Benzina decembrie 2013: 5,55 lei/litru, aprilie 2014: 6,6 lei/litru. De ce?

Benzina decembrie 2013: 5,55 lei/litru, aprilie 2014: 6,6 lei/litru. De ce?
  • Acciza de 7 Eurocenti/litru este inutila
  • Este o "taxa electorala"
  • Vom avea parte de cea mai mare crestere din ultimii ani
Distribuie pe Facebook

Incepand din ianuarie, soferii din Romania vor mai avea parte de o crestere substantiala al pretului la carburant. Pe langa acciza obisnuita impusa de stat pentru benzina si motorina, Guvernul Ponta a mai nascocit o taxare suplimentara de 42 de bani/litru, adica in jur de 30 de lei in plus la un plin de carburant.

La sfarsitul anului trecut, dupa ce a doua jumatate a lui 2013 a vazut o stabilitate in pretul carburantului, la valoarea aproximativa de 5,6 lei/litru la benzina si 5,8 lei/litru la motorina, anul 2014 incepe cu vesti cat se poate de proaste.

Statul a marit acciza obisnuita de la 1 ianuarie 2014 cu 19,6% pentru benzina si cu 20,8% pentru motorina. Mai precis, suma de 467 Euro/tona s-a transformat intr-un pret de 557,91 Euro/tona la benzina, iar acciza de motorina a crescut de la 391 Euro/tona la 473,85 Euro/tona.

In traducere libera, pentru fiecare 1000 de litri, statul va incasa 429,59 Euro in cazul benzinei si 400,395 Euro in cazul motorinei. Si cum acciza este o taxa pentru care se plateste TVA, mai adaugam si 24% la orice tranzactie.

Insa nu este nimic nou, in faptul ca Victor Ponta sustine taxarea suplimentara a carburantului. Soferul care baga benzina la pompa plateste peste 30% din pretul total taxe la Stat, acestea fiind unele din cele mai mari din Europa. Conform spuselor lui Ponta, aceste taxe suplimentare se reinvestesc in infrastructura. Care infrastructura?

Surpriza insa e alta. Si anume, tot de la 1 ianuarie, s-a introdus o acciza suplimentara de 7 Eurocenti + TVA/litru, platita din buzunarul fiecarui sofer. Aceasta acciza va intra in vigoare de la 1 aprilie, moment in care se va vedea o crestere uriasa la pompa. Mai exact, daca astazi un litru de benzina la benzinaria MOL costa 5,81 de lei, cel mai probabil la sfarsitul lunii martie va ajunge pe la 5,98 de lei, din cauza cresterii accizei progresiv, iar de la 1 aprilie vom mai adauga cate 45 de bani la fiecare litru.

Adica, din aprilie, vom avea un pret al benzinei normale 95 de 6,45 lei/litru, benzina 99 sau 100 va costa in jur de 7 lei/litru. Motorina va vedea un pret si mai mare, un litri de diesel normal costand in aprilie 6,65 lei/litru, iar cea EVO aproximativ 7,15 lei/litru. De departe, cele mai mari preturi din Europa.

Dar de ce avem aceasta acciza de 7 eurocenti + TVA/litru?

Exista un singur raspuns: nevoia de bani pentru un an electoral. Si spunem asta pentru ca in acordul cu FMI nu s-a pomenit niciodata de o asemenea acciza. Aceasta taxa este o nascocire a Guvernului Ponta in totalitate. Mai mult, Presedintele Statului a declarat ieri intr-o emisiune televizata ca Romania are in acest moment destule resurse la buget ca sa nu fie necesara impunerea acestei taxe. Exista bani si pentru infrastructura, dar si pentru proiecte de dezvoltare.

Normal, Romania nu este intr-o situatie foarte roz la ora actuala, si este nevoie oricand de mai multi bani la buget. Insa nu credem ca este cea mai buna solutie de a taxa atat de mult transportatorii si soferii la pompa. O scumpire de peste 1 lei in decursul a 3 luni este o crestere semnificativa. Vom vedea o crestere a insolventei in randul firmelor mici si mijlocii, iar agricultura, care se face numai cu utilaje ce functioneaza pe baza de motorina, va avea de suferit o lovitura grea. Nu mai punem la socoteala transporturile pe distante mari, cel in comun si asa mai departe. De exemplu, patronul unui TIR care are rezervoare de 1000 de litri, va trebui sa plateasca suplimentar, fata de luna decembrie a anului trecut, aproximativ 220 de Euro pentru fiecare plin facut. Trageti voi concluziile.

Distribuie pe Facebook
mai multe