Cazul Bechtel: spaga venea pe cai diplomatice

Cazul Bechtel: spaga venea pe cai diplomatice
Reporterii revistei "Foreign Policy" fac lumina in cazul celui mai controversat contract incheiat de statul roman pentru constructia de autostrazi.
Distribuie pe Facebook

Conform datelor prezentate intr-o ancheta publicata la inceputul acestei saptamani, Autostrada Transilvania reprezinta un contract in care pana si ambasadorul american Michael Guest ar fi beneficiat de spaga.

Nu este singurul exemplu, dar este unul dintre cele mai flagrante in conditiile in care constructorul american a incasat o suma imensa fara sa lucreze mare lucru la autostrada trecuta in contract.

Spaga la diplomati

Jurnalistii americani sustin ca toate indiciile si evolutia ulterioara a carierelor unor diplomati din Europa de Est arata ca acestia erau pe lista de plata a Bechtel pentru a favoriza incheierea unor contracte cu statele din regiune. Primul exemplu este cel din Kosovo, unde autoritatile regiunii desprinse din Serbia s-au avantat sa construiasca 71 de kilometri de autostrada in ciuda studiilor care evidentiau faptul ca reteaua rutiera nu era necesara in acea zona.

“Una dintre cele mai sarace tari din Europa voia un drum, asa ca mega-constructorul american Bechtel i-a vandut o autostrada de 1,3 miliarde de dolari, cu sprijinul unui puternic ambasador american. Partea amuzanta e ca, in timp ce autostrada abia daca este folosita, ambasadorul lucreaza acum pentru Bechtel”, scriu reporterii FP.

Mediatorul afacerii este diplomatul Christopher William Dell, ambasador al Statelor Unite in Kosovo in perioada 2009 - 2012. Autostrada de 71 de kilometri a scos din bugetul minusculului stat 1,3 miliarde de dolari. Suma, odata impartita la distanta drumului, scoate in evidenta un pret de 17 milioane de dolari / km, semanand din acest punct de vedere cu tunurile date in Romania tot pe constructii de drumuri.

Ce s-a ales de viata lui Christopher William Dell? Este reprezentantul Bechtel in Mozambic din 2013, moment in care a parasit corpul diplomatilor de la Washington.

Romania, in fruntea topului

Daca pana la urma in Kosovo, Bechtel a apucat sa si construiasca drumul contractat, nu acelasi lucru s-a intampla tin tara noastra, unde Autostrada Transilvania doboara si cele mai fanteziste recorduri in materie de profit realizat prin nemunca.

„In Romania, Bechtel a negociat direct cu Guvernul si a semnat un contract fara licitatie, in 2003, pentru modernizarea retelei aproape inexistente de autostrazi a tarii. Valoarea contractului: 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat insa intr-un cosmar lung de zece ani pentru ambele parti, plin de intarzieri, certuri si acuzatii de coruptie si proasta administrare.

Potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase sa-l construiasca. A incasat totusi 64% din valoarea contractului, reziliat in mai 2013”, mai spun jurnalistii americani.

Lungimea Autostrazii Transilvania este de 107 kilometri, chiar si construita lucrarea intrand intr-un top al celor mai scumpe drumuri din lume, cu un pret de 27 de milioane de dolari / km. Recordul absolut il constituie modul in care americanii au primit aproximativ 1,8 miliarde de dolari pentru 13 km de drum construiti, atingand incasari de 138,4 milioane de dolari / km.

Din partea americana, ambasadorul Michael Guest pare sa isi fi indeplinit "misiunea" de a face lobby pe langa gruparea guvernamentala Adrian Nastase - Micky Spaga pentru a oferi un contract pe tava constructorului de peste Ocean.

Cazul Bechtel, lista neagra

In 2013, corpul de control al prim-ministrului Victor Ponta depune trei sesizari la DNA privind posibile fapte de coruptie savarsite de ministrii transporturilor si de finante din guvertnarile anterioare in renegocierea contractelor cu Bechtel. Printre invinuiti: Gheorghe Dobre, Sebastian Vladescu de la Finante, Monica Macovei si Radu Berceanu. Paguba estimata: 40 de milioane de euro.

Ma rog, un caz obisnuit in care hotul striga „Hotii!”. Asta pentru ca exact in aceeasi perioada apar datele in care asociatul lui Victor Ponta, Dan Sova, dadea din colt in colt incercand sa explice modul in care mama sa, avocat de profesie, a ajuns sa reprezinte interesele companiei Bechtel in procesul intentat statului roman pentru plata daunelor de reziliere a contractului.

Considerat un jaf geostrategic derulat in Romania, contractul Bechtel este descris simplu de unul dintre negociatorii PSD din acea perioada: „Bechtel a exploatat la maxim prostia guvernantilor nostri pentru a incasa despagubirile si a pleca fara sa faca nimic”.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 3 Februarie 2015