Cum sa conduci masina pe ceata - ponturi de sezon

- Zilele acestea este cod galben de ceata in mai multe zone din tara
- Riscul de a se produce accidente este mult mai mare pe ceata decat pe ploaie sau polei
- Proiectoarele si faza scurta sunt esentiale in prevenirea impactului
In ultimele zile, numarul accidentelor auto cauzate de ceata deasa de pe sosele a crescut. Insa ceata de pe drumuri nu este de ieri, de azi... si nici soferii nu conduc de cateva zile doar. Cu toate astea, multi dintre noi facem greseli si asta duce la accidente. Daca insa dam de zone cu ceata deasa, nu trebuie decat sa urmam cativa pasi, pentru a evita orice fel de risc de accident.
Cand si unde apare ceata?
De obicei, ceata apare in momentele in care temperatura se schimba brusc. De exemplu, daca vremea se raceste deodata, dupa o perioada in care temperatura a fost constanta, vom avea parte de ceata. Cele mai periculoase zone sunt cele deschise, cum sunt cele de campie sau prin apropierea lacurilor. Este stiut ca ceata cea mai deasa se face acolo unde sunt prin apropiere lacuri, balti sau rauri, si asta pentru ca ceata se formeaza in urma evaporarii apei.
Si cum ceata este formata din micro-particule de apa, un lucru este sigur: ceata e mai grea decat aerul. Tocmai de aceea, ceata va fi mai persistenta in zonele joase, vai sau drumuri flancate de dealuri sau alte zone inalte. Mai rar o sa vedem ceata pe varfuri, piscuri sau acolo unde soseaua este mai inalta ca orice din jur.
Ceata in oras
Cand dam de ceata in zonele urbane, lucrurile nu sunt asa de grave. Nu o sa gasim niciodata o ceata atat de densa incat sa ne faca probleme. Si asta pentru ca in oras avem strazile luminate, iar curentul de pe strazi, dintre blocuri si cladiri, matura repede ceata.
In orase avem mai mereu ceata, ca si in aceste zile, dar nu foarte deasa. Multa lume se panicheaza, si foloseste proiectoarele si stopurile de ceata si in oras. Aceste lumini, ce-i drept, au un singur scop, acela de a lumina drumul daca e ceata, dar si de a face masina vazuta cand nu prea e vizibilitate. Chiar daca multi romani le folosesc si vara, cand afara sunt 40 de grade si senin, aceste lumini se folosesc eronat si cand e ceata. In orase, de obicei, vizibilitatea pe orice fel de ceata este de cateva sute de metri. In aceste cazuri, nu e nevoie de a folosi aceste lumini, pentru ca fac mai mult rau soferilor din jur.
In oras, zonele limitrofe sau de la margine sunt de obicei cele mai afectate. Insa aprinderea farurilor este mai mult decat suficienta, pentru a te face vazut. Daca insa dam de portiuni in care vizibilitatea scade drastic, la mai putin de 100 de metri - 2 stalpi de electricitate distanta - putem face apel si la proiectoare. Mai este necesara reducerea vitezei, dar si o atentie mult mai ridicata: semaforul poate fi vazur gresit, la fel si pietonii, umezeala contribuie la cresterea distantei de franare, etc...
Ceata la drum intins
Cea mai mare problema, dar si cele mai multe accidente, au parte pe sosele sau pe autostrazi. Si asta pentru ca aici ceata se ridica mai greu si este mult mai densa. Cand dam de ceata pe sosea, trebuie sa masuram neaparat vizibilitatea de care ne bucuram si care ne asigura mersul in conditii sigure. Trebuie sa luam reper ori o masina din fata, ori copacii, ori stalpii, semne de circulatie, etc, pentru a vedea cat de departe vedem.
Daca vizibilitatea este de cateva sute de metri, este in regula, dar nu trebuie sa mergem cu viteza prea mare. Pentru ca cele cateva sute de metri le vom parcurge in cateva secunde, timp mult prea putin pentru a evita un eventual accident. Asadar, daca e ceata, dar avem destula vizibilitate, micsoram viteza si aprindem proiectoarele si stopurile de ceata, pentru a fi vazuti, nu neaparat pentru a vedea pe unde mergem.
Cand dam de ceata densa, care ne lasa o vizibilitate de doar cateva zeci de metri, primul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa aprindem proiectoarele si stopurile de ceata si sa micsoram viteza. Se intampla sa intram in astfel de portiuni brusc, deodata, asa ca trebuie sa ne miscam repede.
Una dintre cele mai mari greseli este ne mutam imediat pe prima banda de mers, mai ales pe autostrada. Asa se intampla majoritatea accidentelor. Si asta pentru ca, desi mergem incet, riscam sa dam pe prima banda de masini complet oprite - care asteapta sa se ridice ceata. Mai bine micsoram viteza si ramanem pe banda a doua de mers.
Ideal ar fi sa urmam un reper din fata, adica stopurile de ceata ale unei masini care merge in fata noastra, si sa le urmam indeajuns incat sa le vedem, dar nu atat de aproape incat sa-i suflam in ceafa soferului din fata.
O alta greseala foarte des intalnita la multi soferi din Romania este folosirea fazei lungi a farurilor. Faza lunga, spre deosebire de proiectoarele de ceata, lumineaza in sus. Insa raza de lumina loveste direct in ceata, si vizibilitatea o sa fie mult mai grea. Nu degeaba proiectoarele sunt montate in jos. Multa lume nu este constienta ca proiectoarele nu sunt o optiune de fite, ci una strict legata de siguranta: vizibilitate, atat pentru sofer, dar si pentru alti participanti la trafic, in conditii de slaba vizibilitate.
Folosirea stergatoarelor pe timp de ceata ar fi bine sa fie cat mai evitata. Si asta pentru ca nu trebuie nicio secunda obturata vizibilitatea soferului. Cand vedem ca intram in zone incetosate, e bine sa spalam parbrizul cu lichid si sa curatam cu stergatoarele, dar numai la inceput, nu si cand intram in "aburi".
Concluzia?
Accidentele se intampla cand e ceata pe drumuri din doua motive: viteza si vizibilitate. La capitolul vizibilitate putem contribui folosind, asa cum trebuie, proiectoarele si stopurile de ceata, in loc sa le folosim aiurea, la figuri, ziua sau noaptea cand nu e ceata. Iar in ceea ce priveste viteza, trebuie sa o adaptam in functie de cata vizibilitate este.
Asadar, fa-te vazut si micsoreaza viteza! Urmeaza acest sfat si nu vei avea niciodata probleme. Iar daca treci cand e ceata pe langa un inconstient care merge cu farurile stinse, claxoneaza-l, pune-i avarii, fa-i semne, orice - poate nu stie ca ii salvezi viata. Drumuri curate si cu vedere larga!
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei


