Cum functioneaza sistemul STOP / START?

Sistemul care opreste motorul la relanti are multe denumiri, in functie de marca auto care il foloseste. A fost inventat odata cu criza ecologica si noile norme de poluare care au stramtorat tot mai mult posibilitatile marilor producatori. Este vorba de un sistem anti-poluare, sau ce are ca scop o emanare cat mai mica de noxe. Si realizeaza acest lucru, spre deosebire de multe alte sisteme "verzi", prin economia de carburant.
Cum poate consuma o masina mai putin combustibil? Desigur, sa mearga mai putin. Insa asta nu e o solutie, asa ca trebuie sa ne gandim la motorul masinii. Da, o masina va consuma mai putin, daca motorul ei va merge mai putin. Si cand poate fi oprit motorul, altcandva decat atunci cand masina sta pe loc. Si chiar asta face sistemul "Idle-Stop" sau "Stop-Start" cum este cunoscut in lumea auto.
Nu consuma masina mai mult daca oprim si pornim motorul des?
Se pare ca studiile realizate de pionierii in ecologie au demonstrat un singur lucru: o masina consuma mai mult mergand pe loc, la relanti, decat daca ar avea motorul oprit, chiar si cu o oprire si pornire inclusa. Mai precis, cine spunea in folclorul romanesc ca daca opresti motorul la semafor, consumi mai mult, gresea.
De ce sa nu oprim din cheie motorul la semafor?
Un sistem STOP / START este special creat pentru a nu forta niciun alt element al masinii. Mai exact, daca vrem sa ne facem propriul sistem de acest gen, oprind din cheie si repornind masina la semafor, putem avea probleme. Adica in momentul in care oprim motorul, pompa de servo nu mai merge, asadar nu vom avea nici frana si nici directie (daca avem nevoie cand stam pe loc). Vom avea contactul scos, vom chinuii pompa de benzina la fiecare punere in contact, adica vom creste semnificativ uzura masinii. Insa un sistem adevarat START / STOP remediaza toate aceste naajunsuri ale opririi clasice a motorului la semafor.
Ce componente noi are o masina cu un astfel de sistem?
O masina cu un astfel de sistem poate fi de mai multe feluri. Cele mai cunoscute sunt insa cele de tip micro-hibrid si cele normale, dar carora li se opreste motorul cand iei piciorul de pe ambreiaj si nu esti in nicio viteza. Ce inseamna masina micro-hibrida? Este vorba de o masina normala, cu motor pe combustie, in general unul ecologic, adica diesel, dar care mai are in plus o baterie speciala si un generator. Chiar daca se cheama micro-hibrid, o astfel de masina nu are niciun motor electric. In schimb, bateria speciala este incarcata si sustine alte sisteme, atunci cand motorul se opreste automat in conditiile de mai sus. Mai mult, se cheama hibrida pentru ca bateria se incarca si cand masina franeaza, prin asa-numita energie regenerativa.
O altfel de masina cu alt sistem, poate si cel mai cunoscut in Romania momentan, este unul mai simplu, dar cu aceeasi trasatura de a se opri motorul la relanti. Aceste masini nu au in plus decat un starter "heavy-duty" si un acumulator care poate inmagazina mai multa energie. Acestea nu incarca acumulatorul atunci cand masina franeaza, dar consuma mai putin ca o masina normala, automat polueaza mai putin.
In ambele cazuri, masinile cu astfel de sisteme de oprire automata a motorului la relanti au de obicei pornirea la buton sau keyless-go.
Cum functioneaza?
De obicei, sistemele de tip STOP / START se pot activa sau dezactiva de la buton. Odata activat, sistemul opreste automat motorul cand masina sta pe loc, odata ce soferul pune schimbatorul in punctul mort si ridica piciorul de pe ambreiaj. In acelasi timp, acumulatorul special "duce in carca" pompa de servo care este electrica, compresorul de clima care este si electric, contactul masinii, sistemul de sunet si alte cateva elemente, ca si cum masina e pornita.
La majoritatea masinilor, motorul este repornit de electromotor sau de generator in momentul in care soferul apasa ambreiajul, pentru a se pune in miscare. Insa, la diverse modele auto, motorul va porni si cand se simte un gest care semnalizeaza ca soferul e pe cale sa plece, cum ar fi miscarea volanului sau a schimbatorului.
Cat de repede porneste motorul?
Starterul masinii este unul special, la fel este si programata aprinderea motorului, care fac ca acesta sa porneasca in 0,3 secunde de la apasarea ambreiajului. Adica destul incat sa bagi a 1-a sa pleci la fel de repede ca si cum ai fi avut motorul pornit. La autoturismele cu transmisie automata, masina se opreste atunci cand cutia este in Neutru si porneste odata ce este bagata in Drive, cu piciorul pe frana. Sau, la unele mai noi, atunci cand masina este in viteza, dar sta pe loc si soferul tine apasata frana - in acest caz, motorul porneste odata cu apasarea acceleratiei.
Asadar, motorul unei masini cu sistem STOP / START porneste ceva mai repede decat unul clasic, pentru ca e ca si cum ar fi avut contactul deja pus, iar pompa de combustibil nu mai necesita armare.
De ce sa alegi o masina cu acest sistem?
In primul rand, sincer vorbind, pentru ca tii la natura si la mediul inconjurator. Se pare ca masinile dotate cu astfel de sisteme consuma mai putin, insa nu cu o foarte mare diferenta. Adica e vorba doar de 1-1,5 litri la 100 km. Insa scopul acestui sistem este acela de a polua mai putin masina, nu neaparat de a consuma mai putin. Adica la semafor, masina avand motorul oprit, nu emite nicio noxa. Mai mult, aceste sisteme au primit "binecuvantarea" UE, la fel si brandurile care le monteaza pe masini. Asadar, e mai mult o chestie de marketing si de imagine, decat de economie la propriile buzunare. Si, evident, un motiv in plus pentru a da mai multi bani la dealer, cand va uitati pe lista de optionale...
Asadar, sistemul STOP / START este un sistem bun, eficient, dar nu foarte. Scade consumul, insa nu atat de mult precum te-ai astepta. In zilele noastre, tot mai multi producatori ofera modele cu astfel de sisteme menite sa polueze tot mai putin. Opel, Volkswagen, BMW, Mercedes si nu numai sunt doar cateva marci auto care il utilizeaza. Dezavantaje nu are, in afara de costul initial care se adauga la masina de lista. Iar avantaje... poate le vom vedea atunci cand la culoarea rosie a semaforului dintr-o intersectie aglomerata din Bucuresti va fi liniste totala, fara vreun sunet de motor. Asta pana cand se face verde si se dezlantuie iadul poluarii... Dar pana atunci, mai avem cale lunga!
-
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 (4a, c4) (1994 -... 154 Lei
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
Far stanga dreapta full led skoda kodiaq model 2017-2020 cod... 700 Lei
-
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3500 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 11500 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3200 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Droser calculator modul far led mercedes w247,glc w253,gle... 500 Lei
Suzuki gsxr 600 ! variante moto / auto 2899 €
Ford focus benzina 2014 4420 €
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Suzuki gsxr 600 ! stare foarte buna 1599 €
Motor diesel y22dtr 2.2 dti opel vectra c 2002 1200 Lei
-
Peugeot 208 1.2i 2012 2500 €
Droser,calculator,balast, modul led mercedes cod a2479003403 700 Lei
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
-
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Dezmembrez skoda octavia iii (5e) 2.0 tdi 150 cai ckfc cutie...
-
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4700 €
Ford focus benzina 2014 4655 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
Dezmembrez ford focus iv 1.5 duratorq tdci ztda cutie manuala...
Redresor baterii moto/atv/auto ! nou 30 €
-
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
Protectie bmw f36 430d; 8510114 (motor) 100 Lei
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Opel antara opel antara 4x4 cutie automata full options carte... 32000 Lei
Motor diesel 646982 2.2 cdi bloc motor cu pistoane... 1200 Lei
Motor diesel asy 1.9 sdi cu injectoare volkswagen polo 9n 2001 800 Lei


