Masina second-hand a saptamanii: BMW E46 (1998-2006)

- Cea mai puternica varianta de BMW E46 avea 351 cp
- BMW 316i a fost cea mai slaba motorizare cu numai 105 cp
- Au existat 5 variante de caroserie
Saptamana trecuta va prezentam Opel Astra G, un automobil des intalnit pe strazile din Romania. Acum este randul unui alt model popular, BMW E46. Adica generatia fabricata intre 1998 si 2006, probabil cel mai popular model de BMW care circula pe strazile patriei noastre. Iata modelele, motorizarile, preturile si problemele acestor masini.
BMW-ul E46, numit popular si "Printisor" (desi nu este clar motivul pentru aceasta denumire), este un model foarte des intalnit in Romania. Statisticile spun ca este modelul de BMW cu numarul cel mai mare de inmatriculari din tara noastra, dupa care urmeaza generatia E90, urmata de E36. Iar motivele pentru care acest model de BMW Seria 3 este atat de popular, sunt destul de multe: fiabilitate, design modern, pret accesibil la mana a doua.
BMW E46 Sedan facelift, cu kit Motorsport
BMW Seria 3 E46 - 5 variante de caroserie
Generatia cu numarul 4 de Seria 3 a fost fabricata in 5 variante de caroserie. Inca de la inceputul fabricatiei, incepand cu anul 1998, acest model s-a vandut in varianta sedan cu 4 portiere. Au urmat un an mai tarziu versiunea coupe si cea touring, iar in 2000 s-au pus in vanzare si celelalte doua variante de caroserie, hatchback (compact) si cabriolet.
Modelul sedan este si in Romania cel mai popular BMW Seria 3. Masina a fost disponibila cu motorizari incepand cu o capacitate de 1.8 litri pana la 3.0 litri, cu puteri cuprinse intre 105 si 238 cp. Cam toate motorizarile au fost disponibile cam pe orice caroserie, cu exceptia celor cu 4 pistoane care nu s-au vandut in Statele Unite. Iar modelele performante numite M3 au avut numai variante de caroserie coupe si cabrio.
23 de motorizari diferite pe benzina si motorina
Generatia E46 s-a vandut in toata lumea cu 19 motorizari pe benzina si numai 4 pe motorina. Unele variante au fost disponibile doar pe anumite continente, la fel si tractiunile sau motoarele. Iar cea mai puternica motorizarea, cea de pe modelul M3 GTR Race a fost realizata doar pentru circuit.
Model | Motor | Produs | Capacitate | Nr. cil | Putere | Cuplu | 0–100 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|---|
316i | M43TUB19 | 1998–2001 | 1895 | I4, 8v | 105 PS (77 kW) | 165 N·m (122 ft·lbf) | 12.4 s |
316i/ti | N42B18 | 2001–2004 | 1796 | I4, 16v | 115 PS (85 kW) | 175 N·m (129 ft·lbf) | 10.9 s |
N46B18 | 2004–2005 | ||||||
318i/Ci | M43TUB19 | 1998–2001 | 1895 | I4, 8v | 118 PS (87 kW) | 180 N·m (133 ft·lbf) | 10.4 s |
318i/Ci/ti | N42B20 | 2002–2003 | 1995 | I4, 16v | 143 PS (105 kW) | 200 N·m (148 ft·lbf) | 9.3 s |
N46B20 | 2004–2005 | ||||||
318Ci | 2005–2007 | 150 PS (110 kW) | 9.2 s | ||||
320i | M52TUB20 | 1998–2000 | 1991 | I6, 24v | 150 PS (110 kW) | 190 N·m (140 ft·lbf) | 9.9 s |
320i/Ci | M54B22 | 2000–2007 | 2171 | 170 PS (125 kW) | 210 N·m (155 ft·lbf) | 8.2 s | |
323i/Ci | M52TUB25 | 1998–2000 | 2494 | 170 PS (125 kW) | 245 N·m (181 ft·lbf) | 8.0 s | |
325i/xi/Ci/it (US) | M54B25 | 2001–2005 | 184 PS (135 kW) | 237 N·m (175 ft·lbf) | 7.3 s | ||
325i/Ci SULEV (US) | M56B25 | 2002–2005 | 184 PS (135 kW) | 237 N·m (175 ft·lbf) | 7.3 s | ||
325i/xi/Ci/ti (EUR) | M54B25 | 2001–2007 | 2494 | 192 PS (141 kW) | 245 N·m (181 ft·lbf) | 7.2 s | |
328i/Ci | M52TUB28 | 1998–2000 | 2793 | 193 PS (142 kW) | 280 N·m (207 ft·lbf) | 7.0 s | |
330i/xi/Ci | M54B30 | 2000–2007 | 2979 | 233 PS (171 kW) | 300 N·m (221 ft·lbf) | 6.5 s | |
330i/Ci ZHP (US Only) | 2003–2006 | 238 PS (175 kW) | 301 N·m (222 ft·lbf) | 5.6 s | |||
M3 (US) | S54B32 | 2001–2006 | 3246 | 338 PS (249 kW) | 355 N·m (262 ft·lbf) | 4.9 s | |
M3 (EUR) | 2001–2006 | 343 PS (252 kW) | 365 N·m (269 ft·lbf) | 4.9 s | |||
M3 CSL | 2003–2004 | 360 PS (265 kW) | 370 N·m (273 ft·lbf) | 4.8 s | |||
M3 GTR (Street) | 2001 | 3997 | V8, 32v | 351 PS (258 kW) | 365 N·m (269 ft·lbf) | 4.5 s | |
M3 GTR (Race) | 2001–2005 | 500 PS (368 kW) | 479 N·m (353 ft·lbf) | 3.5 s |
Motorizarile pe motorina au fost mai putine, dar destul de diversificate pentru a fi pe placul tuturor clientilor. Motorizarea 318td avea 116, motorul 320d a fost disponibil cu 136 sau 150 cp, motorul 330d avea 184 cp sau 204 cp. Motoarele diesel erau supra-alimentate si erau o varianta fiabila si economica la cele pe benzina. De exemplu, motorul cel mai performant de 3 litri cu 6 pistoane pe motorina reusea sa aiba o performanta interesanta: numai 7,2 secunde pana la 100 km/h si o viteza de top de 250 km/h.
BMW E46 a fost un model care s-a vandut si cu tractiune integrala, la fel ca si generatia E30. Modelele care aveau tractiunea 4x4 aveau denumirea "x" in sigla din spate, la acea vreme nefiind folosita denumirea xDrive. Masinile cu tractiune integrala au avut caroserii sedan, touring si coupe, iar cele cabriolet si compact au fost numai cu propulsie (tractiune pe puntea spate).
Variantele sportive BMW M3 si M3 CSL
In octombrie 2000, BMW a scos pe piata versiunea M3 de E46. Masina avea un motor de 3.2 litri aspirat, cu 6 pistoane, semnat de divizia Motorsport, care producea 343 cp in Europa si 338 cp in Statele Unite. Masina se remarca printr-o serie de modificari fata de un Seria 3 standard. In primul rand, M3 a fost realizat numai pe varianta de caroserie coupe si cabriolet. Masinile aveau un kit aerodinamic special, jante pe 18 inch specifice, un interior special si modificari la tot ce tine de suspensii, directie si mecanica, astfel incat performantele sa fie depline.
Un M3 reusea sa atinga 100 km/h in doar 4.9 secunde si atingea 250 km/h, viteza la care era si limitat. Transmisia unui M3 era de doua feluri: fie prin intermediul unei cutii manuale Getrag cu 6 rapoarte, fie prin intermediul unei cutii automate SMG (sequential manual gearbox), disponibila in unele cazuri si cu padele la volan.
Cel mai rar si mai puternic model de E46 de serie mare este cel numit M3 CSL. Adica o masina realizata pe baza unui M3 standard, dar cu multe modificari pentru a fi mai usoara si mai puternica. Un CSL avea 360 cp, dar o greutate scazuta datorita faptului ca nu avea sistem audio, sistem de climatizare, elemente de caroserie construite din fibra de carbon si asa mai departe. Acest model a fost fabricat numai in 1400 de exemplare.
Modelul extrem de rar, produs in doar cateva exemplare, a fost numi MR GTR. Adica un model special de circuit care a fost fabricat si in cateva modele de strada. Mai precis, doar 10 de astfel de masini au fost produse pentru strada, special pentru omologarea versiunii de circuit. Ambele modele aveau sub capota un motor V8 de 351, respectiv 500 cp, motor din care ulterior a fost dezvoltat propulsorul V8 de pe urmatoarea generatie de M3.
Unul din cele 10 exemplare de BMW M3 GTR Street fabricate vreodata
Motorizari populare de BMW E46
In Romania, fara indoiala, cele mai populare motorizari sunt cele de 2 litri, atat diesel, cat si pe benzina. Modelul de Seria 3 320d este un model des intalnit, in special in varianta de 136 cp si 280 Nm. Echivalentul pe benzina este motorul 320i care oferea 150 cp si un cuplu de 190 Nm. Ambele variante, pe motorina sau benzina, aveau nevoie de 9,9 secunde ca sa atinga 100 km/h.
Deloc de neglijat, dar greu de intretinut din pricina taxelor mari, sunt si motoarele de 2.5 sau 3 litri, preferate in special de iubitorii de viteza. Motorul de 2.5 litri este similar cu cel de pe generatia E36, oferind 192 cp si un cuplu de 245 Nm. Insa pentru cei care nu isi permit un M3, cel mai aproape de acesta este un BMW Seria 3 cu propulsorul de 3 litri care ofera 238 cp si un cuplu de 301 Nm.
Probleme des intalnite la BMW E46
Din fericire, numarul mare al acestor masini in Romania indica si fiabilitatea acestora. BMW E46 este in general un model fiabil, care nu are probleme majore. In cazul motoarelor pe benzina, cel mai des cedeaza debitmetrul, dar poate fi inlocuit usor. Iar la motorizarile pe motorina, turbinele sunt cele care cedeaza si apar scurgeri de ulei, dar numai daca proprietarii anteriori nu au avut grija de schimburile de ulei.
Probleme mecanice nu prea sunt in general, insa pot aparea diferite necazuri in randul masinilor care au fost "alergate". Mai exact, poti intalni zgomote in diferentiale, cardane care bat, timonerii zgomotoase sau chiar cutii care sar din anumite viteze. Insa toate aceste lucruri pot fi depistate daca vrei sa cumperi o masina, in urma unui test de drum si a unei expertize intr-un service specializat.
Un superb BMW M3 Coupe din Romania
Preturile din Romania pentru BMW E46
Ca la orice model, preturile unui BMW difera in functie de starea masinii. Motorizarile nu prea influenteaza pretul, mai ales ca cele de capacitate mare sunt ocolite de cei care vor sa fie in legalitate cu actele si sa le treaca pe numele lor, din cauza impozitului urias. Mai precis, un BMW 318 bine ingrijit poate costa mult mai mult decat un 330xd.
Preturile pentru un E46 inmatriculat in Romania incep de la 2500 de Euro si pot ajunge chiar si la 8.000 pentru o versiunea cabrio sau coupe bine ingrijita, si chiar la 15.000 pentru un M3. De obicei, un BMW normal, cu dotari obisnuite si motor 320d de 150 cp de fabricatie 2005 cu facelift este in jur de 4000-5000 de Euro.
Cine doreste insa un exemplar pastrat perfect, cu piese originale si intr-o stare tehnica impecabila, trebuie sa scoata aproximativ 6000-7000 de Euro.
Recomandarea 4Tuning
Fiindca discutam despre un BMW, noi va recomandam sa va bucurati de tractiunea spate. Si pentru asta, va recomandam un BMW 330Ci, adica un coupe cu motorul de 238 cp, fara tractiune integrala. Interesant este ca daca mergi linistit cu acest motor, poti sa obtii un consum in mediul urban de numai 13 litri la 100 de kilometri parcursi. Cu acest motor ai si putere, dar si fiabilitate, iar confortul si performantele sunt asigurate.
Pentru cei care nu vor sa se bage la plata unor taxe exagerate, le recomandam motorul de 2 litri si 150 cp. Daca ar fi si o versiune cu tractiune integrala si caroserie break, ar fi masina ideala. Recunoastem, noua ne place versiunea touring extraordinar de mult, este un design foarte reusit.
Avantaje BMW E46
- motorizari si caroserii diversificate
- fiabilitate crescuta
- tractiune 4x4 disponibila
- preturi accesibile
- piese de schimb ieftine
- multe masini la dezmembrat pentru piese
Dezavantaje BMW E46
- multe masini sunt alergate
- preturi mari pentru modelele ingrijite
- taxe mari pentru motorizarile interesante
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Ford puma benzina 2021 13500 €
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
A6420701187 0445116026 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Macheta oe cupra formentor 2020→ albastru / gri mat 1:43... 485 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
0445010594 5801703716 0445010593 0986437461 bosch pompa inalta... 1750 Lei
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2012 11900 €
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Usa stanga fata renault captur 1.5 motorina 2015, - 2057 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
87800544 87840269 87800544r 4521735001 turbo tractor neu... 1750 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Kit pornire / calculator motor / ecu + contact suzuki jimny... 1000 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
A6420700587 0445115027 bosch injector mercedes ,c,e,g,m,r,s... 500 Lei
7c16-9k546-ab 095000-6620 dcri106220 095000-662 denso injector... 650 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Motor opel frontera b 2.2 benzina 600 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
3530555 99463011 4863360 h3b holset turbo case ih /iveco... 250 €
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei


