Editorial: 10 motive pentru care avem un trafic de rahat in Bucuresti

- Politistii care nu isi fac treaba
- Lipsa camerelor de supraveghere trafic
- Amenzile prea mici
Inca din capul locului, sunt sigur ca multi vor spune ca principala cauza a traficului de rahat din Bucuresti este nesimtirea soferilor. Total de acord, dar aceasta lipsa de educatie nu este decat un efect, cauzele fiind altele. Chiar crede cineva ca daca un taximetrist care stationeaza in intersectie pe trecerea de pietoni ar primi o amenda de 2000 de lei, ar mai repeta figura? Niciodata. Cu frumosul nu a fost invatat nimeni, niciodata. Cu atat mai putin, neamul romanesc...
1. Politistii care nu isi fac treaba
In opinia noastra, principala cauza a traficului de rahat si a haosului de pe sosele este faptul ca agentii de circulatie nu isi fac treaba. Daca ploua sau ninge nu o sa vezi picior de militian in intersectii. In schimb, apar pe ruta unei coloane oficiale imediat, fluidizand traficul, dar dispar mai repede ca promisiunile facute de Primari inainte de alegeri, cand trece coloana, lasandu-i pe soferii de rand sa se lupte cu aglomeratia. Din pacate, se fac numai de ochii presei, foarte rar, actiuni impotriva soferilor care nu respecta legea. Politia ar trebui sa iasa in trafic zilnic, in aceleasi intersectii, sa dea amenzi, sa nu ierte pe nimeni si sa educe populatia acolo unde o doare cel mai rau: la buzunar. Daca un sofer care depaseste coloana primeste amenda, a doua zi nu o va mai face.
2. Marcajele benzilor facute aiurea
O alta cauza a aglomeratiei este impartirea benzilor de circulatie. Pe o sosea lata cu 3 benzin pe sens, marcajele sunt facute total aiurea, de parca pe fiecare banda ar circula numai TIR-uri si combine agricole. Adica sunt benzi foarte late. O sosea precum Stefan cel mare, care are 3 benzi pe sens, ar putea avea lejer 4 benzi pe sens, lasand doar prima banda pentru autobuze mai lata.
3. Semafoare sincronizate... NU
Cica Bucurestiul are un sistem destept cu camere si senzori care duc la un centru de comanda in care s-au investit zeci si zeci de milioane de Euro. Poate e doar o legenda, ca se pare ca acei oameni dorm in izmene, aglomeratia este la fel de ani de zile. Semafoarele nu sunt sincronizate, nu poti circula fluid, nu au nicio logica... Si, mai trist este ca nimeni nu s-a gandit sa le aranjeze pe ore, in functie de sens: cand traficul se duce spre centru sa lungeasca culoarea verde, cand traficul se intoarce din centru sa lungeasca pe sensul opus. Dar nu, e prea complicat...
4. Proiecte mari facute cu creiere mici
Una din cauzele aglomeratiei este reprezentata de proiectele marete marca Oprescu, doctorul spagasin. Proiecte de genul podului Basarab, un proiect foarte misto si o idee foarte buna. Pacat ca daca nu o duci pana la capat este egala cu zero. Adica daca nu te gandesti ce faci inainte si dupa pod, esti cu adevarat prost. De fapt esti destept, ca tu ai umflat banii de pe proiect si ce se intampla mai departe, nu te intereseaza. Adica mergi lansat in numar mare dinspre Militari, alaturi de alte mii de masini, intri pe pod si ghici ce: bara la bara. De ce? Ca nimeni nu s-a gandit ca la iesirea de pe pod se sugruma traficul intr-un semafor si intr-o strada cu o banda pe sens...
5. Amenzile prea mici
Da, amenzile sunt prea mici in Romania, oricat de mult se vaita soferii de ele. In Germania, daca parchezi unde nu trebuie, platesti 200 de Euro. Scurt, fara discutii. In Elvetia, daca depasesti viteza legala, platesti 580 de franci. Scurt. Si in Franta, daca treci pe rosu, scoti din buzunar salariul pe ultimele 3 luni. Adica greseala se plateste scump, tocmai, ca a doua oara sa nu o mai repeti. Daca in Romania amenzile s-ar tripla, crezi ca s-ar mai risca vreun smecher sa o ia pe sina de tramvai? Sau ca vreun mitocan si-ar lasa SUV-ul pe avarii blocand circulatia, doar ca isi asteapta femeia? Problema adevarata este insa alta: si acum sunt amenzi, dar nu le aplica nimeni...
6. Lipsa scuarurilor speciale de statii RATB
Pe marile bulevarde, statiile de RATB sunt direct la trotuar. Asta inseamna ca autobuzul si troleul opresc pe prima banda. Cand e aglomeratie, ghici ce se intampla: se blocheaza o banda, masinile incearca sa depaseasca, blocheaza si a doua banda si asa mai departe. Daca ar exista scuaruri speciale in care sa intre autobuzul, lasand libera circulatia, ar fi o idee buna. Cand termina de incarcat pasagerii, autobuzul iese din statie cu semnal dupa ce trece fluxul, fara sa blocheze pe nimeni.
7. Troleibuzele
Troleibuzele sunt o problema majora. Nu sunt nici cu mult prea economice, deoarece consuma curent cat doua sate din Transilvania. Insa sunt mijlocul de transport cel mai ineficient din punct de vedere al traficului. Nu au nici o banda a lor cum are tramvaiul si nici nu se poate plimba de colo-colo precum un autobuz. Troleibuzul merge incetisor, in legea lui si, de multe ori, incurca traficul pentru ca taie benzile in intersectie in ultima secunda, din cauza firelor suspendate. Nu mai bine inlocuim troleibuzele cu autobuze electrice? Nu mai bine inlocuim si tramvaiele cu autobuze electrice si transformam sinele in benzi de circulatie? Doar o idee, nimic mai mult...
8. Pasajele pietonale
Din fericire, media varstei oamenilor din Bucuresti este una destul de... tanara. Adica de ce nu s-ar renunta la multe treceri de pietoni si la semafoare, iar in locul lor pietonii ar trece prin niste pasaje subterane? O sa doara pe cineva un picior daca urca si coboara niste scari? Nu cred. In strainatate, pietonii cam asa traverseaza strazile aglomerate: sunt si mai in siguranta, ofera si un trafic mai fluid masinilor. Si nu e greu deloc de facut.
9. Trotuare prea late
Abia in ultimii ani unele primarii de sector si-au dat seama ca trotuarele sunt extrem de late si ca masinile nu prea au locuri de parcare. Asa ca au mai ingustat zona pietonala si s-au nascut locuri noi de parcare. Nu mai bine se face asa peste tot? Nu mai bine banda care acum e blocata cu masini stationate ilegal se elibereaza si se ia din trotuar o portiune pentru parcari? Chiar si asa, e clar ca Bucurestiul nu prea are suficiente locuri de parcare. Oricum, nu are unde sa le construiasca... De unde si alta idee legata de o taxa suplimentara pentru intrarea in centru cu masina. Stiti voi, ca in orice capitala europeana care se respecta.
10. Lipsa camerelor de supraveghere trafic
Deja visam frumos. La un sistem de supraveghere in intersectii pe baza caruia soferii care incalca legea sa primeasca amenzile acasa. Cum ar fi ca, intr-o zi, toti cei 5488 de soferi care ocolesc statia de tramvai la intersectia cu Iancului sa primeasca o amenda acasa? Sau toti soferii si taximetristii care opresc aiurea sa se trezeasca cu o amenda, pe baza numarului de inmatriculare, amenda acompaniata de o poza? Visam, dar ar fi bine sa implementam curand metoda amenzilor prin camere video, asa cum se intampla in orice tara civilizata.
Idei si propuneri ar fi multe. Dar concluzia e una singura: daca politistii si-ar face treaba, totul s-ar rezolva. Un sofer care nu da prioritate primeste amenda de 3000 de lei. A doua oara nu se va mai intampla. Un sofer care stationeaza si blocheaza prima banda, e vazut de un agent si primeste amenda 1500 de lei. A doua oara nu va mai opri acolo. Un alt sofer primeste amenda 1500 de lei ca a oprit sub semnul de Stationare Interzisa si spune ca nu exista locuri de parcare. A doua oara va lua metroul. Sau va parca ceva mai departe, legal. De fapt, daca ne gandim mai bine, totul se rezuma la politistii care nu isi fac treaba. Poate ca nu primesc destula pregatire, poate ca nu au experienta sau poate ca le este frica de smecherii cu relatii. Daca legea s-ar aplica, asa proasta cum e ea, tot ar fi un pas inainte. Tu ce crezi?
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei


