Renault Clio a fost un model de succes inca de la inceput. Lansat in 1990, cu ocazia Salonului Auto de la Paris, modelul compact de segment B a fost desemnat in iarna aceluiasi an "Masina Anului in Europa". Dam pe repede inainte pana in prezent, cand Clio este un adevarat superstar cu peste 15 milioane de exemplare comercializate in ultimii 29 de ani. Vorbim despre cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile.
Noua generatie, lansata in primavara anului 2019, duce mai departe succesul modelului compact de segment B. Inginerii francezi nu au lasat nimic la voia intamplarii, astfel ca au dezvoltat noul Clio pe o platforma nou-nouta, denumita CMF-B, lucru care le-a permis sa umble inainte de toate la dimensiunile generale.
Acestea fiind spuse, Clio 5 masoara 4050 de milimetri in lungime, 1728 mm in latime, are un ampatament de 2583 milimetri si o inaltime cu 30 de milimetri mai mica decat vechea iteratie (1440 mm). Acest ultim detaliu contribuie decisiv la imbunatatirea aerodinamicitatii iar plafonul putin mai plonjat in partea din spate iti da impresia de o sportivitate accentuata.
Din punct de vedere al design-ului exterior, modelul francez impresioneaza cu farurile LED (standard pe toate versiunile), luminile de zi in forma literei C si cu o capota sculptata. Daca data trecuta am condus un Clio RS Line, cu mai multe elemente inspirate din Formula 1, de aceasta data masina a fost un Clio, mai sofisticat, in nivelul de echipare Intens cu cateva dotari optionale grupate sub forma unor pachete.
Ornamentele cromate, jantele Vivastella cu diametrul de 17 inch, geamurile spate si luneta cu tenta fumurie, nuanta exterioara Bleu Celadon metalizata, toate fac ca noul Renault Clio sa fie o surpriza placuta chiar si pentru cei neinteresati de masini.
Surprizele continua in habitaclu, acolo unde avem de-a facut cu o adevarata revolutie in ceea ce priveste materialele folosite, planul general, tehnologiile si confortul pasagerilor. Pentru toate, inginerii Renault s-au inspirat din segmentele superioare.
Bordul a fost redesenat, astfel ca toate butoanele si comenzile sunt acum indreptate catre sofer, volanul cu partea centrala mai mica si cu un airbag mai compact iti permite sa vezi mai bine informatiile aratate pe instrumentarul de bord, care vine in standard pe nivelul de echipare Intens cu un display TFT de 7 inch, iar deasupra consolei centrale sta acum un ecran de 7 sau 9.3 inch cu touchscreen, navigatie si Bluetooth. Grafica si raspunsul sistemului de infotainment Easy Link au fost imbunatatite, dar parca totusi Renault mai are putin de lucru la acest capitol pentru a se apropia de sistemul disponibil pe VW Polo.
Renault iti pune la dispozitie patru variante de personalizari interioare iar cea pe care o poti vedea in pozele alaturate poarta numele de Gris Vision. Elementele albe intrerup monotonia indusa de tapiteria din piele neagra iar banda LED care ofera pana la 8 nuante diferite contribuie la o ambianta placuta pe timp de noapte sau in conditii de lumina scazuta.
Sezutul noilor scaune cu tetiera tip virgula nu ar strica sa fie mai moale, daca ma intrebi pe mine, dar asta poate este doar o chestiune de gust.
In ceea ce priveste calitatea materialelor din habitaclu, Renault a avut grija sa foloseasca cu 25% mai mult plastic moale decat in cazul lui Clio 4. Acest material coboara acum chiar si prin jurul consolei centrale, redesenata si pozitionata mai sus pentru un plus de ergonomie.
Tin minte ca interiorul acelui Clio RS Line m-a dezamagit nitel din punct de vedere al antifonarii, dar in cazul acestui Clio Intens pare ca s-a folosit mai mult material insonorizant, asadar nu am avut o problema cu zgomotul care patrunde in habitaclu. Fie el de la motor sau de la anvelopele de iarna.
Odata cu redesenarea habitaclului, francezii au reconfigurat spatiul de care dispun pasagerii. In ciuda tuturor elementelor din fata - volan, bord, consola centrala, cotiera etc - cei doi pasageri de aici au destul loc si, la o adica, pot regla scaunele astfel incat sa nu existe nici un fel de probleme.
In spate, pasagerii au 151 de milimetri spatiu pentru genunchi iar pentru cap...ei bine, depinde de inaltimea fiecaruia pentru ca la 1.92 am cam avut probleme din acest punct de vedere.
Spatiile de depozitare totalizeaza 27 de litri, cu 4 litri mai mult decat vechea iteratie, si sunt destul de generoase ca dimensiuni. Volumul portbagajului a crescut si el, de la 330 la 391 de litri. Cel mai bun din clasa lui.
Motorul diesel de 1.5 litri dCi (1461 cmc) este unul dintre veteranii gamei Renault si a fost dezvoltat impreuna cu japonezii de la Nissan. Unitatea de propulsie cu injectie directa si turbina cu geometrie variabila a debutat pentru prima data in 2001 iar anul trecut a fost imbunatatita pentru a respecta cele mai noi standarde de emisii.
Propulsorul este acum echipat cu o tehnologie de reducere catalitica selectiva care foloseste o solutie pe baza de uree (AdBlue) pentru a curata gazele de esapament, rezultand astfel emisii de NOx mai reduse. De aici si numele Blue dCi. Partea buna este ca implementarea acestui sistem nu are un efect negativ asupra performantelor, ci dimpotriva.
Agregatul diesel dezvolta 115 cai putere la 3750 de rotatii pe minut si 260 Nm cuplu la 2000 rpm, suficient pentru o masina compacta care cantareste putin peste 1200 de kilograme. Motorul, cunoscut pentru rafinamentul sau, este silentios la turatii joase si incepe sa traga, liniar, cam de pe la 2000-2200 de rotatii pe minut. Dupa ce acul vitezometrului trece de 3500 de rotatii pe minut, unitatea Blue dCi de 1.5 litri isi pierde usor usor suflul.
Motorizarile diesel cu care poate fi echipata noua generatie Renault Clio, inclusiv cea condusa de noi, vin alaturi de o transmisie manuala cu sase trepte. Cutiile de viteze automate, CVT sau EDC, sunt rezervate versiunilor pe benzina TCe 100 Xtronic, respectiv TCe 130.
Etajarea transmisiei manuale cu sase rapoarte este potrivita atat pentru mediul urban - cu treapta intai scurta si celelalte lungi - cat si pentru drumuri lungi sau autostrazi, acolo unde treapta a sasea asigura o turatie scazuta si un consum instant aproape infim. Pentru o schimbare cat mai eficienta, calculatorul iti indica in bord momentul optim pentru schimbarea treptei.
In aceasta configuratie, noul Renault Clio atinge 100 de km/h in 12.5 secunde iar viteza de top se opreste la 197 km/h. Nu este nici cel mai lenes, dar nici cel mai rapid Clio de ultima generatie. Acest titlu ii revine versiunii TCe 130, care atinge suta de kilometri pe ora in fix 9 secunde.
Pentru masinile echipate cu jante de 17 inch, francezii au pregatit discuri de frana fata ventilate cu diametrul de 258 milimetri iar pe spate, masina condusa de noi a avut discuri pline de 260 milimetri. Franele sunt eficiente si sunt asistate de ABS. In plus, modelul compact are si un sistem de asistenta la franarea de urgenta.
Directia este asistata electric astfel ca manevrarea masinii se face fara prea mult efort.
Suspensia de pe Clio RS Line mi s-a parut putin cam rigida insa nivelul de echipare Intens vine sa rezolve aceasta problema cu amortizoare si arcuri ceva mai potrivite pentru drumurile noastre, nu tocmai ca in palma.
Desi este a doua din gama, ca putere, motorizarea Blue dCI 115 este perfecta daca esti in cautarea unui consum mic si performante cat de cat decente. Cu ea sub capota, noul Clio este o masina fasneata in oras, care se conduce usor si se descurca bine si pe autostrada sau la drum lung. O masina care se face placuta foarte usor.
Renault iti pune la dispozitie sistemul Multi-Sense cu trei moduri de condus - Eco, MySense si Sport - insa trebuie sa ai simturi de pilot de curse pentru a observa diferentele dintre ele. Teoretic, modul Sport ar trebui sa imbunatateasca raspunsul motorului si al directiei iar MySense este de fapt modul standard.
Masina are si asa un consum foarte bun, asa ca nu prea vad rostul unui mod Eco suplimentar, dar francezii l-au pus acolo in caz ca vrei tu sa fii si mai grijuliu cu mediul inconjurator.
Daca vrei un comportament ceva mai sportiv de la noul Clio, atunci versiunea de echipare RS Line cu acel motor pe benzina si 130 CP este mai potrivita pentru tine.
Nu am avut probleme cu vizibilitatea noului Clio, cu o singura exceptie: pozitionarea oglinzii retrovizoare si dimensiunea elementului de plastic din spatele ei, care te incurca destul de mult atunci cand te apropii de trecerea de pietoni sau de un semafor montat mai sus pe stalp. De aceeasi problema m-am lovit si la Mazda3 sau CX-30.
Noua platforma le-a permis francezilor de la Renault sa echipeze Clio 5 cu foarte multe sisteme de siguranta si asistenta, de ultima generatie, regasite de obicei in segmentele superioare. Printre cele oferite in standard se numara sistemul de asistenta la franarea de urgenta, sistem de asistenta la pornirea din panta, sistem de mentinere a benzii de circulatie, sistem de franare cu ABS cu protectie pentru pietoni si ciclisti, cruise control si limitator de viteza, recunoasterea semnelor de circulatie, alerta privind distanta de rulare, senzori de parcare spate sau Asistent Adaptiv pentru faza lunga.
Multumita acestora, modelul compact de segment B a fost recompensat cu punctajul maxim de 5 stele la testele de siguranta Euro NCAP. Belgienii au notat cu 96% protectia oferita adultilor, cu 89% protectia pentru copii, cu 72% protectia oferita pietonilor iar sistemele de asistenta au fost notate cu 75%.
De anul viitor, noul Clio va primi si Highway and Traffic Jam Companion, un sistem autonom de nivel 2 care va fi insa disponibil numai pe versiunea de top. Pe scurt, intre 0 si 160 km/h, sistemul va mentine viteza setata de sofer, o distanta sigura fata de masina din fata si centrul benzii de circulatie.
Un Renault Clio in nivelul de echipare Intens vine echipat in standard cu lumini fata/spate LED si lumini de zi cu LED, consola centrala cu doua suporturi pentru pahare si loc pentru cheia de tip cartela, senzori de parcare spate, aer conditionat automat, stergatoare cu senzor de ploaie, acces de tip hands-free, volan imbracat in piele, geamuri electrice fata/spate cu impuls, instrumentar de bord cu display TFT de 7 inch, sistem multimedia Easy Link cu ecran de 7 inch, Multi-Sense cu cele trei moduri de condus de care am pomenit mai sus, oglinzi cu reglaj electric si incalzite, rabatabile electric, cu LED, jante din aliaj cu diametrul de 16 inch, contur lateral cromat si tapiterie din material textil negru si piele ecologica.
Optional, masina testata de noi a fost echipata si cu cateva dotari optionale, care fie au inlocuit unele standard, fie au facut lista sa fie si mai stufoasa. Printre ele s-au numarat oglinda retrovizoare electrocrom, asistent pentru unghiul mort, sistem de infotainment Easy Link cu display de 9.3 inch si sistem audio BOSE, scaune fata si volan incalzit, frana de parcare cu functie Auto-Hold, jante de 17 inch, tapiterie din piele neagra sau incarcare un inductie pentru telefonul mobil.
Chiar daca este cel mai puternic motor diesel pe care il poti alege din gama noului Clio, agregatul Blue dCi de 1.5 litri si 115 CP nu este doar prietenos cu mediul ci si cu buzunarul tau.
Renault declara un consum urban cuprins intre 4.3 si 4.6 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 3.2-3.4 litri/100 de km si unul mixt cuprins intre 3.6 si 3.8 l/100 de km. Toate valorile sunt conforme cu noul standard de omologare WLTP.
Am fost foarte surprins sa vad ca valorile obtinute de mine, in conditii normale de condus, s-au apropiat de cele oficiale. Mai exact, in oras consumul a oscilat intre 4.3 si 6 litri, in functie de gradul de aglomeratie si de stilul meu de condus; in extra-urban, pe un drum nu foarte aglomerat, consumul a scazut pana la 4.1 litri/100 de km.
Noua generatie Renault Clio pleaca in Romania de la 11.900 de euro cu TVA inclus insa pentru nivelul de echipare Intens cu motorizarea Blue dCi 115 trebuie sa scoti din buzunare cel putin 17.550 de euro. Masina din imagini, asa cum o vezi si cum ti-am descris-o eu in acest test drive, o poti cumpara cu 20.610 euro cu un discount de 200 de euro acordat de producator.
Ca o comparatie, Volkswagen Polo are un pret de pornire, in Romania, de 13.412 euro cu TVA. Doar ca cel mai puternic diesel al nemtilor are o capacitate cilindrica de 1.6 litri si 95 de cai putere. Unitatea TDI vine alaturi de o transmisie manuala cu cinci trepte. Cea mai accesibila configuratie de acest gen este in nivelul de echipare Comfortline si costa cel putin 17.694 de euro.
Easy Link. Sistemul de infotainment Easy Link este oferit de Renault pe noul Clio incepand cu nivelul de echipare Zen. In standard, tableta are un display de 7 inch, sistem multimedia conectat, radio, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, 2 porturi USB si sase difuzoare.
Optional poti opta si pentru Easy Link 9.3 care vine cu un sistem de navigatie cu ecran tactil de 9.3 inch, sistem audio BOSE si afisaj tip portret. Ca tot am pomenit de navigatie, Renault ofera acest sistem (pe anumite niveluri de echipare) dezvoltat impreuna cu Google si TomTom care te ghideaza rapid pana la destinatie, te anunta cu privire la trafic si la zonele cu pericol ridicat de pe traseu (spre exemplu lucrari pe carosabil) si iti arata statiile de alimentare cu cele mai bune preturi.
Noua generatie Renault Clio este o masina cu personalitate care demontreaza ca si o compacta de dimensiuni reduse, accesibila ca pret, poate avea un design exterior cool si un interior modern, confortabil si animat. Ca tinuta de drum nu impresioneaza in mod special, dar este o masina corecta pe care o poate conduce oricine.
Modelul francez vine cu o gramada de dotari chiar de la primul nivel de echipare iar daca buzunarul iti permite poti sa optezi pentru fel de fel de echipamente intalnite in segmentele superioare. In plus, de la anul il vei putea comanda si cu un sistem autonom de nivel doi pentru o rulare si mai usoara pe autostrada sau in aglomeratie.
Cu acest pachet de imbunatiri, Renault Clio are toate sansele sa ramana in topul compactelor de segment B, o pozitie care ii permite sa continue lupta cu Volkswagen Polo si Ford Fiesta.
Spatiu in spate
Sistem audio BOSE
Spatiu portbagaj
Dotari standard
Consum
Siguranta