Editorial: De ce mor oamenii in accidentele rutiere din Romania?

Editorial: De ce mor oamenii in accidentele rutiere din Romania?
  • Romania este pe primul loc la capitolul accidente rutiere grave in Europa
  • Numarul victimelor decedate a scazut, dar numarul celor ranite grav a crescut
  • Siguranta Rutiera este o disciplina ce trebuie invatata inca din scoala primara
Distribuie pe Facebook

Am participat ieri la un eveniment organizat de GRSP, Parteneriatul Roman de Siguranta Rutiera. Tematica? Nimic altceva decat siguranta in trafic. A fost de fapt un forum in care s-au discutat bunele practici in domeniul sigurantei, de catre mai multe autoritati si diverse companii implicate in acest proiect. Ce s-a intamplat acolo?

Aduni in jur de 100 de persoane intr-o sala frumoasa dedicata nuntilor, dintr-un hotel din capitala si faci eveniment. Chipurile, despre siguranta rutiera. Pui la pupitru, pe rand, diversi "speakeri" care mai de care mai oficiali si mai bine pregatiti cu prezentari, statistici si cravate noi, iar evenimentul este gata, normal, evident, firesc, urmat de un pranz copios. Concluzia cu care pleci de la un astfel de eveniment? Absolut niciuna.

O sa va spun de la inceput ca 4Tuning a luat un premiu pentru articolele de pe site si blog, de sensibilizare a opiniei publice referitoare la siguranta rutiera, in cadrul acestui eveniment. Si le multumim organizatorilor. Insa acest lucru nu ma poate face sa inchid ochii la o manifestare pentru care s-au cheltuit bani si timp, cu multi invitati, dar care sa nu aiba nicio finalitate concreta. Nici macar o idee. Desi, initial, ai spune ca "Siguranta Rutiera" este un subiect nobil. Ei bine, nu prea a fost.

Au venit in fata si au discutat, pe rand, oficiali ai GRSP, ai Politiei Rutiere, de la Apa Nova Bucuresti, de la UTI, pilotul Titi Aur si reprezentanti MICHELIN. Cu totii stiau una si buna: au murit atatia oameni, au fost ranite atatea mii de persoane, Romania e codasa la capitolul sigurantei, tarile europene evolueaza si isi propun 0 mortalitati, in timp ce Romania sta cu burta la soare. De acord, toate aceste lucruri sunt adevarate. Dar nu arata nimic nou. Ce facem, la anul mai facem un eveniment similar si ne intalnim sa prezentam statisticile din 2013?

Si gata evenimentul. Au venit reprezentantii oficiali, au facut poze, au mancat piscotul, s-a baut cafeaua si s-au batut in PPT-uri care mai de care mai elaborate. Clar, a castigat un australian care confunda Romania cu o tara civilizata si ne arata statistici boeme. Lumea a plecat fiecare la treaba ei, presa prezenta la eveniment urmand ca apoi sa faca follow-up, iar lumea sa afle, pentru a mia oara, acelasi lucru: ca suntem o tara de soferi prosti si predispusi la accidente, multe dintre ele fiind mortale. Nimic nou.

Daca ar fi fost un subiect banal, as fi dat copy-paste la comunicatul primit si am fi incheiat subiectul. Dar nu cred ca tu, cel care citesti acum, aici, vei ramane impresionat de niste statistici. Pe care le gasesti oriunde si care nu-ti spun nimic. Pentru ca asta ar fi trebuit eu sa iti prezint dupa acest eveniment mirobolant. Insa, ghinion. Nu vei primi niciun comunicat despre acest forum pe teme de siguranta rutiera. Ci voi duce discutia mai departe, in speranta ca o putem analiza mai mult timp, nu doar intr-un comunicat banal si sec, fara absolut nicio informatie noua. Si voi face ceva ce ar fi trebuit sa faca organizatorii, acesti uriasi din domeniu, firme si organizatii mari: voi incerca sa aflu concret, sincer, realist, care sunt motivele pentru care in Romania moare lumea pe capete. Pentru ca la ce am asistat ieri, "Bune Practici in Domeniul Sigurantei Rutiere"... numai sincer si concret nu a fost.

De ce se produc accidente in Romania?

Voi incepe cu parerea personala si mai jos va las sa votati si voi, sper eu, fara sa fiti influentati de mine. Dupa parerea mea, cauza principala este proasta guvernanre si managerizarea defectuoasa a bugetelor pentru Ministerul Afacerilor Interne. Pe scurt, nu sunt bani la MAI, politistul nu este pregatit, politistul nu are echipament, politistul nu este consiliat psihologic, politistul nu este stimulat, politistul ia spaga si inchide ochii la abaterile soferilor. Prin urmare, soferul se invata cu binele si incalca regulile de circulatie. Asadar, chiar daca principala probleme o reprezinta Guvernul nostru extrem de prost, care nu este in stare sa puna la punct bugete si ministere, din nefericire, trebuie sa aratam cu degetul spre Politia Rutiera, cei care nu au din pacate mijloacele sa isi faca treaba ca la carte, ca afara, dar ar putea sa o faca. Ei bine, nu o fac.

Eu cred ca principalul vinovat pentru producerea accidentelor rutiere grave si mortale in Romania este Politia Rutiera. Pentru ca este incapabila sa aplice legea. Si voi da un exemplu: copilul ucis zilele trecute pe o trecere de pietoni cand se intorcea de la scoala. E clar ca soferul care l-a lovit din plin era obisnuit sa treaca prin trecerile de pietoni de parca nu ar fi existat, iar accidentul era iminent. Acum, in mintea mea, daca acest sofer ar fi primit in trecut o amenda pentru neacordare de prioritate, nu 300 de lei in 24 de ore cat este acum, nu cu retinerea permisului 30 de zile, ci cu o amenda de 10.000 de lei si retinerea permisului 1 an de zile, poate s-ar fi uitat cu alti ochi la semnul care anunta trecerea de pietoni si ar fi incetinit. Daca nevasta, fratele, un neam, o ruda, un vecin, ar fi primit amenda si i-ar fi zis soferului "Bai nene, am platit 30 de milioane amenda ca nu am lasat un pieton sa treaca", poate ca soferul nu ar mai fi neglijat semnele de circulatie.

Sa va mai dau ceva exemple. Pe care le-am pus si noi pe site, in trecut: ba un copil care merge cu BMW-ul X6 in Strehaia, fara permis, cu 200 km/h, ba diversi alti soferi care incalca legea flagrant, cu zambetul pe buze, sfidand autoritatile. O fac pentru ca stiu ca nu patesc nimic, pentru ca sunt prea smecheri ca sa ii opreasca politia, si chiar daca politia ii opreste, nu le face nimic, ori o dau ei la pace golaneste, ori il suna pe taica-su care e tovaras de table cu nu stiu ce inspector-sef la judet.

Aveti impresia ca nemtii, austriecii, elvetienii sau suedezii au scazut dramatic numarul de accidente cu frumosul? Niciodata! Arunca un muc de tigara pe jos in Belgia, ca lumea sare pe tine, te huiduie si cheama si politia! Credeti ca o fac pentru ca au inventat ei civilizatia si curatenia? Nu. O fac pentru ca acum multi ani statul si-a facut datoria si a inceput sa dea amenzi usturatoare, colosale, uriase. Si, incet-incet, lumea s-a obisnuit sa respecte legea intocmai, de teama amenzilor. O teama care in timp s-a transformat in ceva firesc, obisnuit, normal.

Problema in Romania este ca Politia nu isi face treaba. Da-i amenda de 10.000 de lei cu mentiunea ca daca nu o plateste, nu in 30 de zile, ci in 10 zile, isi pierde carnetul, unuia cu X6 care depaseste coloana la semafor ca este el smecher. Crezi ca a doua oara o mai face? Poate ca da, dar da-i amenda si a doua oara, iar a treia oara fara indoiala va sta cuminte la coada ca tot omul de rand. Da-i amenda de 5.000 de lei unuia care depaseste viteza legala cu 20 km/h. Crezi ca a doua oara va mai depasi viteza? Nicidecum. Parerea mea este ca Romania este atat de compromisa incat numai cu forta se poate face ceva. Cu frumosul, cu amenzi mici, nu patesti nimic daca nu le platesti, nu spaga, coruptie, lipsa de autoritate a agentilor... nu facem nimic, niciodata.

Siguranta Rutiera este pe cale sa se schimbe

Ma amuzau participantii la acest eveniment, cum spuneau ei, solutii de diminuare a numarului de accidente, care mai de care mai elaborate si mai pretentioase. Insa, din pacate, penibile si total irelevante sau realiste. Cam asta se mentiona acolo: sa faca soferii cursuri de conducere defensiva, sa se instaleze sisteme de supraveghere in intersectii, sa se faca educatie in scoli, sa avem masini echipate corespunzator si alte masuri. Ei bine, aceste masuri nu vor influenta mai deloc numarul de accidente si victime. Este pueril sa crezi ca aceste masuri pot face o diferenta. Si va explic si de ce.

Daca Romania ar fi doar la cateva procente distanta de nivelul sigurantei rutiere din tarile civilizate din vest, atunci da, poate ar fi fost bine sa "lucram" la cateva elemente de finete, precum cursuri defensive, educatie, etc. Problema este ca avem nevoie de ceva mai drastic. Deoarece Romania este la subsolul clasamentului, nu este nicidecum in limitele decente ale sigurantei. Mai exact, daca tari precum Germania, Suedia sau Elvetia au un punctaj de siguranta rutiera de 9 puncte din 10, Romania are 1 punct din 10. Adica diferentele sunt mult prea mari ca sa ne putem permite sa ne mintim ca astfel de masuri fac o diferenta.

Avem insa si o veste buna. O veste care insa nu prea a fost primita cu bratele deschise de catre soferi. Probabil primul si singurul lucru bun facut de guvernarea USL. Schimbarea Codului Rutier. O sa avem amenzi mult mai mari, iar daca nu le platesti, ramai fara permis. O sa ramai fara permis multa vreme daca incalci legea, bonus amenda. Plus o serie noua de masuri menite sa mai tempereze soferii curajosi in trafic, dar care tin la buzunarul lor. Si, chiar daca initial aceste vesti cu amenzi colosale i-au facut pe soferi sa tremure si sa injure, eu cred ca este un lucru bun, ce trebuia sa vina acum mult timp. In plus, daca din start pleci de la premiza ca amenzile sunt prea mari pentru nivelul nostru de trai, inseamna ca pleci si cu stangul, convins fiind ca vei incalca legea.

E clar ca odata ce soferul va stii ca este pasibil sa primeasca o amenda de 4.500 de lei in loc de una de 600 daca e prins ca alearga cu 200 pe autostrada, numarul celor care vor avea astfel de tentative va scadea dramatic. Si asta e un lucru bun. Odata cu intrarea in vigoare a noului cod rutier, vom vedea o scadere uriasa a numarului de accidente si, automat, a numarului de fatalitati. Sper doar ca peste 1-2 ani, sa nu se bata cu pumnul in piept aceiasi reprezentanti pe care i-am vazut ieri ca a scazut numarul accidentelor datorita lor... Pentru ca accidentele vor scadea de frica amenzilor. Punct.

Aratam cu degetul spre Politia Rutiera - mingea este la ei

Aveam amenzi mari si pana acum, legea era acolo, buna, proasta cum era, dar exista. Din pacate, nu prea se punea in aplicare. In loc de amenda si suspendarea permisului, aveam parte de spaga si "stai sa-l sun pe unchiu' de la capitala". Vom avea in curand amenzi mari si noi reguli dupa care trebuie sa ne ghidam atunci cand conducem. Se pare ca nu mai merge cu frumosul, iar foamea dupa bani a USL se dovedeste in final a fi un lucru bun: se monitorizeaza amenzile, se monitorizeaza politistii si coruptia, se monteaza camere video peste tot, primesti amenda acasa, nu o platesti, adio permis.

L-am intrebat ieri pe reprezentantul Politiei ce parere are despre faptul ca soferii arata cu degetul spre ei, cand cauta un responsabil pentru toti acei morti de pe strazile Romaniei. Tipic "militienesc", am primit raspunsul ca neacordarea de prioritate, viteza excesiva si consumul de alcool la volan sunt principalele cauze ale producerii de accidente rutiere. GRESIT!, le raspund. Soferul merge tare pentru ca asa s-a obisnuit, pentru ca nu a fost sanctionat, pentru ca poate, pentru ca stie ca nu pateste nimic. Soferul nu mai opreste la nicio trecere de pietoni pentru ca stie ca nu exista niciun politisti prin preajma, stie ca ii merge, stie ca asa a facut si ieri, asa a facut si ala din fata lui. Soferul se urca beat la volan pentru ca stie ca are in torpedou 200 de lei de spaga daca e oprit de politie, stie ca poate suna "un prieten" cu epoleti, stie ca asa a mers si saptamana trecuta si a ajuns acasa cu bine.

Oamenii mor pe strazi pentru ca Politia Rutiera nu-si face treaba si nu aplica legea. Si daca cineva are impresia, pentru o secunda, ca romanul va invata sa respecte regulile de circulatie pentru ca ii sensibilizeaza un articol, pentru ca se face educatie in scoli sau pentru ca asa le spune politia sau diverse autoritati, va inselati amarnic. Soferul roman va respecta legea cand va fi amendat crunt, cand va ramane fara permis, cand i se va confisca masina daca nu plateste amenzile, cand va fi dat in judecata si cand va ajunge sa fie tras la raspundere pentru faptele sale. Nu vom mai avea morti pe strazi in clipa in care Politia Rutiera isi va face treaba si nu se va face ca ploua atunci cand ii sifdeaza vreun sofer care se crede mai presus de lege.

Tu care crezi ca este principala cauza a producerii de accidente grave in Romania? Cine este de vina?

Distribuie pe Facebook
mai multe