10 lucruri pe care le putem modifica, ep. 2 - tuning interior
1. Ce-i in mana, nu-i minciuna!
Clar, asta e volanul. Ca doar pe el il tinem in mana mereu, fie ca parcam, fie ca mergem cu spatele sau ca mergem spre mare, pe autostrada. Daca nu mai suntem multumiti de volanul nostru original, avem cateva variante. Daca ne place sportivitatea, putem apela la volanele din gama sport sau racing. Adica volane cu un diametru mai mic, de obicei OMP, Sparco sau Momo. Cu un butuc dedicat marcii de masina pe care o avem, putem monta un astfel de volan. In afara de aspectul mai agresiv si diametrul mai mic, aceste volane sunt de obicei acoperite cu materiale care ofera o aderenta mai mare. Partea negativa la aceste volane este ca, daca masina avea volanul original cu airbag, va trebui sa renuntam la acest sistem foarte eficient de siguranta. Compromisuri? Cam greu, atunci cand vine vorba de siguranta*
Daca nu vrem insa sa renuntam la siguranta, dar totusi, sa facem ceva cu acel colac pe care il tinem in mana cat e ziua de lunga, avem o solutie. Fie il schimbam cu alt model original dedicat acestei masini, un model mai sportiv, sau care ne face cu ochiul mai mult, fie mergem frumos la un atelier specializat si ne imbracam vechiul volan in piele noua, de culoarea dorita.
2. M-am saturat sa calc pe aceleasi pedale!
In cazul asta, e simplu. Daca ne-am saturat de acele pedale anoste, negre, de plastic, care se tot agata in presuri, le putem schimba. Trebuie sa avem grija daca avem masina automata sau manuala, pentru ca difera kiturile de pedale sport. Putem apela la un pedalier de aluminiu, cu insertii de cauciuc, ca doar nu putem sa alunecam cu picioarele de pe frana pe acceleratie, nu? Daca nu vrem aluminiu, putem sa alegem unele vopsite in culoarea interiorului. Daca nu vrem nici colorate, apelam la unele high-end, de carbon. Nu doar arata bine, dar mai sunt si usoare si rezistente! Tot in ceea ce priveste pedalele, putem schimba si portiunea de foot-rest. Adica acea zona, din partea stanga, pe care se odihneste piciorul stang la drum intins.
Daca tot suntem in "substratul masinii", mai amintim si presurile. De obicei, acestea sunt fie din material textil, fie din cauciuc. Cele textile sunt destinate sezonului cald, moment in care sunt destul de slabe sansele sa urcam in masina cu adidasii plini de noroi si zapada. Poate doar praf, care iese cu aspiratorul de la spalatorie. Pentru sezonul rece, avem presurile de cauciuc sau plastic. Nu de alta, dar nu permit apei sa ajunga pe mocheta masinii. Umezeala care, in timp, produce un miros foarte neplacut. Toate aceste presuri pot fi schimbate cu unele aftermarket. Imitatie de aluminiu, aluminiu dur, unele textile mai sportive, cu logo-ul masinii sau dotarii, presuri de noroi, presuri cusute manual sau covorase moi fi pufoase, pe care mai degraba ai sta in fund! Indiferent de optiune, si presurile pot fi schimbate, in functie de dorintele fiecaruia.
3. Oare ce am eu in mana dreapta?
Mai, nu va mai ganditi la prostii* E vorba de schimbatorul de viteze! Poate chiar una din cele mai intalnite modificari in ceea ce priveste interiorul masinilor. Daca ne-am saturat sa tinem mana pe acea maciulie cu care a venit masina din fabrica, o putem schimba cu sute de modele disponibile pe piata. Cuvantul cheie este "asortare". Adica atunci cand punem un alt schimbator de viteze, trebuie sa-l asortam cu ceea ce mai avem la interior. Daca avem presuri rosii, nu prea merge un schimbator albastru* Intelegeti voi.
Pe piata sunt schimbatoare de viteze de toate felurile si toate formele. Aici vorbim de schimbatoare de aluminiu, de plastic, de carbon sau de sticla. Pot fi luminate chiar unele dintre ele, sau iti pot arata, printr-un ecran cu led-uri, in ce viteza te afli. Interesant, nu?
Secretul in alegerea unui schimbator potrivit sta, in afara de asortarea lui cu restul elementelor de interior, in forma sa. Trebuie sa fii sigur ca alegi o forma ergonomica si comoda, care sa nu-ti provoace bataturi in palma. Nu ai vrea sa fii suspectat de altceva*
4. Cotiera - poate cea mai buna inventie dintre scaune!
Cum adica de ce poate cea mai buna? Fara cotiera, esti ca nunta fara lautari, esti ca Pamela fara silicon sau ca o masina de drift cu tractiune pe fata. Adica nu e bine, ceva lipseste! Daca nu avem cotiera la masina, pe care sa tinem mana relaxati, in timp ce schimbam vitezele sau mergem la drum intins, ne putem pune una. Nu costa mult, iar rezultatul este urias, pozitiv si ne face sa ne simtim bine. Exista cotiere dedicate masinii noastre. Acestea le putem alege in functie de interiorul masinii - piele sau textil, dar si culoarea pe care o vrem. Putem sa alegem cotiera cu spatiu de depozitare, suporturi de pahare, sau chiar un mini frigider. Numai bun, atunci cand trebuie sa tii berea la rece, cand mergi la pescuit! (Atentie! Cotierele nu pot depozita mai mult de 2 beri, cantitate care, in intervalul unei zile de pescuit, demonstrat in laborator, nu prezinta pericol!)
5. Cate scaune ai pe zi?
Iar va ganditi la prostii? Eu am unul. Unul si bun, care nu ma lasa sa obosesc, chiar daca trag o fuga cu masina pana la Timisoara. Vorbim aici de scaunele fata ale masinii, care sunt si cele mai folosite, dar foarte importante. Nu putine sunt masinile in care, stai inconfortabil si, dupa un drum lungi, te ridici cu dureri de spate si de* curios, nu? Ei bine, daca nu ne mai plac scaunele noastre de interior, le putem schimba imediat. Si aici avem doua directii - sport sau confort. Daca vrem ceva agresiv, sportiv, care sa ne duca cu mintea la racing sau la raliu, apelam la scaunele de tip scoica, de la producatori precum Sparco, Momo, OMP, Corbeau, etc. Daca vrem masina de competitie, trebuie sa cautam scaune cu omologare FIA. Daca avem masina in 2 usi si vrem sa mai utilizam bancheta din spate, ne trebuie scaune sport rabatabile. Toate aceste scaune vin in diverse forme si marimi. Sunt scaune usoare, din plastic sau carbon, scaune reglabile sau scaune fixe, scaune cu protectie la gat si cap sau scaune speciale, cu orificii pentru centurile in 6-7 puncte. Si aici, trebuie sa avem grija la siguranta - daca scaunele originale ale masinii aveau airbaguri laterale, odata acestea schimbate, vom renunta la un procent important din siguranta noastra. Din nou, compromisuri.
Daca nu va plac compromisurile, mai exista o solutie. Iar ne intoarcem la atelierul care ne-a facut volanul in piele si-i spunem sa ne faca si tapiteria. Cum vrem noi, in ce culori vrem, cu ce cusaturi vrem. Si o sa aiba si grija ca, in locurile cu airbaguri, sa foloseasca la cusut ata speciala, ce permite declansarea airbagului.
Tot aici, am zis sa trecem si centurile de siguranta. Acestea le putem schimba cu unele sport. Dar mai multe detalii legate de centura de siguranta, puteti gasi AICI.
6. Alta maciulie, alta utilizare
O sa vorbim putin despre frana de mana. Cam aceeasi poveste ca la schimbatorul de viteze, dar alta forma. Putem schimba frana de mana (manerul) cu una care ni se potriveste. La fel, va trebui sa o asortam cu restul accesoriilor de interior. In plus, putem schimba si mansonul, cu unul textil, imitatie de piele sau chiar piele, de culoarea dorita. Frana de mana aftermarket poate fi de carbon, de aluminiu, de plastic sau de metal, in diverse forme si finisari.
7. Finisaje interioare pentru apartamente, vile si masini
Dar ne limitam la masini. Aici o sa pomenim de bandourile de interior, trim-uri cum se mai cheama. Acestea de obicei vin in kit, dedicate masinii pe care o detinem. Ca sa ma improspatam imaginea bordului si a interiorului in general, putem schimba aspectul radical, cu aceste trim-uri. De obicei, acestea sunt imitatie de carbon sau aluminiu, dar sunt si din carbon veritabil. Se pun pe consola centrala, in jurul casetofonului, in jurul prizelor de aerisire, pe torpedou, pe usi, in jurul schimbatorului de viteze, etc. Multa lume apeleaza la trim-uri care imita lemnul, mahonul. Bun, putem apela si la asa ceva, daca masina cu pricina se preteaza - un Mercedes, un Bentley, oricum, o masina de lux, da, poate avea asa ceva. Insa, le are oricum de fabrica, originale, din lemn adevarat, nu imitatii. Insa nu sfatuim pe nimeni sa doteze un Logan sau un BMW cu astfel de accesorii care imita mahonul. Nu se pupa, asa cum o shaorma nu se pupa cu Irinel Columbeanu. Simplu.
8. E moale pielea ta, ca de catifea!
Aici o sa o luam ad-literam si o sa vorbim de muzica. Pentru ca titlul este dintr-o melodie de la formatia Vita de Vie. Mai exact, o sa discutam despre schimbarea head-unit-ului audio, a casetofonului, a cd-player-ului din masina. Desi universul car-audio si multimedia este cu totul altul, separat de styling si tuning motor, ce regasim la interior, punem in aceeasi oala. Am schimbat atatea chestii, maciulii, scaune, centuri si volane, parca nu da bine casetofonul asta anost, cu butoane mari si fara niciun display digital* Afara cu el! La audio, criteriile legate de dorintele noastre auditive sunt ceva mai importante decat cele vizuale si estetice. De aceea putem pune un head-unit cu CD, DVD, multimedia, unul dedicat SQ, unul rabatabil, unul cu computer, etc. Avem multe variante. Trebuie sa stim ce vrem insa. Despre car-audio o sa incepem o serie complexa, care sa ne ajute in alegerea elementelor de sonorizare. Insa merita stiut ca, orice head-unit, poate fi pe lista noastra de schimbari majore in interiorul masinii.
9. Difuzoare + boxe = love
Pai parca ziceam ca despre muzica vorbim alta data? Asa este, dar boxele sunt tot la interior. Si DA, le putem schimba! Dar stiati asta deja* Cert este ca daca tot am schimbat una-alta, de ce sa lasam boxele vechi ale masinii sa ne strice buna armonie cu pedalele de carbon si maciulia Sparco? Insa boxele merg mana in mana cu head-unitul. Adica le schimbam impreuna, de preferat. Si daca masina a fost dotata din fabrica numai cu 2 sau 4 boxe, noi putem pune cate ne dorim. Putem sa punem difuzoare in usi, stalpi, pe capacul din portbagaj, sau alte locuri din interior. Boxele le putem alege cu mai multe elemente, cu tweeterele, mediile si joasele separate, le putem amplifica chiar. Putem sa facem orice. Dar, despre muzica, ca sa ne asiguram ca nu incurcam borcanele, vom scrie o serie noua si mult mai complexa. Coming soon!
10. Sub-nufere, statii si DVD-uri
Adica multimedia. Si aici nu o sa ne legam neaparat de lumea car-audio. In interiorul masinii putem schimba o multime de gadget-uri, nu doar utile, dar si care ne sporesc confortul, fara sa ne legam de sistemul audio al masinii neaparat. Aici vorbim de monitoare in tetiere, de monitoare in parasolare sau retractabile, magazii de CD-uri, sisteme multimedia cu touch-screen, senzori de parcare cu ecran LCD, sisteme de navigatie, egalizatoare audio, detectoare de radar, termometre, altimetre si alte accesorii de masurat prognoza meteo sau alte nebunii. Tot aici vorbim si de subwoofere si amplificatoare, care ne asigura masaj in scaune si slabirea suruburilor din masina, de la presiune. Dar despre ele, intr-un capitol separat - sa nu cumva sa alegem componentele audio eronate si sa ne trezim ca ne cade volanul din mana.
Na ca sunt 10* Ar fi mai multe. Dar le vom elabora in alte articole. Asa o sa facem si cu partea de audio. Urmatoarele 10 lucruri pe care le putem schimba la o masina, vor fi insa cele de sub capota. Cu atata drift in jur, parca ne vine sa umblam putin si la partea tehnica a masinii* Pas cu pas, ne pregatim sa transformam masina intr-un atelaj unicat, care sa atraga priviri, sa sune bine, sa ne faca bine si care sa ne duca repede si sigur unde vrem.
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €