Cum functioneaza sistemul STOP / START?

Cum functioneaza sistemul STOP / START?

Au aparut si in Romania, la semafoare, masini carora li se opreste motorul. Le sesizam atunci cand se face culoarea verde si deodata auzi cateva motoare care pornesc. Insa cum functioneaza un sistem care opreste motorul, dar permite altor accesorii, precum servodirectia, climatizarea, franele, sunetul, sa functioneze?

Sistemul care opreste motorul la relanti are multe denumiri, in functie de marca auto care il foloseste. A fost inventat odata cu criza ecologica si noile norme de poluare care au stramtorat tot mai mult posibilitatile marilor producatori. Este vorba de un sistem anti-poluare, sau ce are ca scop o emanare cat mai mica de noxe. Si realizeaza acest lucru, spre deosebire de multe alte sisteme "verzi", prin economia de carburant.

Cum poate consuma o masina mai putin combustibil? Desigur, sa mearga mai putin. Insa asta nu e o solutie, asa ca trebuie sa ne gandim la motorul masinii. Da, o masina va consuma mai putin, daca motorul ei va merge mai putin. Si cand poate fi oprit motorul, altcandva decat atunci cand masina sta pe loc. Si chiar asta face sistemul "Idle-Stop" sau "Stop-Start" cum este cunoscut in lumea auto.

Nu consuma masina mai mult daca oprim si pornim motorul des?

Se pare ca studiile realizate de pionierii in ecologie au demonstrat un singur lucru: o masina consuma mai mult mergand pe loc, la relanti, decat daca ar avea motorul oprit, chiar si cu o oprire si pornire inclusa. Mai precis, cine spunea in folclorul romanesc ca daca opresti motorul la semafor, consumi mai mult, gresea.

De ce sa nu oprim din cheie motorul la semafor?

Un sistem STOP / START este special creat pentru a nu forta niciun alt element al masinii. Mai exact, daca vrem sa ne facem propriul sistem de acest gen, oprind din cheie si repornind masina la semafor, putem avea probleme. Adica in momentul in care oprim motorul, pompa de servo nu mai merge, asadar nu vom avea nici frana si nici directie (daca avem nevoie cand stam pe loc). Vom avea contactul scos, vom chinuii pompa de benzina la fiecare punere in contact, adica vom creste semnificativ uzura masinii. Insa un sistem adevarat START / STOP remediaza toate aceste naajunsuri ale opririi clasice a motorului la semafor.

Ce componente noi are o masina cu un astfel de sistem?

O masina cu un astfel de sistem poate fi de mai multe feluri. Cele mai cunoscute sunt insa cele de tip micro-hibrid si cele normale, dar carora li se opreste motorul cand iei piciorul de pe ambreiaj si nu esti in nicio viteza. Ce inseamna masina micro-hibrida? Este vorba de o masina normala, cu motor pe combustie, in general unul ecologic, adica diesel, dar care mai are in plus o baterie speciala si un generator. Chiar daca se cheama micro-hibrid, o astfel de masina nu are niciun motor electric. In schimb, bateria speciala este incarcata si sustine alte sisteme, atunci cand motorul se opreste automat in conditiile de mai sus. Mai mult, se cheama hibrida pentru ca bateria se incarca si cand masina franeaza, prin asa-numita energie regenerativa.

O altfel de masina cu alt sistem, poate si cel mai cunoscut in Romania momentan, este unul mai simplu, dar cu aceeasi trasatura de a se opri motorul la relanti. Aceste masini nu au in plus decat un starter "heavy-duty" si un acumulator care poate inmagazina mai multa energie. Acestea nu incarca acumulatorul atunci cand masina franeaza, dar consuma mai putin ca o masina normala, automat polueaza mai putin.

In ambele cazuri, masinile cu astfel de sisteme de oprire automata a motorului la relanti au de obicei pornirea la buton sau keyless-go.

Cum functioneaza?

De obicei, sistemele de tip STOP / START se pot activa sau dezactiva de la buton. Odata activat, sistemul opreste automat motorul cand masina sta pe loc, odata ce soferul pune schimbatorul in punctul mort si ridica piciorul de pe ambreiaj. In acelasi timp, acumulatorul special "duce in carca" pompa de servo care este electrica, compresorul de clima care este si electric, contactul masinii, sistemul de sunet si alte cateva elemente, ca si cum masina e pornita.

La majoritatea masinilor, motorul este repornit de electromotor sau de generator in momentul in care soferul apasa ambreiajul, pentru a se pune in miscare. Insa, la diverse modele auto, motorul va porni si cand se simte un gest care semnalizeaza ca soferul e pe cale sa plece, cum ar fi miscarea volanului sau a schimbatorului.

Cat de repede porneste motorul?

Starterul masinii este unul special, la fel este si programata aprinderea motorului, care fac ca acesta sa porneasca in 0,3 secunde de la apasarea ambreiajului. Adica destul incat sa bagi a 1-a sa pleci la fel de repede ca si cum ai fi avut motorul pornit. La autoturismele cu transmisie automata, masina se opreste atunci cand cutia este in Neutru si porneste odata ce este bagata in Drive, cu piciorul pe frana. Sau, la unele mai noi, atunci cand masina este in viteza, dar sta pe loc si soferul tine apasata frana - in acest caz, motorul porneste odata cu apasarea acceleratiei.

Asadar, motorul unei masini cu sistem STOP / START porneste ceva mai repede decat unul clasic, pentru ca e ca si cum ar fi avut contactul deja pus, iar pompa de combustibil nu mai necesita armare.

De ce sa alegi o masina cu acest sistem?

In primul rand, sincer vorbind, pentru ca tii la natura si la mediul inconjurator. Se pare ca masinile dotate cu astfel de sisteme consuma mai putin, insa nu cu o foarte mare diferenta. Adica e vorba doar de 1-1,5 litri la 100 km. Insa scopul acestui sistem este acela de a polua mai putin masina, nu neaparat de a consuma mai putin. Adica la semafor, masina avand motorul oprit, nu emite nicio noxa. Mai mult, aceste sisteme au primit "binecuvantarea" UE, la fel si brandurile care le monteaza pe masini. Asadar, e mai mult o chestie de marketing si de imagine, decat de economie la propriile buzunare. Si, evident, un motiv in plus pentru a da mai multi bani la dealer, cand va uitati pe lista de optionale...

Asadar, sistemul STOP / START este un sistem bun, eficient, dar nu foarte. Scade consumul, insa nu atat de mult precum te-ai astepta. In zilele noastre, tot mai multi producatori ofera modele cu astfel de sisteme menite sa polueze tot mai putin. Opel, Volkswagen, BMW, Mercedes si nu numai sunt doar cateva marci auto care il utilizeaza. Dezavantaje nu are, in afara de costul initial care se adauga la masina de lista. Iar avantaje... poate le vom vedea atunci cand la culoarea rosie a semaforului dintr-o intersectie aglomerata din Bucuresti va fi liniste totala, fara vreun sunet de motor. Asta pana cand se face verde si se dezlantuie iadul poluarii... Dar pana atunci, mai avem cale lunga!

DATA PUBLICĂRII: 16 Noiembrie
0
0
19
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (19 comentarii )
16 nov 2011, 16:43
+17
Trebuie sa va corectez !

Eu am touareg 2011 cu start-stop si motorul se opreste cand efectiv masina sta pe loc si piciorul este pe frana, nu se schimba din N in D . Si cam asa procedeaza toate hidramatele, ar fii plictisitor sa muti din N in D sa se opreasca motorul, si ce-i drept are un buton de dezactivare,in cazul in care te enerveaza ( pe mine cel putin da ) dar trebuie dezactivata functia la fiecare plecare cu masina, nu se poate dezactiva total .
Mai am de adaugat faptul ca la semafor se blocheaza pompa de servo si trece de pe aer conditionat pe ventilatie. Acum poate depinde de masina , dar ma indoiesc sa functioneze cele doua in stationare.
16 nov 2011, 17:38
+8
"Mai precis, cine spunea in folclorul romanesc ca daca opresti motorul la semafor, consumi mai mult, gresea." <-- Ba nu gresea pt ca se refereau la dacii vechi pe carburator, nu sisteme computerizate, in 19xx toamna. Iar la masinile vechi nu merita sa opresti motorul, daca nu stateai minim 1 minut la semafor. Sa nu mai spunem ce parere aveau electromotoarele vremii...
27 nov 2011, 18:04
-1
.....
YCEE
532 comentarii 936 puncte
16 nov 2011, 17:51
+7
balenele sa moara de viata usoara
17 nov 2011, 12:32
+6
fac economie de carburant pentru natura si america bombardeaza 20%din suprafata globului zi de zi cu sute daca nu mii de rachete SALVAND PAMANTU DE "INFIDELII"
44 comentarii 78 puncte
17 nov 2011, 02:49
+5
cade motorul dupa prima luna in buc :))
Alyn93
1144 comentarii 4420 puncte
16 nov 2011, 18:36
+4
Foarte interesant articol..pentru toata lumea;)Felicitari 4T
16 nov 2011, 18:36
+4
consumul este mai mic daca masina este oprita + o pornire.
dar cand in bucuresti, sunt cozi interminabile, si vor fi necesare zeci, daca nu sute de porniri ale motorului..cum mai sta situatia?
17 nov 2011, 09:35
+3
Cum sa fie situatia: schimbi acumulatorii aia "heavy duty" ca pe bateriile 777
17 nov 2011, 12:46
+2
S`ar simtii o scadere a poluarii daca ati scapa de dependenta de masina.
17 nov 2011, 14:13
0
Hai ca articolul asta,pe cat suna de frumos ,pe atat e de gresit.Mai documentati-va pe viitor inainte sa postati un ditamai articolul :)
19 nov 2011, 12:00
0
Articol Interesant ...
24 ian 2012, 15:01
0
cred ca stam mult mai bine fara start&stop ptr ca eu am facut niste cursuri despre asa ceva si vreau sa spun ca sunt si foarte multe inconveniente in ceea ce priveste sistemul start&stop.....sunt toate bune si frumoase cat masina e un pic mai noua...daca si faptu de a schimba o baterie pe masina a devenit complicat ca acest sistem si sunt foarte multe altele.....
boghilina
3 comentarii -3 puncte
25 mai 2012, 22:04
0
In septembrie va fi Reprezentanta VARTA Power Zone in Romania si se va ocupa de schimbarea bateriei.
26 mar 2013, 18:37
0
oare motorul nu are de suferit sistemul de ungere etc
2 comentarii 1 puncte
30 iun 2013, 04:22
0
Bună afacere. Bănuiesc că e făcută de constructorii de maşini, mână în mână cu ecologiştii. Se omite cel mai important lucru. Uzura motorului la pornire este egală cu uzura mersului pe distanţa de 25 de km. Adică la o maşină care ai pornit motorul de 1.000 de ori, motorul are 25.000 km în plus la uzură. Faci 20 km până la serviciu dus-întors, opreşti la 10 semafoare şi deja ai la motor 250 km uzură. Bună afacere. Şi până la urmă toate sistemele de pe maşină, ca injecţie, tobe de eşapament speciale,etc., nu o face să polueze mai puţin ?! Şi nimeni nu m-a lămurit cât poluează o maşină cu motor pe GPL.
noxe
253 comentarii 499 puncte
18 nov 2011, 16:33
-3
eu am start stop engine dar la mine nu se opreste motorul (cutie auto) si ma bucur:)))
Comentează şi tu: