apa, ajutat de directia usoara (la viteze mici), de dimensiunile compacte si mai ales de senzorii si camerele video cu care este echipat.
Afara din oras, SUV-ul din Hexagon este captivant iar comportamentul dinamic este mai accentuat pe viraje decat la Captur: directia precisa si rigiditatea sasiului iti permit sa le abordezi cu incredere.
La fel ca si in cazul multor SUV-uri compacte, tractiunea integrala lipseste cu desavarsire din oferta noului 2008 dar garda la sol de 160 milimetri iti permite sa iesi din cand in cand de pe asfalt.
Vizibilitatea este mai mult decat decenta, oglinzile laterale cu sistem de monitorizare al unghiului mort, parbrizul si geamurile avand dimensiuni potrivite pentru a vedea tot ce se intampla in jurul tau. Poate luneta nu m-ar fi deranjat sa fie ceva mai generoasa.
Peugeot 2008 a obtinut initial 4 stele la testele Euro NCAP. Belgienii l-au testat, insa, si echipat cu pachetul optional Safety Pack acordandu-i punctajul maxim de 5 stele. Acesta include, printre altele, si sistemul activ de franare de urgenta cu functie pentru detectarea biciclistilor sau detectorul de oboseala.
In acest caz, protectia pentru adulti a fost notata cu 93% (91% fara), cea pentru copii cu 84%, protectia oferita persoanelor vulnerabile a primit 73% (62% fara Safety Pack) iar sistemele de asistenta au fost rasplatite cu 73% (68% fara).
Indiferent daca este echipat cu Safety Pack sau nu, Peugeot 2008 GT are in standard imobilizator electronic motor, centuri de siguranta in 3 puncte cu pretensionare, ABS, o armata de airbag-uri, lumini de zi cu LED, detector activ unghi mort, suport ISOFIX pasager fata, ESP, Hill Assist, recunoastere extinsa semne de circulatie, servofrana si asistenta la franarea de urgenta.
In nivelul de echipare de top GT, Peugeot 2008 vine foarte bine echipat asa ca nu trebuie sa cheltui foarte mult in plus - fata de pretul de lista - daca vrei o masina ca si cea din imagini.
Pe lista cu dotari standard avem plafon negru Perla, bare longitudinale plafon, covorase, instrumentar de bord 3D, pedale si praguri din aluminiu, geamuri spate si luneta cu tenta inchisa, iluminat ambiental LED, jante din aliaj cu diametrul de 18 inch, ornamente exterioare cromate, manere usi si oglinzi in culoarea caroseriei, sistem acces fara cheie, camera pentru mers inapoi, clima automata, cotiera centrala, frana de mana electrica, scaune fata reglabile pe inaltime, sistem pornire fara cheie, asistent la parcare fata/spate, servodirectie asistata, volan imbracat in piele, faruri FULL-LED cu faza lunga automata, sistem ISOFIX, plafoniera cu temporizare, inchidere centralizata cu telecomanda, regulator de viteza adaptiv, display de 10 inch pentru sistemul de infotainment, proiectoare ceata cu functia "cornering" sau luneta cu stergator si degivrare.
Peugeot iti pune la dispozitie sase nuante exterioare din care sa alegi dar pentru acest Rouge Elixir trebuie sa scoti din buzunar 618 euro. Orange Fusion este singura pe care francezii o ofera "gratis".
Pentru aceasta motorizare, Peugeot declara un consum urban de 5.8 litri/100 de km, unul extra-urban de 4.5 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi si unul mixt de 4.9 litri/100 de km.
Trebuie sa recunosc ca nu am facut foarte multi kilometri in oras (circa 40), astfel ca bordul nu mi-a indicat un consum mai mic de 9 litri/100 de kilometri. Dupa cei 500 si un pic de kilometri facuti in exterior - au inclus autostrada si drumuri montane - consumul extern a fost de 6.2 litri/100 de km. Condus normal dar nu la consum.
Rezervorul are o capacitate de 44 de litri, potrivit pentru un SUV de oras.
Peugeot 2008 porneste in Romania de la 17.850 de euro insa, fiind un 2008 GT, masina condusa de noi are un pret de pornire de 28.084 euro. Cele cateva dotari optionale au facut ca pretul de lista sa urce pana la 29.259 de euro cu TVA inclus.
Pretul este, asadar, unul dintre aspectele care trag in jos SUV-ul compact al francezilor de la Peugeot. Ca o comparatie, Renault Captur porneste de la 16.100 de euro si un Captur Intens Tce 155, cu transmisie automata EDC, costa cel putin 22.250 de euro potrivit Renault Romania. Si ai motor cu patru cilindri.
Advanced Grip Control. SUV-urile compacte sunt gandite, in special, pentru oras astfel ca tractiunea integrala nu este necesara in acest caz. Pentru putinele ocazii in care vei merge, totusi, cu masina in off-road, producatorii au fel de fel de alternative la un 4x4.
Peugeot ofera pentru 2008 sistemul Advanced Grip Control, disponibil optional in functie de varianta si motorizarea aleasa. Vorbim despre un sistem special de setare a rularii care gestioneaza tinuta de drum a masinii in functie de conditiile de aderenta oferindu-i celui de la volan trei moduri de rulare: Nisip, Noroi si Zapada.
Tot optionala este si tehnologia Control Assist Descendent Hill care controleaza viteza de coborare pe pantele abrupte.
Noul Peugeot 2008 este, asa cum spuneam, un 208 pe steroizi. Adica ai acelasi exterior frumos si interior SF dar pluseaza cu o garda la sol de 160 mm, care iti permite sa mergi in locuri inaccesibile pentru compacta de segment mic. Asta chiar daca lipseste tractiunea integrala.
Apoi ai mai mult spatiu decat in 208 si un portbagaj mai mare, desi nu se apropie de volumul oferit de Renault Captur.
Se conduce usor, este distractiva pe viraje si pentru ca gama de motorizare include unitati cu o capacitate cilindrica mica, este si o masina care tine cu casa. Impozit mic, fara batai de cap.
Cu alte cuvinte, Peugeot 2008 este una dintre acele masini pe care le poti cumpara atat cu capul cat si cu inima.