Anvelope noi vs. anvelope resapate - ce sa cumpar?

Anvelope noi vs. anvelope resapate - ce sa cumpar?
In magazine precum Praktiker sau METRO se vand anvelope ieftine care cam fac cu ochiul cumparatorilor, mai ales in aceste vremuri de criza. Insa acestea sunt resapate, sau mai elegant spus, reconstruite. Care este insa diferenta dintre anvelopele noi si cele resapate?
Distribuie pe Facebook

Foarte multa lume stie o singura diferenta dintre anvelopele noi si cele resapate: diferenta de pret. Insa de ce este aceasta diferenta mare de pret si care sunt avantajele / dezavantajele unei astfel de anvelope, sunt lucruri destul de straine pentru marea majoritate.

Cauciucurile noi

Acestea se fabrica de la 0, asa cum ai face o prajitura cu ciocolata de la 0, framantand aluatul, amestecand ingredientele si punand ornamente la final. Mai precis, materialul elementelor se fabrica din diverse ingrediente care sunt amestecate si iau forma unei anvelope.

Cauciucurile resapate

Acestea sunt ca o prajitura cu capsune, pe care o faci pe baza uneia cu ciocolata. Adica pastrezi blatul si baza, dar in loc de ciocolata, pui capsune. Adica anvelopele resapate au o baza veche a unui cauciuc folosit.

Diferentele dintre cele doua tipuri

Anvelopa noua se face complet in urma unui proces care are loc in acelasi timp: formarea corpului de baza, a peretilor (balon) si a benzii de rulare. Toate acestea se formeaza la cald si se unesc in timpul construirii cauciucului care dureaza sub o ora intr-o fabrica consacrata. Anvelopele resapate se fac dintr-un cauciuc vechi si o banda de rulare noua. E ca si cum ai avea o pereche de adidasi vechi la care le schimbi talpa, decat sa cumperi unii noi din magazin.

Anvelopele resapate sunt mai ieftine decat unele noi

Corect si este normal. La un cauciuc nou, costa mult mai mult fabricarea balonului si a bazei, care are multe elemente si structura metalica sau sintetica, decat banda de rulare. La un cauciuc resapat aceasta baza exista deja, fiind a unui cauciuc vechi, la care se adauga doar banda de rulare noua. Deci un cauciuc resapat este mai ieftin pentru ca are doar banda de rulare noua, in rest, pe dedesubt, este un cauciuc vechi.

Anvelopele resapate sunt mai grele decat unele noi

De obicei, asa este. Pentru ca banda de rulare noua, care urmeaza sa fie lipita pe corpul anvelopei vechi, este mai groasa si se folosesc mai multe materiale adezive. In plus, cauciucul folosit este unul de calitate mai slaba.

Cum se face dintr-un cauciuc uzat, unul care arata ca nou?

Anvelopele folosite se recicleaza. Mai precis, cand aruncam un set de anvelope uzate, sunt sanse ca ele sa devina niste anvelope resapate. Evident, nu toate cauciucurile aruncate pot fi transformate in unele reconstruite. Se aleg anvelopele cu o data de fabricatie mai recenta si care nu prezinta nicio alta uzura in afara de cele la banda de rulare.

O astfel de anvelopa este special tratata si curatata de vechea banda de rulare. Dupa care, la cald, se lipeste o banda de rulare noua si un strat subtire de cauciuc pe peretii laterali, pentru a da o nota de cauciuc nou. Practic, se reia procesul de fabricatie a anvelopei de la etapa in care se monteaza banda de rulare.

Resaparea anvelopelor


Care sunt avantajele si dezavantajele unei anvelope resapate?

Avantajele sunt de fapt... unul singur - pretul mic. Dar dezavantaje sunt ceva mai multe. In primul rand, sunt sanse ca montarea noii benzi de rulare sa nu fie etansa si sa avem scapari de aer sau la viteze mari sa inceapa sa se desprinda putin si sa scape aer. Mai putem intalni anvelope resapate care nu sunt echilibrate cum trebuie si este necesara o mare cantitate de plumb la vulcanizare pentru a le echilibra bine. Avand o greutate mai mare, va exista o influenta negativa asupra consumului masinii noastre. Si, nu in ultimul rand, uzura unei astfel de anvelope este mai mare. Dar pretul mult mai mic este de multe ori un avantaj care eclipseaza aceste dezavantaje...

De ce pot avea probleme anvelopele resapate?

In primul rand, pentru ca sunt diferente dintre materiale si date de fabricatie dintre cele doua parti - baza anvelopei si banda de rulare. In plus, daca anvelopa este mai veche, se pot pierde proprietatile cauciucului original si lipirea sa fie defectuoasa. Pe cand, la anvelopa noua, materialele fiind similare si unirea lor se face la cald in acelasi timp, sunt foarte putine sansele ca banda de rulare sa aiba scapari de aer, sa nu fie echilibrata sau alte defecte. De exemplu, baza unei anvelope resapate poate fin din 2008 iar ea sa fie transformata in cauciuc in 2011. In cei 3 ani de utilizare a cauciucului original, baza de origine isi pierde din rigiditate, structura metalica nu mai este la fel de rezistenta si cauciucul se intareste. E clar ca corpul de baza second-hand, folosit, care este utilizat la o anvelopa resapata nu este la fel de bun ca unul nou.

Deci, eu ce sa aleg?

Poti cumpara anvelope resapate daca nu ai buget pentru un set de anvelope noi. Sau poti cumpara cauciucuri reconstruite daca le folosesti o perioada de timp mai scurta, cum ar fi in sezonul rece. La fel, poti apela la ele daca nu ai de gand sa folosesti masina pentru performante mai mari, cum ar fi viteze de top mari. In principal anvelopele resapate sunt un compromis de buget, dar nu unul de durata. Nu putine sunt cazurile in care lumea cumpara aceste cauciucuri si dupa cateva zile vede ca pierd aer sau ca se uzeaza excesiv de repede. Dar este ceva normal, pentru ca acestea functioneaza dupa vorba "cat dai, atata face". Nu-i de mirare ca unul resapat costa 160 de lei pe 15 toli, pentru Logan de exemplu, in timp ce unul nou incepe de la 250 de lei.

Cum se fabrica anvelopele


Acum, ramane la latitudinea fiecarui sofer. Insa cateva lucruri sunt clare:

- mai bine cu anvelope resapate de iarna, decat unele noi de vara, in anotimpul rece;

- mai bine cu anvelope resapate cumparate de noi, decat cu unele uzate;

- cel mai bine cu un set de anvelope noi-noute, daca ne permite bugetul.

Distribuie pe Facebook
mai multe