Masina second-hand a saptamanii: BMW Seria 3 E36 (1990-2000)

  • Cel mai puternic E36 a fost odelul M3 de 321 cp
  • Au existat si 3 motorizari pe motorina
  • E36 s-a vandut in 5 caroserii diferite
Distribuie pe Facebook

Chiar si in zilele noastre, modelele de BMW din generatia Seria 3 E36 sunt destul de populare. Din pacate insa, majoritatea au ajuns o bataie de joc, ori transformate in kitsch, ori alergate si chinuite pana la epuizare. Insa pasionatul poate sa mai gaseasca unele modele in stare buna ce merita cumparate.

BMW E36 are denumirea populara de Pisicuta, insa nimeni nu stie cu exactitate de ce a primit aceasta porecla care nu este una internationala. In strainatate, BMW E36 se numeste DELFIN. Generatia de Seria 3 fabricata intre 1990 si 2000 a fost una extrem de populara care s-a bucurat de un urias succes la nivel mondial. Chiar si in Romania, acest model a fost extrem de bine vandut, fiind de altfel primul Seria 3 importat in reprezentantele din tara noastra, dar mai ales ulterior, pe piata masinilor second-hand. In ciuda faptului ca exista multe exemplare care sunt pur si simplu o bataie de joc, cu putina dedicare si putin interes, doritorul unui astfel de BMW are sanse sa gaseasca un exemplar ingrijit si fiabil.

BMW E36BMW E36 Sedan

BMW E36 - 6 caroserii diferite fabricate

La fel ca si succesorul sau, generatia E46, modelul E36 a fost realizat in 5 variante diferite de caroserie. E vorba in principal de varianta sedan, cu care s-a lansat aceasta generatie inca din 1990, urmata ulterior de modelul Coupe, Cabriolet, Compact si Touring. Cele mai multe exemplare s-au vandut din varianta sedan cu 4 usi, urmata de versiunea coupe si cabriolet. Ultima caroserie lansata pe piata a fost cea break, adica Touring, care si-a facut aparitia abia in 1995. Pe langa cele 5 tipuri de caroserie, BMW a mai vandut in reprezentantele sale si un model special, realizat de caroserul Baur. E vorba de un cabriolet cu 4 portiere cu plafon textil.

BMW E36BMW E36 Compact

BMW E36BMW E36 Touring

BMW E36BMW E36 Baur Cabriolet

11 motorizari diferite

In momentul lansarii, BMW E36 s-a vandut ca 316i, 318i si 320i. Cel mai slab motor pe benzina de pe E36 era 316i, adica motor de 1.6 litri si 100 sau 102 cp, urmat de 318i care avea un motor de 1.8 litri si 113 sau 115 cp. BMW 320 avea un motor de 2 litri cu 6 pistoane de 150 cp. Au urmat 318is de 140 cp, 323i de 170 cp, 325i de 192 cp si 328i de 193 cp. Motorizarile pe motorina s-au numit 318tds, 325td si 325tds, avand fiecare 90, 115 sau 143 cp. Evident, acestora li s-au alaturat si cele doua motoare care echipau versiunile numite M3: un motor de 3 litri care oferea 282 cp si un motor de 3.2 litri care era cel mai puternic din gama cu ai sai 321 de cp.

BMW E36BMW E36 Cabriolet

Cutii de viteze si tractiune exclusiv spate

Spre deosebire de generatiile E30 si E46, BMW E36 a avut numai tractiune spate (propulsie). In unele cazuri, masina venea cu diferential blocant spate, insa acesta era singurul mijloc de ajutor pentru o mai buna aderenta. Seria 3 E36 s-a vandut din fabrica cu 5 transmisii diferite: cutia manuala cu 5 trepte, cutia automata cu 4 sau 5 trepte, cutia manuala cu 6 rapoarte si cutia SMG cu 6 rapoarte. Transmisiile cu 6 trepte, manuale sau automate de tip SMG erau rezervate modelului M3.

BMW E36BMW E36 Coupe

Variantele sportive M3 si M3 GT

E36 a vandut modelul M3 in 3 variante de caroserie diferite: sedan, coupe si cabriolet. Initial, atunci cand s-a lansat in februarie 1992, M3-ul s-a vandut in varianta Coupe cu un motor de 3 litri realizat de divizia Motorsport care producea 282 cp. In 1994, BMW a lansat si sedanul si cabrioletul cu acelasi motor. Un an mai tarziu, la sfarsitul lui 1995, BMW a revizuit motorul si l-a facut de 3.2 litri oferind acum 321 cp pentru versiunile europene. Dincolo de ocean, din cauza reglementarilor federale, M3 avea motor de 3 sau 3.2 litri, dar care erau mult mai putin puternice, avand in ambele cazuri numai 240 cp.

In total, BMW a fabricat 46,525 de M3-uri coupe, 12,114 de M3-uri decapotabile si 12,603 de M3-uri sedan. Varianta sedan si-a incetat productia in decembrie 1997, varianta coupe in noiembrie 1998 si decapotabila tocmai in decembrie 1999.

BMW E36Gama BMW M3

Pe langa BMW-ul M3 standard, nemtii au mai realizat in 1994 o serie limitata de 356 de exemplare pe care le-a numit M3 GT. Aceste modele de strada au fost fabricate cu scopul de a omologa Seria 3 numita GTR in competitiile de turisme. Toate aceste exemplare au fost vandute in culoarea verde British Racing si erau propulsate de un motor de 3 litri si 295 cp.

BMW E36BMW M3 GT in culoarea British Racing Green

In afara de aceste doua modele mai cunoscute, BMW a mai vandut si 125 de exemplare numite M3 LTW - Lightweight, speciale pentru circuit, modelul M3 GT2 Imola Individual realizat in 250 de exemplare, dotate cu motorul de 321 cp, MR-3, o versiune speciala de circuit realizata in daor 15 exemplare vandute in Australia si M3 GTR, o masina de circuit cu... numere de inmatriculare. Se pare ca a existat chiar si un M3 Compact facut de uzina BMW, dar pastrat ascuns.

BMW E36

BMW E36BMW M3 LightweightBMW E36BMW M3 GT2 Imola IndividualBMW E36BMW M3 Compact

Motorizari populare de pe BMW E36

Majoritatea BMW-urilor din aceasta generatie care circula in Romania sunt dotate cu motorul de 1.8 litri sau cu cel de 2.0 litri. Mai exact, e vorba de motorul de 1.8 litri care produce 113cp sau 115cp, cu 4 pistoane, numite M40B18 sau M43B18. Pe langa acesta, motorul de 2000 cmc cu 6 pistoane este la fel de popular, oferind o putere de 150 cp si un cuplu de 190 Nm, numit M50B20.

Pe langa aceste motorizari, iubitorii de viteza si adrenalina considera ca un BMW E36 adevarat trebuie sa aiba motorul cu 6 pistoane de 2.5 sau de 2.8. Aceste doua motoare sunt extrem de bine facute, foarte fiabile si puternice, oferind 192 sau 193 cp, dar si un cuplu mare de 245 sau 280 Nm.

BMW E36

Probleme des intalnite la BMW E36

Cele mai problematice motoare sunt cele cu 4 pistoane, din cauza lantului si a axului cu came. In timp, motorul de 1.8 litri devine zgomotos si tachetii se uzeaza prematur. O alta problema cu aceste propulsoare este consumul ridicat, similar cu cel al motoarelor in 6 pistoane. Tot pe partea de motor, exista in unele cazuri probleme la motoarele cu 6 pistoane la debitmetru, care se deregleaza usor, dar si la sistemul Vanos de sincronizare variabila a valvelor.

Din fericire insa, majoritatea BMW-urilor din aceasta generatie au fost realizate 100% in Germania, folosind mana de lucru specializata, cu cele mai bune materiale, fiind astfel niste vehicule realizate bine, foarte fiabile si rezistente in timp. Sunt foarte putine cazurile in care sa intalnesti probleme la motor sau mecanica, majoritatea defectelor fiind insa legate de interior. Mai precis, scaunele se uzeaza repede, fetele de usi incep sa se desprinda si sa scoata zgomote, iar electrica din bord, de la clima sau airbaguri, incepe sa faca figuri.

BMW E36BMW M3 Sedan

Preturile din Romania pentru BMW E36

Pe internet o sa gasesti BMW-uri E36 inmatriculate in Romania si la 1000 de Euro. Insa trebuie sa te astepti ca la banii astia sa primesti o cazatura de masina, la care nu mai merge nimic in afara de motor si cutie. Cele mai ieftine sunt modelele cu motor in 4 cilindri, adica 316 si 318, urmate de 320 si 318is. Cele mai ravnite sunt motorizarile de 2.5 si 2.8 litri, fiind cautate de pasionati.

Un BMW E36 cinstit, in care nu mai este nevoie sa bagi bani foarte multi, costa intre 2500 si 3000 de Euro. Insa daca vrei sa cumperi o bijuterie care intoarce capete, proaspat vopsita si ingrijita bine, trebuie sa scoti din buzunar chiar si 5000 de Euro.

Asa cum era de asteptat, cele mai scumpe modele sunt cele care poarta sigla M3. Acestea incep de la 5000 de Euro pentru varianta cu motor de 3 litri si ajung chiar si la 12000 de Euro pentru un cabriolet realizat in 1999, dotat cu toate optiunile de lux. Masinile care au cutie SMG pot chiar sa depaseasca aceste preturi, daca sunt in stare exceptionala.

BMW E36ASA NU! - Genul de BMW E36 gasit in Romania pe care vrei sa-l ocolesti din toata inima.

Recomandarea 4Tuning

Clientii acestor masini se impart in doua: cei care cauta o masina ieftina cu care sa-si faca treaba si care sa consume putin si cei care vor o masina cat mai ingrijita cu care sa defileze printre alti pasionati. Avand in vedere ca aici nu suntem la piata, va recomandam sa cautati numai modele 325 sau 328, daca nu va permiteti un M3. Noi credem ca cea mai frumoasa caroserie este cea Coupe, urmata de cea Cabriolet, cele mai urate, dupa parerea noastra, fiind cele Sedan si Compactul.

Asadar, noi am cumpara, eventual de afara, un BMW 325 sau 328 Coupe, in varianta de fabrica, fara modificari sau tuning, dotat cu interior de piele, clima automata, diferential blocant si cu un numar de kilometri cat mai mic. Daca acest lucru este greu de facut, am cauta chiar si in Romania un BMW E36 cumparat de la un pasionat care a avut de-a lungul vremii un topic pe un forum in care si-a prezentat cu drag toate investitiile si modificarile pe care le-a facut asupra masinii.

BMW E36ASA DA! - Un BMW E36 Coupe din Romania prezent la un festival de tuning, impecabil.

Avantaje BMW E36

  • pret accesibil
  • fiabilitate
  • motoare puternice
  • piese extrem de ieftine
  • piese multe la dezmembrari

Dezavantaje BMW E36

  • lipsa unei tractiuni 4x4
  • design demodat
  • probleme la interior
Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (23) Poze BMW E36
mai multe