Consecintele Dieselgate: VW a raportat primele pierderi din ultimii 15 ani

Consecintele Dieselgate: VW a raportat primele pierderi din ultimii 15 ani
  • Sfarsitul unei ere pentru compania germana Volkswagen
  • Pierderile din al treilea trimestru reprezinta doar inceputul
  • Volkswagen va fi cercetata si pentru marketingul inselator
Distribuie pe Facebook

Volkswagen a prezentat un prim bilant al consecintelor Dieselgate. Scandalul noxelor a dus la pierderi de peste 3 miliarde de euro in al treilea trimestru din 2015, fiind pentru prima data in ultimii 15 ani cand constructorul auto german raporteaza pierderi trimestriale.

Sfarsitul unei ere la Volkswagen

Dieselgate este cel mai mare scandal din istoria de peste 70 de ani a companiei Volkswagen si inseamna, pe langa o lovitura de imagine, amenzi, procese si un recall de proportii.

Dupa o perioada de crestere remarcabila si dupa ce an de an raporta venituri din ce in ce mai mari, pierderea de 3.48 de miliarde de euro este una dureroasa si marcheaza sfarsitul ascensiunii producatorului auto german. Ca si comparatie, in aceeasi perioada a lui 2014, grupul avea un profit de 2.97 miliarde de euro.

De altfel, Volkswagen reusise in primele 6 luni ale anului acesta sa intreaca Toyota si sa devina cel mai mare constructor de masini din lume. Dieselgate i-a trezit insa pe germani din acest vis si, la doar o luna dupa ce recunosteau ca au manipulat testele de emisii, au pierdut pozitia de lideri in fata rivalilor japonezi.

Perioada in care Martin Winterkorn a condus grupul a fost una marcata de cresteri. Acesta si-a facut clare intentiile de a face din Volkswagen cel mai mare constructor auto mondial inca din 2007, cand a primit aceasta functie. De altfel, acum el este privit ca principalul vinovat pentru scandalul Dieselgate.

"S-a mers pe ideea de mai rapid, mai mult, mai mare", a declarat Mathias Muller, noul CEO al companiei in conferinta care anunta pierderile. Acesta a adaugat ca nu se va implica in detaliile legate de designul produselor, asa cum facea predecesorul sau, si ca Volkswagen nu mai are obiectivul de a deveni cel mai mare constructor auto din lume.

Pierderile din al treilea trimestru reprezinta doar inceputul

Scandalul emisiilor si al softului care masluia testele a izbucnit la jumatatea lunii septembrie, astfel ca rezultatele dupa cel de-al treilea trimestru nu reflecta decat intr-o mica masura consecintele acestei crize.

Specialistii vorbesc despre costuri totale de circa 35 de miliarde de euro, dupa ce punem la socoteala si amenzile, procesele sau rechemarile in service.

Livrarile Volkswagen au scazut in luna septembrie cu 1.5%, ajungand la 885.300 de vehicule. La nivel de trimestru, vorbim despre o scadere de 3.4 procente, pana la 2.39 de milioane de unitati.

Cu toate acestea, germanii au precizat ca nu se asteapta la scaderi mari la nivelul intregului an si ca rezultatul la finele lui 2015 va fi comparabil cu cel al lui 2014, cand au comercializat 10,14 milioane de unitati in toata lumea.

Datele arata insa ca vanzarile scazute nu sunt provocate doar de Dieselgate, ci si de tendintele naturale ale pietei. Livrarile catre China, cea mai mare piata pentru Volkswagen, stagnau inca dinainte de izbucnirea scandalului noxelor, iar o alta piata importanta, Brazilia, se afla in recesiune.

Volkswagen va fi cercetata si pentru marketingul inselator

Volkswagen pare sa intampine totusi cele mai multe probleme in Statele Unite ale Americii.

Dupa ce Agentia de Mediu le-a adus germanilor la cunostinta faptul ca risca o amenda de 18 miliarde de dolari, sefii au fost audiati in Congres, iar grupul este anchetat de Departamentul de Justitie pentru posibile fapte penale, compania este acum verificata si pentru marketing inselator.

"Clean diesel" este formularea pe care Volkswagen a folosit-o ani de zile pentru a-si promova masinile. Odata ce s-a dovedit ca ele erau de fapt departe de a fi curate, Comisia Federala pentru Comert din Statele Unite a anuntat ca grupul ar putea fi amendati pentru tactici de marketing care induc in eroare clientii.

Germanii par insa determinati sa stinga scandalul cat mai repede - deoarece o companie atat de mare precum VW este extrem de importanta pentru economia nationala, asa ca ministrul Transporturilor, Alexander Dobrindt, va merge luni la Washington pentru a discuta despre acest subiect cu omologul sau american, Anthony Foxx.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 29 Octombrie 2015