5 metode prin care Bucurestiul poate scapa de criza parcarilor auto
- Micsorarea benzilor pentru masini
- Transformarea vechilor sine de tren in parcari si sosele
- Locuri de parcare exclusiv cu plata
Bucurestiul are peste 1 milion de automobile, dar numai 200.000 de locuri pentru parcare. Asta inseamna ca mai bine de 5 masini se inghesuie pe acelasi loc. Sau doar una parcheaza regulamentar si patru parcheaza unde apuca... Cam cum se intampla acum.
1. Micsorarea benzilor pentru masini
Nu se stie de ce, insa Romania are unele din cele mai late benzi de circulatie din lume. Adica un bulevard mare cu 3 benzi ar putea avea lejer 4 benzi daca masinile nu s-ar mai lafai in halul asta. Se poate lasa prima banda ceva mai lata, pentru autobuze, iar restul sa fie exact de latimea unei masini mari. Acum, cand un bulevard mare precum Magheru este plin, bara la bara, este loc urias intre randurile de automobile, loc total irosit. Daca benzile s-ar mai compacta, am putea face o banda pentru masini parcate.
2. Transformarea vechilor sine de tren in parcari si sosele
Bucurestiul este brazdat peste tot de sine vechi de tren pe care nu mai circula nicio garnitura de zeci de ani. In Militari, in Pantelimon, in Colentina sau in Aviatiei sunt sine de tren cat vezi cu ochii, parasite, pline de gunoaie si buruieni. De exemplu, intre Iuliu Maniu si bd. Timisoarei, ambele sosele mari vesnic aglomerate, este o linie dreapta si lata de tren. Aceasta s-ar putea transforma lejer in sosea de circulatie, cu locuri de parcare stanga-dreapta, rezolvand astfel doua probleme ale capitalei: aglomeratia in trafic si aglomeratia pentru locurile de parcare.
3. Micsorarea trotuarelor
Autoritatile si-au dat seama ca aceasta e una din solutii pentru a obtine mai multe locuri de parcare. Dar inca sunt zone in care sunt trotuare uriase, complet inutile. Si aceste trotuare mari nu fac bine nimanui: sunt oricum pline de masini parcate aiurea si pietonii nu mai au loc deloc. Mai bine se micsoreaza zona pietonala, dar se delimiteaza bine astfel incat sa treaca lejer doua mame cu carucioare de gemeni unul pe langa celalalt. Si restul trotuarului sa fie transformat in zona de parcare. Este cea mai simpla metoda pentru a obtine locuri noi de parcare cu costuri minime.
4. Locuri de parcare exclusiv cu plata
Soferii romani sunt inca in epoca de piatra si se asteapta ca totul sa fie gratis. Dar uita ca in strainatate nu exista conceptul de parcare publica gratuita, iar acest lucru are niste avantaje. Daca toate locurile de la trotuar ar fi cu bani, folosindu-se un sistem bine pus la punct si soferii care se eschiveaza de la plata ar primi amenzi uriase, am vedea mai putina aglomeratie. De ce?
De exemplu, daca in centru toate locurile ar fi cu plata, soferii si-ar da seama ca nu au alta solutie decat sa puna masina undeva contra cost. Atunci ar incepe sa bage masinile in parcarile deja existente, dar care acum sunt goale pentru ca soferii de azi prefera sa dea 10 ture ca sa gaseasca un loc moca, in loc sa bage la plata. Dar daca ar fi nevoiti sa plateasca, atunci ar apela la parcari subterane sau supraterane precum cele de la Unirii sau Universitate.
5. Benzi moto-velo
In cele mai aglomerate orase o sa vezi mereu benzi speciale pentru biciclete, scutere si motociclete. In Bucuresti si in multe alte orase mari ale Romaniei, numarul celor care vor sa mearga pe doua roti este in crestere. Dar nu prea iti vine sa mergi cu bicicleta prin traficul infernal al capitalei cand e plin de soferi idioti care nu au aflat inca de semnalizator sau de prioritate. Daca ar fi incurajat mersul cu bicicleta sau cu scuterul, numarul celor care ar renunta la masini ar fi din ce in ce mai mare. Asadar, centrul si zonele aglomerate s-ar mai relaxa putin, trotuarele nu ar mai fi asa de sufocate de automobile si am incepe sa semanam cu un oras european. Evident, totul depinde de vointa primariei.
Am putea continua cu multe solutii eficiente si usor de pus in practica, dar totul depinde de dorinta Primariei Bucuresti de a face treaba si de a investi fondurile publice cu cap, nu spre buzunarele celor cu relatii. Romania are automobile multe, dar aglomeratia ar putea fi usor rezolvata daca s-ar dori cu adevarat. Insa, momentan, se pare ca nimeni nu vrea sa avem de-a face cu un oras mai curat si mai aerisit. Suntem un popor masochist.
Foto: Ai Parcat ca un Bou
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei