SUV-urile de segment B, sau urbane cum le mai numesc altii, sunt extrem de populare in ziua de azi. Foarte multa lume renunta la un sedan sau o compacta pentru a-si cumpara un SUV urban: unii din considerente de spatiu, altii invoca siguranta (de multe ori exagerata) sau chiar garda la sol ceva mai inalta, chiar daca de cele mai multe ori aceste modele nu ofera tractiune integrala.
Asa se face ca in prezent acest segment include peste 20 de modele iar unul dintre cele mai bine vandute este Renault Captur. Anul trecut a primit o noua generatie si in loc sa mizeze pe cartea evolutiei, cum fac majoritatea producatorilor de automobile, francezii de la Renault au ales pana la urma calea revolutiei in ceea ce il priveste. Si bine au facut.
Noul Captur vine cu un design exterior complet schimbat, fata de modelul pe care l-a inlocuit, iar elementele estetice definitorii pentru gama brand-ului din Hexagon sunt prezente si aici: faruri si stopuri cu semnatura luminoasa sub forma literei C si grila frontala cu logo proeminent fiind cele mai usor de observat. Avem mai apoi o capota sculptata, aripi conturate elegant si multe linii expresive care fac SUV-ul de segment B usor de remarcat. A, si sa nu uitam de jante, care in cazul nostru au avut diametrul de 18 inch si design Pasadena Grey Erbe.
Francezii il ofera cu 10 nuante exterioare, inclusiv acest Bleu Iron pe care il poti admira in cazul masinii de fata, iar clientii au la dispozitie nu mai putin de 90 de posibilitati de personalizare a design-ului exterior. Mai mult decat orice alt rival din segment.
Francezii au studiat atent piata, au ascultat ce vor clientii si asa a rezultat un interior care le are pe toate: este luminos, aerisit, confortabil, practic, cu foarte multe zone acoperite cu materiale moi, placute la atingere, si, la fel ca exteriorul, cu multe optiuni de personalizare. Nu am sa-ti insir toate cele 18 combinatii de culori dar iti pot spune ca ai trei nuante noi - inclusiv Saffron Orange si Architect Grey - pentru tapiterie, cotiera si panoul central al tabloului de bord dar si patru pachete de personalizare (Ocean Blue, Volubilis Blue, Chilli Red si Saffron Orange) ca sa faci interiorul masinii exact asa cum iti place.
Ca tot suntem la coloristica, sa nu uitam de cele 8 setari pentru iluminarea interioara.
Noul Captur este prietenos cu toti pasagerii sai dar cel de la volan este cel mai rasfatat. Tocmai de aceea, Smart Cockpit-ul este indreptat usor catre sofer iar informatiile de care are nevoie sunt afisate pe un panou de bord digital, cu display configurabil de 7 sau 10.2 inch. Masina condusa de noi a fost echipata cu cel de 7 inch insa l-am experimentat si pe cel de-al doilea la noul Zoe.
Piesa de rezistenta a intregului habitaclu este fara indoiala consola centrala flotanta care integreaza doua port-uri USB, o priza de incarcare la 12V si selectorul cutiei de viteze care poate fi acest E-Shifter. Dedesubt avem o zona de incarcare prin inductie pentru telefoanele mobile iar deasupra troneaza ecranul cu touchscreen al sistemului de infotainment Easy Link (mai bun decat R-Link dar tot mai are cateva chichite) pe care optional il poti comanda cu diagonala de 9.3 inch, afisaj tip portret, si, pentru melomani, un sistem audio BOSE.
Nu in ultimul rand, habitaclul noului Renault Captur este incapator. Lungimea masinii a crescut cu 11 centimetri, comparativ cu vechea iteratie, la 4.23 metri iar ampatamentul cu 2 centimteri, la 2.63 metri. Asta se traduce, in primul rand, in mai mult spatiu pentru pasageri - chiar si cei din spate au destul loc pentru cap si genunchi - iar portbagaj mai incapator nu vei gasi la niciun alt SUV de segment B. Cu bancheta in pozitie normala, volumul de incarcare este de 536 litri.
Pentru un plus de spatiu, francezii au venit cu o solutie pe cat de simpla, pe atat de utila: bancheta culisanta pe 16 centimetri.
In ceea ce priveste spatiile de depozitare din habitaclu, acestea insumeaza in total 27 de litri si includ un torpedo cu sertar, o dotare, din nou foarte simpla si utila, dar la care nu s-au gandit prea multi constructori.
Noua generatie Captur este disponibila cu motorizari pentru toate gusturile, inclusiv cu o varianta pe benzina si GPL sau plug-in hybrid. Din gama nu avea cum sa lipseasca, insa, veteranul gamei Renault, unitatea diesel de 1.5 litri dCi disponibila in doua variante de putere. Desigur, motorul a trecut prin mai multe imbunatatiri si are chiar si un sistem de tratare a emisiilor, cu o solutie pe baza de uree, pentru a indeplini norma Euro 6.
In cazul masinii conduse de noi, agregatul dCi a dezvoltat 115 cai putere la 3750 de rotatii pe minut si un cuplu maxim de 260 Nm disponibil la 2000 de rotatii pe minut. Suficient pentru oras si treburile de zi cu zi dar destul de "moale" in depasiri. Daca vrei sa nu ai emotii in astfel de situatii, versiunile pe benzina TCe 130 sau TCe 155 sunt mai potrivite.
Motorizarea diesel de 1.5 litri poate fi alaturata fie unei transmisii manuale cu sase viteze, fie uneia automate EDC cu sapte trepte, disponibila numai pe versiunea de top cu 115 de cai putere.
La fel ca si propulsorul, cutia de viteze este setata pentru confort. Primele trei trepte sunt destul de scurte, pentru un demaraj eficient, dar apoi tempoul incepe sa scada fiind prioritizat consumul de combustibil. In rest, transmisia EDC face exact ce trebuie sa faca: schimba treptele destul de rapid, lin si precis.
Daca vrei sa te implici, poti sa schimbi si tu treptele de la padelele montate in spatele volanului.
Atunci cand este echipat cu motorul diesel de 1.5 litri si 115 CP, Renault Captur atinge 100 de km/h in fix 11 secunde iar, cu pedala de acceleratie la podea, acul vitezometrului se opreste la 186 de km/h.
Indiferent de motorizarea aleasa, sistemul de franare este acelasi: pe fata ai discuri de 280 milimetri, ventilate, iar pe spate tamburi. Pentru un plus de eficienta, franele sunt asistate de ABS si ai inclusiv un sistem de asistenta la franarea de urgenta, sau AFU.
Pe puntea fata, SUV-ul de segment B al francezilor are suspensie independenta de tip McPherson iar pe spate una semi-independenta. Se descurca bine cu denivelarile din asfalt si nu este foarte galagioasa atunci cand ia in plin craterele de pe drumurile patriei.
Atata timp cat nu ai pretentii prea mari, Captur dCi 115 se conduce bine si, asa cum spuneam mai sus, este perfect pentru oras. Dimensiunile compacte si directia usoara il fac potrivit pentru trafic, parcari si stradute inguste iar parcarile sunt floare la ureche.
Daca te inhami la un drum lung vei fi deasemenea multumit, chiar daca cei 115 CP nu se prea simt la viteze de peste 100 de km/h. Masina este stabila si manevrabila pe viraje iar scaunele confortabile vor avea grija de spatele si sezutul tau. Ai la dispozitie trei moduri de condus dar sa fiu sincer, diferenta intre cel obisnuit, sau MySense, si Sport nu este foarte mare. Eco este iar pentru momentele in care vrei sa-ti impresionezi prietenii cu un consum cat mai redus.
Tractiunea integrala lipseste cu desvarsire din oferta SUV-ul francez dar in oras, pentru ca aici vei folosit masina cel mai mult, nici nu ai nevoie de ea. Tractiunea fata si garda la sol de 174 milimetri sunt suficiente pentru acele cateva iesiri la iarba verde unde nu exista asfalt. Crede-ma pe cuvant.
Nu am avut o problema cu vizibilitatea in noul Captur. Parbrizul, geamurile, luneta si oglinzile mi se pare indeajuns de mari incat sa vezi tot ce te intereseaza prin ele iar pentru parcari si alte manevre ai camera de marsarier si senzorii de parcare fata/spate si laterali dar si un sistem care parcheaza singur masina.
Renault Captur este una dintre masinile care i-au impresionat pe belgienii de la Euro NCAP. Acestia i-au acordat 5 stele si au notat cu 96% protectia oferita adultilor, cu 83% pe cea oferita copiilor, 75% a primit protectia pentru pietoni iar sistemele de asistenta de la bord au fost notate cu 74%.
Singurele lucruri care ii lipsesc sunt airbag-urile pentru genunchi, cele pentru bazin si capota activa. In rest, SUV-ul francezilor are de toate chiar si in versiunea de baza, inclusiv airbag-uri laterale tip cortina, asistenta la franarea de urgenta, ABS, airbag-uri frontale, tehnologie de recunoastere a indicatoarelor rutiere, asistent la mentinerea benzii de rulare, alerta privind distanta de rulare, sistem de asistenta la pornirea din rampa, cruise control cu limitator de viteza, sistem de prindere ISOFIX pentru locurile laterale spate sau aprinderea automata a farurilor.
In plus fata de acestea, nivelul de echipare de top vine cu asistent adaptiv pentru faza lunga, alerta pentru depasirea vitezei legale, frana de mana electronica cu functie Auto-Hold, senzori de parcare spate sau senzori de ploaie.
Unul dintre avantajele noului Captur este ca vine foarte bine echipat chiar si daca optezi pentru nivelul de echipare Life. Noi am condus versiunea de top Intens, asa ca lista cu dotari standard a fost mai mult decat stufoasa.
Printre cele mai notabile s-au regasit luminile fata/spate cu LED si semnatura luminoasa sub forma literei C, oglinzi cu reglaj si rabatile electric, cu incalzire si LED, sistem Multi-Senss cu 3 moduri de condus si iluminare ambientala, afisaj de bord TFT de 7 inch, scaune fata incalzite, oglinda retrovizoare electrocrom, volan imbracat in piele, acces de tip hands-free, aer conditionat automat, senzori de parcare spate, geamuri electrice fata-spate cu impuls si sistemele de siguranta pe care le-am mentionat putin mai sus.
Cat despre dotarile optionale, acestea au inclus vopseaua metalizata, pachet de personalizare interior Bleu Volubilis, pachet personalizare exterioara Gris Highland, tapiterie din piele neagra, plafon panoramic, volan incalzit, jante aliaj de 18 inch, scaune fata ajustabile electric, geamuri spate si luneta cu tenta inchisa, sistem multimedia Easy Link cu display central de 9.3 inch, afisaj tip portret si sistem audio BOSE, pachetul Easy Parking (Asistent Unghi Mort, Hands-free parking, Arround View Camera) si pachetul Tech care inclue oglinda retrovizoare electrocrom, consola flotanta cu spatiu de depozitare, E-Shifter si incarcare smartphone prin inductie.
Cu alte cuvinte, a fost aproape full option.
Unul dintre motivele pentru care motorizarea dCi 115 este atat de populara este consumul mai mult decat decent. Fisa tehnica a masinii conduse de noi arata un consum urban de 4.4 - 4.6 litri la fiecare suta de kilometri parcursi, unul extra-urban de 3.9 - 4 litri/100 de km si unul mixt de 4.1 - 4.2 litri/100 de km.
In primii kilometri facuti cu masina prin oras, consumul aratat de bord a fost de cel putin 6 litri dar imediat ce am iesit afara din oras a inceput sa scada pana la 4.5 litri/100 de km. La finalul celor peste 800 de kilometri facuti in cele trei zile, atat urban cat si extra-urban si autostrada (unde am circulat cu 130-140 km/h), bordul imi indica un consum de 5.9 litri/100 de km.
Pana la 100 de km/h masina este un vis in ceea ce priveste consumul. Daca circuli cu o viteza constanta de 80 km/h, si esti bland cu pedala de acceleratie, nu vei vizita prea des benzinariile.
Un alt motiv pentru care peste 1.5 milioane de clienti au ales in trecut Renault Captur este pretul SUV-ului de segment B. Noua generatie porneste in Romania de la 15.900 de euro si, asa cum spuneam mai sus, primesti foarte multe dotari chiar de la nivelul de echipare inferior.
Daca optezi pentru un Captur Intens cu motor diesel si transmisie automata EDC, pregateste-te sa scoti din buzunare cel putin 22.650 de euro iar daca vrei o masina identica cu cea din pozele alaturate fii pregatit cu bani in plus. Asta pentru ca dotarile optionale mentionate mai sus au facut ca pretul de lista al masinii conduse de noi sa urce pana la 26.660 de euro.
Vestea buna este ca noul Renault Captur poate fi achizitionat si prin programul Rabla, asa ca poti obtine un ajutor de la stat de cel putin 6500 de lei.
Asistent in trafic si pe autostrada. Chiar daca masina condusa de noi nu a fost echipata cu acest sistem, am ales sa vorbesc despre el pentru ca este unic in segmentul SUV-urilor urbane. Sistemul de condus semi-autonom poate fi comandat numai pe motorizarile TCe 130 EDC GPF, TCe 155 EDC GPC si pe varianta E-Tech Plug-in si este o combinatie intre cruise control adaptiv si mentinerea benzii de circulatie.
Sistemul este activ intre 0 si 160 de km/h si pastreaza distanta de siguranta fata de masina din fata, mentine traiectoria masinii intre marcajele de pe sosea, redemareaza automat in 3 secunde, fara interventia soferului, totul cu ajutorul unei camere frontale si a unui radar.
Este un sistem autonom de nivel 2 asa ca mainile trebuie pastrate in continuare pe volan. In caz contrar sistemul emite o alerta dupa 13 secunde si la trei astfel de alerte se dezactiveaza automat.
Asa cum spuneam la inceputul acestui articol, segmentul SUV-urilor urbane include in prezent peste 20 de modele iar pentru a tine pasul cu ele, Renault Captur avea mare nevoie de o revizie generala pe care a si primit-o anul trecut.
Din fericire, reteta francezilor a fost cea potrivita. Noul Captur are un exterior modern, un interior calitativ, spatios si mai ales practic, un portbagaj incapator si o gama de motorizari diversificata. Ca sa nu mai pomenim de tehnologia de ultima ora sau dotarile cu care vine SUV-ul francez inca de la primul nivel de echipare. Si toate acestea pentru un pret accesibil.
Exista loc de imbunatatire? Cu siguranta. Dar chiar si asa, Captur este unul dintre cele mai bune SUV-uri de segment B pe care le poti cumpara in acest moment. O masina polivalenta care se adapteaza oricarei situatii.