Masina second-hand a saptamanii: BMW E46 (1998-2006)

- Cea mai puternica varianta de BMW E46 avea 351 cp
- BMW 316i a fost cea mai slaba motorizare cu numai 105 cp
- Au existat 5 variante de caroserie
Saptamana trecuta va prezentam Opel Astra G, un automobil des intalnit pe strazile din Romania. Acum este randul unui alt model popular, BMW E46. Adica generatia fabricata intre 1998 si 2006, probabil cel mai popular model de BMW care circula pe strazile patriei noastre. Iata modelele, motorizarile, preturile si problemele acestor masini.
BMW-ul E46, numit popular si "Printisor" (desi nu este clar motivul pentru aceasta denumire), este un model foarte des intalnit in Romania. Statisticile spun ca este modelul de BMW cu numarul cel mai mare de inmatriculari din tara noastra, dupa care urmeaza generatia E90, urmata de E36. Iar motivele pentru care acest model de BMW Seria 3 este atat de popular, sunt destul de multe: fiabilitate, design modern, pret accesibil la mana a doua.
BMW E46 Sedan facelift, cu kit Motorsport
BMW Seria 3 E46 - 5 variante de caroserie
Generatia cu numarul 4 de Seria 3 a fost fabricata in 5 variante de caroserie. Inca de la inceputul fabricatiei, incepand cu anul 1998, acest model s-a vandut in varianta sedan cu 4 portiere. Au urmat un an mai tarziu versiunea coupe si cea touring, iar in 2000 s-au pus in vanzare si celelalte doua variante de caroserie, hatchback (compact) si cabriolet.
Modelul sedan este si in Romania cel mai popular BMW Seria 3. Masina a fost disponibila cu motorizari incepand cu o capacitate de 1.8 litri pana la 3.0 litri, cu puteri cuprinse intre 105 si 238 cp. Cam toate motorizarile au fost disponibile cam pe orice caroserie, cu exceptia celor cu 4 pistoane care nu s-au vandut in Statele Unite. Iar modelele performante numite M3 au avut numai variante de caroserie coupe si cabrio.
23 de motorizari diferite pe benzina si motorina
Generatia E46 s-a vandut in toata lumea cu 19 motorizari pe benzina si numai 4 pe motorina. Unele variante au fost disponibile doar pe anumite continente, la fel si tractiunile sau motoarele. Iar cea mai puternica motorizarea, cea de pe modelul M3 GTR Race a fost realizata doar pentru circuit.
Model | Motor | Produs | Capacitate | Nr. cil | Putere | Cuplu | 0–100 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|---|
316i | M43TUB19 | 1998–2001 | 1895 | I4, 8v | 105 PS (77 kW) | 165 N·m (122 ft·lbf) | 12.4 s |
316i/ti | N42B18 | 2001–2004 | 1796 | I4, 16v | 115 PS (85 kW) | 175 N·m (129 ft·lbf) | 10.9 s |
N46B18 | 2004–2005 | ||||||
318i/Ci | M43TUB19 | 1998–2001 | 1895 | I4, 8v | 118 PS (87 kW) | 180 N·m (133 ft·lbf) | 10.4 s |
318i/Ci/ti | N42B20 | 2002–2003 | 1995 | I4, 16v | 143 PS (105 kW) | 200 N·m (148 ft·lbf) | 9.3 s |
N46B20 | 2004–2005 | ||||||
318Ci | 2005–2007 | 150 PS (110 kW) | 9.2 s | ||||
320i | M52TUB20 | 1998–2000 | 1991 | I6, 24v | 150 PS (110 kW) | 190 N·m (140 ft·lbf) | 9.9 s |
320i/Ci | M54B22 | 2000–2007 | 2171 | 170 PS (125 kW) | 210 N·m (155 ft·lbf) | 8.2 s | |
323i/Ci | M52TUB25 | 1998–2000 | 2494 | 170 PS (125 kW) | 245 N·m (181 ft·lbf) | 8.0 s | |
325i/xi/Ci/it (US) | M54B25 | 2001–2005 | 184 PS (135 kW) | 237 N·m (175 ft·lbf) | 7.3 s | ||
325i/Ci SULEV (US) | M56B25 | 2002–2005 | 184 PS (135 kW) | 237 N·m (175 ft·lbf) | 7.3 s | ||
325i/xi/Ci/ti (EUR) | M54B25 | 2001–2007 | 2494 | 192 PS (141 kW) | 245 N·m (181 ft·lbf) | 7.2 s | |
328i/Ci | M52TUB28 | 1998–2000 | 2793 | 193 PS (142 kW) | 280 N·m (207 ft·lbf) | 7.0 s | |
330i/xi/Ci | M54B30 | 2000–2007 | 2979 | 233 PS (171 kW) | 300 N·m (221 ft·lbf) | 6.5 s | |
330i/Ci ZHP (US Only) | 2003–2006 | 238 PS (175 kW) | 301 N·m (222 ft·lbf) | 5.6 s | |||
M3 (US) | S54B32 | 2001–2006 | 3246 | 338 PS (249 kW) | 355 N·m (262 ft·lbf) | 4.9 s | |
M3 (EUR) | 2001–2006 | 343 PS (252 kW) | 365 N·m (269 ft·lbf) | 4.9 s | |||
M3 CSL | 2003–2004 | 360 PS (265 kW) | 370 N·m (273 ft·lbf) | 4.8 s | |||
M3 GTR (Street) | 2001 | 3997 | V8, 32v | 351 PS (258 kW) | 365 N·m (269 ft·lbf) | 4.5 s | |
M3 GTR (Race) | 2001–2005 | 500 PS (368 kW) | 479 N·m (353 ft·lbf) | 3.5 s |
Motorizarile pe motorina au fost mai putine, dar destul de diversificate pentru a fi pe placul tuturor clientilor. Motorizarea 318td avea 116, motorul 320d a fost disponibil cu 136 sau 150 cp, motorul 330d avea 184 cp sau 204 cp. Motoarele diesel erau supra-alimentate si erau o varianta fiabila si economica la cele pe benzina. De exemplu, motorul cel mai performant de 3 litri cu 6 pistoane pe motorina reusea sa aiba o performanta interesanta: numai 7,2 secunde pana la 100 km/h si o viteza de top de 250 km/h.
BMW E46 a fost un model care s-a vandut si cu tractiune integrala, la fel ca si generatia E30. Modelele care aveau tractiunea 4x4 aveau denumirea "x" in sigla din spate, la acea vreme nefiind folosita denumirea xDrive. Masinile cu tractiune integrala au avut caroserii sedan, touring si coupe, iar cele cabriolet si compact au fost numai cu propulsie (tractiune pe puntea spate).
Variantele sportive BMW M3 si M3 CSL
In octombrie 2000, BMW a scos pe piata versiunea M3 de E46. Masina avea un motor de 3.2 litri aspirat, cu 6 pistoane, semnat de divizia Motorsport, care producea 343 cp in Europa si 338 cp in Statele Unite. Masina se remarca printr-o serie de modificari fata de un Seria 3 standard. In primul rand, M3 a fost realizat numai pe varianta de caroserie coupe si cabriolet. Masinile aveau un kit aerodinamic special, jante pe 18 inch specifice, un interior special si modificari la tot ce tine de suspensii, directie si mecanica, astfel incat performantele sa fie depline.
Un M3 reusea sa atinga 100 km/h in doar 4.9 secunde si atingea 250 km/h, viteza la care era si limitat. Transmisia unui M3 era de doua feluri: fie prin intermediul unei cutii manuale Getrag cu 6 rapoarte, fie prin intermediul unei cutii automate SMG (sequential manual gearbox), disponibila in unele cazuri si cu padele la volan.
Cel mai rar si mai puternic model de E46 de serie mare este cel numit M3 CSL. Adica o masina realizata pe baza unui M3 standard, dar cu multe modificari pentru a fi mai usoara si mai puternica. Un CSL avea 360 cp, dar o greutate scazuta datorita faptului ca nu avea sistem audio, sistem de climatizare, elemente de caroserie construite din fibra de carbon si asa mai departe. Acest model a fost fabricat numai in 1400 de exemplare.
Modelul extrem de rar, produs in doar cateva exemplare, a fost numi MR GTR. Adica un model special de circuit care a fost fabricat si in cateva modele de strada. Mai precis, doar 10 de astfel de masini au fost produse pentru strada, special pentru omologarea versiunii de circuit. Ambele modele aveau sub capota un motor V8 de 351, respectiv 500 cp, motor din care ulterior a fost dezvoltat propulsorul V8 de pe urmatoarea generatie de M3.
Unul din cele 10 exemplare de BMW M3 GTR Street fabricate vreodata
Motorizari populare de BMW E46
In Romania, fara indoiala, cele mai populare motorizari sunt cele de 2 litri, atat diesel, cat si pe benzina. Modelul de Seria 3 320d este un model des intalnit, in special in varianta de 136 cp si 280 Nm. Echivalentul pe benzina este motorul 320i care oferea 150 cp si un cuplu de 190 Nm. Ambele variante, pe motorina sau benzina, aveau nevoie de 9,9 secunde ca sa atinga 100 km/h.
Deloc de neglijat, dar greu de intretinut din pricina taxelor mari, sunt si motoarele de 2.5 sau 3 litri, preferate in special de iubitorii de viteza. Motorul de 2.5 litri este similar cu cel de pe generatia E36, oferind 192 cp si un cuplu de 245 Nm. Insa pentru cei care nu isi permit un M3, cel mai aproape de acesta este un BMW Seria 3 cu propulsorul de 3 litri care ofera 238 cp si un cuplu de 301 Nm.
Probleme des intalnite la BMW E46
Din fericire, numarul mare al acestor masini in Romania indica si fiabilitatea acestora. BMW E46 este in general un model fiabil, care nu are probleme majore. In cazul motoarelor pe benzina, cel mai des cedeaza debitmetrul, dar poate fi inlocuit usor. Iar la motorizarile pe motorina, turbinele sunt cele care cedeaza si apar scurgeri de ulei, dar numai daca proprietarii anteriori nu au avut grija de schimburile de ulei.
Probleme mecanice nu prea sunt in general, insa pot aparea diferite necazuri in randul masinilor care au fost "alergate". Mai exact, poti intalni zgomote in diferentiale, cardane care bat, timonerii zgomotoase sau chiar cutii care sar din anumite viteze. Insa toate aceste lucruri pot fi depistate daca vrei sa cumperi o masina, in urma unui test de drum si a unei expertize intr-un service specializat.
Un superb BMW M3 Coupe din Romania
Preturile din Romania pentru BMW E46
Ca la orice model, preturile unui BMW difera in functie de starea masinii. Motorizarile nu prea influenteaza pretul, mai ales ca cele de capacitate mare sunt ocolite de cei care vor sa fie in legalitate cu actele si sa le treaca pe numele lor, din cauza impozitului urias. Mai precis, un BMW 318 bine ingrijit poate costa mult mai mult decat un 330xd.
Preturile pentru un E46 inmatriculat in Romania incep de la 2500 de Euro si pot ajunge chiar si la 8.000 pentru o versiunea cabrio sau coupe bine ingrijita, si chiar la 15.000 pentru un M3. De obicei, un BMW normal, cu dotari obisnuite si motor 320d de 150 cp de fabricatie 2005 cu facelift este in jur de 4000-5000 de Euro.
Cine doreste insa un exemplar pastrat perfect, cu piese originale si intr-o stare tehnica impecabila, trebuie sa scoata aproximativ 6000-7000 de Euro.
Recomandarea 4Tuning
Fiindca discutam despre un BMW, noi va recomandam sa va bucurati de tractiunea spate. Si pentru asta, va recomandam un BMW 330Ci, adica un coupe cu motorul de 238 cp, fara tractiune integrala. Interesant este ca daca mergi linistit cu acest motor, poti sa obtii un consum in mediul urban de numai 13 litri la 100 de kilometri parcursi. Cu acest motor ai si putere, dar si fiabilitate, iar confortul si performantele sunt asigurate.
Pentru cei care nu vor sa se bage la plata unor taxe exagerate, le recomandam motorul de 2 litri si 150 cp. Daca ar fi si o versiune cu tractiune integrala si caroserie break, ar fi masina ideala. Recunoastem, noua ne place versiunea touring extraordinar de mult, este un design foarte reusit.
Avantaje BMW E46
- motorizari si caroserii diversificate
- fiabilitate crescuta
- tractiune 4x4 disponibila
- preturi accesibile
- piese de schimb ieftine
- multe masini la dezmembrat pentru piese
Dezavantaje BMW E46
- multe masini sunt alergate
- preturi mari pentru modelele ingrijite
- taxe mari pentru motorizarile interesante
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
Vw golf benzina 2010 3350 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei


