Top 10 Muscle Car-uri puse la zid de reglementarile pentru noxe din anii '80

Top 10 Muscle Car-uri puse la zid de reglementarile pentru noxe din anii '80
  • Dupa 1980, motoarele V8 au fost 'sugrumate' de producatori
  • Au redevenit la moda propulsoare V6 sau i4 aspirate sau turbo
  • Motorizarile V8 depaseau rar pragul celor 200 cp
Distribuie pe Facebook

Din cauza Revolutiei Iraniene, in 1979 a inceput in Statele Unite o criza a petrolului. Printre alte masuri luate de statul american s-a numarat si o modificare a legislatiei referitoare la emisiile de noxe ale automobilelor noi. Si epoca de aur a masinilor puternice de tip muscle car din anii '60-'70 a apus... In schimb, a rasarit la orizont o noua era a unor vehicule americane cu motoare uriase, dar extrem de putini cai putere... Acestea sunt masinile 'puternice' ale anilor '80.

Chevrolet Monte Carlo SS 1984

10 muscle carsChevrolet a reintrodus modelul Monte Carlo SS in 1984, dupa 12 ani de pauza. SS vine de la Super Sport si semnifica o echipare si o motorizare mai puternica fata de cea de serie. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca un Monte Carlo SS venea exclusiv cu motorul V8 Small Block de 5.0 litri care insa producea numai 180 cp. O putere destul de mare daca ne gandim ca motorizarea standard de Monte Carlo era un V6 de 3.8 litri si doar 125 cp... Varianta SS, pe langa motorul V8, mai avea si cutie automata cu 3 viteze, scaune sport, o combinatie speciala de culori si capota motorului putin bombata. In Mexic, tara vecina in care nu s-au modificat reglementarile pentru limitarea noxelor, se vindea un Monte Carlo SS cu motorul de 5.7 litri care oferea 265 cp si 470 Nm cuplu, impreuna cu o transmisie manuala Hurst.

Ford Mustang 5.0 1987

10 muscle carsIncepand cu 1983, dupa o pauza de 4 ani in care Mustangul nu s-a vandut decat cu motor V6 sau cu 4 pistoane in linie de 2.3 litri, acest model s-a vandut si in varianta GT, echipat cu motorul V8 de 5.0 litri. La fel ca si alte modele competitoare, Ford Mustang, chiar si cu motorizarea mare, oferea numai 175 cp in varianta cu carburator si 165 cp pe injectie. Mai puternica decat motorul V8 a fost insa motorizarea 2.3 Turbo care avea pana la 205 cp, motor ce echipeaza si acum noua generatie de Mustang, dar in alta configuratie. Din pacate insa, aceasta generatie de Mustang cu numarul 3, a fost afectata de noile legi ale economiei de carburant si, indiferent de numele din spate, chiar daca era GT, puterea acestui muscle car nu a depasit niciodata cei 205 cp, destul de dezamagitor pentru iubitorii de putere si adrenalina...

Chevrolet Camaro IROC-Z 1985

10 muscle carsCel mai puternic model din a 3-a generatie de Camaro s-a numit IROC-Z. Este numele ce vine de la International Race of Champions si i-a fost dat unui model special de Camaro cu modificari masive fata de versiunea standard. Masina avea suspensie imbunatatita, o garda la sol redusa, amortizoare Delco-Bilstein, bare de torsiune marite, directie mult mai precisa, un kit de stickere la exterior si o motorizare pe injectie de Corvette, optionala. In plus mai avea tot de la Corvette si anvelopele special create de Goodyear, model Gatorback de dimensiunea 245/50/VR16 care incaltau un set de jante dedicate cu 5 spite, realizate din aluminiu. Motorul era un V8 de 5.0 litri si 215 cp in versiunea pe injectie sau 155 si 190 in versiunea pe carburatie. Ulterior au fost realizate si cateva modele cu motorizare 350 TPI de 5.7 litri V8, dar care nu i-au oferit acestui muscle car mai mult de 230 cp... Destul de putin daca ne gandim ca doar cu 10 ani inainte un Camaro avea si 450 cp din fabrica.

Pontiac Firebird Trans Am GTA 1987

10 muscle carsPontiac Firebird se vindea in 3 variante de echipare: Firebird era numita cea de serie, Firebird S/E era echiparea de lux si Firebird Trans Am se numea versiunea sportiva. La fel ca si la Camaro, Firebird Trans Am avea cateva imbunatatiri fata de un model de serie, atat la exterior, cat si la interior, menite sa ii ofere soferului un plus de placere la volan. Chiar si asa, motorizarea initiala lasa de dorit: Trans Am era echipat cu motorul de 5.0 litri V8 disponibil in doua variante, de 145 sau 165 cp. Ulterior a existat in anul 1987 si o versiunea mai puternica, numita Trans Am GTA. Aceasta era echipata cu motorul de 5.7 litri care propunea 230 cp, dar si o echipare premium de fabrica la acea vreme: scaune electrice, aer conditionat, frane pe disc la toate rotile, jante din aliaj si multe alte elemente de confort. Cat despre performante, acestea erau departe de ceea ce a insemnat candva Firebird.

Ford Thunderbird Super Coupe 1989

10 muscle carsCea de-a 10-a generatie de Ford Thunderbird a debutat in 1989. Tot atunci americanii au continuat si vanzarea modelului SC, adica Super Coupe, versiunea performanta a acestei limuzine cu doua usi. In timp ce un Thunderbird standard avea motorul V6 de 3.8 litri care oferea numai 140 cp, versiunea Super Coupe era echipata cu acelasi propulsor, dar dotat cu un compresor mecanic si un intercooler, puterea fiind de 210 cp. Transmisia de pe SC era una manuala, derivata de la Mazda, in timp ce modelele mai slabe veneau din fabrica cu o cutie automata. Interesant este ca aceasta generatie de Thunderbird a fost prima din istorie care se vindea fara o motorizare V8. Aceasta a venit mai tarziu, in 1993, pe modelul numit Sport Coupe, dar chiar si asa, acesta avea doar 200 cp.

Pontiac Grand Prix 2+2 1986

10 muscle carsCa sa omologheze un anumit model de caroserie pentru NASCAR, Pontiac a fost nevoit sa vanda o serie de masini sport publicului larg. La fel ca si modelul Monte Carlo SS Aerocoupe, produs tot in acelasi scop, Pontiac a lansat modelul Grand Prix 2+2, caracterizat de o capota aerodinamica, luneta convexa si o capota de portbagaj din fibra de sticla cu eleron integrat. Toate modelele 2+2 au venit echipate cu motorul de 5.0 litri cu 4 carburatoare de 150 cp, cuplat la o transmisie 200-4R automata cu 4 trepte. Acest model produs in doar 1225 de exemplare avea o combinatie unica de culori argintiu cu gri, stickere dedicate 2+2, jante din otel Rally II si cateva elemente distincte la interior. Din pacate, acest model s-a dovedit a fi ineficient pentru folosirea zilnica din cauza ca cele doua locuri din spate erau extrem de stramte si luneta uriasa nu oferea vizibilitate deloc. Cat despre cei 150 cp ai motorului... Parca nici nu prea ne vine sa-l numim muscle car.

Oldsmobile Hurst/Olds 1984

10 muscle carsModelul Oldsmobile Cutlass Supreme a primit o versiune performanta numita Hurst/Olds. Asta ca urmare a unei traditii de modificare a masinilor de serie dotate cu motorul 442, cel mai puternic de pe piata cu ceva vreme inainte, un V8 care oferea pana la 500 cp, modificat cu elemente Hurst. Traditia a continuat pana in 1984, moment in care versiunile de fabrica "tunate" cu elemente performante au devenit istorie. Ultima tentativa de a lansa pe piata un Hurst a fost acest Oldsmobile. Produs in doar 3001 de exemplare, acest H/O era dotat cu un motor V8 de 5.1 litri care ofera 180 cp. Dar, pe langa motorizare, aceasta serie limitata se mai bucura de o vopsea speciala neagra, jante cromate, o capota unica butucanoasa si un eleron pe portbagaj. Mai adaugam si ornamente si stickere rosii si avem la acea vreme un pret final de 19.500 de dolari. Asta in timp ce un model standard costa circa $11.000...

Dodge Shelby Dakota 1989

10 muscle carsDodge Dakota a fost un pick-up obisnuit, dar care a primit o versiune speciala realizata de Shelby. Acest automobil a fost disponibil exclusiv in anul 1989 si a fost vandut in 1475 de exemplare, fiind masina care a starnit alti producatori sa faca pick-upuri puternice, la fel ca GMC Syclone sau Ford Lightning. Motorul standard V6 de 3.9 litri a fost inlocuit cu V8-ul Dodge de 5.2 litri prezent pe alte modele. Din cauza spatiului mic de sub capota, inginerii au fost nevoiti sa renunte la ventilatorul angrenat direct de arborele cotit, montand in schimb electroventilatoare. Pentru ca acum nu mai invartea si o elice mare din metal, motorul standard a castigat in plus 5 cp, acum avand 175 cp si un cuplu de 370 Nm. La acea vreme, acest Shelby Dakota era cel mai performant pick-up din lume.

Chevrolet El Camino SS 1986

10 muscle carsUltima generatie de El Camino, poate cea mai cunoscuta camioneta din lume, a fost fabricata intre 1978 si 1987. O masina iconica pentru americani, un muscle car utilitar care s-a bucurat de un succes urias, mai ales in anii '50-'70, cand era dotata cu cele mai puternice motoare V8 americane, chiar si de 400 cp. Din pacate, ultima generatie a fost si cea mai slab motorizata. Pe langa motorizarile standard V6 de 3.3, 3.8 sau 4.3 litri, generatia cu numarul 5 de El Camino a avut si 4 motoare V8. Cel mai puternic era un V8 de 5.7 litri pe benzina care oferea doar 170 cp. In acelasi timp putea fi cumparata masina si cu un propulsor diesel, tot de 5.7 litri V8, ce oferea numai 105 cp. Versiunea SS era valabila doar ca un kit de modificare ce imprumuta elemente de la Monte Carlo, motorizarile masinii fiind aceleasi. In ciuda puterii reduse din anii '80, El Camino ramane o masina importanta, singurul muscle car camioneta ramas in istorie.

Buick Regal GNX 1987

10 muscle carsBuick a denumit modelul Regal in 1982 'Grand National' pentru a sarbatori victoriile din NASCAR din 1980 si 1981. Numele venea de la NASCAR Winston Cup Grand National Series, nomenclatura pastrata pana in 1986. In ultimul sau an de productie, in 1987, Buick Regal a primit o versiune speciala numita GNX, adica Grand National Experimental. Masina era realizata de McLaren Performance Technologies/ASC si s-a vandut intr-un numar de 547 de exemplare. Masinile ieseau pe usa fabricii drept Grand National standard si erau trimise la McLaren pentru a fi transformate in GNX. Sub capota, acest GNX avea un motor V6 turbo de 245 cp si 488 Nm cuplu, modificat masiv fata de un propulsor similar standard. Chiar daca puterea reala era undeva la peste 300 cp, in acte, masina avea 245 cp oficiali. Turbina era un Garrett T3 care, impreuna cu un intercooler cu invelis ceramic, asigura o racire mai buna a aerului. Evacuarea speciala era cu niste catalizatoare mai permisive E-EPROM, cu iesire dubla, transmisia Turbo Hydramatic 200-4R cu 4 viteze a fost reprogramata si combinata cu un convertor de cuplu si radiator pentru uleiul hidraulic. Pe langa modificarile care imbunatateau performanta, Buick Regal GNX mai avea prize de aer in fiecare aripa fata, jante pe 16 toli negre, interior cu placheta ce purta numarul de serie, bord cu ceasuri speciale Stewart-Warner care includ si un turbo boost. Performanta acestui model, poate cel mai puternic si performant muscle car al anilor '80, era de 13.2 secunde pana la 167 km/h si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in doar 4.3 secunde. Prototipul Buick GNX cu numarul #001 este in prezent detinut de companie si isi face prezenta uneori la evenimentele de profil. Pentru ca a fost produs in numar asa de mic, GNX are un pret destul de mare atunci cand apare la vanzare unul din cele 547 de exemplare fabricate, intre 150.000 si 250.000 de dolari. O astfel de masina apare si la inceputul filmului Fast and Furious 4, condusa de Vin Diesel.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (11) Poze 10 muscle cars
mai multe