Cum e viata in Romania alaturi de noua Dacia Duster?

Cum e viata in Romania alaturi de noua Dacia Duster?
  • 18.750 Euro costa cel mai echipat Duster
  • Masina disponibila si cu o cutie automata, dar cu tractiune fata
  • Noul Duster a fost desenat de o echipa romaneasca
Distribuie pe Facebook

La inceput, toti romanii erau fani Dacia. Dar involuntar. Mai ales dupa ce se inscriau pe lista si primeau un foarte modern si performant 1300 abia dupa 2 ani. E si normal, la cat asteptai sa-ti vina masina, te laudai la vecini ca esti posesorul celei mai bune masini din lume. Acum, Dacia este privita putin mai diferita, chiar daca a devenit intre timp, cu adevarat cea mai buna masina din Romania.

Photo & text: Valentin Manus

Nu este niciun secret ca Dacia, in forma sa noua cu aroma frantuzeasca din 2004 incoace, este marca noastra preferata. Iar Dacia Duster este masina noastra preferata. A fost si asa a ramas, dintr-un singur si banal motiv: este singura masina 100% sincera, care nu te dezamageste si care reuseste sa te surprinda in mod placut iar si iar. Nu este, de exemplu, ca un Ford Ecosport 4x4, full-option, pe care ai dat peste 24.000 de Euro si cand vine momentul sa pui doua geamantane in portbagaj ca sa pleci la greci iti dai seama ca trebuie sa lasi nevasta acasa. Sau atunci cand se urca socra-tu pe scaunul din dreapta, posesor de Golf V devenit deja clasic, incepe sa faca misto de plasticele odioase din noul tau SUV Ford asamblat din umerase reciclate. Nu, asa ceva, Dacia Duster nu face niciodata, pentru ca are intotdeauna argumentul suprem: este cea mai ieftina masina noua din clasa ei. Din toata lumea.

Dacia Duster 2018 RO

Se mira cineva de ce Romania e cea mai corupta tara din Europa si de ce evolueaza cu viteza melcului la orice capitol? Nu mira pe nimeni, din moment ce marea majoritate a oamenilor inca traiesc in trecut si se bazeaza pe niste idei halucinante, fondate pe o structura puternica de... snobism. Multi romani inca spun ca, decat sa-si cumpere o Dacie noua, de banii aia mai bine isi iau un BMW din Germania, vechi de 10 ani, care e "masina adevarata". Multi inca sustin ca Dacia ramane Dacie, ca nu merita banii. Si foarte multi sustin ca Dacia nu mai este o marca romaneasca, ci ca este frantuzeasca. De fapt, scopul este ca romanul sa gaseasca un motiv pentru care Dacia nu merita cumparata, ca el e prea bun pentru o masina autohtona, ca el merita ceva german, asa cum se propaga ideaa prin '90.

Dacia Duster 2018 RODacia Duster 2018 RO

Mare lucru daca acesti indivizi inundati de idei preconcepute false, fara nicio justificare, s-ar urca la bordul noului Duster. Vor avea surpriza sa gaseasca, in sfarsit, o masina cat se poate de romaneasca care se simte ca o masina straina. Un lucru de care strainii, acei locuitori ai tarilor din vest cu un nivel de trai "putin" mai bun ca cel al romanilor, tari in care nu mai exista de vreo 80 de ani WC-uri in curte, si-au dat seama de 10 ani. De cand Dacia face ravagii pe pietele din Franta, Spania, Italia, Germania, Austria, Marea Britanie si asa mai departe. Pentru ca oamenii au decis sa cumpere un automobil robust, cu strictul necesar, dar mai ales... ieftin.

Dacia Duster 2018 RO

Noi am testat noul Duster anul trecut, in cadrul lansarii oficiale. Asa ca daca vrei detalii tehnice, da click acolo. Dar acum am avut posibilitatea de a-l conduce cateva zile intr-o Romanie acoperita de ninsoarea tarzie a lunii februarie si am putut sa vedem cum e viata alaturi de noul Duster, cu bune si cu rele.

18.750 de Euro costa masina prezentata aici, cu echipare de varf Prestige, motor 1.5 dCi de 110 cp si tractiune 4x4. Cel mai scump model Dacia pe care il poti cumpara acum in Romania. Si care este, de departe, cel mai ieftin SUV din Europa.

"Dar cu doar cateva mii de Euro in plus imi iau un SUV strain!" spune Gigel de pe margine. Si spune, doar aparent, bine. Kia Stonic in varianta cea mai dotata, cu motor diesel, nu este 4x4 si nici nu este din acelasi segment, fiind mai degraba cu Dacia Sandero Stepway in gasca. Dar de Suzuki Vitara, ce parere ai? O varianta diesel cu 4x4 si echipare de top costa 23.750 de Euro si are portbagajul mult mai mic decat al lui Duster, de fapt, toata masina pare sa fie din alt segment. Dar un Opel Grandland X diesel, echipat bine, care costa vreo 22.000 de Euro? Poate sa coste, dar nu exista cu tractiune 4x4... Dar un Kia Sportage, un SUV adevarat, diesel si 4x4, care costa cam 25.000 de Euro? Da, merita, daca ai de dat in plus 6250 de Euro diferenta.

Dacia Duster 2018 RO

Ca sa o scurtam: la ce ofera Duster, la ce dimensiuni are Duster si la ce poate sa faca in teren accidentat, NU exista masina care sa rivalizeze in gama sa de pret. Punct.

Ca si predecesorul sau, noul Duster mai are un mare atuu, pe care nu-l egaleaza nici masini din gama SUV care costa 30.000+ Euro. Si anume, abilitatile in off-road. Poti scoate pe un drum forestier toata gama de vehicule din aceasta gama, chiar si mai scumpe, care ajung si la 50.000 de Euro, iar pe coclauri, noroaie, drumuri cu pietre si sleauri adanci, Duster le va da clasa si le va face de rusine.

Cum este sa te duci cu noul tau Ford Kuga de 36.000 de Euro prin padure si sa ramai impotmolit in prima balta de noroi, cum a facut un amic in toamna? Sansele sa se intample asa ceva cu Duster sunt mult mai mici din simplul motiv ca masina romaneasca are o garda la sol mai mare si ca are o greutate mult mai mica decat a altor SUV-uri. Iar o greutate mica este perfecta pentru off-road, deoarece nu-i permite masinii "sa se ingroape" sau sa ramana suspendata. Din aceleasi motive, minusculul Suzuki Jimny face de rusine un Range Rover in off-road.

Dacia Duster 2018 RO

Dacia Duster 2018 mai are ceva: dotari peste asteptari. De exemplu, daca iti cumperi varianta de varf Prestige, o sa ai la dispozitie niste dotari pe care nu ti le-ai fi imaginat vreodata asociate cu marca romaneasca. De exemplu, asistenta la unghi mort, la coborarea in panta si la urcarea in rampa. Mai avem si 4 camere video care iti arata pe ecran pozitia masinii pe toate cele 4 laturi si te ajuta si la parcare. Plus "banalitati" precum clima automata, pornire keyless, senzori de presiune roti, volan imbracat in piele, scaune incalzite si alte cele... Adica un pachet foarte generos pentru banii pe care ii platesti.

Dacia Duster 2018 RODacia Duster 2018 RO

Apropo de dotari: cele 4 camere video si senzorii din laterale care se ocupa de identificarea unei masini din unghiul mort sunt date peste cap in momentul in care circuli iarna, iar carosabilul este acoperit de mazga. In momentul in care camerele se murdaresc, in oglinda iti va aparea aprins martorul chiar daca nu este nimeni in unghiul mort in afara de parapetul drumului din dreapta. Solutia este sa le cureti mai des, ceea ce recomanda si producatorul.

Dacia Duster 2018 RO

Inca doua calitati pe care le are Duster si conteaza extraordinar de mult in Romania sunt consumul mic si spatiul mare din interior. Noi am condus in oras pe modul ECO si cu functia Start/Stop activata, ceea ce ne-a adus in aglomeratia uriasa venita o data cu zapada un consum de 6.8 l/100 km in mediul urban. Iar atunci cand am mers la drum intins, pana la Slatina si inapoi, am scos modul ECO si am obtinut un consum de 5.9 litri la mers destul de tare. Or, daca facem o medie de mers in aglomeratie si mers afara, o sa realizam ca Duster este cel mai economic SUV pe care il poti cumpara. Din nou, mai ales multumita greutatii mici pe care o are.

Dacia Duster 2018 RO

Romanului ii place sa aiba spatiu mult de depozitare si transport, iar Duster exceleaza la acest capitol. Portbagaj cu podea dreapta si capacitate de 467 litri, spatiu care se dubleaza cand rabatezi bancheta spate. Pe inaltime ai loc suficient ca sa cari un frigider fara probleme. Acelasi lucru este si pentru pasageri, exact cum era si in cazul vechiului Duster: ai spatiu cat cuprinde. Inclusiv un nou sertar pozitionat sub scaunul pasagerului, in care pui lucruri mai valoroase.

Uiti ca ai cheie pentru masina. Si asta, datorita sistemului keyless de deschidere usi si pornire motor. Un sistem pe care il au multe alte masini mai scumpe dar care este in premiera la Dacia. Adica pui cheia de tip cartela in geanta sau buzunar si uiti de ea. In momentul in care te apropii de masina, aceasta se deblocheaza. Iar atunci cand te indepartezi, masina se incuie automat si iti confirma blocarea portierelor printr-un claxon scurt si subtil care nu-i va deranja pe vecini.

Dacia Duster 2018 RO

A venit iarna si duamna Firea uita sa trimita utilajele pe strazi? Nicio problema! Daca ai Duster si ai treaba undeva unde unicul loc de parcare este ocupat de zapada, te urci frumos si parchezi direct acolo, unde nu se incumeta nicio alta masina. La fel si daca este vreo bordura ce pare cam inalta, deoarece Duster nu are jena si se pune exact acolo unde vrei tu. Cine spune ca nu ai nevoie de masina inalta in oras, inseamna ca nu a circulat iarna prin Bucuresti...

Despre mersul in oras: noul Duster are directie electronica. Adica nu mai are servodirectia clasica hidraulica, ci un motor electric montat langa coloana de directie ajuta la invartirea volanului chiar si cand motorul este oprit de Start/Stop. Este o directie asistata, adica la viteza mica, in oras, volanul se misca usor, mult mai usor ca la vechea generatie. Iar la viteze mari directia se intareste pentru siguranta. Ce inseamna asta? Inseamna ca soferitele vor fi cele mai fericite deoarece pot manevra volanul mult mai simplu.

Dacia Duster 2018 RO

Ultima trasatura interesanta a lui Duster pe care o prezentam aici este cutia de viteze. O cutie etajata ceva mai special fata de o cutie de viteze normala cu 6 trepte. Adica prima treapta este extrem de scurta, special gandita pentru situatiile in care trebuie sa urci o rampa abrupta sau cand esti impotmolit in noroi sau zapada. Dar in viata de zi cu zi, poti folosi transmisia ca si cum a 2-a treapta este de fapt prima. Adica poti pleca oricand de pe loc cu a 2-a. Si, in timp ce primele 4 trepte sunt foarte scurte, 5 si 6 sunt foarte lungi. Ultima treapta este special gandita pentru autostrada, la 130 km/h turatia fiind de sub 2800 rpm, iar consumul mic.

Dar, dincolo de toate aceste avantaje mentionate si enumerate mai sus, Dacia Duster mai are ceva special, ce nu are nicio alta marca straina. Reprezinta cea mai de succes poveste romaneasca din ultimii 30 de ani. Reprezinta speranta ca exista si lucruri facute bine, apreciate de straini, care pun Romania pe harta. Reprezinta cea mai mare mandrie a noastra: sa te duci prin toata lumea si sa vezi o masina fabricata in Romania, cu piese romanesti, cu design romanesc, realizata de maini romanesti, pe care strainii o lauda necontenit e mare lucru.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (22) Poze Dacia Duster 2018 RO
mai multe