Anvelope noi vs. anvelope resapate - ce sa cumpar?
Foarte multa lume stie o singura diferenta dintre anvelopele noi si cele resapate: diferenta de pret. Insa de ce este aceasta diferenta mare de pret si care sunt avantajele / dezavantajele unei astfel de anvelope, sunt lucruri destul de straine pentru marea majoritate.
Cauciucurile noi
Acestea se fabrica de la 0, asa cum ai face o prajitura cu ciocolata de la 0, framantand aluatul, amestecand ingredientele si punand ornamente la final. Mai precis, materialul elementelor se fabrica din diverse ingrediente care sunt amestecate si iau forma unei anvelope.
Cauciucurile resapate
Acestea sunt ca o prajitura cu capsune, pe care o faci pe baza uneia cu ciocolata. Adica pastrezi blatul si baza, dar in loc de ciocolata, pui capsune. Adica anvelopele resapate au o baza veche a unui cauciuc folosit.
Diferentele dintre cele doua tipuri
Anvelopa noua se face complet in urma unui proces care are loc in acelasi timp: formarea corpului de baza, a peretilor (balon) si a benzii de rulare. Toate acestea se formeaza la cald si se unesc in timpul construirii cauciucului care dureaza sub o ora intr-o fabrica consacrata. Anvelopele resapate se fac dintr-un cauciuc vechi si o banda de rulare noua. E ca si cum ai avea o pereche de adidasi vechi la care le schimbi talpa, decat sa cumperi unii noi din magazin.
Anvelopele resapate sunt mai ieftine decat unele noi
Corect si este normal. La un cauciuc nou, costa mult mai mult fabricarea balonului si a bazei, care are multe elemente si structura metalica sau sintetica, decat banda de rulare. La un cauciuc resapat aceasta baza exista deja, fiind a unui cauciuc vechi, la care se adauga doar banda de rulare noua. Deci un cauciuc resapat este mai ieftin pentru ca are doar banda de rulare noua, in rest, pe dedesubt, este un cauciuc vechi.
Anvelopele resapate sunt mai grele decat unele noi
De obicei, asa este. Pentru ca banda de rulare noua, care urmeaza sa fie lipita pe corpul anvelopei vechi, este mai groasa si se folosesc mai multe materiale adezive. In plus, cauciucul folosit este unul de calitate mai slaba.
Cum se face dintr-un cauciuc uzat, unul care arata ca nou?
Anvelopele folosite se recicleaza. Mai precis, cand aruncam un set de anvelope uzate, sunt sanse ca ele sa devina niste anvelope resapate. Evident, nu toate cauciucurile aruncate pot fi transformate in unele reconstruite. Se aleg anvelopele cu o data de fabricatie mai recenta si care nu prezinta nicio alta uzura in afara de cele la banda de rulare.
O astfel de anvelopa este special tratata si curatata de vechea banda de rulare. Dupa care, la cald, se lipeste o banda de rulare noua si un strat subtire de cauciuc pe peretii laterali, pentru a da o nota de cauciuc nou. Practic, se reia procesul de fabricatie a anvelopei de la etapa in care se monteaza banda de rulare.
Care sunt avantajele si dezavantajele unei anvelope resapate?
Avantajele sunt de fapt... unul singur - pretul mic. Dar dezavantaje sunt ceva mai multe. In primul rand, sunt sanse ca montarea noii benzi de rulare sa nu fie etansa si sa avem scapari de aer sau la viteze mari sa inceapa sa se desprinda putin si sa scape aer. Mai putem intalni anvelope resapate care nu sunt echilibrate cum trebuie si este necesara o mare cantitate de plumb la vulcanizare pentru a le echilibra bine. Avand o greutate mai mare, va exista o influenta negativa asupra consumului masinii noastre. Si, nu in ultimul rand, uzura unei astfel de anvelope este mai mare. Dar pretul mult mai mic este de multe ori un avantaj care eclipseaza aceste dezavantaje...
De ce pot avea probleme anvelopele resapate?
In primul rand, pentru ca sunt diferente dintre materiale si date de fabricatie dintre cele doua parti - baza anvelopei si banda de rulare. In plus, daca anvelopa este mai veche, se pot pierde proprietatile cauciucului original si lipirea sa fie defectuoasa. Pe cand, la anvelopa noua, materialele fiind similare si unirea lor se face la cald in acelasi timp, sunt foarte putine sansele ca banda de rulare sa aiba scapari de aer, sa nu fie echilibrata sau alte defecte. De exemplu, baza unei anvelope resapate poate fin din 2008 iar ea sa fie transformata in cauciuc in 2011. In cei 3 ani de utilizare a cauciucului original, baza de origine isi pierde din rigiditate, structura metalica nu mai este la fel de rezistenta si cauciucul se intareste. E clar ca corpul de baza second-hand, folosit, care este utilizat la o anvelopa resapata nu este la fel de bun ca unul nou.
Deci, eu ce sa aleg?
Poti cumpara anvelope resapate daca nu ai buget pentru un set de anvelope noi. Sau poti cumpara cauciucuri reconstruite daca le folosesti o perioada de timp mai scurta, cum ar fi in sezonul rece. La fel, poti apela la ele daca nu ai de gand sa folosesti masina pentru performante mai mari, cum ar fi viteze de top mari. In principal anvelopele resapate sunt un compromis de buget, dar nu unul de durata. Nu putine sunt cazurile in care lumea cumpara aceste cauciucuri si dupa cateva zile vede ca pierd aer sau ca se uzeaza excesiv de repede. Dar este ceva normal, pentru ca acestea functioneaza dupa vorba "cat dai, atata face". Nu-i de mirare ca unul resapat costa 160 de lei pe 15 toli, pentru Logan de exemplu, in timp ce unul nou incepe de la 250 de lei.
Acum, ramane la latitudinea fiecarui sofer. Insa cateva lucruri sunt clare:
- mai bine cu anvelope resapate de iarna, decat unele noi de vara, in anotimpul rece;
- mai bine cu anvelope resapate cumparate de noi, decat cu unele uzate;
- cel mai bine cu un set de anvelope noi-noute, daca ne permite bugetul.
- Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 €
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 € Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei
- Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 € Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei
- Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei
- Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei
- Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei
- Intinzator curea transmisie peugeot 306 break 7e n3 n5 bta... 88.1 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei
- Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei
- Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei
- Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $