Cum e viata in Romania alaturi de noua Dacia Duster?

- 18.750 Euro costa cel mai echipat Duster
- Masina disponibila si cu o cutie automata, dar cu tractiune fata
- Noul Duster a fost desenat de o echipa romaneasca
La inceput, toti romanii erau fani Dacia. Dar involuntar. Mai ales dupa ce se inscriau pe lista si primeau un foarte modern si performant 1300 abia dupa 2 ani. E si normal, la cat asteptai sa-ti vina masina, te laudai la vecini ca esti posesorul celei mai bune masini din lume. Acum, Dacia este privita putin mai diferita, chiar daca a devenit intre timp, cu adevarat cea mai buna masina din Romania.
Photo & text: Valentin Manus
Nu este niciun secret ca Dacia, in forma sa noua cu aroma frantuzeasca din 2004 incoace, este marca noastra preferata. Iar Dacia Duster este masina noastra preferata. A fost si asa a ramas, dintr-un singur si banal motiv: este singura masina 100% sincera, care nu te dezamageste si care reuseste sa te surprinda in mod placut iar si iar. Nu este, de exemplu, ca un Ford Ecosport 4x4, full-option, pe care ai dat peste 24.000 de Euro si cand vine momentul sa pui doua geamantane in portbagaj ca sa pleci la greci iti dai seama ca trebuie sa lasi nevasta acasa. Sau atunci cand se urca socra-tu pe scaunul din dreapta, posesor de Golf V devenit deja clasic, incepe sa faca misto de plasticele odioase din noul tau SUV Ford asamblat din umerase reciclate. Nu, asa ceva, Dacia Duster nu face niciodata, pentru ca are intotdeauna argumentul suprem: este cea mai ieftina masina noua din clasa ei. Din toata lumea.
Se mira cineva de ce Romania e cea mai corupta tara din Europa si de ce evolueaza cu viteza melcului la orice capitol? Nu mira pe nimeni, din moment ce marea majoritate a oamenilor inca traiesc in trecut si se bazeaza pe niste idei halucinante, fondate pe o structura puternica de... snobism. Multi romani inca spun ca, decat sa-si cumpere o Dacie noua, de banii aia mai bine isi iau un BMW din Germania, vechi de 10 ani, care e "masina adevarata". Multi inca sustin ca Dacia ramane Dacie, ca nu merita banii. Si foarte multi sustin ca Dacia nu mai este o marca romaneasca, ci ca este frantuzeasca. De fapt, scopul este ca romanul sa gaseasca un motiv pentru care Dacia nu merita cumparata, ca el e prea bun pentru o masina autohtona, ca el merita ceva german, asa cum se propaga ideaa prin '90.
Mare lucru daca acesti indivizi inundati de idei preconcepute false, fara nicio justificare, s-ar urca la bordul noului Duster. Vor avea surpriza sa gaseasca, in sfarsit, o masina cat se poate de romaneasca care se simte ca o masina straina. Un lucru de care strainii, acei locuitori ai tarilor din vest cu un nivel de trai "putin" mai bun ca cel al romanilor, tari in care nu mai exista de vreo 80 de ani WC-uri in curte, si-au dat seama de 10 ani. De cand Dacia face ravagii pe pietele din Franta, Spania, Italia, Germania, Austria, Marea Britanie si asa mai departe. Pentru ca oamenii au decis sa cumpere un automobil robust, cu strictul necesar, dar mai ales... ieftin.
Noi am testat noul Duster anul trecut, in cadrul lansarii oficiale. Asa ca daca vrei detalii tehnice, da click acolo. Dar acum am avut posibilitatea de a-l conduce cateva zile intr-o Romanie acoperita de ninsoarea tarzie a lunii februarie si am putut sa vedem cum e viata alaturi de noul Duster, cu bune si cu rele.
18.750 de Euro costa masina prezentata aici, cu echipare de varf Prestige, motor 1.5 dCi de 110 cp si tractiune 4x4. Cel mai scump model Dacia pe care il poti cumpara acum in Romania. Si care este, de departe, cel mai ieftin SUV din Europa.
"Dar cu doar cateva mii de Euro in plus imi iau un SUV strain!" spune Gigel de pe margine. Si spune, doar aparent, bine. Kia Stonic in varianta cea mai dotata, cu motor diesel, nu este 4x4 si nici nu este din acelasi segment, fiind mai degraba cu Dacia Sandero Stepway in gasca. Dar de Suzuki Vitara, ce parere ai? O varianta diesel cu 4x4 si echipare de top costa 23.750 de Euro si are portbagajul mult mai mic decat al lui Duster, de fapt, toata masina pare sa fie din alt segment. Dar un Opel Grandland X diesel, echipat bine, care costa vreo 22.000 de Euro? Poate sa coste, dar nu exista cu tractiune 4x4... Dar un Kia Sportage, un SUV adevarat, diesel si 4x4, care costa cam 25.000 de Euro? Da, merita, daca ai de dat in plus 6250 de Euro diferenta.
Ca sa o scurtam: la ce ofera Duster, la ce dimensiuni are Duster si la ce poate sa faca in teren accidentat, NU exista masina care sa rivalizeze in gama sa de pret. Punct.
Ca si predecesorul sau, noul Duster mai are un mare atuu, pe care nu-l egaleaza nici masini din gama SUV care costa 30.000+ Euro. Si anume, abilitatile in off-road. Poti scoate pe un drum forestier toata gama de vehicule din aceasta gama, chiar si mai scumpe, care ajung si la 50.000 de Euro, iar pe coclauri, noroaie, drumuri cu pietre si sleauri adanci, Duster le va da clasa si le va face de rusine.
Cum este sa te duci cu noul tau Ford Kuga de 36.000 de Euro prin padure si sa ramai impotmolit in prima balta de noroi, cum a facut un amic in toamna? Sansele sa se intample asa ceva cu Duster sunt mult mai mici din simplul motiv ca masina romaneasca are o garda la sol mai mare si ca are o greutate mult mai mica decat a altor SUV-uri. Iar o greutate mica este perfecta pentru off-road, deoarece nu-i permite masinii "sa se ingroape" sau sa ramana suspendata. Din aceleasi motive, minusculul Suzuki Jimny face de rusine un Range Rover in off-road.
Dacia Duster 2018 mai are ceva: dotari peste asteptari. De exemplu, daca iti cumperi varianta de varf Prestige, o sa ai la dispozitie niste dotari pe care nu ti le-ai fi imaginat vreodata asociate cu marca romaneasca. De exemplu, asistenta la unghi mort, la coborarea in panta si la urcarea in rampa. Mai avem si 4 camere video care iti arata pe ecran pozitia masinii pe toate cele 4 laturi si te ajuta si la parcare. Plus "banalitati" precum clima automata, pornire keyless, senzori de presiune roti, volan imbracat in piele, scaune incalzite si alte cele... Adica un pachet foarte generos pentru banii pe care ii platesti.
Apropo de dotari: cele 4 camere video si senzorii din laterale care se ocupa de identificarea unei masini din unghiul mort sunt date peste cap in momentul in care circuli iarna, iar carosabilul este acoperit de mazga. In momentul in care camerele se murdaresc, in oglinda iti va aparea aprins martorul chiar daca nu este nimeni in unghiul mort in afara de parapetul drumului din dreapta. Solutia este sa le cureti mai des, ceea ce recomanda si producatorul.
Inca doua calitati pe care le are Duster si conteaza extraordinar de mult in Romania sunt consumul mic si spatiul mare din interior. Noi am condus in oras pe modul ECO si cu functia Start/Stop activata, ceea ce ne-a adus in aglomeratia uriasa venita o data cu zapada un consum de 6.8 l/100 km in mediul urban. Iar atunci cand am mers la drum intins, pana la Slatina si inapoi, am scos modul ECO si am obtinut un consum de 5.9 litri la mers destul de tare. Or, daca facem o medie de mers in aglomeratie si mers afara, o sa realizam ca Duster este cel mai economic SUV pe care il poti cumpara. Din nou, mai ales multumita greutatii mici pe care o are.
Romanului ii place sa aiba spatiu mult de depozitare si transport, iar Duster exceleaza la acest capitol. Portbagaj cu podea dreapta si capacitate de 467 litri, spatiu care se dubleaza cand rabatezi bancheta spate. Pe inaltime ai loc suficient ca sa cari un frigider fara probleme. Acelasi lucru este si pentru pasageri, exact cum era si in cazul vechiului Duster: ai spatiu cat cuprinde. Inclusiv un nou sertar pozitionat sub scaunul pasagerului, in care pui lucruri mai valoroase.
Uiti ca ai cheie pentru masina. Si asta, datorita sistemului keyless de deschidere usi si pornire motor. Un sistem pe care il au multe alte masini mai scumpe dar care este in premiera la Dacia. Adica pui cheia de tip cartela in geanta sau buzunar si uiti de ea. In momentul in care te apropii de masina, aceasta se deblocheaza. Iar atunci cand te indepartezi, masina se incuie automat si iti confirma blocarea portierelor printr-un claxon scurt si subtil care nu-i va deranja pe vecini.
A venit iarna si duamna Firea uita sa trimita utilajele pe strazi? Nicio problema! Daca ai Duster si ai treaba undeva unde unicul loc de parcare este ocupat de zapada, te urci frumos si parchezi direct acolo, unde nu se incumeta nicio alta masina. La fel si daca este vreo bordura ce pare cam inalta, deoarece Duster nu are jena si se pune exact acolo unde vrei tu. Cine spune ca nu ai nevoie de masina inalta in oras, inseamna ca nu a circulat iarna prin Bucuresti...
Despre mersul in oras: noul Duster are directie electronica. Adica nu mai are servodirectia clasica hidraulica, ci un motor electric montat langa coloana de directie ajuta la invartirea volanului chiar si cand motorul este oprit de Start/Stop. Este o directie asistata, adica la viteza mica, in oras, volanul se misca usor, mult mai usor ca la vechea generatie. Iar la viteze mari directia se intareste pentru siguranta. Ce inseamna asta? Inseamna ca soferitele vor fi cele mai fericite deoarece pot manevra volanul mult mai simplu.
Ultima trasatura interesanta a lui Duster pe care o prezentam aici este cutia de viteze. O cutie etajata ceva mai special fata de o cutie de viteze normala cu 6 trepte. Adica prima treapta este extrem de scurta, special gandita pentru situatiile in care trebuie sa urci o rampa abrupta sau cand esti impotmolit in noroi sau zapada. Dar in viata de zi cu zi, poti folosi transmisia ca si cum a 2-a treapta este de fapt prima. Adica poti pleca oricand de pe loc cu a 2-a. Si, in timp ce primele 4 trepte sunt foarte scurte, 5 si 6 sunt foarte lungi. Ultima treapta este special gandita pentru autostrada, la 130 km/h turatia fiind de sub 2800 rpm, iar consumul mic.
Dar, dincolo de toate aceste avantaje mentionate si enumerate mai sus, Dacia Duster mai are ceva special, ce nu are nicio alta marca straina. Reprezinta cea mai de succes poveste romaneasca din ultimii 30 de ani. Reprezinta speranta ca exista si lucruri facute bine, apreciate de straini, care pun Romania pe harta. Reprezinta cea mai mare mandrie a noastra: sa te duci prin toata lumea si sa vezi o masina fabricata in Romania, cu piese romanesti, cu design romanesc, realizata de maini romanesti, pe care strainii o lauda necontenit e mare lucru.
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
-
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
-
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
-
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
-
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei


