Editorial: de ce romanul de rand nu vede nimic altceva in afara de Volkswagen?

- Golf, Touareg si Passat sunt cele mai vandute
- Numarul clientilor nemultumiti este tot mai mare
- Fiabilitatea masinilor japoneze este net superioara
Ca avem o parere deloc buna despre masinile Volkswagen, cred ca deja am demonstrat asta in repetate randuri. Si, din pacate, nemtii de la VW par a nu se indrepta catre o directie foarte buna in ceea ce priveste fiabilitatea. Cu toate astea, romanul legat la ochi vede in marca Volkswagen un fel de Mecca perfectiunii in materie de condus. Nimic mai eronat.
Volkswagen, o marca perceputa prost
Pana la Volkswagen Golf 4 inclusiv, automobilele realizate de grupul VAG erau fabricate ceva mai... diferit. Cine spune ca intalneste aceeasi calitate la masinile fabricate in Germania, Slovacia, Spania, China, Ungaria sau Rusia, tari in care se construiesc diferite modele VAG, habar nu are ce vorbeste. Atunci cand Volkswagen fabrica si asambla masinile in Germania, acestea ieseau bine facute, de o calitate superioara, cu motorizari special realizate cu gandul la consumator si la longevitate. Acum insa, si la Volkswagen, ca in orice alt domeniu, totul a devenit o afacere care se bucura de un ritm mult prea alert ce pune satisfactia clientilor pe un loc secundar.
Din pacate, in Romania, imaginea de "masina germana" a ramas cam aceeasi care s-a nascut in 1990. Cine avea masina germana, era Dumnezeu. Si acum este cam la fel, insa doar cu sigla. Si pentru ca masina germana inseamna de fapt Mercedes, BMW sau Audi, marci la care nu are omul de rand acces, aceasta impresie conform careia daca ai masina germana esti un mic Guru la tine in cartier, s-a extrapolat la Opel si Volkswagen. Nu vorbim aici de Opel, pentru ca sunt prea mici fata de Volkswagen si nu fac uriasele gafe precum ei. Asa ca, acum, romanul ala mort de foame care sta la bloc, eventual undeva in Militari la 2 camere, care isi face concediul la Costinesti sau la Bulgari ca sa-si umple farfuria cu tot ce nu poate manca, vede in marca Volkswagen chintesenta raiului pe pamant. Nu are bani de Mercedes, dar cumpara un Volkswagen, ca "e mai bun", e tot german, e de calitate, a vazut el ca aia smecherii au asa ceva...
Insa, Volkswagen nu este absolut nimic altceva decat ceea ce-i spune si numele: masina poporului. Astazi, mai mult ca niciodata. Este o masina cu cel mai bun marketing din lume, dar si cel mai ieftin, de fapt... gratis. In Romania, masinile Volkswagen, noi sau second-hand, se vand singure. Atunci cand un cetatean contribuabil isi cauta o masina, inainte verifica ofertele Volkswagen, dupa care se uita si la altii, de coreeni nu a auzit, de japonezi... ce sunt aia? Marketingul acestei marci populare se face de la sine, tocmai printr-o falsa imagine de masina buna. Iesi in scara blocului si vezi imediat vreo 5-6 sigle VW cum iti zambesc din parcare. Asa ca tu, roman nu foarte inteligent ce esti, te gandesti ca vrei si tu asa ceva, sa fii mai smecher ca ala cu Golf, tu vrei un Passat... Si ti-l cumperi.
Masina poporului azi, mai mult ca niciodata
Intreaba-l pe orice posesor de Golf Mk4 daca a avut vreodata probleme serioase cu masina. Niciodata. Motoarele alea 1.9 TDI magice, chiar si cele pe benzina, poate ceva mai lacome la benzina, poate mai lenese, dar merg si in ziua de azi ca vacile fara sa aiba nicio problema. Plimba-te dupa aia prin cartier si intreaba-l pe unul cu vreun TDI modern sau un TSI daca a avut probleme... Razi in sec si pleci mai departe, pentru ca nu mai exista in ziua de azi masini VW fara probleme. Mai devreme sau mai tarziu, acestea apar.
Volkswagen este azi masina poporului mai mult ca niciodata din mai multe motive. Pentru ca are o viata incredibil de scurta. Un lucru cu care insa occidentalii s-au obisnuit, nu si noi, romanii. Noi ne legam la cap cu un credit ca sa platim un Golf nou-nout pe care il achitam peste vreo 7 ani, traind mereu cu speranta ca nu ne va crea probleme toata viata. Asa gandim noi, romanii, care mereu vrem sa primim mai mult de banii pe care i-am dat. In Germania insa, atunci cand o masina devine deja veche de 2-4 ani sau atinge vreun numar mare de kilometri, de peste 150.000 sa zicem, aceasta e vanduta instantaneu de parca ar fi un rebut. Noi, romanii, o importam cu kilometrii dati inapoi si ni se pare noua. Dupa care, peste 6 luni, ne miram ca am ramas cu lantul in mana.
Repet: faptul ca masinile sunt special gandite, dezvoltate si fabricate ca sa se strice dupa perioada de garantie este o realitate dovedita stiintific, cel putin in cazul Volkswagen. Pentru ca asta inseamna economie, flux de materii prime, circuitul banilor in natura. Problema este ca strainii s-au obisnuit imediat si scapa de masinile aflate la sfarsitul vietii, chiar daca sunt doar de 2-3 ani vechime, in timp ce romanul viseaza sa tina aceeasi masina un deceniu. Aici este de fapt problema, la asteptarile pe care le are romanul, ca asa stie el din vechi strabuni, ca Volkswagen sunt masini pe viata... Nimic mai hilar.
Garantia tine cat masina
Nu ma mai refer aici la cazul personal, cand, la 30.000 de kilometri, cum a iesit Volkswagenul Polo 1.2 TSI din garantie, am dat 1700 de lei ca sa schimb distributia. Nu mai repet ca spuneti ca am eu ceva cu marca asta. De fapt, chiar am! Pentru ca in curand urmeaza alt lant, atat de bun este motorul asta. Ci va voi spune de sutele de cazuri discutate pe forumurile dedicate marcii. De masini din toata gama, de la Golf, Jetta, Tiguan, Passat sau Touareg, care s-au stricat grav in primele 6 luni de cand s-a terminat garantia. Nu ma intrebati ce geniu ar merita un Nobel pentru a ticluii momentul exact cand sa se termine garantia, ca i-as strange mana. Dar cum naiba se face ca, ai iesit din garantie, te bucuri ca ai facut doar revizii pana atunci, dupa care, injectoare schimbate, turbine care curg, senzori care cedeaza, electronica dubioasa sau lanturi care se zbenguie prin motor mai ceva ca zarurile pe masa de table...
Daca cineva, in ziua de azi, imi spune ca masinile sunt facute sa te tina 10 ani, ii dau bani de taxi sa se plimbe si sa ma caute mai tarziu. In ziua de azi, producatorii de volum, asa cum este si Volkswagen, face masini special gandite sa tina foarte putin. Daca intr-o tara civilizata asta e ceva normal ce face parte din ciclul firesc al economiei, noi, romanii ceva mai amarati, consideram ca daca tot am dat un ban pe o masina noua, sa nu avem probleme grave, macar 150.000 de kilometri. Cerem prea mult? Nu cred...
Nu mai aduc aminte de micile stelute din contractul de vanzare-cumparare sau cel de leasing. Atat iti trebuie, sa uiti sa pui o virgula la prima revizie de 10.000 de kilometri ca iti iei adio de la garantie. Atat iti trebuie, sa nu bifezi optiunea de 450 de Euro pentru garantie extinsa, ca baietii de la receptie service atat asteapta sa-ti zica: Told yaaaaaaaa, zgarcitule!
De ce nu mai face Volkswagen masini bune care tin mult?
Cel mai simplu raspuns. Din cauza unui mare cumul de factori ce lucreaza impreuna parca tocmai, sa duca imaginea acestei marci la groapa de gunoi. In primul rand, calitatea materialelor nu este la fel de buna, numarul fabricilor s-a extins in toata lumea, tehnologia este mai complicata, electronica mai multa, materiale mai "ECO" putin rezistenta, motorizari din ce in ce mai mici, piese componente de la distribuitori aftermarket de calitate proasta si asa mai departe. Dupa parerea noastra, Volkswagen inseamna azi o serie lunga de compromisuri. Inainte, nemtii spuneau clar: facem totul in Germania, unde sunt cei mai calificati ingineri, unde controlul calitatii este obsedant de perfect in cele mai mici detalii. Venea un manager si zicea: Sefu, hai sa aducem piesele astea din Turcia, ca economisim 5 marci la fiecare masina. Seful zicea NEIN!, ca asta e masina poporului, nu trebuie sa facem compromisuri! Si cam asa se nasteau masini fiabile, care circula si in ziua de azi...
In ziua de azi, totul este insa la polul opus. Economia s-a facut cat se poate de mult, s-au tras bani multi de la calitate si fiabilitate, motoarele sunt, chipurile, din ce in ce mai economice doar de gura UE, componentele sunt aduse din China si Turcia, ca si otelul de caroserie, iar interesul fata de clientul final si dorinta lui de a conduce mult si bine aceeasi masina... pur si simplu a disparut in neant.
Ce sa cumparam altceva?
Din nou, ma repet, ca sa fiu clar inteles. Daca cineva si-ar cumpara un Volkswagen, i-as respecta alegerea, dar i-as zice sa scape de ea cand se apropie de 100.000 de kilometri daca e diesel sau sa scape de ea si mai devreme daca e pe benzina. Numai asa supravietuieste Volkswagen si vinde in draci in ziua de azi, pentru ca se bazeaza pe o piata extrem de rapida, in miscare, foarte dinamica: firme mari de tot cumpara flote de sute sau mii de automobile, flote pe care le schimba cand acestea fac multi kilometri, le dau la buy-back tot la Volkswagen si cumpara masini noi. Asa este grupul VAG in top 3 cei mai bine vanduti producatori de automobile. Niciodata insa nu vei putea face vanzari ca Volkswagen daca tu realizezi masini care sa te tina 10 ani... Niciodata! Si VW stie asta, tocmai de aceea nici nu se gandeste sa mai fabrice, vreodata, masinile fiabile de odinioara.
Sa zicem ca faci parte dintr-un segment incredibil de putin numeros care nu vrea Volkswagen. Te-ai informat, ai citit, nu te-ai lasat orbit de florareasa din colt cu EOS-ul ei alb, nici de vecinul tinichigiu cu Touaregul pe Bulgaria si nici de fraierul de la 4Tuning si prietenul sau care si-au luat Polo, respectiv Golf noi, din reprezentanta. Dar ce sa-ti cumperi?
Nu ar strica sa te uiti la japonezi. Crezi ca americanii aia care viseaza Toyota, Nissan, Honda, Subaru sau Mitsubishi sunt prosti gramada? Nu exista popor mai zgarcit ca americanii. Si aia cand cumpara ceva, vor sa stie ca au primit marfa de toti banii si ca nu au probleme. Cam ca... romanii. Daca ar fi dupa mine, acum, daca as avea bani, mi-as cumpara fara indoiala si fara ezitare o masina japoneza. Sau chiar coreeana, de ce nu, pentru ca astia au avut o dezvoltare uriasa in ultimii ani si au reusit sa se alinieze la niste standarde la care nu visau acum cativa ani.
Ce pot sa imi cumpar eu daca nu iau Volkswagen? Pai poti sa-ti iei orice vrei tu. Nu vrei Passat, iti iei Accord sau Impreza, nu vrei Golf, iti iei Civic, Auris, Lancer sau ce vrei tu. Nu vrei un Tiguan, iti cumperi un CR-V, nu vrei Touareg iti iei un Santa Fe, un Sorento, orice SUV. Variante gasesti. Si cu recenzii mai bune de la clienti, si cu service mai bun, si cu garantie mai multa, dar si cu cel mai important lucru din lume: motoare fara probleme facute in bataie de joc.
Dar, la final, ne lovim de altceva. De atitudinea romanului nu foarte inteligent. Romanul care se simte injosit, sarac, mort de foame, simte ca rad vecinii de el daca se prezinta in locul de parcare cu un Mitsubishi ASX in loc de Tiguan. Romanul clasic isi va parca noul Civic la coltul blocului, doar ca sa nu se faca de ras fata de Costica de la 3 cu Passat si de Mirel de la parter cu Touareg. O simtiti? De fapt, asta este problema cea mai mare. Volkswagen face automobile pentru straini, pentru pietele dinamice, face masini care sa fie folosite si vandute repede. Or noi, romanii, nu avem bani de jonglerii asa dese cu masinile. Dar, pana cand ne vom scoate capul din nisip si sa vedem de fapt cum stau lucrurile in realitate, in continuare vom cumpara masinile Volkswagen. Ca doar sunt germane, sunt cele mai bune din lume!
-
Faruri halogen originale bmw x3 f25(2010-2014)cod-7217289 700 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
A4710964099 a4710964799 turbosuflanta mercedes-benz actros mp4... 1000 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Lupe bi xenon bmw 3 e90 e91 e92 e93 m-pakiet (2005-2014) cod... 150 Lei
Ford kuga automata 2.0diesel 4x4 xenon piele pilot keyless... 8950 €
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445110618 55255408 0 445 110 618 bosch injector opel corsa e... 600 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Vw touran bxe 2008 3900 €
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
Motor diesel m57t 3.0 d merge doar pe x3 !! bmw x3 e83 2004 3200 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Lupe far xenon bmw e90 e91 facelift cod 6553150000, 6553250000 150 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei


