Masina second-hand a saptamanii: BMW Seria 3 E36 (1990-2000)

- Cel mai puternic E36 a fost odelul M3 de 321 cp
- Au existat si 3 motorizari pe motorina
- E36 s-a vandut in 5 caroserii diferite
Chiar si in zilele noastre, modelele de BMW din generatia Seria 3 E36 sunt destul de populare. Din pacate insa, majoritatea au ajuns o bataie de joc, ori transformate in kitsch, ori alergate si chinuite pana la epuizare. Insa pasionatul poate sa mai gaseasca unele modele in stare buna ce merita cumparate.
BMW E36 are denumirea populara de Pisicuta, insa nimeni nu stie cu exactitate de ce a primit aceasta porecla care nu este una internationala. In strainatate, BMW E36 se numeste DELFIN. Generatia de Seria 3 fabricata intre 1990 si 2000 a fost una extrem de populara care s-a bucurat de un urias succes la nivel mondial. Chiar si in Romania, acest model a fost extrem de bine vandut, fiind de altfel primul Seria 3 importat in reprezentantele din tara noastra, dar mai ales ulterior, pe piata masinilor second-hand. In ciuda faptului ca exista multe exemplare care sunt pur si simplu o bataie de joc, cu putina dedicare si putin interes, doritorul unui astfel de BMW are sanse sa gaseasca un exemplar ingrijit si fiabil.
BMW E36 - 6 caroserii diferite fabricate
La fel ca si succesorul sau, generatia E46, modelul E36 a fost realizat in 5 variante diferite de caroserie. E vorba in principal de varianta sedan, cu care s-a lansat aceasta generatie inca din 1990, urmata ulterior de modelul Coupe, Cabriolet, Compact si Touring. Cele mai multe exemplare s-au vandut din varianta sedan cu 4 usi, urmata de versiunea coupe si cabriolet. Ultima caroserie lansata pe piata a fost cea break, adica Touring, care si-a facut aparitia abia in 1995. Pe langa cele 5 tipuri de caroserie, BMW a mai vandut in reprezentantele sale si un model special, realizat de caroserul Baur. E vorba de un cabriolet cu 4 portiere cu plafon textil.
11 motorizari diferite
In momentul lansarii, BMW E36 s-a vandut ca 316i, 318i si 320i. Cel mai slab motor pe benzina de pe E36 era 316i, adica motor de 1.6 litri si 100 sau 102 cp, urmat de 318i care avea un motor de 1.8 litri si 113 sau 115 cp. BMW 320 avea un motor de 2 litri cu 6 pistoane de 150 cp. Au urmat 318is de 140 cp, 323i de 170 cp, 325i de 192 cp si 328i de 193 cp. Motorizarile pe motorina s-au numit 318tds, 325td si 325tds, avand fiecare 90, 115 sau 143 cp. Evident, acestora li s-au alaturat si cele doua motoare care echipau versiunile numite M3: un motor de 3 litri care oferea 282 cp si un motor de 3.2 litri care era cel mai puternic din gama cu ai sai 321 de cp.
Cutii de viteze si tractiune exclusiv spate
Spre deosebire de generatiile E30 si E46, BMW E36 a avut numai tractiune spate (propulsie). In unele cazuri, masina venea cu diferential blocant spate, insa acesta era singurul mijloc de ajutor pentru o mai buna aderenta. Seria 3 E36 s-a vandut din fabrica cu 5 transmisii diferite: cutia manuala cu 5 trepte, cutia automata cu 4 sau 5 trepte, cutia manuala cu 6 rapoarte si cutia SMG cu 6 rapoarte. Transmisiile cu 6 trepte, manuale sau automate de tip SMG erau rezervate modelului M3.
Variantele sportive M3 si M3 GT
E36 a vandut modelul M3 in 3 variante de caroserie diferite: sedan, coupe si cabriolet. Initial, atunci cand s-a lansat in februarie 1992, M3-ul s-a vandut in varianta Coupe cu un motor de 3 litri realizat de divizia Motorsport care producea 282 cp. In 1994, BMW a lansat si sedanul si cabrioletul cu acelasi motor. Un an mai tarziu, la sfarsitul lui 1995, BMW a revizuit motorul si l-a facut de 3.2 litri oferind acum 321 cp pentru versiunile europene. Dincolo de ocean, din cauza reglementarilor federale, M3 avea motor de 3 sau 3.2 litri, dar care erau mult mai putin puternice, avand in ambele cazuri numai 240 cp.
In total, BMW a fabricat 46,525 de M3-uri coupe, 12,114 de M3-uri decapotabile si 12,603 de M3-uri sedan. Varianta sedan si-a incetat productia in decembrie 1997, varianta coupe in noiembrie 1998 si decapotabila tocmai in decembrie 1999.
Pe langa BMW-ul M3 standard, nemtii au mai realizat in 1994 o serie limitata de 356 de exemplare pe care le-a numit M3 GT. Aceste modele de strada au fost fabricate cu scopul de a omologa Seria 3 numita GTR in competitiile de turisme. Toate aceste exemplare au fost vandute in culoarea verde British Racing si erau propulsate de un motor de 3 litri si 295 cp.
BMW M3 GT in culoarea British Racing Green
In afara de aceste doua modele mai cunoscute, BMW a mai vandut si 125 de exemplare numite M3 LTW - Lightweight, speciale pentru circuit, modelul M3 GT2 Imola Individual realizat in 250 de exemplare, dotate cu motorul de 321 cp, MR-3, o versiune speciala de circuit realizata in daor 15 exemplare vandute in Australia si M3 GTR, o masina de circuit cu... numere de inmatriculare. Se pare ca a existat chiar si un M3 Compact facut de uzina BMW, dar pastrat ascuns.
BMW M3 Lightweight
BMW M3 GT2 Imola Individual
BMW M3 Compact
Motorizari populare de pe BMW E36
Majoritatea BMW-urilor din aceasta generatie care circula in Romania sunt dotate cu motorul de 1.8 litri sau cu cel de 2.0 litri. Mai exact, e vorba de motorul de 1.8 litri care produce 113cp sau 115cp, cu 4 pistoane, numite M40B18 sau M43B18. Pe langa acesta, motorul de 2000 cmc cu 6 pistoane este la fel de popular, oferind o putere de 150 cp si un cuplu de 190 Nm, numit M50B20.
Pe langa aceste motorizari, iubitorii de viteza si adrenalina considera ca un BMW E36 adevarat trebuie sa aiba motorul cu 6 pistoane de 2.5 sau de 2.8. Aceste doua motoare sunt extrem de bine facute, foarte fiabile si puternice, oferind 192 sau 193 cp, dar si un cuplu mare de 245 sau 280 Nm.
Probleme des intalnite la BMW E36
Cele mai problematice motoare sunt cele cu 4 pistoane, din cauza lantului si a axului cu came. In timp, motorul de 1.8 litri devine zgomotos si tachetii se uzeaza prematur. O alta problema cu aceste propulsoare este consumul ridicat, similar cu cel al motoarelor in 6 pistoane. Tot pe partea de motor, exista in unele cazuri probleme la motoarele cu 6 pistoane la debitmetru, care se deregleaza usor, dar si la sistemul Vanos de sincronizare variabila a valvelor.
Din fericire insa, majoritatea BMW-urilor din aceasta generatie au fost realizate 100% in Germania, folosind mana de lucru specializata, cu cele mai bune materiale, fiind astfel niste vehicule realizate bine, foarte fiabile si rezistente in timp. Sunt foarte putine cazurile in care sa intalnesti probleme la motor sau mecanica, majoritatea defectelor fiind insa legate de interior. Mai precis, scaunele se uzeaza repede, fetele de usi incep sa se desprinda si sa scoata zgomote, iar electrica din bord, de la clima sau airbaguri, incepe sa faca figuri.
Preturile din Romania pentru BMW E36
Pe internet o sa gasesti BMW-uri E36 inmatriculate in Romania si la 1000 de Euro. Insa trebuie sa te astepti ca la banii astia sa primesti o cazatura de masina, la care nu mai merge nimic in afara de motor si cutie. Cele mai ieftine sunt modelele cu motor in 4 cilindri, adica 316 si 318, urmate de 320 si 318is. Cele mai ravnite sunt motorizarile de 2.5 si 2.8 litri, fiind cautate de pasionati.
Un BMW E36 cinstit, in care nu mai este nevoie sa bagi bani foarte multi, costa intre 2500 si 3000 de Euro. Insa daca vrei sa cumperi o bijuterie care intoarce capete, proaspat vopsita si ingrijita bine, trebuie sa scoti din buzunar chiar si 5000 de Euro.
Asa cum era de asteptat, cele mai scumpe modele sunt cele care poarta sigla M3. Acestea incep de la 5000 de Euro pentru varianta cu motor de 3 litri si ajung chiar si la 12000 de Euro pentru un cabriolet realizat in 1999, dotat cu toate optiunile de lux. Masinile care au cutie SMG pot chiar sa depaseasca aceste preturi, daca sunt in stare exceptionala.
ASA NU! - Genul de BMW E36 gasit in Romania pe care vrei sa-l ocolesti din toata inima.
Recomandarea 4Tuning
Clientii acestor masini se impart in doua: cei care cauta o masina ieftina cu care sa-si faca treaba si care sa consume putin si cei care vor o masina cat mai ingrijita cu care sa defileze printre alti pasionati. Avand in vedere ca aici nu suntem la piata, va recomandam sa cautati numai modele 325 sau 328, daca nu va permiteti un M3. Noi credem ca cea mai frumoasa caroserie este cea Coupe, urmata de cea Cabriolet, cele mai urate, dupa parerea noastra, fiind cele Sedan si Compactul.
Asadar, noi am cumpara, eventual de afara, un BMW 325 sau 328 Coupe, in varianta de fabrica, fara modificari sau tuning, dotat cu interior de piele, clima automata, diferential blocant si cu un numar de kilometri cat mai mic. Daca acest lucru este greu de facut, am cauta chiar si in Romania un BMW E36 cumparat de la un pasionat care a avut de-a lungul vremii un topic pe un forum in care si-a prezentat cu drag toate investitiile si modificarile pe care le-a facut asupra masinii.
ASA DA! - Un BMW E36 Coupe din Romania prezent la un festival de tuning, impecabil.
Avantaje BMW E36
- pret accesibil
- fiabilitate
- motoare puternice
- piese extrem de ieftine
- piese multe la dezmembrari
Dezavantaje BMW E36
- lipsa unei tractiuni 4x4
- design demodat
- probleme la interior
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
-
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei


