Dezbatere publica: pentru ce platim impozitul auto?
- Plata impozitului se face anual
- Impozitul se plateste pentru orice proprietate
- Autoturismele au impozitul cel mai mare
In orice tara normala, locuitorii platesc impozite pentru bunurile pe care le detin. Romania insa nu este o tara foarte normala. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca pentru un autoturism cu motor obisnuit de 1.9 platim impozit cat pentru un apartament cu 3 camere in centrul capitalei. De ce platim acest impozit?
Ce este impozitul pe proprietate? "La carte" scrie ca impozitul pe care il platim noi, cei care detinem bunuri, cum ar fi proprietati de orice fel, imobiliare, vehicule sau de alt fel, este o prelevare obligatorie de taxe ce constituie o sursa a finantarii cheltuielilor de interes general al statului si al administratiei locale.
Cu exceptia statelor arabe, suprasaturate de petrol si basculante cu bani, in orice tara se plateste impozit pe masina. Romania are insa printre cele mai mari impozite auto, ceea ce este o aberatie. La fel cum este si pretul carburantului de la pompa, in comparatie cu venitul pe cap de locuitor. Deci nimic iesit din comun, nimic de mirat, de la faptul ca Romania este fruntasa numai la capitole jenante si prost gandite.
Inca din capul locului, conceptul de impozit este unul aberant. De ce trebuie sa platesc anual o taxa pentru ceva ce deja am platit si imi apartine cu acte in regula? De ce trebuie sa platesc o taxa care nu mi se intoarce sub nicio forma direct? De ce trebuie sa platesc ceva cu o suma de bani, ca ulterior sa dau statului impozit, adica un fel de sistem de rate? Trecand peste faptul ca impozitul in sine este o taxa fara justificare logica, acceptam faptul ca orice stat civilizat plateste asa ceva, deci putem considera impozitul normal.
Anormal este insa impozitul pentru masinile cu motoare de o capacitate mai mare. De fapt, anormal este si impozitul masinilor obisnuite, de pana in 2000 cmc. De ce as plati pentru o masina care are un motor de 1999 cmc aproximativ 200 de lei anual, cand pentru un apartament, adica un bun cu o valoare mult mai mare, platesc mai putin? Nu are logica. Trecem si peste acest aspect.
Ajungem la masinile care au motoare mari. Sa luam exemplul unui sedan mediu sau al unui SUV de buget redus cu motor de 2.2 litri. Posesorul plateste anual aproximativ 800 de lei. Daca ajungem la un motor de 2.9 litri, platim 2100 de lei anual. Iar daca ne gandim cumva sa trecem de pragul celor 3 litri, lucrurile o iau razna cu adevarat. Hai sa va dau cateva exemple de cat trebuie platit impozit in Bucuresti, pentru urmatoarele motorizari auto:
- motor de 3.2 litri: 4638 lei (Mitsubishi Pajero)
- motor de 4.0 litri: 5798 lei (Jeep Cherokee)
- motor de 4.5 litri: 6523 lei (Ferrari 458 Italia)
- motor de 5 litri: 7248 lei (Mercedes-Benz)
- motor de 6.3 litri: 9001 lei (Mercedes-Benz S63 AMG)
- motor de 8.3 litri: 12.033 lei (Dodge Viper)
Impozit mare au doar masinile cu motoare mari. Motoare mari au doar masinile scumpe. Si masini scumpe au doar oamenii bogati. Asa ca oamenii bogati isi permit sa plateasca. Asa ai zice la prima vedere. Dar e gresita gandirea asta. Chiar daca am bani sa imi cumpar un Dodge Viper, chiar daca am bani de benzina, de ce as plati statului roman 12.000 de lei, adica 120 de milioane de lei vechi? Doar ca sunt bogat? Asta nu e un motiv. Daca statul ar zice ca de banii mei ar face ceva, ar contribui la o parcare, la asfaltare, la o autostrada, la consolidarea blocului, la ceva, orice, poate ca as plati. Problema majora este alta: statul imi cere niste bani, extrem de multi, fara sa-mi zica ce face cu ei. Cam asta este impozitul din Romania.
Teoretic, statul roman face o gramada de chestii din impozitele pe proprietate sau pe venituri. Contribuie la un buget care, ulterior, este impartit intre guverne dupa ureche, dupa spagi, dupa combinatii, dupa interese, dupa cine are afaceri pe care trebuie sa le sustina. Hai sa zicem ca teoria o cunoastem: platim impozit si ne bucuram de sosele asfaltate, de infrastructura, de iluminat public si asa mai departe. Problema este ca banii nostri ajung acolo unde nu trebuie, cum ar fi in buzunarul celor de la Bechtel, care nici nu si-au facut treaba cu autostrada Transilvania, ne-au luat si cateva miliarde. E doar un exemplu.
Sa va mai zic ceva. Cum iti explici ca la vecinii bulgari iti poti inmatricula orice masina, cu orice motor, cu plata unui impozit anual de aproximativ 100 de Euro? Cum iti poti explica faptul ca in tarile din vest impozitul pentru masinile cu motoare mari este cam la fel ca si la cele cu motoare mici? De ce americanii au doar motoare V8 de o capacitate uriasa? Nimic mai simplu. Bulgarii se bazeaza pe cantitatea mare de masini, nu pe "calitatea" lor de motorizare mare. In tarile europene din vest soferii platesc impozite mici, dar sunt loviti din alta parte: asigurarile. Din cauza asigurarilor nu vezi multe masini "de fite" prin afara, nu din cauza ca s-a gandit vreun ministru retardat de la mediu ca polueaza mai mult. Cat despre Statele Unite... nu are rost sa comentam. Acolo impozitul costa cam cat un meniu la McDonald's, indiferent de ce ai sub capota.
O varianta interesanta si destul de viabila ar fi reducerea impozitului la masini si cresterea asigurarilor in functie de motorizare. Ideal ar fi ca statul sa nu tina foarte mult cont de capacitatea cilindrica. Adica, de exemplu, pentru o motorizare de 2 litri sa platesti 150 de lei, iar pentru una de 5 litri sa platesti 300 de lei. In schimb, cine vrea sa alerge cu multi cai putere, sa fie taxat de asigurator, asa cum se intampla in Anglia, Franta, Germania si asa mai departe. Pentru ca motorul nu trebuie sa fie direct proportional cu banii incasati, ci riscul de accident si nivelul de poluare ar trebui sa influenteze suma pe care soferul o plateste la stat. Adica exact ca afara. Dar na... Sa ne comparam cu tarile de afara este ca si cum ai compara budigaii cu o pereche de tanga. Nu merge.
Asadar, va intrebam si pe voi. Indiferent daca aveti masini cu motoare mici, de 1 litru, pentru care platiti la stat 35 de lei anual, daca aveti masinile inscrise in Bulgaria, sau daca platiti statului roman sume mari doar pentru ca aveti mai multi centimetri cubi sub capota. Vi se pare normal sa platiti niste bani fara sa stiti ce se intampla cu ei?
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €