Siguranta auto: centura de siguranta

In linii mari, putem imparti sistemele de siguranta ale masinii in doua parti mari si late: sisteme de siguranta active si sisteme de siguranta pasive. Siguranta activa cuprinde tot ce are ca functie evitarea unui accident: sistem de franare, stopurile de frana, faruri, ABS, sistemul de stabilitate, senzorii de presiune, oglinzile heliomate, etc. Siguranta pasiva cuprinde toate elementele menite sa salveze viata in cazul unui accident: centura de siguranta, airbaguri, zona de absorbtie a impactului, geamurile, etc. Exista si o a treia categorie de sisteme de siguranta, aceea post-accident, a carui scop este evitarea unui alt incident neplacut, survenit in urma unui accident, ce poate lua viata supravietuitorilor: de exemplu, incendiul, ce poate surveni dupa un accident.
In acest prim articol vom mentiona cateva detalii despre centura de siguranta, probabil cea mai eficienta si mai cunoscuta metoda de a ramane in viata, in caz de accident.
Istoric
Centura de siguranta este atat de eficienta, incat si-a pastrat trasaturile si scopul din 1949, cand Volvo a prezentat prima masina cu o astfel de dotare, si pana in ziua de azi. Centura de siguranta auto a fost implementata de Volvo, urmata de Ford, care o oferea drept o optiune. Saab a inceput sa-si doteze masinile cu centura de siguranta in anul 1958, ca dotare standard, ceea ce a impulsionat si pe ceilalti producatori sa faca la fel. Centura nu mai era o optiune, era o necessitate obligatorie. Insa, pana in 1959, centura de siguranta era in 2 puncte, ca cele de avion. Tot Volvo a fost cel care a introdus centura in 3 puncte, asa cum o stim si astazi. Nu degeaba cand spui cuvantul siguranta, te gandesti la Volvo... Tot un detaliu istoric, statul Victoria, din Australia, a fost primul stat care a facut obligatorie purtarea centurii de siguranta a pasagerilor de pe locurile din fata, in 1970.
Tipuri de centuri de siguranta
In zilele noastre, centura de siguranta stoc pe toate masinile este cea in 3 puncte. In foarte rare cazuri, pe bancheta din spate, locul central, se mai foloseste tipul de centura in 2 puncte. Centura in 3 puncte retractabila functioneaza la presiune si se blocheaza atunci cand se simte o oarecare tensiune ce blocheaza tamburul retractor. La masini mai scumpe, precum clasa S de la Mercedes, sistemul Pre-Safe, atunci cand simte un risc crescut de accident (derapaj, pierdere control) tensioneaza automat centura de siguranta si o blocheaza.
Este important de stiut faptul ca centura de siguranta, la toate modelele moderne dotate cu airbag, activeaza airbagul. Daca centura de siguranta nu este pusa, nu functioneaza nici airbagul. Iar motivul este unul evident: corpul uman, la impact, neavand suportul centurii, se va arunca spre airbag, dar puterea acestuia poate rupe coloana foarte usor. Atunci cand centura este pusa, numai capul aruncat in airbag, acesta atenuand impactul. Foarte multe cazuri mortale se intampla astfel, mai ales la masinile a caror soferi au avut grija sa scape de semnalul sonor al centurii nemontate, punand-o prin spatele scaunului in pozitia normala. Au existat cazuri de fatalitati cauzate de airbag, nu de accident neaparat.
Mai ales in motorsport, acolo unde se folosesc si scaunele de curse, este folosita centura in 5 puncte sau cea in 6 puncte. Este vorba de o centura formata din 2 parti care vin peste umeri, doua laterale si 1 sau 2 intre picioare, toate unindu-se in zona abdominala. Fixarea este foarte precisa si, spre deosebire de centura retractanta, aceasta este fixa sin u permite miscari ale corpului foarte ample. Este un system foarte sigur, mai ales in caz de rasturnare a masinii. Tot centura in 5 puncte este folosita si la scaunele de copii.
Mai ales in Statele Unite, de cand centura este obligatorie, au fost implementate centurile automate, care, odata cu inchiderea portierelor, se puneau in pozitie, fixate pe corpul soferului si a pasagerului. Utilitatea sistemului nu a fost dovedita, fiind mai mult o optiune de confort, decat una de crestere a sigurantei, sistemul putand fi dezactivat si modificat.
Chiar daca, de-a lungul anilor, au fost aduse modificari si imbunatatiri centurii de siguranta, scopul acesteia a ramas la fel. O centura din material textil, polipropilena, rezistent la forte uriase, menit sa tina corpul fixat de scaun, in cazul unui accident. Chiar daca a fost dotata cu sisteme electrice, care o pretensioneaza in cazul unei franari foarte violente, fie ca a fost transformata intr-o centura gonflabila, inventia din anii '40 salveaza vieti in timp ce cititi acest articol.
Pe viitor, vom lua, pe rand, toate sistemel de siguranta ale masinii si le vom explica, dar vom si publica topurile masinilor testate de NCAP, in functie de categorii, pentru o mai buna informare a posibililor clienti.
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei


