Voi fi ceva mai succint in privinta unor aspecte comune cu masina testata in trecut, modelul Peugeot 208 cu motorizarea 1.6 pe benzina. Pentru ca exteriorul este la fel, dar si interiorul. Si vizibilitatea, si siguranta, dar si spatiul.
Asa cum spuneam si la modelul 208 pe benzina, masina aduce un aer nou in gama hatchback. Inca sunt de parere ca modelul acesta exprima indrazneala si eleganta in acelasi timp, dar cu ajutorul unor elemente exterioare si interioare, totodata si sportivitate. Nu iese asa de mult in evidenta, precum alti concurenti, chiar si francezi, poate si pentru ca acest model vrea sa pastreze o clientela ceva mai cuminte, indiferent daca e vorba de sex feminin, tineri, burlaci sau chiar persoane mai in varsta. Este acel gen de masina care i se potriveste oricui.
De ce i-am dat data trecuta punctaj maxima lui 208 la interior? In primul rand, pentru cei care criticau modul de punctaj, trebuie retinut ca, de exemplu, la interior, punctajul se da pentru aceasta gama de masina. Nu o sa compari interiorul unei masini de lux, cu una destinata publicului larg. Un interior de limuzina care trece de 100.000 de Euro poate primi nota 8, in timp ce unul de Peugeot 208 primeste nota 10. Si asta pentru ca sunt comparate cu alte masini din clasa respectiva. Cat despre 208, faptul ca s-a incercat si reusit minimalizarea interiorului, renuntand la butoane cu ajutorul ecranului tactil ce indeplineste mai multe functii, e de apreciat. Plus volanul foarte mic, plus ceasurile de bord asa cum trebuie... Da, nota 10 la interior!
In Peugeot 208 se simte ca esti intr-o masina care are dimensiuni mai reduse. Pasagerii din fata stau destul de apropiati, iar cei din spate, chiar daca se bucura de loc suficient pentru picioare, daca sunt 3 la numar, vor sta destul de inghesuiti. Insa masina este clar facuta pentru a merge 4 persoane confortabil, dovada fiind si litrajul portbagajului, care adaposteste 285 de litri. Adica suficient cat sa incapa bagajele a 4 pasageri. Daca insa e nevoie de mai mult spatiu de transport, volumul creste la 1076 litri, dar cu bancheta spate complet rabatata. La interior ne-am bucurat de spatii destule de depozitare, dar nu foarte multe, asa cum am intalnit la alte modele.
Aici lucrurile sunt diferite, fata de testul trecut. Dar in bine. Motorul are aceeasi capacitate, de 1.6 litri. Acum am testat motorizarea e-HDi de 115 cp si 270 Nm cuplu. Cred ca stiti parerea mea despre motoarele diesel. Da, este una foarte buna. Si de ce, va voi explica imediat. Platesti mai multi bani la cumparare pentru a avea un propulsor pe motorina, asta e clar la orice brand. Dar sunt cateva avantaje ce nu pot fi trecute cu vederea. In primul rand, cuplul la turatie mica ii ofera masinii diesel o putere aparte, care iti lasa impresia de mai multi cai putere. Nu degeaba vei avea impresia, intr-o depasire, ca un diesel de 100 de cp este mai voinic decat un benzinar de 150 cp. La Peugeot 208 este aceeasi poveste. Prefer acest motor diesel oricui alt motor. Este silentios din cale afara. La inceput, nici nu imi dadeam seama ca motorul se opreste si porneste, datorita sistemului STOP / START. Serios acum, Peugeot chiar a nimerit-o cu acest motor diesel. Si punctul sau forte il vei afla la capitolul consum!
Modelul testat de noi avea o cutie de viteze in 6 trepte, cu una mai mult decat la modelul pe benzina. Este fara indoiala o cutie pentru a scoate maximum din motorul diesel, adica pentru a contribui serios la economia de carburant. La 110 km/h ai sub 2000 rpm, in ultima treapta de viteza. Consumul? Incredibil de mic, dar va voi povesti mai jos despre el.
Accelerare - conform datelor oficiale, Peugeot 208 cu acest motor are nevoie de 9.7 secunde pentru a ajunge la 100 km/h. Cu doua zecimi de secunda mai rapid fata de modelul pe benzina. Viteza maxima este tot de 190 km/h.
Franare - franele de pe 208 sunt foarte bune, bine dimensionate pentru greutatea masinii. Totodata, frana cu discuri pe toate cele 4 roti este asistata de ABS, sistem ESP si asistenta la franarea de urgenta.
Suspensii - masina are suspensiile foarte confortabile si silentioase. Si asta e cel mai important la o masina care nu pune accentul pe performanta, ci pe confort si siguranta.
Peugeot 208 nu este o masina sportiva prin comportament. Este sportiva atunci cand vezi anumite elemente de la exterior si de la interior, dar nu prin felul in care se conduce. Este o masina de zi cu zi, asa ca este necesar sa fie confortabila, agila si usor de parcat. La mersul zilnic, in orice conditii, este o masina excelenta, cu o directie precisa si usor de manevrat. Neasteptat, dar 208 se comporta bine si la viteze mari, si nu da semnale ca ar fi nesigura, chiar si la viraje stranse. Si asta este bine, de la o masina destinata in principal unui condus docil. Tot aici as mai adauga si faptul ca este una dintre cele mai bine izolate fonic masini testate vreodata.
In ultimii ani, designerii au vrut sa faca masini tot mai agresive, si asta necesita o linie oblica a masinii, incruntata in partea din fata si ridicata in spate. Ceea ce ducea la o luneta foarte mica, prin care nu vedeai mare lucru. Peugeot insa a decis sa nu urmeze linia laterala cu luneta, ceea ce este formidabil. Pentru ca soferul are o vizibilitate mare in toate partile, dar mai ales in spate, acolo unde sunt de obicei probleme. Mai ales ca nu am avut la dispozitie nici senzori de parcare sau camera de marsarier. Masina are oglinzi laterale mari, si asta mai aduce un punct in plus la capitolul vizibilitate.
Ca de obicei, ii consultam inainte pe expertii de la Euro NCAP in privinta sigurantei. Si daca acestia au spus ca 208 este o masina sigura si i-au acordat punctaj maxim, atunci 208 este o masina sigura. Ea vine cu 6 airbaguri, inclusiv cortina, sistem ABS si ESP, 3 tetiere spate, centuri pretensionate, sistem Isofix si limitator de viteza.
Modelul pe motorina nu difera cu mult fata de acel 208 testat de noi in trecut. Masina vine in varianta standard cu sistem ABS, airbag frontal pentru sofer + pasager cu posibilitatea decuplarii airbag pasager, airbag-uri cortina, airbag-uri laterale fata, centuri de siguranta in 3 puncte, pretensionate, ESP, servofrana + Asistenta la franarea de urgenta, oglinzi retrovizoare exterioare reglabil electric si inclazite, clima automata Bi- Zona, ecran tactil (Touch-Screen)+6 Boxe +Comenzi audio pe volan+Priza Jack +USB, faruri cu aprindere automata + Stergatoare parbriz automate, a 3-a lampa STOP, avertizor sonor faruri aprinse sau cheie uitata in contact, bancheta spate monobloc, filtru polen, geamuri fata actionate electric, imobilizator electronic motor, inchidere centralizata cu telecomanda, lampi semnalizare laterale, luneta cu stergator si degivrare, martor necuplare centura de siguranta sofer si pasager fata, plafoniera cu temporizare, reglaj electric inaltime faruri, regulator + limitator viteza, scaun sofer reglabil pe inaltime, servodirectie asistata, sistem recirculare aer, volan reglabil pe inaltime si adancime, computer de bord, bancheta spate rabatabila 1/3-2/3, proiectoare ceata, bluetooth Hands Free, oglinda interioara electrocromata, scaun pasager reglabil pe inaltime, torpedou refrigerat, faruri cu geam clar, oglinzi exterioare in culoarea caroseriei, manere usi in culoarea caroseriei, afisaj color display combina de bord, bara protectie fata Nivel 3, faruri diurne cu LED, geamuri laterale spate si luneta cu tenta inchisa, iluminare interioara cu LED, jante aliaj 16" Diamantees Gris Hephais + Roata de rezerva tabla 16", ornamente cromate, schimbator viteze aluminiu si piele, volan imbracat in piele.
Pe partea de tehnologie, spre deosebire de versiunea pe benzina, acest e-HDi are si un sistem STOP & START care isi face treaba de minune. Interesant este ca acesta vine in versiunea standard la aceasta motorizare.
Dotarile suplimentare ale masinii sunt scaune fata incalzite, cotiera centrala fata + Geamuri electrice spate + Oglinzi rabatabile electric, CD player, proiectoare ceata cu functia cornering, plafon transparent (trapa de mascare manuala).
Da, aici se face diferenta cea mai mare si mai importanta. Stai jos? Esti pregatit? Iata care este consumul unui Peugeot 208 HDi de 1.6 litri. In mediul urban, trafic maxim de aglomerat, bara la bara, semafoare organizate prost, ora de varf: 6 litri fix. Drum intins, fara autostrada, cu o viteza de croaziera medie cam de 90 km/h, consum 4,8 litri. Daca ai merge pe autostrada cu 120 de km/h cred ca poti scoate chiar si 4 litri in cap, sau mai putin. Este consumul dat de computerul de bord, care se reseteaza automat si afiseaza valoarea reala destul de des. Desi oficial, masina consuma in mediul urban 4,6 litri, stim cu totii ca realitatea e alta. Dar daca peste tot realitatea ar fi de 6 litri in traficul colosal din Bucuresti... ce bine ar mai fi! Mai trebuie sa spun ceva?
Cum spuneam si mai sus, atunci cand vrei un diesel, trebuie sa platesti ceva mai mult. De acord, si eu as face asta fara sa ezit. Pentru ca platesti initial o suma de bani in plus, dar primesti atat de mult! Si nu glumesc. Ai parte de doua lucruri pe care nu le poti masura in bani: un consum ilar de scuter si performante mai bune decat orice benzinar din gama. Modelul testat de noi numit Allure, adica o echipare de varf, incepe de la 17.298 Euro cu TVA si discount. Masinii noastre i s-au adaugat cateva dotari optionale, cum ar fi scaunele fata incalzite, cotiera, proiectoarele care vad dupa colt, geamurile spate electrice, oglinzile rabatabile, plafonul de sticla si CD-playerul, asa ca pretul final este de 18.833 Euro. Noi zicem ca merita, mai ales ca ne tot bantuie acel consum exagerat de mic...
SISTEMUL STOP & START. Ma urc in masina, plec de la reprezentanta. O iau pe Iuliu Maniu la ora de varf, prind fiecare semafor in parte. Muzica e ceva mai tare. Abia cand ajung in centru, la Unirii, vad cand stau pe loc ca turometrul sta la 0. Adica motorul era oprit. Asa imi dau seama abia ca pana atunci, la fiecare din cele cateva zeci de opriri, motorul inceta si el sa mai functioneze. Dar care e toata treaba? Peugeot 206 HDi este prima masina, si singura, la care am apreciat cu adevarat acest sistem. Si asta pentru ca este unul incredibil de rapid. Motorul porneste intr-o fractiune de secunda, fara sa-ti dai seama, fara mare zgomot. Este cel mai bun sistem STOP / START pe care l-am vazut instalat pe o masina. Si asta merita toata aprecierea mea.
De ce in curand, masinile cu motor aspirat pe benzina vor disparea? Pentru ca motorizarile diesel au nenumarate avantaje fata de acestea. Primesti un consum redus, performante mai bune, putere la turatie mica, atunci cand ai nevoie, dar si o tehnologie mai inalta. Toate acestea vin cu o diferenta de pret in plus, dar total nesemnificativa pentru ceea ce primesti la schimb. Da, mi-a placut Peugeot 208 pe benzina. Dar pe 208 HDi l-am adorat. Si l-am incadrat in acea categorie restransa de masini pe care mi le-as lua si eu. Si daca stau sa ma gandesc mai bine, nu doar eu. Modelul 208 HDi i se potriveste oricui, pentru ca le are pe toate. Este fara indoiala o masina completa, ideala pentru oricine.